Home သတင္း အာဇာနည္ေတြ ေနတဲ့ တိုင္းျပည္

အာဇာနည္ေတြ ေနတဲ့ တိုင္းျပည္

1238

အာဇာနည္ေတြ ေနတဲ့ တိုင္းျပည္

ေမာင္ေက်ာ္စြာ

(၂၀၂၁ ခုႏွစ္၊ ဩဂုတ္လ ၁၀ ရက္)

ျဖတ္ခနဲ ျမင္လြယ္ထင္လြယ္ရွိေအာင္ ေျပာရရင္ ‘အာဇာနည္’ ဆိုတာ ေသသြားၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ က်န္သူေတြက အျမင့္မားဆုံးေသာ ေလးစား႐ိုေသမႈနဲ႔ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ေပးအပ္တဲ့ ဘြဲ႕မည္ပါ။ မေသဘဲ မရႏိုင္ဘူး။ ‘ရဲရင့္ေသာ သူရဲ ေကာင္း’ ဆိုတဲ့ ဘြဲ႕မည္ကေတာ့ အသက္ရွင္လ်က္နဲ႔ ရႏိုင္ပါတယ္။ ‘ရဲရင့္ေသာသူရဲေကာင္း’ ဆိုတာမွာလည္း ကိုယ္ လက္အဂၤါတစ္ခုခု ထာဝစဥ္ ထိခိုက္ဆုံးရႈံးသြားရတဲ့ ေသရာပါ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္မ်ိဳးလည္း အနည္းနဲ႔အမ်ား ပါရွိစၿမဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အစဥ္အလာဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြမွာေတာ့ ‘အာဇာနည္’ ဆိုတာကို ပါဠိစကား “အာဇာနီယ’ ဆိုတာကေန အစခ်ီေလ့ ရွိတယ္။ ‘အာ = လြန္စြာ၊ လ်င္ျမန္စြာ’ ၊ ‘ ဇာနီယ = သိတတ္သူ’။ သို႔အတြက္ “အာဇာနည္ = သင့္မသင့္ကို ခဏခ်င္းသိ၍ ရဲရင့္စြာ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္သူ”လို႔ ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။ ဒါဟာ ဦးထြန္းျမင့္ရဲ႕ ပါဠိသက္ေဝါဟာရ အဘိဓာန္ကေပးတဲ့ အနက္ အဓိပၸာယ္ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာစာအဖြဲ႕ဦးစီးဌာနက ထုတ္ေဝတဲ့ ျမန္မာအဘိဓာန္ (ဒုတိယအႀကိမ္ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ ပုံႏွိပ္ျခင္း) ထဲမွာ ေတာ့ “အာဇာနည္၊ န – ၁၊ အေၾကာင္းဟုတ္ မဟုတ္ကို ေကာင္းစြာသိေသာသူ။ ၂၊ သာမန္ထက္ လက္႐ုံးရည္ ႏွလုံးရည္ ထူးကဲသာလြန္၍ အမ်ားအက်ိဳးအတြက္ သက္စြန႔္ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္႐ြက္သူ”လို႔ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆို ေပးထားပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ‘အာဇာနည္’ ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေယဘုယ်ဖြင့္ဆိုခ်က္တစ္ခုကို ပဏာမအားျဖင့္ အခု လို ခ်ထားၾကည့္ၾကရေအာင္။ “မိမိအသက္ကို စြန႔္၍ အမ်ားအက်ိဳးအတြက္ ေဆာင္႐ြက္သူ”။

အဲဒီေယဘုယ်ဖြင့္ဆိုခ်က္နဲ႔ တစ္ေခတ္ၿပီးတစ္ေခတ္ ေျပာင္းလဲေ႐ြ႕လ်ားေနတဲ့ ေခတ္ကာလ သမိုင္းလက္ေတြ႕ ျဖစ္ရပ္ေတြထဲကို လွမ္းၾကည့္လိုက္ေတာ့ သမိုင္းေခတ္ကာလေတြထဲက ‘အာဇာနည္ေတြ’ ကို က်ေနာ္တို႔ ေတြ႕ျမင္ၾကရ ပါလိမ့္မယ္။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ကာလမွာေတာ့ ‘ဘုရင့္အာဇာနည္’ေပါ့။ အရွင့္အာဏာစက္ (ထီးနန္းပလႅင္)ကို သက္စြန႔္ ႀကိဳးပမ္းကာကြယ္သြားသူ။ ‘ဘုရင့္သူရဲေကာင္း’ – အရွင့္အမႈေတာ္ကို ဦးလည္မသုန္ ထမ္း႐ြက္ခဲ့သူ။ ဘာသာသာသနာ အတြက္ အသက္စြန႔္ႀကိဳးပမ္းခဲ့သူ။ နယ္သစ္ပယ္သစ္ေတြ စူးစမ္းရွာေဖြေပးခဲ့သူ – တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ေပးခဲ့သူ — စသ ျဖင့္။ ဒီအတြက္ ဘုရင္ကလည္း သူ႔အာဇာနည္ေတြ၊ သူရဲေကာင္းေတြကို ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတြ စားနယ္ေတြ (နယ္ေျမ အခြန္ စသျဖင့္ သားစဥ္ေျမးဆက္ အပိုင္စားရသူ) ခ်ီးျမႇင့္ေျမႇာက္စား ေပးသနားေလ့ရွိတယ္။ ႐ုပ္ထုေတြလည္း ထုလုပ္ေစ တယ္။ ဒါဟာ ဂုဏ္ျပဳတာလည္းျဖစ္သလို ေနာက္လာေနာက္သားတို႔ အတုယူစံျပဳ လိုက္နာၾကေစဖို႔လည္း ရည္႐ြယ္ တယ္။ ေတးကဗ်ာလကၤာေတြလည္း သီကုံးေစတယ္။

ကိုလိုနီကြၽန္ျပဳၾကတဲ့ ေခတ္ကာလမွာလည္း ကိုလိုနီအရွင္သခင္ႀကီးေတြက သူတို႔အတြက္ ေဝးလံေခါင္သီတဲ့ နယ္ေျမေဒသေတြကို တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ေပးၾကတဲ့ တပ္မႉးတပ္သားေတြကို ‘ဆာဘြဲ႕’ – ‘ဝိတိုရိယ ၾကက္ေျခ’ ကဲ့သို႔ ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတြ ေပးအပ္ျခင္းအျပင္ သိမ္းပိုက္ထားရာႏိုင္ငံနဲ႔ေဒသေတြမွာ ‘ပန္းၿခံ – လမ္း – အေဆာက္အအုံေတြ’ကို သူတို႔ အေရးေတာ္ကို အ႐ိုးေက်ေက်၊ အေရခမ္းခမ္း ထမ္း႐ြက္ၾကတဲ့ ကိုလိုနီဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြ – စစ္သားေတြရဲ႕အမည္ေတြ နဲ႔သတ္မွတ္ၿပီး အထိမ္းအမွတ္ျပဳၾကတယ္။ အင္ဒီးယန္းလူနီေတြရဲ႕ ပင္ရင္းေဒသႀကီးကို ရွာေတြ႕ခဲ့ၾကတယ္ဆိုတဲ့ အေမ ရိဂိုဗက္စ္ပုခ်ီ – ကိုလံဘတ္စ္ – ဗတ္စကိုဒဂါးမား – မက္ဂ်ဲလန္ စတဲ့ သူတို႔အေၾကာင္းေတြပဲဖတ္ၾကည့္ရင္ သိႏိုင္ပါတယ္။

ဗမာျပည္ကို အုပ္စိုးသြားတဲ့ ဟိုးေရွ႕က ဗမာ – မြန္ – ရခိုင္ – ရွမ္း ပေဒသရာဇ္ေတြနဲ႔ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕သမားေတြရဲ႕ ေခတ္ကာလမွာၾကည့္ရင္လည္း အလားတူ သူေကာင္းျပဳမႈေတြကို ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ပေဒသရာဇ္ အရွင္သခင္ရဲ႕ အာဇာနည္နဲ႔ သူရဲေကာင္းေတြ၊ ကိုလိုနီအရွင္သခင္ရဲ႕ အာဇာနည္နဲ႔ သူရဲေကာင္းေတြအေၾကာင္းကို ေတြ႕ရဖတ္ရမွာပါ။

ဒီေနရာမွာေတာ့ က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ အဆုံးအျဖတ္က်တဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုကို မလြဲမေသြ ေမးၾကဖို႔ရွိလာပါတယ္။ အဲဒီေမးခြန္းကေတာ့ – “ဘယ္သူ႔အတြက္ – ဘယ္သူ႔အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ မိမိအသက္ကို စြန႔္လႊတ္သြားသူလဲ – မိမိကိုယ္ ခႏၶာ အစိတ္အပိုင္းကို စြန႔္လႊတ္လိုက္ရသူလဲ” ဆိုတဲ့ေမးခြန္းပါပဲ။ ဒီေမးခြန္းဟာ “ဘယ္လိုအာဇာနည္လဲ- ဘယ္လိုသူရဲ ေကာင္းလဲ” ဆိုတဲ့အခ်က္ကို ျပတ္သားစြာ ျမင္ေတြ႕ႏိုင္ေစမယ့္ေမးခြန္း ျဖစ္ပါတယ္။

ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕သမားက ကိုလိုနီကြၽန္ျပဳခံထားရတဲ့ဘဝမွာ ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕သမားကို လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ခုခံ တိုက္ခိုက္ရင္း အသက္စြန႔္ – ကိုယ္လက္အဂၤါစြန႔္သြားၾကသူေတြဟာ အမ်ိဳးသားအာဇာနည္ေတြ၊ အမ်ိဳးသား သူရဲေကာင္း ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ေတြရဲ႕ အၾကမ္းဖက္စိုးမိုးမႈကို ခုခံေတာ္လွန္ၾကတဲသူေတြဟာ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ ကင္ေပ တိုင္ စစ္ပုလိပ္ေတြရဲ႕ ဖမ္းဆီးစစ္ေမး ႏွိပ္စက္သတ္ျဖတ္မႈေၾကာင့္ ဖက္ဆစ္အက်ဥ္းစခန္းေတြမွာ အသက္နဲ႔ကိုယ္အဂၤါ အစိတ္အပိုင္း စြန႔္သြားၾကရသူေတြဟာ ေတာ္လွန္ေရး အာဇာနည္ – ေတာ္လွန္ေရးသူရဲေကာင္းေတြပဲ မဟုတ္ပါလား။

နယ္ခ်ဲ႕သမားေတြ – ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ေတြကေတာ့ သူတို႔ကို တြန္းလွန္သူ၊ ေတာ္လွန္သူေတြကို သူပုန္ေတြ – ဓားျပ ေတြလို႔ ေျပာၾကေရးၾကမွာပဲေပါ့။ ႀကိဳးစင္တင္ၿပီး ကြပ္မ်က္ၾကမွာပဲေပါ့။ သာယာဝတီလယ္သမား သူပုန္ေခါင္းေဆာင္ ႀကီးဆရာစံကို ႀကိဳးစင္တင္ၿပီး သတ္ျဖတ္ခဲ့သူဟာ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမားပဲ မဟုတ္ပါလား။ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္ မႈိင္းကေတာ့ ‘ဥဳံ အရဟံ သစၥာဂတိေတြနဲ႔ ဂဠဳန္သရဏံ ဂစာၦမိၾကေပေတာ့’လို႔ ခ်ီးမြမ္းေထာမနာျပဳခဲ့တယ္။ ဒီအခ်က္ ဟာ ရပ္တည္ခ်က္နဲ႔ ေရွ႕ရႈခ်က္ျခင္း အရင္းခံ ျခားနားမႈကေန ေပၚထြက္လာတဲ့ အမႊမ္းတင္မႈပဲ။ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ ေတာ္မႈိင္းရဲ႕ရပ္တည္ခ်က္က ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ဆန႔္က်င္ေရးဘက္မွာ ရပ္တည္ၿပီး နယ္ခ်ဲ႕သမားကို လက္နက္ကိုင္ၿပီး ဆန႔္ က်င္တာ ေတာ္လွန္တာ မွန္ကန္တယ္၊ တရားတယ္ ဆိုတဲ့ ေရွ႕ရႈခ်က္ကေန လာတဲ့ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္တဲ့ အမႊမ္းတင္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ “မင္းတို႔ဘက္ၾကည့္ေတာ့ သူရဲေကာင္း – ငါတို႔ဘက္က ၾကည့္ေတာ့ သစၥာေဖာက္”၊ “ႏိုင္ရင္ အာဇာ နည္ – ရႈံးရင္သစၥာေဖာက္” – “မင္းဘက္ကၾကည့္ေတာ့ လက္ဖဝါး၊ ငါ့ဖက္က ၾကည့္ေတာ့ လက္ဖမိုး” ဆိုတဲ့ ရပ္တည္ ခ်က္နဲ႔ ေရွ႕ရႈခ်က္ကို ေပ်ာက္ဆုံးေနသူေတြရဲ႕ ေဝေလေလအျမင္မ်ိဳး မဟုတ္ဘူးဆိုတာ သတိျပဳၾကရလိမ့္မယ္။ လက္ ေတြ႕ျပႆနာေတြကို အဲဒီလို ေဝေလေလအျမင္မ်ိဳးနဲ႔ ၾကည့္ေနရင္ ၾကည္လင္ျပတ္သားရွင္းလင္းတဲ့ အေျဖကို ရမွာမ ဟုတ္ဘဲ ‘ညီအစ္ကိုခ်င္း သတ္ျဖတ္ေနတာျဖစ္တယ္’ ဆိုတဲ့ ရပ္တည္ခ်က္နဲ႔ ေရွ႕ရႈခ်က္ ေဖ်ာက္ဖ်က္ထားတဲ့ ေဝဝါးေတြ ေဝေစတဲ့ တိမ္းေစာင္းမႈထဲကို ေရာက္ရွိသြားမွာျဖစ္တယ္။ ပင္မႏိုင္ငံေရးျပႆနာျဖစ္တဲ့ (ဒီမိုကေရစီေရး၊ တန္းတူေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ရွိေရး) ျပႆနာကို လမ္းလႊဲလိုက္သလိုလည္း ျဖစ္တယ္။

(ဖဆပလအစိုးရ) – (ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ) – (မဆလ) – (နဝတ -နအဖ) – (နကစ) အစရွိတဲ့ အုပ္စိုးသူ အဆက္ဆက္ကလည္း သူတို႔ကို ခုခံေတာ္လွန္သူေတြကို ‘ေရာင္စုံသူပုန္ေတြ- ေသာင္းက်န္းသူေတြ – အၾကမ္းဖက္သ မားေတြ’ လို႔ တစ္ဖက္မွာ သ႐ုပ္ဖ်က္ေနၿပီး သူတို႔အာဏာတည္ၿမဲမႈကို အသက္ေပးခဲ့ၾကတဲ့ ခါးပိုက္ေဆာင္ စစ္ဗိုလ္စစ္ သားေတြကိုေတာ့ ‘ေအာင္ဆန္းသူရိယ – သူရ – သီဟ’ စတဲ့ ဘြဲ႕ေတြေပးၿပီး ေျမႇာက္ပင့္ခ်ီးမြမ္းသူေကာင္းျပဳေနတယ္ မဟုတ္ပါလား။ ႐ုပ္ထုေတြ ထုၿပီးလည္း ျပသထားတယ္ မဟုတ္ပါလား။

နိဂုံးေကာက္ခ်က္ကို မသြားေသးခင္ ဒီေနရာမွာ အုပ္စိုးသူအဆက္ဆက္က ေရာေထြးၿပီးလုပ္ေနတဲ့ ကိစၥတစ္ခု ကိုလည္း သတိျပဳဖို႔ က်န္ရွိေနပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔တကြ က်ဆုံးေလၿပီးေသာ အာဇာနည္ ေတြကို (၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္း) အုပ္စိုးသူအဆက္ဆက္ရဲ႕ “အုပ္စိုးမႈအာဏာ”ကို အကာအကြယ္ ေပးရင္း ျပည္တြင္းစစ္ထဲမွာ ေသေၾကဒဏ္ရာရသူေတြနဲ႔ ေရာေထြးပစ္ေနတဲ့ ကိစၥပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔အတူ က်ဆုံးသြားၾကရသူေတြဟာ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕သမားရဲ႕ ရည္႐ြယ္ခ်က္ အႀကံ အစည္ကို – နယ္ခ်ဲ႕လက္ကိုင္တုတ္(အမ်ိဳးသားသစၥာေဖာက္)ျဖစ္တဲ့ ဂဠဳန္ဦးေစာနဲ႔ သူ႔တပည့္တပန္းတခ်ိဳ႕ရဲ႕ လက္ေတြ႕ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈေၾကာင့္ ေရတိမ္နစ္ခဲ့ၾကရတာပါ။ မူလတရားခံအစစ္က အဂၤလိပ္ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕သမားျဖစ္ပါတယ္။

ႁခြင္းခ်က္ထားၿပီးေျပာရရင္ ျပည္တြင္းစစ္ကာလထဲမွာသည္ပင္ (KMT)ကိုမင္တန္တ႐ုတ္ျဖဴ က်ဴးေက်ာ္သူေတြ ကို တိုက္ခိုက္ရင္း က်ဆုံးရသူေတြဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔က သက္သက္ညႇာညႇာ သေဘာထားလို႔ ရႏိုင္ပါေသးတယ္။

ဒီေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔အတူ က်ဆုံးသြားတဲ့ (စုစုေပါင္း အာဇာနည္ ၉ဦး)နဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ထဲမွာ “အုပ္စိုး သူေတြရဲ႕ အာဏာတည္ၿမဲေရးအတြက္” ေသေၾကၾကသူေတြကို တစ္တန္းတည္း၊ တစ္စားတည္း သေဘာထားလို႔ ဘယ္ လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဂုဏ္ျဒပ္ျခင္းဟာ အင္မတန္မွ ျခားနားပါတယ္။

၁၉၄၈ ခုႏွစ္ မတ္လ ၂၈ ကစၿပီး ျဖစ္ပြားလာခဲ့တဲ့ (ယေန႔အထိလည္း မရပ္စဲႏိုင္ေသးတဲ့ ) ျပည္တြင္းစစ္ႀကီးထဲ မွာ အုပ္စိုးသူအဆက္ဆက္ကို (လက္နက္ကိုင္ခုခံေတာ္လွန္ရင္းျဖစ္ေစ – စစ္ေၾကာေရးစခန္းမွာ – အက်ဥ္းေထာင္ေတြ ထဲမွာ – ကိုကိုးကြၽန္းအက်ဥ္းစခန္းမွာ – ၿမိဳ႕ျပလမ္းမေတြေပၚမွာ) ယေန႔အခ်ိန္အထိ ေတာ္လွန္ဆန႔္က်င္ရင္း က်ဆုံးသြား ၾကရသူေတြဟာ ဒီမိုကေရစီေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ အာဇာနည္ေတြ၊ ျပည္သူေတြရဲ႕ အာဇာနည္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လည္း ‘အာဇာနည္ေတြ ေနတဲ့တိုင္းျပည္’ လို႔ သီဆိုဂုဏ္ျပဳထားတယ္ မဟုတ္ပါလား။

ဒါ့အျပင္ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကတဲ့ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕ ‘အာဇာနည္ ေန႔’ သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ သမိုင္းျဖစ္ရပ္ေတြကို ေလ့လာၾကည့္ေတာ့လည္း အဓိကအားျဖင့္ အုပ္စိုးသူအဆက္ဆက္ကို ခုခံ ေတာ္လွန္ရင္း က်ဆုံးခဲ့ၾကရသူေတြကို ‘အထိမ္းအမွတ္’ ျပဳထားတာကို အထင္အရွား သြားေတြ႕ရပါတယ္။

ဒီေတာ့ အဆုံးသတ္နိဂုံးေကာက္ခ်က္ကို ခ်ၾကပါစို႔။
– ပထမအခ်က္က ဘယ္လူတန္းစား-ဘယ္လူမ်ိဳးစုကျဖစ္ပါေစ၊ အဖိႏွိပ္ခံ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံျပည္သူမ်ားဘက္က ရပ္တည္သူ – အဖိႏွိပ္ခံ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံျပည္သူမ်ားရဲ႕အက်ိဳးစီးပြားကို အစဥ္အေလးထားေရွ႕ရႈသူ ျဖစ္ရမယ္။

– ဒုတိယအခ်က္က ‘အုပ္စိုးသူ – ဘုံရန္သူ’ ကို နည္းလမ္းတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ခုခံေတာ္လွန္ဆန႔္က်င္ရင္း သူ႔အသက္ကို စြန႔္သြား သူ ျဖစ္ရမယ္။
အဲဒီ ၂ခ်က္နဲ႔ ျပည့္စုံသူတိုင္းကို ‘အာဇာနည္’လို႔ ေလးေလးစားစား ဂုဏ္ျပဳေခၚဆိုထိုက္ပါတယ္။

အရင္းစစ္လိုက္ရင္ “အကန႔္အသတ္ရွိတဲ့ မိမိအသက္ကို၊ အကန႔္အသတ္မရွိတဲ့ ျပည္သူ႔အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ရဲရဲရင့္ရင့္ စြန႔္လႊတ္သြားသူေတြ”ကိုသာ “အာဇာနည္”လို႔ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ဂုဏ္ျပဳေခၚေဝၚၾကရမွာပဲ မဟုတ္ပါ လား။