Home ေဆာင္းပါး ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္း မိတ္ဆက္ အၫႊန္း

ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္း မိတ္ဆက္ အၫႊန္း

2783

ေစာထြန္းလင္း

(ေမ ၂၈၊ ၂၀၂၀ ျပည့္ႏွစ္)

ေအဒီ ၁၇၉၇ (ျမန္မာႏွစ္ ၁၁၅၉ ခုႏွစ္)တြင္ ပခုကၠဴခ႐ိုင္၊ ေရစႀကိဳၿမိဳ႕၊ ရွင္ပင္ပြင့္လန္းဘုရား၌ ေရဆြဲထားသည့္ ၁၀၁ ပါးမင္းစာရင္းဝင္၊ ကရင္ဘုရင္ နံရံေဆးေရး ပန္းခ်ီကားကို ကရင္အမ်ိဳးသားသမိုင္းစာအုပ္တြင္ မွတ္တမ္းတစ္ခုအျဖစ္ ထည့္သြင္းထားပံုအေၾကာင္းကို သမုိင္းျပဳစုသူ ေဒါက္တာနန္းလႈိင္(ကထိက) ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ေျပာျပသည္။

ေဒါက္တာနန္းလႈိင္သည္ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းကိုလြန္ခဲ့သည့္ ၃ႏွစ္ခန္႔က စတင္ျပဳစုခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ ပံုႏွိပ္ ရန္အဆင့္သို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီးျဖစ္သလို မၾကာမွီ စာမ်က္ႏွာ ၁,၂၀၀ေက်ာ္ပါဝင္သည့္ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းစာအုပ္ ထြက္ရွိလာေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။

ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္း ျပဳစုရန္ အစျပဳျဖစ္တည္လာပံုမွာ ၂၀၁၆ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္ ၁၁ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ျပည္လမ္းေပၚရွိ၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ ခရစ္ယာန္ေကာင္စီ(MCC)ဝန္း၊ ယုဒသန္ခန္းမ၌ က်င္းပသည့္ ကရင္အာဇာနည္ေန႔တြင္ အစျပဳခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ခဏတာ ၾကည့္႐ႈမွတ္တမ္းတင္ခြင့္ရလုိက္သည့္ သမုိင္းမူၾကမ္းစာအုပ္တြင္ ရန္ကုန္တုိင္း ေဒသႀကီး ကရင္တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေရးရာဝန္ႀကီး ေနာ္ပန္းသဥၨာမ်ိဳးက အမွာစကား၌ ထည့္သြင္း ေျပာဆိုထား သည္။

အဆိုပါအခမ္းအနားသို႔ ေကအဲန္ယူ-ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအ႐ံုး၊ ဗဟိုေကာ္မတီဝင္ ပဒိုေစာသမိန္ထြန္း တက္ ေရာက္ၿပီး အမွာစကားေျပာၾကားခဲ့သည္။ ၎၏ အမွာစကားထဲတြင္ “ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ႐ႈပ္႐ႈပ္ယွက္ယွက္မ ႀကိဳက္၊ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း ေနလိုၾကသည္။ ထို႔အျပင္ ကရင္လူငယ္တို႔ စာမဖတ္ၾက၊ စာမေရးၾက၊ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ သမုိင္းႏွင့္ ပတ္သက္လာရင္ မွတ္တမ္းမွတ္ရာ (Records) မရွိၾကဘူး”ဟုဆိုကာ စာဖတ္မွတ္တမ္းျပဳစုရန္ တုိက္တြန္း ေျပာဆိုခဲ့သည္။

“အဖူးရဲ႕ မိန္႔ခြန္းေလးကို နားေထာင္လုိက္ရသည့္ အက်ိဳးေက်းဇူးေၾကာင့္ မိမိတို႔ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ ကရင္ သမုိင္းမွာ လုိအပ္ေနသည္ကို သိခဲ့ရသည္။ ထုိပြဲမွအျပန္ မိမိစိတ္ထဲမွာ ပါလာသည့္အရာမွာ ကရင့္သမိုင္းျပဳစုဖုိ႔ ဆိုသည့္ ကိစၥရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။ ကရင္သမုိင္းေရးဖို႔အတြက္ အစုိးရအသံုးစရိတ္(ဘတ္ဂ်က္) စတင္လ်ာထားခဲ့သည္။” ဟု ဝန္ႀကီးေနာ္ပန္းသဥၨာမ်ိဳး၏ အမွာစာတြင္ေဖာ္ျပထားသည္။

ထို႔ေနာက္ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး ကရင္စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီက ဦးေဆာင္ကာ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္း ကို ေဒါက္တာနန္းလႈိင္က ၂၀၁၈ခုႏွစ္အတြင္းက စတင္ ျပဳစုခဲ့သည္။ အဆိုပါ သမုိင္းက်မ္းကို သမုိင္းပညာရွင္ ပါေမာကၡေစာထြန္းေအာင္ခ်ိန္ႏွင့္ ဆရာမႀကီးပါေမာကၡေနာ္အိန္ဂ်ယ္လင္းတုိ႔က ဖတ္႐ႈျပင္ဆင္ထားကာ ျဖည့္ဆည္း ေပးသည္။

ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းတြင္ ပါဝင္မည့္ အေၾကာင္းအရာ အႏွစ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သမုိင္းျပဳစုခဲ့သူ ေဒါက္တာ နန္းလႈိင္က ယခုလို ေျပာသည္။

“ကရင္ေတြ ျမန္မာႏုိင္ငံကို စတင္ဝင္ေရာက္ေနထိုင္လာတဲ့ ကာလေပါ့။ သမုိင္းႀကိဳကာလကေနစၿပီး မ်က္ေမွာက္ ေခတ္ကာလ ၂၀၁၉ အထိကို မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ သမုိင္းျဖစ္တယ္။ အဲ့လို မွတ္တမ္းတင္တဲ့အခါမွာ အဂၤလိပ္က စုေဆာင္းသြားတဲ့ ၁၉၄၄-၄၈ ခုႏွစ္အတြင္းက ေကအဲန္ယူနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အစည္းအေဝး မွတ္တမ္းေတြ၊ ကရင့္ေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မွတ္တမ္းေတြ အဲ့ဒါေတြ အကုန္လံုးကို ယူသံုးထားပါတယ္”ဟု ေျပာသည္။

ထို႔အျပင္ ပါလီမန္ေခတ္၊ လႊတ္ေတာ္တြင္ ကရင့္ေရးရာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေျပာဆိုခဲ့သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို အကုန္လံုး ထည့္သြင္းထားသည္ဟု ဆုိသည္။ လိုအပ္၍ ေမးျမန္းထားသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကိုလည္း ယူသံုး ထားသည္ဟု ျပဳစုသူက ေျပာသည္။ ထူးျခားမႈအေနျဖင့္ မ်ိဳးႏြယ္စုႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေျပာင္းလဲလာသည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ားကို ေဖာ္ျပထားေသးသည္။

“မ်ိဳးႏြယ္စု သမုိင္းထဲမွာ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေပၚလာတဲ့ဟာကို တစ္ဆင့္ၿပီးတဆင့္ တင္ျပထားပါတယ္။ ဥပမာ ေျပာရရင္ ၁၉၅၀ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားဆုိင္ရာ ေကာ္မရွင္ေပၚလာတယ္။ အဲ့ေကာ္မရွင္ မတုိင္တံုးက ရွိတဲ့ ၁၉၃၁ သန္းေခါင္စာရင္း မွာပါတဲ့ အဂၤလိပ္က ဘာသာေဗဒေပၚမွာ အေျချပဳၿပီးေတာ့ မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးဆိုတာလည္း ျပထား တယ္။ ၁၉၅၀ ေရာက္တဲ့အခါမွာ ကရင္လူမ်ိဳးကေန ကရင္လူမ်ိဳးမဟုတ္ေတာ့ ပါဘူးဆိုၿပီးေတာ့ ခြဲထြက္သြားတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြကိုလည္း ျပထားတယ္”ဟု ေဒါက္တာနန္းလႈိင္က ရွင္းျပသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ယေန႔ရွိေနသည့္ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကို သိရွိႏုိင္မည္ျဖစ္သလို ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုအျဖစ္ ရွိမေနေတာ့သည့္ လူမ်ဳိးမ်ားကိုလည္း ဤကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းတြင္ ေတြ႔ရ၊ သိရွိရမည္ျဖစ္သည္။

“ခက္ခက္ခဲခဲနဲ႔ ရွားရွားပါးပါးကေတာ့ မိုေနဘြာမ်ိဳးႏြယ္စုေတြေပါ့။ ေတာင္ငူခ႐ိုင္ ေတာင္ဘက္၊ ထန္းတပင္ၿမိဳ႕နယ္ရဲ႕ အေရွ႕ဘက္၊ မုန္းေတာင္ေပၚေဒသမွာေနတဲ့ မိုေနဘြာ ၄၄ရြာမွာ တစ္ရြာႏွစ္ရြာေလာက္ကို သြားၿပီးေတာ့မွ ခက္ခက္ ခဲခဲ မွတ္တမ္းတင္ထားတာရွိပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ စေကာကရင္ဆိုလို႔ရွိရင္ ပဲခူး႐ိုးမေရာက္တဲ့အထိ၊ ပဲခူး႐ိုးမ အေရွ႕ဘက္တစ္ေၾကာ၊ ပဲခူး႐ိုးမ အေနာက္ဘက္ျခမ္းတစ္ေၾကာ အဲ့ဒါေတြကိုလည္း ဒီထဲမွာ မွတ္တမ္းတင္ထားပါ တယ္”ဟု ျပဳစုသူက ဆိုသည္။

အဆိုပါသမုိင္းတြင္ ပါဝင္မည့္ ကရင့္ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္း၊ ကရင့္အမ်ိဳးသားေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ကိစၥရပ္မ်ားအေပၚတြင္မူ အျမင္မတူမႈမ်ားရွိမည္ျဖစ္သလို ယင္းအေပၚ သမိုင္းျပဳစုသူက ယခုလို ေျပာသည္။

“ဒီမွာကေတာ့ တတိယလူပုဂၢိဳလ္((Third Person) အေနနဲ႔ သမုိင္းကို ဟုိးဘက္၊ ဒီဘက္ မခံစားဘဲနဲ႔ သမုိင္းကို အမွန္တရားနဲ႔ အနီးစပ္ဆံုးရေအာင္ အတက္ႏုိင္ဆံုး ႀကိဳးစားထားပါတယ္။ လိုအပ္ခ်က္ကေတာ့ အရာရာတုိင္းမွာ ရွိေနမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ေနာင္မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ ဆက္ၿပီးေတာ့ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ပါလို႔ ဒီေနရာကေန အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ေျပာခ်င္ပါတယ္”ဟု ဆိုသည္။

ယခု ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းကို အေသးစိတ္ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ဗမာလူမ်ိဳးႏွင့္ က်န္တိုင္းရင္းသား ညီအစ္ကိုမ်ား မိမိတို႔ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား၏ စိတ္ထားႏွင့္ သေဘာထားခံယူခ်က္ကို သိနားလည္မည္ျဖစ္သည္ဟု ရန္ကုန္တုိင္းေဒသ ႀကီး၏ ကရင္စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီ၊ အတြင္းေရးမႉး မန္းသန္းဝင္းဦးက ေျပာသည္။

သူသည္ သမုိင္း ျပဳစုရာတြင္ အနီးကပ္ စီစဥ္လုပ္ေဆာင္သူတစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။ သမုိင္းျပဳစာေရး သံုးႏွစ္တာ အခ်ိန္အတြင္း ကြင္းဆင္းေလ့လာျခင္း ခရီးစရိတ္မ်ား အပါအဝင္ စုစုေပါင္း အသံုးစရိတ္ သိန္း ၁၀၀ေက်ာ္ကို ရန္ကုန္ တုိင္းေဒသႀကီး အစိုးရ၏ အသံုးစရိတ္မွ က်ခံသံုးစြဲထားသည္ဟု ၎က ဆိုသည္။

ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းကို ဖတ္႐ႈေလ့လာၿပီးေနာက္ ကရင္တုိ႔ ေရွ႕ဆက္ရမည့္ ႏိုင္ငံေရးခရီးစဥ္ကို ပံုေဖာ္ေဆာင္ရြက္ ရမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္၊ ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္စဥ္မွ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ အေျဖရွာမႈ၊ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘဝ သာယာလွပဖုိ႔ ေဆာင္ရြက္ရမည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအတြက္ ရွင္းလင္းသည့္ ဦးတည္ခ်က္ကို ရရွိမည္ဟု ထင္ျမင္ယူဆေၾကာင္း မန္းသန္းဝင္းဦးက ဆက္ေျပာသည္။

“မ ‘အ’ ေအာင္” သမုိင္းကို ေလ့လာၾကဟု နာမည္ႀကီး သမုိင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္းက ေျပာဆိုခဲ့ဖူးသည္။ ယင္းအတြက္ ကရင္တုိ႔သည္လည္း မိမိတုိ႔ သမုိင္းကို ေလ့လာရန္လိုသည္မွာ ေျပာဖြယ္မရွိ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယခု ကရင္ အမ်ဳိးသားသမိုင္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကရင့္ေတာ္လွန္ေရး သမုိင္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ စသည့္ အေထြေထြေသာ သမုိင္းတုိ႔ကို ေလ့လာကာ အနာဂတ္အတြက္ သင္ခန္းစာယူျပင္ဆင္ၾကရမည္သာ ျဖစ္ေပသည္။

ေစာထြန္းလင္း