Home ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္း ေဂဘားကရင္စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ ဒုဥကၠ႒ ေနာ္ေမးလ္ထာႏွင့္ ေမးျမန္းျခင္း

ေဂဘားကရင္စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ ဒုဥကၠ႒ ေနာ္ေမးလ္ထာႏွင့္ ေမးျမန္းျခင္း

2332

“ကယားျပည္နယ္မွာလႈပ္ရွားေနတဲ့အဖြဲ႔ေတြက သူတို႔က ေဂဘားပဲ။ ကရင္မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီလိုေျပာၿပီး သူတို႔မွာအလံေတြ၊ ဘာေတြ သူတို႔ဖာ သာသူတို႔ထြင္တယ္။ Logo ေတြ ထြင္တယ္။ ေဂဘား၀တ္စံုဆိုၿပီး သူတို႔ထုတ္တယ္။ ကရင္နဲ႔ေဂဘားမတူဘူးဆိုၿပီးေသြးခြဲသလိုက္လိုျဖစ္တယ္။”
ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုထဲတြင္ တစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္သည့္ ေဂဘားကရင္ေရးရာအသင္း နာယကလည္းျဖစ္၊ ေဂဘားကရင္စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ ဒုဥကၠ႒ျဖစ္သူ ဆရာမ ေနာ္ေမးလ္ထာအား ေဂဘား ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုနွင့္ပတ္သက္သည့္ အေၾကာင္းအရာအခ်ိဳ႕ကို ေမးျမန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။

ေမး။ ။ ေဂဘားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြက ဘယ္ေနရာေတြမွာေနထိုင္ၿပီး ဘယ္လိုအသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းျပဳ လုပ္ၾကလဲ။ ေနာက္ၿပီး ေဂဘားမ်ိဳးႏြယ္စုအေၾကာင္းေလးလည္း သိပါရေစ။
ေဂဘားကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုအေနနဲ႔ ကရင္ျပည္နယ္ သံေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ လိပ္သိုျခမ္းအျပင္ကို ေနျပည္ေတာ္ ေကာင္စီဆက္စပ္နယ္ေျမေတြမွာေနထိုင္ၾကတယ္။ ကရင္ျပည္နယ္ထဲမွာေတာ့ ေဂဘား ကရင္ရြာေပါင္း ၁၄၅ ရြာေလာက္ရွိတယ္။ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းက ေတာင္ယာနဲ႔ဥယ်ာဥ္ၿခံေျမလုပ္ငန္းေပါ့။ အဓိက အမ်ားဆံုး ကေတာ့ ေကာ္ဖီ၊ ဖာလာ၊ ကြမ္းသီး၊ ဒညင္း၊ ဒူးရင္း၊ ၾကက္ေမာက္ စတာေတြအမ်ားဆံုးစိုက္ပ်ိဳးၾကပါတယ္။

ေဂဘားမ်ိဳးႏြယ္စုဆိုတာက ၂၀၁၄ ခုႏွစ္သန္းေခါင္စာရင္းစေကာက္တဲ့အခ်ိန္မွပဲ ေဂဘားအမ်ိဳးသားေတြက လႈပ္လႈပ္ရွားရွားျဖစ္လာရတာ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ကရင္လူမ်ိဳးကေနဆင္းသက္လာတာ၊ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုထဲမွာ လည္း ပါတယ္ဆိုတာကို အသိအမွတ္ျပဳၿပီးေတာ့ ေနေနၾကတာ။ သန္းေခါင္စာရင္းလည္းေကာက္ေရာ ကိုယ့္ေဂဘားအမ်ိဳးသားနာမည္က ဟိုးကယားျပည္နယ္က ကုဒ္(Code)ထဲမွာ ပါသြားတယ္။ အဲဒီလို မျဖစ္ဘူးဆိုၿပီးေတာ့ ေနာက္ၿပီး ဒို႔ေတြက ကိုယ့္ကိုယ္ကုိ ကရင္လို႔သတ္မွတ္ၿပီး နာမည္ကိုလည္း ေစာတို႔ေနာ္တို႔ပဲေရးတယ္။

ေဂဘားက်ေတာ့ ထူးဆန္းတာက ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္သူမရွိဘူးေပါ့။ ခရစ္ယာန္ေတြမ်ားပါတယ္။ သို႔ေသာ္ လည္း ခရစ္ယာန္မွာေတာ့ ဂိုဏ္းခြဲေတြရွိတာေပါ့။ ရိုမန္ကက္သလစ္၊ အဂၤလီကန္၊ ႏွစ္ျခင္းေပါ့။ အဲဒီမွာ ရိုမန္ကက္သလစ္က လူဦးေရအမ်ားဆံုး ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေတာ့ရွိတယ္။ ေမတၱာျဗဟၼာစိုရ္ဘာ သာ၀င္ေတြလည္းရွိတယ္။ နတ္စားတာေတြေတာ့မရွိပါဘူး။

ေမး ။ ။ သန္းေခါင္စာရင္းထဲမွာေရာ ေဂဘားက ကယားျပည္နယ္ ကုဒ္ထဲဘယ္လိုပါသြားလဲ သိပါရေစ။
ကယားျပည္နယ္မွာလည္း ရြာတစ္ရြာမွမရွိဘူး။ လူႀကီးေတြေရာ၊ ကေလးေတြေရာ မေက်နပ္ၾကဘူးေပါ့။ ငါတို႔ က ကယားမ်ိဳးႏြယ္စုထဲမွာမွ မရွိတာ၊ ရြာလည္းမရွိဘူး အဲဒီလိုမ်ိဳးေပါ့ေနာ္။ ေနာက္ၿပီးကယားမ်ိဳးႏြယ္စု ဘယ္လိုလုပ္ပါသြားသလဲဆိုတာ လိုက္ၿပီးေလ့လာၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ ဟိုး ၁၉၅၀-၅၁ တုန္းက အစိုးရ အေနနဲ႔ေကာ္မရွင္တစ္ဖြဲ႔ကိုဖြဲ႔လိုက္တယ္။ အဲဒီေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔က ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စု ဘယ္ႏွစ္စုရွိလဲ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကို လိုက္ၿပီးေလ့လာတဲ့အခါမွာ အန္တီတို႔သံေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ကိုေရာက္လာခဲ့တယ္။

အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဘာနဲ႕သြားတိုက္ဆိုင္လဲဆိုေတာ့ ေကာ္သူးေလေခတ္လို႔ေခၚတဲ့ ကရင့္ေတာ္လွန္ေရး KNDO ေတြ စခန္းခ်တဲ့ေဒသက ေဂဘားေဒသျဖစ္ေနတယ္။ ေဂဘားေဒသဆိုတာက သံေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ လိပ္သိုဘက္ျခမ္းက ပိန္းသီလာရြာမွာ KNDO စခန္းခ်တယ္။ အဲဒီအတြက္ေၾကာင့္ အဲဒီေကာ္မရွင္ေတြက လိပ္သိုျခမ္းဘက္ကိုမ ေရာက္ႏိုင္ခဲ့ဘူး။ နယ္ေျမမေအးခ်မ္းတဲ့အခါက်ေတာ့ သူတို႔က အဲဒီေနရာကိုေရွာင္ၿပီး ဟိုးလိြဳင္ေကာ္ဘက္ကို ေရာက္သြားတယ္ေပါ့။ လိြဳင္ေကာ္ေရာက္တဲ့အခါမွာ ဦးေအျမေလးဆိုတာက အဲဒီတုန္းက ကယားျပည္နယ္ရဲ႕ ဥကၠ႒ေပါ့။ ဦးေအျမေလးကလည္း သူ႔အမ်ိဳးသမီးက ေဂဘားလို႔ေျပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီမွာ ေဂဘားလည္းအ ခ်ိဳ႕ရွိေနတယ္။ လိြဳင္ေကာ္အနီးအနားတ၀ိုက္မွာ တစ္ခ်ိဳ႕က ေက်ာင္းဆရာအေနနဲ႔ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ ရံုး၀န္ထမ္း၊ တစ္ခ်ိဳ႕က က်န္းမာေရး၀န္ထမ္း၊ တစ္ခ်ိဳ႕က သာသနာျပဳအေနနဲ႔ လူဦးေရေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေရာက္ေနၾက တယ္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဆိုတာက ရာဂဏန္းေလာက္ေတာ့ရွိမွာေပါ့။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေဂဘားကို ကယားမ်ိဳး ႏြယ္စုထဲကို ထည့္လိုက္တာျဖစ္တယ္။ ဥကၠ႒ကိုယ္တိုင္က ထည့္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဘယ္သူမွမေျပာ ေတာ့ဘူးေပါ့ေနာ္။

ဒါေပမယ့္ ေဂဘားမ်ိဳးႏြယ္စုဘက္ကို တရား၀င္ခ်ျပၿပီး သတ္မွတ္တာမ်ိဳးေတာ့မရွိဘူး။ အဲဒါကိုသိတဲ့သူရွိသလို မသိတဲ့သူေတြလည္းရွိတယ္။ အဲဒါကိုျပႆနာမဟုတ္ဘူးလို႔ ေအာက္ေမ့ေနၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ေဂဘားက ရြာတစ္ရြာမွ လိြဳင္ေကာ္မွာေသာ္လည္းေကာင္း? အနီးအနားမွာ ေသာ္လည္းေကာင္းေပါ့ တစ္ရြာမွမရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လိြဳင္ေကာ္က ရပ္ကြက္ေတြမွာေတာ့ အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် ေဂဘားအိမ္ေထာင္စုေလးေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရွိလာတာေပါ့။ က်န္တဲ့ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာေတာ့ ေဂဘားရြာမရွိဘူးဆိုတာေသခ်ာတယ္။ ေဂဘားက ကိုယ့္ကိုယ္ကုိ ကရင္လူမ်ိဳးျဖစ္တယ္လို႔ ခံယူတယ္။ ႏွစ္စဥ္ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးက်ရင္လည္း ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးကို က်င္းပၾကတယ္။ ကရင္အမ်ိဳးသားအလံကိုလည္း ကိုယ့္အလံလို႔ပဲ သတ္မွတ္ထားၾကတယ္။

ေမး။ ။ ေဂဘားမ်ိဳးႏြယ္စုက ကယားထဲမွာပါသြားတာကိုေရာ ဘယ္လိုဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ေနတာ ေတြရွိပါလဲ။
သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္တဲ့အခ်ိန္က်မွ ေဂဘားေတြက ႏိုးထလာၾကတယ္လို႔ ေျပာရမယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ လဲဆို ေတာ့ ငါတို႔က ကယားျပည္နယ္ထဲေရာက္ေနတာေတာ့ သမိုင္းအမွန္မဟုတ္ဘူး။ သမိုင္းအမွန္ရေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္ဆိုၿပီးေတာ့ အန္တီတို႔အဖြဲ႔က ေခါင္းေဆာင္ဆရာႀကီးေတြ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြေပါ့။ ေနာက္က် ေတာ့ အဲဒီမွာ အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔က သန္းေခါင္စာရင္းကို အေျခခံၿပီးေလ့လာတဲ့အခါက်ေတာ့ ကယားျပည္နယ္လိြဳင္ ေကာ္ကို ေရာက္သြားတယ္။ ေလ့လာတယ္။ အဲဒီမွာဘာသိသြားရလဲဆိုေတာ့ ကယားျပည္နယ္မွာ မ်ိဳးႏြယ္စု ၉ စုရွိတဲ့အထဲမွာ ေဂဘားမ်ိဳးႏြယ္စုပါသြားတယ္။ အဲဒီလိုပါတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေဂဘားေတြက ဘယ္ေနရာမဆို ဦးစားေပးျခင္းခံရတယ္။ မ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုအေနနဲ႔တရား၀င္ပါ၀င္တဲ့အခါက်ေတာ့ အစိုးရဘတ္ဂ်က္ေတြ ဘာေတြခ်ေပးတဲ့အခါ ေဂဘားလည္းခြဲတမ္းရတယ္။ အဲဒါကိုသိသြားတဲ့အခါက်ေတာ့ အန္တီတို႔နဲ႔မ ေပါင္းေတာ့ဘူး။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၉ ရက္ေန႔နဲ႔ ၁၀ ရက္ေန႔ေတြမွာ ဖားအံမွာအစည္းအေ၀းေတြလုပ္တယ္။ အဲဒီမွာ က်မတို႔က ကန္႔ကြက္တယ္။ ကန္႔ကြက္လို႔မရဘူး။ လႊတ္ေတာ္ကိုစာေရးတင္ရမယ္ဆိုေတာ့ က်မတို႔လည္း ေရးတင္တယ္။ ေရးတင္တဲ့အျပင္ကို က်မတို႔က ညီလာခံလုပ္ရမယ္ဆိုေတာ့ ညီလာခံလုပ္တယ္။ ၂၀၁၄ ပထမညီလာခံကို သံေတာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ လိပ္သိုၿမိဳ႕နယ္ခြဲ နံ႔သာကုန္းရြာ၊ ၂၀၁၇ ဒုတိယညီလာခံကိုေတာ့ လိပ္သိုမွာပဲ ျပဳလုပ္ၾကတယ္။ အဲဒီမွာ ငါတို႔သည္ ေဂဘားျဖစ္ေၾကာင္းစာရင္းေကာက္စာရင္းျပဳစုတဲ့ အခါက်ေတာ့ ၂ လအတြင္းမွာ လက္မွတ္ေပါင္း ၁ ေသာင္းေက်ာ္တယ္။ က်မတို႔သေဘာထားေတြကိုလည္း အဲဒီတုန္းက KUPC ၊ KDN ၊ KAC၊ KNU စတဲ့အဖြဲ႔ေတြဆီ၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြဆီကိုလည္း အေၾကာင္းၾကားတယ္။ က်မတို႔ေဂဘားက ကရင္ပါပဲ၊ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုထဲကပဲ ဆိုတာကိုေပါ့။ ညီလာခံလုပ္ေတာ့လည္း ကရင္ေခါင္းေဆာင္ေတြ တက္ေရာက္ၾကတယ္။ သူတို႔ကလည္း က်မတို႔ရဲ႕သေဘာထားကို အသိအမွတ္ျပဳၾကပါတယ္။

ေမး။ ။ ေဂဘားအေရးအရာေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေဆာင္ဖို႔အသင္းအဖြဲ႔ေတြ ဖြဲ႔စည္းလုပ္ေဆာင္ ေနတာမ်ိဳးေတြေရာ ရွိပါလား။
ညီလာခံေတြ ျပဳလုပ္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ေဂဘားအေရးအရာေတြအတြက္ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ဆိုၿပီးေတာ့ ေဂဘားေရးရာအသင္းတစ္ခု ဖြဲ႔လိုက္ၾကတယ္။ အဲဒီမွာဥကၠ႒က ေစာဂ်ဳးနစ္၊ ေစာေအာင္စိုးအတြင္းေရးမႉး၊ နာယကႀကီးေတြ ေဒသကိုယ္စားလွယ္ေတြ အသီးသီးနဲ႔ဖြဲ႔စည္းလိုက္ၾကတယ္။ နာမည္က ေဂဘားကရင္ေရးရာ အသင္းျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလအတြင္းမွာပဲ ဖြဲ႔လိုက္ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအသင္းႀကီး ေအာက္မွာ ေဂဘားကရင္စာေပယဥ္ေက်းမႈ၊ ေဂဘားကရင္လူငယ္ကြန္ယက္အဖြဲ႔၊ ေဂဘားအမ်ိဳးသမီးကြန္ ယက္အဖြဲ႔ဆိုၿပီးရွိပါတယ္။

ေမး ။ ။ ေဂဘားကရင္စာေပယဥ္ေက်းမႈေရးရာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘာေတြလုပ္ေဆာင္ေနတာမ်ိဳးရွိပါလဲ။
ေဂဘားစာေပက ၁၈၆၀ ေက်ာ္ ခုႏွစ္ကတည္းက ရိုမန္ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္သာသနာျပဳ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေတြကေနလာၿပီးေတာ့ ေရာမအကၡရာနဲ႔တီထြင္ထားေပးတဲ့ ေဂဘားစာေပရွိတယ္။ အဲဒီစာေပကို သင္ၾကား လာတာ Reader 1 ကေနၿပီးေတာ့ 3 အထိရွိတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ မဂၢဇင္းျဖစ္တဲ့ Light of the Hill ဆိုတဲ့လစဥ္ မဂၢဇင္းကိုလည္းထုတ္တယ္။ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္အထိေပါ့။ ၆၄ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ အကုန္လံုးေက်ာင္းေတြ၊ ပံုႏွိပ္ တိုက္ေတြ အသိမ္းခံရေတာ့ လုပ္လို႔မရတဲ့အခါက်ေတာ့ အဲဒီမဂၢဇင္းလည္းေပ်ာက္သြားေရာ။ ဒါေပမယ့္ ဘာသာေရးစာေပေတြက အကုန္လံုးရွိေနတယ္။ ေက်ာင္းစာအုပ္တို႔ ဘာသာေရးဆိုင္ရာသီခ်င္းစာအုပ္ေတြ ျပကၡဒိန္စသည္ျဖင့္ေပါ့။ အကုန္လံုးသူတို႔မွာအျပည့္အ၀ရွိၿပီးသားျဖစ္တယ္။ ဒါကိုေတာ့ရိုမန္ကက္သလစ္မွာ ဘာသာေရး စာေပလို႔လည္းေျပာလို႔ရတယ္။

ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ က်မတို႔ ႏွစ္ျခင္းတို႔ အဂၤလီကန္တို႔က်ေတာ့ စေကာကရင္စာေပကိုပဲ သံုးၾကတယ္။ ဟိုး ၁၈၃၂ ခုႏွစ္ကတည္းက ေဒါက္တာ၀ိတ္တို႔ တီထြင္ထားတဲ့စေကာကရင္စာကို အသံုးျပဳၾကတယ္။ အဲဒီေတာ့ ႏွစ္ျခင္းနဲ႔အဂၤလီကန္က စေကာကရင္စာေပကို သူတို႔စာေပလိုပဲ သေဘာထားၿပီးေတာ့ ဒီစာေပကိုပဲ သင္တယ္။ ေက်ာင္းမွာလည္း ဒါကိုသင္တယ္။ ဘုရားရွိခိုးတဲ့အခါမွာလည္း စေကာကရင္စာေပကိုပဲ သံုးၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာ SIL လို႔ေခၚတဲ့အဖြဲ႔က ရန္ကုန္မွာ စာေပနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သင္တန္းပို႔ခ်တယ္။ အန္တီတို႔သြားခဲ့တယ္။ အခုထိလည္း အဲဒီအဖြဲ႔က ရန္ကုန္မွာရွိေသးတယ္။ အဲဒီမွ ႏွစ္ျခင္းနဲ႔အဂၤလီကန္ ဘာသာ၀င္ေတြက ရိုမန္နဲ႔ေရးထားတဲ့ေဂဘားစာကို အေတာ္အသင့္ပဲဖတ္ႏိုင္တယ္။ က်န္တဲ့သူေတြ ကမဖတ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ကိုယ့္ဘာသာစကားကို စာနဲ႔ေပနဲ႔မဖတ္ရတဲ့အခါက်ေတာ့ ကိုယ့္စကားလံုးေတြက စေကာ ကရင္လိုပါလိုက္နဲ႔ဆိုေတာ့ ေနာက္ၿပီး ဘုရားရွိခိုးတဲ့အခါမွာလည္း ဗမာလိုပဲေျပာေနတဲ့အခါက်ေတာ့ Church ေတြမွာ ဗမာစာ၊ စကားေတြလႊမ္းမိုးသြားတယ္။ ၾကာလာရင္ကိုယ့္ဘာသာစကားပါေပ်ာက္သြားမယ္ဆိုၿပီး အန္တီတို႔က SIL ကေပးတဲ့နည္းပညာေတြနဲ႔ ၂၀၀၂ ခုႏွစ္ကေနစၿပီးေတာ့ သူတို႔ေပးတဲ့သင္တန္းကို အန္တီ တက္ၿပီးေတာ့ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္အထိသင္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ က၊ ခ အေျခခံတဲ့ ေဂဘားစာ အေျခခံဖတ္စာ အုပ္ၿပီးသြားတယ္။ ပံုျပင္ေတြအေတာ္မ်ားမ်ားေရးႏိုင္တယ္။ ၂၀၀၄ ကေန ၂၀၀၉ အထိက စာလံုးေရ ၉,၆၀၀ ေက်ာ္ရွိတဲ့ အဘိဓါန္တစ္အုပ္ၿပီးသြားတယ္။ ပံုျပင္စာအုပ္အျပင္ကို သမၼာက်မ္းစာမွာဆိုရင္ ဓမၼေဟာင္း၊ ဓမၼသစ္ပါတဲ့က်မ္းစာပံုျပင္ ၁၁၉ ပုဒ္ ဘာသာျပန္ၿပီး ထုတ္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဓမၼသစ္ကိုလည္း တစ္အုပ္လံုး ဘာသာျပန္ၿပီးသြားပါၿပီ။ ေႏြရာသီစာေပသင္တန္းေတြမွာလည္း သင္တဲ့အခါက်ေတာ့ လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား တတ္ေျမာက္လာၾကပါၿပီ။

ကရင္ျပည္နယ္မွာေတာ့ အစိုးရေက်ာင္းေတြမွာ Grade 1 to 3 အထိ သင္လို႔ရတဲ့ေဂဘားကရင္စာေပမွာေတာ့ ရိုမန္နဲ႔ေရးတဲ့ေဂဘားစာေပနဲ႔ က၊ ခ အေျခခံေရးတဲ့ေဂဘားစာေပ ၂ မ်ိဳးရွိတာေပါ့။ ကရင္ျပည္နယ္မွာေတာ့ ေဂဘားစာေပသင္တဲ့ေက်ာင္းအေနနဲ႔ ၁၂၄ ေက်ာင္းနဲ႔ ဆရာ၊ ဆရာမအေနနဲ႔ ၁၂၀ ေလာက္ရွိတယ္။ ေက်ာင္း ရွိေပမယ့္ ဆရာမလံုေလာက္ေသးဘူးဆိုတဲ့သေဘာေပါ့။ ၂၀၁၇ ကေန ၂၀၁၉ အထိေပါ့။ ၂၀၁၉ ေနာက္ပိုင္း ကေတာ့ထပ္မေခၚေတာ့ဘူး။ ရွိၿပီးသားေတြကိုပဲသင္ခိုင္းတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြလည္း ထပ္မေခၚဘူးျဖစ္ေနတယ္။

ေမး။ ။ ေဂဘားကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုေတြ ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ျပႆနာက ဘာေတြမ်ားလဲ။
ေျမယာျပႆနာေတြေပါ့။ အဲဒါေတြက အခက္အခဲစိန္ေခၚမႈေတြပါပဲ။ ေဂဘားေတြအေနနဲ႔က ဟိုးအရင္ ကတည္းက သူတို႔ေနထိုင္ရာေနရာေတြမွာ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းနဲ႔ ေနထိုင္လုပ္ကိုင္စားေသာက္ေနၾကၿပီးသား။ အခုက ဘာျဖစ္လာလဲဆိုေတာ့ေအာက္ျပည္ေအာက္ရြာက သူတို႔မွာ ေနထိုင္လုပ္ကိုင္စားေသာက္စရာ က်ဥ္းၾကပ္လာတဲ့အေပၚမွာ ေဂဘားေတြရွိတဲ့ေတာင္ေပၚကို တက္လာၾကတယ္။ ေတာင္ေပၚေရာက္တဲ့အခါ သူတို႔က မျပန္ခ်င္ၾကေတာ့ဘူး။ တဲေလးထိုးလိုက္၊ မီးေသြးေလးဖုတ္လိုက္။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ တဲေလးတစ္လံုး နွစ္လံုးကေန ရြာေတြတည္တဲ့အထိကို က်ဴးေက်ာ္သလိုျဖစ္ေနတာေပါ့။ ေဒသခံေတြ နယ္ေျမေတြအထိက်ဴးေက်ာ္ေနထိုင္မႈေတြရွိလာတဲ့အခါက်ေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ သူတို႔မွာပါလာတဲ့မေကာင္းတဲ့ အက်င့္စရိုက္ေတြက ပါလာတယ္။ စရိုက္မတူတာအေပၚမွာ အေျခခံၿပီးေတာ့ ပြတ္တိုက္မႈေတြ၊ ေရာေႏွာစိမ့္၀င္မႈေတြေတာ့ျဖစ္လာတာေပါ့။ ဒါကိုေတာ့ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔သိပ္မလြယ္ကူးပါဘူး။

ေမး။ ။ ဘာမ်ားထပ္ၿပီး ျဖည့္စြက္ေျပာခ်င္ပါေသးလဲ။
အခုေျပာခ်င္တဲ့ကိစၥကေတာ့ အထူးသျဖင့္ေပါ့ေနာ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကုိ ကရင္လို႔ပဲ ခံယူေသာ္ျငားလည္း ရန္ကုန္ တိုင္း ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပေရးက ဟိုတေန႔ကပဲ ေၾကျငာလိုက္တယ္။ ကရင္၀တ္စံုေတြ ရိုက္ၿပီး ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ၾက ပါဆိုၿပီးေတာ့ေပါ့။ ၀တ္စံုနမူနာတင္လိုက္တဲ့အခါမွာ ေဂဘားကိုခ်န္ထားတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ေဂဘားကိုခ်န္ထားရ တာလဲေပါ့။ ေဂဘားက ကရင္ပဲဆိုတာကိုကိုယ့္ကိုယ္ကုိ သတ္မွတ္လို႔ ဟိုး ၂၀၁၄ ကေနအခုထိ ၆ နွစ္ရွိေနၿပီ ႀကိဳးပမ္းလာတာ။ အစိုးရအသိအမွတ္မျပဳေသးတာေတာ့သိတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ကိုယ့္ကရင္အခ်င္းခ်င္းေတာ့ အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ေကာင္းတာေပါ့လို႔၊ အဲဒီဟိုး ၁၉၅၁ ကျဖစ္ခဲ့တဲ့ကိစၥအေပၚမွာပဲ အတည္ယူခ်င္ၿပီးေတာ့မွ တရား၀င္ တရား၀င္ဆိုတဲ့စကားလံုးပဲ သံုးၿပီးေတာ့ အန္တီတို႔ကို ခ်န္ထားတာ။ အဲဒီလိုမလုပ္ပါနဲ႔ အန္တီတို႔လို လူႀကီးေတြက ခံႏိုင္ေပမယ့္ ကေလးေတြမွာက ခံစားခ်က္ေတြရွိၾကတယ္။ အဲဒီလိုေမတၱာရပ္ခံေတာ့ အတြင္းေရးမႉး မန္းသန္း၀င္းဦးကေတာ့ ေဂဘား၀တ္စံုၿပိဳင္ဖို႔ေတာ့ျပန္ထည့္ေပးပါတယ္။

အဲဒီၾကားထဲက ရန္ကုန္ကထုတ္တဲ့ ကရင့္သမိုင္းစာအုပ္ကလည္း အန္တီတို႔ကိုအႀကီးႀကီး သက္ေရာက္မႈျဖစ္ သြားေစတယ္။ အဲဒီစာအုပ္ထဲက စာမ်က္ႏွာ ၁၁၅ ကေန ၁၁၈ အထိ အခ်က္အလက္ေတြက ကယားျပည္နယ္မွာ သြားလႈပ္ရွားေနတဲ့ အဖြဲ႔ဆီကိုပဲသြားၿပီး အန္တီတို႔ေဂဘားစာယဥ္၊ ေဂဘားေရးရာ အဖြဲ႔ေတြ ကို မေတြ႔ဘဲ ျပဳစုတဲ့ေဂဘားသမိုင္းေတြက အလြဲေတြအမ်ားႀကီးပါသြားတယ္။ အဲဒါေတြကို အခ်က္ ၈ ခ်က္နဲ႔ အခ်က္က်က် အန္တီတို႔ကန္႔ကြက္ထားတာရွိတယ္။

အခုေဂဘားမွာလည္း အဲဒီကိစၥေတြက စိန္ေခၚမႈအႀကီးႀကီးပဲ။ ကယားျပည္နယ္မွာလႈပ္ရွားေနတဲ့အဖြဲ႔ေတြက သူတို႔က ေဂဘားပဲ။ ကရင္မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီလိုေျပာၿပီး သူတို႔မွာအလံေတြဘာေတြ သူတို႔ဖာ သာသူတို႔ထြင္တယ္။ သူတို႔ Logo ေတြထြင္တယ္။ ေဂဘား၀တ္စံုဆိုၿပီး သူတို႔ထုတ္တယ္။ ကရင္နဲ႔ေဂ ဘားမတူဘူးဆိုၿပီးေသြးခြဲသလိုက္လိုျဖစ္တယ္။ မသိနားမလည္တဲ့လူငယ္ေတြလည္းပါသြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေဂဘားမွာ ၂ ဖြဲ႔ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီစိန္ေခၚမႈႀကီးကလည္း အခုထက္ထိကို ေဂဘားလူငယ္ေတြၾကားမွာ အႀကီးႀကီး ကို ရင္ဆိုင္ေနရဆဲျဖစ္ပါတယ္။