Home ေဆာင္းပါး ဧရာဝတီကန္ႀကီးေထာင့္ကြင္းယားေပၚေတာ္မူက ေရွးေဟာင္းကရင့္ဖားစည္

ဧရာဝတီကန္ႀကီးေထာင့္ကြင္းယားေပၚေတာ္မူက ေရွးေဟာင္းကရင့္ဖားစည္

538
ဧရာဝတီကန္ႀကီးေထာင့္ကြင္းယားေပၚေတာ္မူက ေရွးေဟာင္းကရင့္ဖားစည္
S. မင္းခိုက္သူ (P.T.N)
ကရင့္ဖားစည္ကို ေတြ႕ရွိျခင္း

လြန္ခဲ့ေသာတစ္ႏွစ္က ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီး ပုသိမ္ခ႐ိုင္ ကန္ႀကီးေထာင့္ၿမိဳ႕နယ္ ကြင္းယားအေရွ႕ ေက်းရြာအုပ္စု၊ ေပၚေတာ္မူေက်းရြာ၊ ရတနာသိပၸံ ေက်ာင္း တိုက္ရွိ ေရွးေဟာင္းကရင့္ဖားစည္ကို အေဖာ္ေလးေယာက္ႏွင့္အတူသြားေရာက္ေလ့လာခဲ့ပါသည္။ တိတိက်က် ေျပာရလွ်င္(၂.၇.၂၀၁၉)ေန႔က ပင္ျဖစ္သည္။ ကြင္းယား ေပၚေတာ္မူေက်ာင္းဆရာေတာ္ႏွင့္ မန္းေက်ာ္စိုးမိုးတို႔က ေရွးေဟာင္းဖားစည္ စတင္ရရွိခဲ့မႈႏွင့္ ထိန္းသိမ္းလာခဲ့ပံုေတြကို စိတ္ရွည္စြာျဖင့္ ရွင္းျပပါသည္။ လက္ရွိတြင္ ေပၚေတာ္မူေက်ာင္း ဆရာေတာ္၏ေက်ာင္းဝင္းထဲတြင္ ကရင့္ယဥ္ေက်းမႈ ျပတိုက္ကိုတည္ေဆာက္လ်က္ရွိၿပီး ဖားစည္အပါအဝင္ ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းမ်ားကို ထိန္းသိမ္းျပသထားရန္ပင္ ျဖစ္သည္။

ေရွးေဟာင္းဖားစည္ကို ျမန္မာသကၠရာဇ္(၁၂၈၆)ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လ၊ ခရစ္ႏွစ္(၁၉၂၄)ခုႏွစ္တြင္ ကန္ႀကီးေထာင့္ၿမိဳ႕နယ္၊ ကြင္းယားေက်းရြာ၊ အေရွ႔ေျမာက္အရပ္ တစ္မိုင္ေလာက္အကြာရွိ ေျမႀကီးထဲမွ ထူးဆန္းစြာ တူးေဖာ္ရရွိပါသည္။ ေရွးေဟာင္းဖားစည္ကို မေတြ႕ရွိခင္မွာ သကၠရာဇ္(၁၂၈၆)ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလတြင္ ေက်းလက္ ေတာရြာရွိ ေတာင္သူႀကီးမ်ားက မိမိတို႔၏ေကာက္ႏွံစပါးမ်ားကို ေခြ်ေလ့ေနခ်ိန္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အမ်ားေခၚဆိုေလ့ရွိၾကေသာ အဘိုးဦးပ်ား၏ေတာင္ ယာတြင္ က်ားႀကီးတစ္ေကာင္ေတြ႕ရွိေၾကာင္း အုတ္ေအာ္ေသာင္းနင္းျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ က်ားကိုဝိုင္းဝန္းဖမ္းဆီးၾကေသာ္လည္း မရရွိခဲ့ေပ။ က်ားကုတ္ဒဏ္ရာျဖင့္ သူႀကီးတစ္ေယာက္မွာ မ်က္စိတစ္ဖက္ပ်က္စီးသြားသည္အထိ ျဖစ္ခဲ့သည္။

ထို႔ေနာက္ သကၠရာဇ္(၁၂၈၆)ခုႏွစ္၊ ကဆုန္တြင္ သရက္ေခ်ာင္းေက်းရြာရွိ ေတာင္သူႀကီးတစ္ေယာက္သည္ ဦးပ်ားေတာင္ယာေတာအနီးရွိ မိမိပိုင္လယ္ယာတြင္ သားငယ္အားႏြားေက်ာင္းရန္ ေစလႊတ္လိုက္ပါသည္။ ထိုႏြားေက်ာင္းသားငယ္သည္ ေတာင္ဘို႔အနီးရွိ ေဆး႐ိုးပင္ေအာက္တြင္ မိမိ၏ႏြားကို ထိုင္၍ေစာင့္ေနစဥ္ သူ ၏ေျခဖမိုးေပၚတြင္ဖားတစ္ေကာင္ ခုန္တက္လာသည္။ ခုန္တက္လာေသာ ဖားကိုလက္ျဖင့္ဖမ္းအုပ္လိုက္ေသာအခါဖမ္းမမိဘဲအနားမွာရွိသည့္ ေျမအက္ကြဲထဲသို႔ ခုန္ဆင္းသြားေလသည္။

ႏြားေက်ာင္းသားငယ္သည္ အၿမဲကိုင္ေဆာင္ ေလ့ရွိေသာ ႏြားေက်ာင္းတုတ္ျဖင့္ ဖားခုန္ဆင္းသြားေသာ ေျမကြဲအက္ထဲသို႔ ထိုးၾကည့္ရာ “ဒံုးဒံုး” ဟူေသာ ျမည္ သံကိုၾကားရေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ဖခင္ႀကီးကိုေျပာျပရာ သားအဖႏွစ္ေယာက္တို႔သည္ ေပါက္တူးျဖင့္ တူးေဖာ္ၾကည့္ၾကေလသည္။ ထိုအခါ ေျမႀကီးထဲတြင္ အံ့ဩ ဖြယ္ရာ ေရွးေဟာင္းဖားစည္ တစ္လံုးကို ေတြ႕ရွိရေလသည္။ သူတို႔သားအဖႏွစ္ဦးသည္ ဝမ္းသာအားရစြာျဖင့္ မိမိအိမ္သို႔ ယူေဆာင္လာခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ယင္း ဖားစည္ကို မည္သို႔မည္ပံု သံုးစြဲရမည္ကိုလည္းမသိရွာၾကေပ။ သို႔တြက္ေၾကာင့္ ႐ိုေသေလးစြာမႈမရွိဘဲ ထားမိထားရာ ထားမိခဲ့ၾကသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းေက်းရြာတြင္ ကာလဝမ္းေရာဂါက်ေရာက္လာၿပီး လူအမ်ားက တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားကုန္ၾကသည္။ ဖားစည္ကို မ႐ိုမေသျပဳလုပ္ထားရွိေသာေၾကာင့္ ယင္းကဲ့သို႔ ဝမ္းေရာဂါျဖစ္ရေၾကာင္းအိပ္မက္ေပးလာသျဖင့္ ဖားစည္ကို မထိရဲမကိုင္ရဲ ျဖစ္လာၿပီး ဟိုရြာသို႔ပို႔၊ သည္ရြာသို႔ပို႔ ျဖစ္လာေလသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ကန္ႀကီးေထာင့္ရြာသို႔ ေရာက္ရွိသြားေလသည္။ ဖားစည္ကို မထိရဲမကိုင္ရဲျဖစ္ေနခ်ိန္ ကန္ႀကီးေထာင့္ရြာသို႔ ေရာက္လာသည့္အခါဘႀကီးမန္းေရႊ ျဖဴသည္ ၾကားသိ သျဖင့္ သူကိုယ္တိုင္သြားေရာက္သိမ္းဆည္းလိုက္ၿပီး ဖားစည္ကို သီးသန္႔ေနရာတြင္ ထားရွိ၍ ငွက္ေပ်ာပြဲ၊ အုန္းပြဲ(၂၇)ပြဲ၊ အေမႊးနံ႔သာတို႔ျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထိန္းသိမ္း လာခဲ့သည္။

ဖားစည္ပြဲေတာ္ ႏႊဲလို႔ေပ်ာ္

ထိုအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးၿပီးျဖစ္၍ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုသည္ ဖားစည္သတင္းကို ၾကားသိရသည့္အခါ က်ံဳေပ်ာ္ၿမိဳ႕နယ္ ဘုရားကေလးဆိပ္ရြာ ဇာတိျဖစ္ေသာ ဝန္ႀကီးမန္းျမတ္စိန္(သာသနာေရးဝန္ႀကီး)ကို ေမးၾကည့္ေလသည္။ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မွာ ကြင္းယားရြာတြင္ ဖားစည္ကိုထိန္းသိမ္း ထားေသာဘႀကီး မန္းေရႊျဖဴႏွင့္ ေတြ႕လိုသျဖင့္ ဝန္ႀကီးမန္းျမတ္စိန္က မိတ္ဆက္ေတြ႕ေပးလိုက္ပါသည္။ ဘႀကီးမန္းေရႊျဖဴသည္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုႏွင့္ ေတြ႕ဆံုၿပီး လြတ္လပ္ေရးလည္း ရရွိၿပီျဖစ္၍ ဖားစည္ေအာင္ပြဲကိုလည္း ျပဳလုပ္က်င္းပ လိုေၾကာင္းတင္ျပေျပာဆိုပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုက ဖားစည္ကိုျပန္လည္ ေဖၚထုတ္ရရွိသည့္ အထိမ္းအမွတ္ ေအာင္ပြဲအတြက္ က်င္းပႏိုင္ရန္ ဘႀကီးမန္းေရႊျဖဴအား ေငြက်ပ္(၅၀ဝ၀ဝိ/)ကို ထုတ္ေပးလိုက္ပါသည္။

ဖားစည္ေအာင္ပြဲကို သကၠရာဇ္(၁၃၀၉)ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလတြင္ ကန္ႀကီးေထာင့္အေရွ႕ ေပၚေတာ္မူေက်းရြာ ရတနာသိပၸံေက်ာင္းႀကီးအနီး ကြင္းျပင္တြင္က်င္းပပါသည္။ ထိုစဥ္က အရွင္သာရိပုတၲရာဓာတ္ေတာ္ႏွင့္ အရွင္ေမာဂၢလာန္ဓာတ္ေတာ္မ်ားကိုလည္း ပူေဇာ္ပြဲက်င္းပၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္။ အခမ္းအနား ျပင္ဆင္ထားမႈသည္ ျမင္ရသူတိုင္းက ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းလွၿပီး ပြဲေတာ္မွာ လြန္စြာစည္ကား လွေပသည္။

ကရင့္ဖားစည္ ေအာင္ပြဲသို႔ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြား စပ္ေရႊသိုက္ႏွင့္ ဇနီးရတနာေဒဝီ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုႏွင့္ ဇနီးေဒၚျမရီ၊ သာသနာေရးဝန္ႀကီး မန္းျမစိန္ႏွင့္ ဇနီးေဒၚေအးၾကည္၊ စက္မႈဝန္ႀကီးမန္းဝင္းေမာင္ႏွင့္ဇနီး၊ ပုသိမ္ပညာေရးဝန္ႀကီး ေစာစံဘိုးသင္ႏွင့္ဇနီး၊ ေဒၚခင္ၾကည္(ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းဇနီး)စေသာ ႏိုင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲမ်ား တက္ေရာက္ၾကေလသည္။

မွတ္ခ်က္။ ။ဤတြင္ အထူးသျဖင့္ ဖားစည္အေၾကာင္းကိုသာ ေရးသားျခင္းျဖစ္သည္။ ဓာတ္ေတာ္ ပူေဇာ္ျခင္း၊ ေဗာဓိပင္စိုက္ပ်ိဳးျခင္း စသည္မ်ားကို ခ်န္ထားခဲ့ပါသည္။

ဖားစည္၏ၾကန္အင္ လကၡဏာ

ယခုကြင္းယားေပၚေတာ္မူရြာရွိ ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ အက်ယ္အဝန္းမွာ အခ်င္းအားျဖင့္ ၂ေပခန္႔ရွိၿပီး အလယ္တြင္ တက္ေနဝန္း ေနေရာင္ျခည္အဝိုင္းပါရွိသည္။ တက္ေနဝန္းမွ အနားစပ္အထိ ေဖာင္းျြကေသာ အရစ္ငယ္၂၄ရစ္ ပါရွိပါသည္။ အရစ္ၾကားတြင္ ခို႐ုပ္၊ ငါး႐ုပ္၊ ဇီးကြက္႐ုပ္ စေသာအ႐ုပ္မ်ား ပါရွိသည္။

ဖားစည္၏ႏႈတ္ခမ္းအစ မ်က္ႏွာျပင္တြင္ ဖားေလးေကာင္ကို ေလးေနရာ၌ ဝက္အူျဖင့္စုပ္လ်က္ ျပဳလုပ္ကပ္ထားသည္။ သို႔ေသာ္ ဖားေလးေကာင္အနက္ တစ္ေကာင္မွာ ေပ်ာက္ဆံုးသြားၿပီးျဖစ္သည္။ ေပ်ာက္သြားေသာ ဖားတစ္ေကာင္မွာ ဖိုထိုးသူတို႔ လာေရာက္ခိုးျဖဳတ္ၿပီး ဖိုထဲထိုးထည့္ လိုက္သည္ဟု သိရပါသည္။ ဖားစည္မ်က္ႏွာ ျပင္ေပၚတြင္ ႏွစ္ေကာင္ထပ္ဖား၊ သံုးေကာင္ထပ္ဖား ေတြ႔ဘူးပါသည္။ ယခုဖားစည္မွာ တစ္ေကာင္စီတစ္ေနရာစီသာရွိေသာ ဖားေလးေကာင္ပင္ျဖစ္သည္။ ဖားမ်ားသည္

တစ္ေကာင္ႏွင့္တစ္ေကာင္ ေခါင္းခ်င္းဆိုင္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ ေရွ႕သြားေနာက္လိုက္အျဖစ္ မ်က္ႏွာမူလ်က္ ေတြ႕ရသည္။ ေရွ႕သြားေနာက္လိုက္ အျဖစ္တည္ရွိေနေသာ ဖားမ်ားကိုေတြ႕ရျခင္းျဖင့္ စည္းလံုးညီညြတ္ျခင္း သေကၤတရွိေန၍ မဂၤလာဖားစည္အျဖစ္ ေျပာႏိုင္ပါသည္။ အကယ္၍ ဖားမ်ားမွာ တစ္ေကာင္ႏွင့္တစ္ေကာင္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ တည္ရွိေနပါလွ်င္ ရန္မူေနျခင္းျဖစ္၍ အမဂၤလာဖားစည္အျဖစ္ ဆိုရပါမည္။(ဖားစည္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သုေတသီမ်ား အမ်ိဳးမ်ိဳးတင္ျပထားမႈမ်ားရွိပါသည္။ ဥပမာ မန္းနဲစံ၏ကရင့္ဖားစည္)

ဖားစည္၏မ်က္ႏွာျပင္ ေနေရာင္ျခည္အဝိုင္းမွာ ယခင္ကအတီးအခတ္ အေတာ္မ်ားခဲ့သျဖင့္ မ်က္ႏွာျပင္မွာ ပကတိအတိုင္း မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ျပန္လည္ၿပီး ျပင္ဆင္ထားသည္ဟု ယူဆရပါသည္။ ဝမ္းဗိုက္ထဲတြင္ အနာအဆာ မ်ားလည္းေတြ႕ရပါသည္။ စာေရးသူတို႔ ေလ့လာေတြ႕ရသည့္ အခ်ိန္တြင္ ဖားစည္မ်က္ႏွာ ျပင္ႏွင့္ တကိုယ္လံုးမွာ ေရႊေဆးေရျဖင့္ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ ျမင့္စြာကပင္ သုတ္လိမ္းထားခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရႊဖားစည္ဟု ေခၚဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ေပၚတြင္ပါရွိေသာ အ႐ုပ္မ်ားသည္လည္း သဲသဲကြဲကြဲ သိပ္မေတြ႕ရေတာ့ေပ။ ယခုအ႐ုပ္မ်ား ပါရွိသည္ဟု တင္ျပသည္မွာ ယင္းဖားစည္၏သမိုင္း စာအုပ္ငယ္၌ေတြ႕ရျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဖားစည္ေတြ႕ရွိမႈ၏ သက္တမ္းကို တြက္ၾကည့္ရာတြင္ လြတ္လပ္ေရး မရခင္(၁၂၈၆- ၁၉၂၄)ခုႏွစ္ကို ေတြ႕ရသျဖင့္ ယခုဆိုလွ်င္ ႏွစ္ေပါင္း(၉၆)ရွိသြားၿပီးျဖစ္၍ ႏွစ္တစ္ရာျပည့္ေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကန္ႀကီးေထာင့္ ကြင္းယားေပၚေတာ္မႈေက်းရြာရွိ ဖားစည္သည္ လြန္စြာ ေရွးက်ေသာ ဖားစည္ပင္ ျဖစ္သည္။

ပထမဆံုး ကြင္းယားေပၚေတာ္မူေက်းရြာ ဖားစည္ႀကီးကို ရရွိၿပီးသည့္အခါ ေနာက္ထပ္ ဖားစည္တစ္လံုးကို တစ္ခါထပ္မံရရွိပါသည္။ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၆ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လတြင္ ပထမဖားစည္ရရွိၿပီးေနာက္ နယုန္လတြင္ ဒုတိယဖားစည္ကို ထပ္မံရရွိျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းဖားစည္ႏွစ္လံုး ေပၚေပါက္ရရွိေသာ ေနရာ အကြာအေဝးမွာ ၅မိုင္ခန္႔ေဝးကြာသည္ဟု ဆိုပါသည္။ အဘိုးဦးေခါင္က မိမိေနထိုင္ေသာ က်ားရဲေက်းရြာတြင္ လယ္စိုက္ရန္ထယ္ထိုးသည့္အခါ ထယ္ေၾကာင္းငါးေၾကာင္း ေျခာက္ေၾကာင္းေရာက္ခ်ိန္တြင္ ထယ္သြားႏွင့္ ဖားစည္ကို ထိုးမိရာ ဂြ်မ္းဟူေသာ အသံထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။ တူးေဖၚၾကည့္ရာ ဖားစည္ တစ္လံုးကို ရရွိေလသည္။ ပထမေပၚေသာ ဖားစည္ႏွင့္ အရြယ္တူပံုစံျဖစ္ၿပီး ထယ္သြားႏွင့္ ထိုးမိေသာေၾကာင့္ ဖားစည္မ်က္ႏွာမွာ ၆လက္မခန္႔ ပဲထြက္သြားသည္။ ယခုအခါ ယင္းဖားစည္သည္ သာေပါင္းၿမိဳ႕နယ္ ကညင္ကုန္းေက်းရြာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ ရွိသည္ဟုသိရပါသည္။

ထို႔ျပင္ ေပၚေတာ္မူေက်းရြာ၊ ရတနာသိပၸံေက်ာင္းတြင္ ဖားစည္ငယ္တစ္လံုးလည္း ရွိပါေသးသည္။ ယင္းဖားစည္ငယ္မွာ ဦးႏု၏ဖဆပလ အစိုးရေခတ္တြင္ ပညာေရးဝန္ႀကီး ေစာစံဖိုးသင္သည္ ကယားျပည္နယ္ လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္ရွိခိုက္ ကရင္နီလူမ်ိဳးမ်ားက လက္ေဆာင္ေပးလိုက္ေသာ ဖားစည္ပင္ျဖစ္သည္။ ဝန္ႀကီးေစာစံဖိုးသင္သည္ ဘႀကီးမန္းေရႊျဖဴအား ျပန္လည္၍ လက္ေဆာင္ေပးျခင္းျဖစ္သည္။

ယခု ကန္ႀကီးေထာင့္ ကြင္းယားေပၚေတာ္မူေက်းရြာရွိ ကရင့္ဖားစည္ ရရွိပံုႏွင့္ ၾကန္အင္လကၡဏာ အခ်ိဳ႔ကို သိရွိရ ၿပီးျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းဖားစည္သည္ မည္သည့္ေဒသက ေရာက္ရွိလာခဲ့သနည္း။ ဘယ္အခ်ိန္တုန္းက ေျမႀကီးေအာက္တြင္ တိမ္ျမဳပ္ခဲ့ရသနည္း။ စိတ္ဝင္စားစရာျဖစ္၍ ဆက္လက္ ေလ့လာစိစစ္ၾကည့္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံေရာက္ ကရင္မ်ား

ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုဝင္မ်ား ေရာက္လာခ်ိန္မွာ ေၾကးေခတ္ထြန္းကား ေသာအခ်ိန္တြင္ျဖစ္ၿပီး တ႐ုတ္ျပည္အေနာက္ေတာင္ဘက္မွ တစ္ဆင့္တေ႐ြ႔ေ႐ြ႔ေျပာင္းလာၾကၿပီး သံလြင္ျမစ္၊ ေ႐ႊလီျမစ္၊ ျမစ္ေၾကာင္းမ်ားမွ ဝင္ေရာက္လာၾကသည္။ ေ႐ႊလီျမစ္မွတစ္ဆင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတေကာင္းေဒသသို႔ ဘီစီ(၈)ရာစု၊ (၇၃၉)ခုႏွစ္တြင္ ေနာက္ဆံုးအသုတ္အျဖစ္ ေရာက္ရွိလာၾကၿပီး သံလြင္ျမစ္၊ ဧရာဝတီျမစ္၊ ရွမ္းကုန္းျမင့္ေဒသႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံေအာက္ပိုင္း ေဒသမ်ားသို႔ ေရာက္ရွိပ်ံ႔ႏွံ႔ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။

မြန္ဂိုလြိဳက္မ်ိဳးႏြယ္စုတြင္ (၁)တိဗက္လူမ်ိဳး။ (၂)မြန္+ခမာလူမ်ိဳး။ (၃)ထိုင္း+တ႐ုတ္လူမ်ိဳး သံုးစုသည္
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ေနထိုင္ေသာတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ပင္မမ်ိဳး႐ိုးဟု ဆိုၾကသည္။ ထိုအုပ္စုမ်ားတြင္ ကရင္လူမ်ိဳး
သည္ ထိုင္းတ႐ုတ္လူမ်ိဳးအုပ္စုတြင္ပါဝင္သည္။ ထိုင္းတ႐ုတ္အုပ္စုဝင္ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း
သို႔ ေအာက္ပါေဒသမ်ားတြင္ အေျခခ်ဝင္ေရာက္ေနထိုင္လာခဲ့ၾကသည္။

(၁)‘ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းကိုလိုက္၍ ကရင္တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ပဲခူးတိုင္းေဒသႀကီး၊ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး၊
ပဲခူး႐ိုးမ၊ ျမစ္ဝကြ်န္းေပၚ၊ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီး၊ ရခိုင္႐ိုးမေဒသတစ္ေလွ်ာက္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။

(၂)သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းကိုလိုက္၍ ရွမ္းကုန္းေျမျမင့္ေဒသကို ေက်ာ္ျဖတ္ကာ ေတာင္ငူခ႐ိုင္၊ တနသၤာရီေတာင္
တန္းတစ္ေလွ်ာက္ တြင္လည္း အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။

(၃)မဲေခါင္ျမစ္ဝွမ္း၊ ေ႐ႊလီျမစ္ဝွမ္းျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္းလိုက္၍ စုန္ဆင္းလ်က္ ရွမ္းကုန္းျပင္ျမင့္မွ ကယားျပည္
နယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္၊ တနသၤာရီေတာင္တန္းမွ တစ္ဆင့္ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ လာအိုႏိုင္ငံ၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ ေဘာ္နီယိုကြ်န္း
အထိ ေရာက္ရွိၿပီးအေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။

ယခုေတြ႕ရေသာ ကြင္းယားေပၚေတာ္မူေက်းရြာရွိ ဖားစည္သည္ လက္ရွိပစၥဳပၸန္၌ သြန္းေလာင္းျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္မဟုတ္သလို လက္ရွိ ေတာင္ေပၚေဒသမ်ားရွိ ေရွးေဟာင္းဖားစည္လည္း မဟုတ္ေပ။ (သို႔)တစ္ေနရာရာက ဝယ္ယူလာသည့္ ေရွးေဟာင္းဖားစည္ေလာ။ လံုးဝမဟုတ္ေပ။ မည္သည့္ ေဒသမွ ရရွိခဲ့ေသာ ဖားစည္လည္း မဟုတ္ေခ်။ လက္ရွိကရင္လူမ်ိဳးမ်ားစြာေနထိုင္လ်က္ရွိၾကေသာ ျမစ္ဝကြ်န္းေပၚေဒသရွိ ေျမႀကီးေအာက္တြင္ တူးေဖၚၿပီး ရရွိခဲ့ေသာ ဘိုးဘြားတို႔၏ ေရွးေဟာင္းကရင့္ဖားစည္အေမြအႏွစ္အစစ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အေပၚ၌ တင္ျပထားေသာ ကရင္လူမ်ိုးမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ေရာက္ရွိလာေသာ လမ္းသံုးေၾကာင္းႏွင့္ ယခုကြင္းယားေပၚေတာ္မူေက်းရြာရွိ ဖား စည္ကို ဆက္စပ္ေလ့လာၾကည့္သည့္အခါမည္သည့္ လမ္းေၾကာင္းက ဖားစည္ကို သယ္ေဆာင္လာေသာ ကရင္မ်ားျဖစ္ႏိုင္သနည္း။ စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းလွေပ သည္။

နံပါတ္(၁)‘ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းကိုလိုက္၍ ကရင္တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ပဲခူးတိုင္းေဒသႀကီး၊ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး၊ ပဲခူး႐ိုးမ၊ ျမစ္ဝကြ်န္းေပၚ၊ ဧရာဝတီ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ရခိုင္႐ိုးမေဒသတစ္ေလွ်ာက္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္ဟု ဆိုထားသျဖင့္ နံပါတ္(၁)လမ္းေၾကာင္းမွ ဆင္းသက္လာေသာ ကရင္မ်ားက ယခုေတြ႕ရ ေသာ ကြင္းယားေပၚေတာ္မူေက်းရြာရွိ ကရင့္ဖားစည္ကို သယ္ေဆာင္လာျခင္းဟု ဆိုရပါမည္။ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ အျမတ္တႏိုးတန္းဖိုးထားေသာ ဖားစည္သည္ ကရင္ လူမ်ိဳးေရာက္ရွိသည့္ ေနရာေဒတြင္ကိုယ္တိုင္သယ္ေဆာင္လာခဲ့သည္ဟု ဆိုရပါမည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ဘိုးဘြားမ်ား၏ အေမြအႏွစ္ပင္ ျဖစ္သည္။

ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီ ဧရာဝတီက ကရင့္ဖားစည္

တစ္ခါဖားစည္၏သက္တမ္းကို ျပန္လည္ေလ့လာၾကည့္ရာတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေၾကးေခတ္ကတည္းက အာရွေဒသသို႔ ေရာက္ရွိျပန္ႏွံ႔ခဲၿပီး ျဖစ္သည္။ ေၾကးေခတ္သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၃၀ဝ၀)ေက်ာ္က စတင္ထြန္းကားခဲ့သည္။ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္(၃၀ဝ၀)ေက်ာ္က ဖားစည္ကိုစတင္ အသံုးျပဳလာခဲ့သည္ဟု သုေတသီမ်ားက တင္ျပထားျခင္းျဖစ္၍ ယခုကြင္းယားေပၚေတာ္မူ ကရင့္ဖားစည္က ေထာက္ခံလ်က္သက္ေသတစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းဖားစည္ကို ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ ဧရာဝတီျမစ္ဝကြ်န္းေပၚ ေဒသသို႔ေရာက္ရွိ ျပန္႔ပြားလာသည့္ ႏွစ္ေတြကိုလည္း သိရွိခန္႔မွန္း ႏိုင္ေပလိမ့္မည္ဟု ယူဆမိပါသည္။

စင္စစ္ ဧရာဝတီျမစ္ဝကြ်န္းေပၚေဒသသည္ ေရတက္ေရက် ေဒသျဖစ္ပါသည္။ မိုးတြင္းကာလေရးတက္လွ်င္ အိမ္မ်ားပါျမဳပ္ေလ့ ရွိပါသည္။ ေလွ၊ သေဘၤာႏွင့္ ခရီး သြားရေလ့ ရွိပါသည္။ မိုးရာသီကုန္လွ်င္ ေရက်သြားၿပီး ျမစ္ထဲေခ်ာင္းထဲတြင္ ေရကျပန္ေရာက္သြားပါသည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကရင္ဘိုးဘြားမ်ားသည္ ယခု ဖားစည္ကို ထိန္းသိမ္းလာခဲ့ၾကေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ မည္သို႔ပင္ထိန္းသိမ္းလာေသာ္လည္း တခါတရံမိုးတြင္းကာလ ေရတအားတက္ပါလွ်င္ မိမိ တို႔ကိုယ္တိုင္သည္ပင္ အသက္လုၿပီး ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္ရသျဖင့္ ဖားစည္သည္လည္း ေရးတိုက္စားမႈျဖင့္ ေရထဲေရာက္ရွိသြားၿပီး ရႊံ႕ေရေျမမ်ားက ဖံုးလႊမ္းသြားေပလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေျမႀကီးေအာက္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီ တိမ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္ ခဲ့ရေလသည္။

တခ်ိဳ႕က ကြင္းယားေပၚေတာ္မူေက်းရြာ ဖားစည္သည္ တလိုင္းတို႔အသံုးျပဳေသာ ဖားစည္ဟုဆိုၾကသည္။ တလိုင္းလူမ်ိဳးမွာ အိႏိၵယကလာသည့္ တိလဂၤနလူမ်ိဳးမွ တလိုင္းျဖစ္လာသည္ဟု သိရပါသည္။ တခ်ိဳ႔မွာ မြန္လူမ်ိဳး၊ ပိုးကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကိုလည္း တလိုင္းလူမ်ိဳးဟု ေခၚဆိုခဲ့ၾကဘူးပါသည္။ တလိုင္းကိုမြန္လူမ်ိဳးဟု ဆိုပါလွ်င္ မြန္လူမ်ိဳးတို႔ အသံုးျပဳေသာဖားစည္သည္ သားေရျဖင့္ၾကက္လ်က္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ဖားစည္မ်ိဳးကိုသာ အသံုးျပဳေလ့ရွိပါသည္။ ယခုလို ပၪၥေလာဟာငါးမ်ိဳးျဖင့္ သြန္းေလာင္းျပဳလုပ္ထားေသာ ကရင့္ဖားစည္မ်ိဳးကို အသံုးျပဳေလ့ မရွိေခ်။

ထို႔ေၾကာင့္ ယခု ကြင္းယားေပၚေတာ္မူေက်းရြာရွိ ကရင့္ဖားစည္သည္ ျမစ္ဝကြ်န္းေပၚေဒသသို႔ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ဆင္းသက္လာရာတြင္ ကရင္ဘိုးဘြားမ်ား သယ္ေဆာင္လာခဲ့ေသာ ဖားစည္ျဖစ္မည္ျဖစ္၍ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈပစၥည္းအမွန္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ပင္ ျပန္လည္ရရွိျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤဖားစည္သည္ ကရင္တစ္မ်ိဳးသားလံုး၏ အထူးသျဖင့္ ျမစ္ဝကြ်န္းေပၚ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား၏ ဂုဏ္ကိုေဆာင္ေသာ ဖားစည္ပင္ျဖစ္သည္။ ကရင့္ဘိုးဘြားတို႔၏ တန္းဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ ပစၥည္းျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ေနာင္ကရင္မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားႏွင့္ သုေတသီမ်ား ေလ့လာႏိုင္ရန္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းၾကပါစို႔လို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါသည္။

S. မင္းခိုက္သူ (P.T.N)

က်မ္းကိုး။ ။ကန္ႀကီးေထာင့္ၿမိဳ႕နယ္၊ ကြင္းယားအေရွ႕ေက်းရြာအုပ္စု၊ ေပၚေတာ္မႈေက်းရြာ၊
ရတနာသိပၸံေက်ာင္းတိုက္၊ ကရင္ဖားစည္သမိုင္းအေၾကာင္း သိေကာင္းစရာစာအုပ္။