Home ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္း အင္တာဗ်ဴးက႑

အင္တာဗ်ဴးက႑

1135

အင္တာဗ်ဴးက႑

ဒံုး နည္းျပ၊ သုေတသီတစ္ဦးျဖစ္သူ ဆရာေစာျမင့္သူ (ေစာသေမာ့ေဖါင္ဟိန္)ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုျခင္း
“ ကရင္ရွိရင္ ဒံုးအက ရွိကို ရွိရမယ္”
ကရင္တို႔၏ ရိုးရာယဥ္ေက်းမွႈ အကထဲတြင္ လူသိမ်ားသည့္ ကရင္ ဒံုးအကႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အေၾကာင္း အရာမ်ား၊ ဒံုး ကရာတြင္ အသံုးျပဳသည့္ တူရိယာ၊ သီခ်င္း၊ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းအရင္းမ်ားကို ဖားအံၿမိဳ႕ရွိ နာမည္ေက်ာ္ ဒံုးဆရာ၊ ဒံုး သုေတသီ ဆရာေစာျမင့္သူ(ေစာသေမာ့ေဖါင္ဟိန္)ႏွင့္ ေကအိုင္စီ-ကရင္သတင္း ဌာနက ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းထားသည္မ်ားကို ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။

ေမး ။ ။ ဒံုးအက ေပၚေပါက္လာတာၾကာၿပီး၊ ေပၚေပါက္လာတဲ့ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းအရင္းကို ေျပာျပေပးပါအံုး။
ဒံုး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေၾကာင္းေျပာရမယ္ဆိုရင္ ကရင္လူမ်ိဳးေတြ စရွိလာကတည္းက ႐ိုးရာ၊ ယဥ္ေက်းမွႈအက ေတြ ဓေလ့၊ ထံုးတမ္းေတြ ရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ကရင္လူမ်ိဳးေတြဟာ ေတာင္ယာ၊ လယ္၊ ဥယ်ာဥ္ၿခံနဲ႔ အသက္ ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျပဳတယ္။ ေတာင္ယာ သြားတယ္။ ေတာေကာင္ လိုက္တယ္။ ငါးေတြ ရွာစားတယ္။ အဲလိုနဲ႔ အသက္ ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျပဳတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကတည္းက ေတာင္ယာေတြ၊ လယ္ေတြလုပ္ ေပမယ့္ လည္း တစ္ဦး တစ္ေယာက္ထဲသူတို႔ အပိုင္ယူတာ မရွိဘူး။ တစ္ရြာလံုးက လူႀကီးလူငယ္အတူတစ္ကြ စပါးစိုက္ တယ္။ ရိတ္တယ္။ စပါးေခၽြတဲ့အခ်ိန္၊ နားတဲ့အခ်ိန္ေတြဆိုရင္ အပ်ိဳ၊ လူပ်ိဳေတြက သီခ်င္းဆိုတယ္။ ကတယ္။

ကတဲ့အထဲမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြက မကဘူး။ အမ်ိဳးသားေတြဘဲ ကတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြက လက္ခုပ္တီးရ တယ္။ သီခ်င္းဆိုေပးတယ္။ ကတဲ့အခ်ိန္မွာ လက္ခုပ္တီးတာ မညီရင္ မရဘူး။ လက္ခုပ္တီးမွ ကလို႔ေပ်ာ္ တယ္။ ၾကည့္လို႔ ေကာင္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ စပါးလာေခၽြတဲ့အခ်ိန္မွာ ေရေသာက္ဖို႔ ယူလာတဲ့ ဝါးက်ည္ေတာက္ဗူး (ေသာက္ေရဗူး)ကိုယူ ကတဲ့အခ်ိန္မွာယူၿပီး အဲဒီဝါးဗူးနဲ႔ ေျမႀကီးကိုေခါက္ခ်ေတာ့ ” ဒံုး…ဒံုး ” ဆိုၿပီး အသံျမည္ တယ္။ လက္ခုပ္တီးတဲ့ အသံနဲ႔ ဝါးက်ည္ေထာက္ဗူး ေျမႀကီးကို ရိုက္ခ်ေတာ့ ထြက္လာတဲ့အသံနဲ႔ ကၾကတယ္။ အဲဒီကတည္းကစၿပီး ဒံုး ဆိုၿပီး ေခၚဆိုလာၾကတာ ျဖစ္တယ္။

ဒံုး ရွိလာတာက ႏွစ္ေပါင္းၾကာခဲ့ပါၿပီး၊ ဘိုးဘြားေတြ ေျပာျပရာကေန တစ္ဆင့္ သိလာတယ္။ ေနာက္ ၿပီးေတာ့ ျပန္ေလ့လာလို႔ ျပန္သိလာတာျဖစ္တယ္။ ခုဏေျပာသလို စစခ်င္း ဒံုးကတာက အမ်ိဳးသားေတြပဲ စၿပီးကတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြ ဘာျဖစ္လို႔ မကလဲဆိုရင္ ၾကည့္တဲ့လူေတြထဲမွာ အမ်ိဳးသားေတြ၊ လူႀကီးေတြ၊ ရဟန္း သံဃာေတြ ပါေတာ့ အမ်ိဳးသမီးကရင္ မသင့္ေတာ္ဘူးဆိုၿပီး ေရွးယခင္ လူႀကီးေတြက အဲလိုေတြးေတာ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ မကရဘူး။ ေနာက္ပိုင္းမွ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြပါဝင္ ကလာတယ္။ အရင္က ဒံုး ကရင္ စင္ျမင့္မရွိဘူး။ ေျမႀကီးေပၚမွာပဲ ကတယ္။ ၾကည့္တဲ့လူေတြလည္း ေျမႀကီးေပၚမွာပဲထိုင္ၾကည့္ေတာ့ အမ်ိဳးသမီးေတြကရင္ ေျခေတြ၊ လက္ေတြ ထုတ္ကရေတာ့ ၾကည့္လို႔မသင့္ေတာ္ဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ အရင္က အမ်ိဳးသမီးေတြကို ေပးမက ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။

ေမး ။ ဒံုး အမ်ိဳးအစား ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါသလဲ၊ ရွင္းျပေပးပါ။
ေျဖ။ ဒံုးအမ်ိဳးအစားကေတာ့ အစကေနၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဓိကေတာ့ ၃မ်ိဳးပဲရွိတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ အမ်ိဳးသမီးသီးသန္႔ ကတာတစ္မ်ိဳး၊ အမ်ိဳးသားသီးသန္႔ ကတာတစ္မ်ိဳး၊ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ အမ်ိဳးသားနဲ႔ေရာၿပီး ကတာ တစ္မ်ိဳး ၃ မ်ိဳးပဲ ရွိတယ္။ ေနာက္မွ ၁၂လရာသီ ဒံုး၊ ယွားလဖလံု ဒံုး၊ လူပ်ိဳႀကီး ဒံုး၊ ေက်ာင္းကဒယ္ဒံုး၊ သမင္ ဒံုး၊ ကၽြဲ ဒံုး ၊ မိေခ်ာင္း ဒံုး၊ ေမ်ာက္ ဒံုး ဆိုၿပီး နာမည္ အမ်ဳိးအစားေတြကြဲလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး။ ။ ဒံုး စစခ်င္းျဖစ္လာတုန္းက ဘယ္လိုပံုစံမ်ိဳးလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒံုးစစခ်င္းျဖစ္လာတာက အဆင့္ ၃ ဆင့္ ရွိတယ္။ ပထမအဆင့္က ေျခႏွင္းဒံုး (ယါင္.တုံ.) ေျခ ေထာက္ တစ္မ်ိဳးပဲ ကတယ္ လက္မပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး လက္ေတြနဲ႔ ျပန္ကလာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုလို မျမန္ဘူး။ ျဖည္းျဖည္းပဲ ကတယ္။ အဲဒါက အိုင္ဒံုး (အါင္တံု.)လို႔ ေခၚတယ္။ အိုင္ဒံုး ရွိလာၿပီးေနာက္ပိုင္း ၾကာလာေတာ့ ေျခလက္မကဘဲ ေခါင္း၊ ပခံုး ပါလာၿပီး ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ကလာတယ္။ အဲဒါက ဒံုးအကလို႔ ေခၚ တယ္။ အဲဒီကေနတစ္ဆင့္မွ ခုဏကေျပာတဲ့ လူပ်ိဳႀကီး ဒံုး၊ ေက်ာင္းကဒယ္ ဒံုး၊ ကၽြဲ ဒံုးအစရွိတဲ့ ဒံုးေတြ ကြဲလာတယ္။

ဒံုးအက ကတယ္ဆိုရင္ တစ္ေယာက္ထဲ ကတတ္လို႔လည္း မရဘူး။ တစ္ေယာက္ပဲ မကတတ္တာ ရွိရင္လည္း ၾကည့္လို႔ မေကာင္းဘူး။ အမ်ိဳးသမီးဆိုရင္လည္း တူတူညီညီပဲ ကရတယ္။ အမ်ိဳးသားလည္း အတူတူ၊ အညီညီပဲ ကရမယ္။ ေရွးယခင္ လူႀကီးေတြဆိုရင္ ကရင္လူမ်ိဳး စည္းလံုးမွႈ ဘယ္ေလာက္ရွိလဲဆိုတာကို ဒံုး အကနဲ႔ ဥပမာျပေလ့ရွိတယ္။ ဒံုး အကလိုမ်ိဳး အတူတူညီညီညာ ရွိရမယ္ဆိုၿပီး ေျပာေလ့ေျပာထ ရွိတယ္။

ေမး။ ။ ဒံုးအကထဲက သီခ်င္းဆိုရင္ ဘယ္လိုအေၾကာင္းအရာကိုယူၿပီး သီခ်င္းေရးဖြဲ႔ေလ့ရွိပါသလဲ ရွင္းျပ ေပးပါ။
ေျဖ။ ။ အရင္တုန္းကဆိုရင္ ေရွးယခင္လူႀကီးေတြရဲ႕ ေရွးရိုးစကားေတြကိုယူၿပီး ေရးဖြဲ႔ေလ့ ရွိတယ္။ ၿပီးေတာ့ ရြာထဲက အေျခအေန အေၾကာင္းအရာေတြကိုလည္း ေရးေလ့ရွိတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ေခတ္ေတြ ေျပာင္းလဲ လာ ေတာ့ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းအလုိက္ အေၾကာင္းအရာေတြကို သီကံုးေရးဖြဲ႔ လာတာလည္း ရွိတယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒံုးအကေတြက ၿပိဳင္ပြဲဝင္လာတာရွိလာေတာ့ သြားၿပိဳင္မယ့္ပြဲက ဘာပြဲလဲ။ ပြဲက်င္းပတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာလဲ။ ပြဲကိုၾကည့္ၿပီး သီခ်င္းေရးစပ္တာေတြ ရွိလာတယ္။

ေမး။ ။ ဒံုး သီခ်င္းထဲမွာ ေမာင္ယိုးေလး … ေလး… ေလး ဆိုၿပီး ထည့္ရတာရွိတယ္။ အဲဒါရဲ႕ အဓိပၸါယ္က ဘာေတြလဲ ရွင္းျပေပးပါ။
ေျဖ။ ။ လယ္လုပ္ငန္း၊ ၿခံလုပ္ငန္းကေန လုပ္ကိုင္လာတာတစ္ဆင့္ ဒံုးဆိုတာျဖစ္လာတယ္လို႔ လူႀကီးေတြက ေျပာတာရွိတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ လူႀကီးေတြက ျပန္စဥ္းစားလာတာက ဒံုး စစခ်င္း ျဖစ္လာတုန္းက အမ်ိဳးသားေတြပဲ ကတယ္ဆိုေတာ့ ဒံုးျဖစ္လာတာဟာ ဘုန္းႀကီးပ်ံ ပြဲကေန တဆင့္လားေပါ့ေနာ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ေျပာရလဲဆိုရင္ အရင္တုန္းက ဘုန္းႀကီးပ်ံပြဲေတြမွာ အမ်ိဳးသားေတြႀကီးပဲ ျပသာဒ္ကိုထမ္းၿပီး ေျခေထာက္ ေတြပဲက ရတယ္ေလ။ အဲဒီကေနတစ္ဆင့္ ျဖစ္လာတာလားေပါ့၊ အဲလိုစဥ္းစားတာေတြရွိတယ္။ အရင္တုန္းက ဘုန္းႀကီးကို သၿဂႌဳဟ္ခါနီးမွာ ျပႆဒ္ေပၚမွာရွိတဲ့ ဘုန္းႀကီးရုပ္ကလာဒ္ကို မီးရွိႈ႕ဖို႔က ဝါးထဲမွာ ယမ္းထည့္ထားတဲ့ ကရင္လို(ကေလာက္ယို) ေခၚတယ္။ အဲဒါကို အေပၚမွာလွမ္းပစ္ရတယ္။

ေရွးယခင္းတုန္းက ကရင္အမ်ဳိးသားေတြဟာ အခ်င္းခ်င္းဆိုရင္ ကရင္လိုေမာင္ လို႔ေခၚၾကတယ္။ ေနာက္ၿပီး ခုဏကေျပာတဲ့ ကေလာက္ယိုကေလးေတာ့ အဲဒီကေလာက္ယို ကိုထမ္းရင္ႏွစ္ေယာက္၊ သံုးေယာက္၊ ထမ္းရ တယ္။ ထမ္းတဲ့အခ်ိန္မွာ လမ္းေလွ်ာက္ေတာ့ ျမန္တဲ့လူရွိသလို ေႏွးတဲ့လူလည္း ရွိတယ္။ ေႏွးတဲ့ လူေတြကေတာ့ ျမန္တဲ့လူကိုေခၚရင္ ေမာင္ယို ခဏေစာင့္အံုး၊ ေမာင္ယိုဆိုၿပီး ေခၚေတာ့ အဲဒီကေနတဆင့္ ဒံုး အကထဲမွာ ေမာင္ယို သံုးတယ္လို႔ ေျပာၾကတာ ရွိတယ္။ ေမာင္ယိုကေနတဆင့္ ႏွစ္ေပါင္းၾကာလာၿပီး သီခ်င္းအသံေတြ စြဲဆိုရတဲ့ အခါက်ေတာ့၊ ေမာင္ယို႔ ဆိုၿပီး အသံထြက္လာတာျဖစ္တယ္။ အဲလို ရွိတယ္လို႔ ေျပာတယ္။

ေမး။ ။ ဒံုး အကထဲက ကကြက္ေတြက ဘယ္အရာကို အေျခခံၿပီး ကတာလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒံုး အက ကတဲ့အခါမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္ကျပရတဲ့ အေျခခံကကြက္ အမ်ိဳးအစား ၅မ်ိဳး ရွိတယ္။ အဲဒါ ကေတာ့ ေခါင္း၊ ခါး၊ ေျခ၊ လက္၊ ပုခံုး အားျပဳၿပီး ကရတဲ့ ကကြက္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ကရင္လို ဆိုရင္ေတာ့ (ထ္ုဝီ.သာ)၊ (လယ္လဝ္.သာ)၊ (ယုဂ္ယုက္သာ) ၊ (ထု္ယုင္.သာ)၊ (ခိြက္ယွဴ႕) ဆိုၿပီ ၅ မ်ိဳးရွိတယ္။ ကတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေျခလက္ေျမႇာက္တာ ေပၚေအာင္ အကြက္ကို အတန္းလိုက္ ကကြက္စီတယ္။

ကတဲ့အခါမွာ ေျပးၿပီး ကရတာ ရွိတယ္။ ထိုင္လိုက္၊ ထလိုက္ ကရတာ ရွိတယ္။ ကကြက္ေဖာ္ အတန္းလိုက္နဲ႔ ကမွ အမ်ိဳးသားေရာ၊ အမ်ိဳးသမီးေရာ ကကြက္ေတြ ေပၚတယ္။ ၾကည့္လို႔လည္း ေကာင္းတယ္။ ၾကည့္ရတာ လည္း မပ်င္းေတာ့ဘူး။ ျမဴးျမဴး၊ ႂကြႂကြ ျဖစ္တာေပါ့။ ကကြက္ ေဖာ္တာကေတာ့ ဒံုး ဆရာအေပၚမွာပဲ မူတည္ တယ္။ ကကြက္ေတြ မ႐ိုးေအာင္ ၾကည့္ရွႈသူပရိႆတ္အတြက္ မ႐ိုးေအာင္ အသစ္သစ္ ျပန္ထြင္လာတာ အခု လက္ရွိ အခ်ိန္ထိပါပဲ။

ေမး။ ။ ဒံုးအကထဲမွာ ရာဓညာက ဘာေၾကာင့္ ပါရသလဲ။ ဒံုးနဲ႔အတူတူ ဘာေၾကာင့္တြဲဖက္ သီးဆိုကျပရလဲ ဆိုတာ ရွင္းျပေပးပါ။
ေျဖ။ ။ ရာဓညာနဲ႔ ဒံုး နဲ႔က တူတူပဲျဖစ္လာတယ္။ ရာဓညာစကားက ပါဠိစကားကေန ဆင္းသက္လာတာ။ ပဠိ ပ်က္ေပါ့ေနာ္၊ အဓိပၸါယ္က ဆုေတာင္းျခင္းျဖစ္တယ္။ ဘာေၾကာင့္ ရာဓညာပါရသလဲဆိုရင္ ဟိုးအရင္တုန္းက ဒံုး ကၿပီးရင္ တိတ္ဆိတ္သြားၿပီး။ ၾကည့္တဲ့ပရိႆတ္ေတြက ဆုေတာင္းစကား ရာဓညာဆိုခိုင္းခ်င္ရင္ ဒံုးအဖြဲ႔ ထဲက အသံအေကာင္းဆံုး တစ္ေယာက္ကို ေရြးၿပီးဆိုရတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ဒံုးအကၿပီးမွ ရာဓညာဆိုတာ ေပါ့။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ရာဓညာဆိုတဲ့လူက တျဖည္းျဖည္းနည္းလာေတာ့ ေပ်ာက္သြားမွာ စိုးရိမ္တဲ့အတြက္ လူႀကီး ေတြက ရဓညာကို ဒံုးမစခင္မွာ အရင္ဆိုခိုင္း လိုက္တယ္။

ရာဓညာ တစ္မ်ိဳးပဲသီးသန္႔ ဆိုပါဆိုရင္လည္း သူမ်ားသိပ္မၾကည့္ႏိုင္ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒံုးနဲ႔ ဆက္ႏြယ္တယ္ ဆိုေတာ့ ဒံုးမကခင္ အခ်ိန္မွာ ဒံုးအဖြဲ႔ထဲက အသံအေကာင္းဆံုးတစ္ေယာက္ကို ေရြးၿပီး ရာဓညာ ဆိုခိုင္းတာ ျဖစ္တယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ရာဓညာ သီခ်င္းဆိုတဲ့လူေဘးနားမွာ သြားၿပီးကလို႔ ရတယ္။ အဲဒီသြားကတဲ့ လူ ကလည္း သြားကခ်င္တိုင္း ကလို႔မရဘူး။ ဆုတစ္ခုခုေပးမွ တြဲကလို႔ ရတယ္။ ဆုေပးတယ္ဆိုတာက တန္ဖိုး ႀကီးဆု မဟုတ္ဘူး။ အရင္တုန္းဆို ေဆးလိပ္တစ္လိပ္ျဖစ္ျဖစ္ ေပးရတယ္။ ေပးၿပီးေပမယ့္ ရာဓညာဆိုတဲ့လူက နာမည္ မေခၚရင္ ဝင္ကလို႔ မရဘူး။ နာမည္ေခၚၿပီးမွ ဝင္ကလို႔ရတယ္။

ရာဓညာ သီခ်င္းကို သြားကမယ့္ ပြဲအေပၚမူတည္ၿပီး ေရးစပ္ရတယ္။ ႐ိုးရာဓေလ့ပြဲတယ္ဆိုရင္ ပြဲနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ၊ အလႉပြဲတို႔ နာေရးပြဲတို႔ဆိုရင္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ ပြဲဖိတ္တဲ့ အလႉရွင္အတြက္ ဆု ေတာင္သီခ်င္း ရာဓညာ ဆိုရတာေတြ ရွိပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဒံုးထဲမွာ ေနာက္ထိုင္က မရွိမျဖစ္ ပါရတယ္။ ေနာက္ထိုင္ေပးေပ်ာက္လို႔မရဘူး သမိုင္းရွိတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ဒံုးကတဲ့အခ်ိန္မွာ အတီးအမွႈတ္ တီးတဲ့ လူေတြကို အေနာက္က သီခ်င္းဆိုတဲ့လူေတြေကာ ပရိႆတ္ေတြနဲ႔အတူ ထိုင္တယ္။ အဲဒီကတည္းက ေနာက္ထိုင္က ရွိထားတာ။

ေနာက္ပိုင္း ၿပိဳင္ပြဲက်င္းပလာၾကတာ ရွိလာေတာ့ စင္ေတြနဲ႔ကရတယ္။ စင္ေတြရွိလာေတာ့ အေရွ႕မွာ ပရိႆတ္ နဲ႔အတူ ေပးထိုင္လို႔ မရေတာ့ဘူး။ ဒံုး ကတဲ့သူေတြရဲ႕အေနာက္မွာ အတီးအမွႈတ္သမားေတြနဲ႔ အတူတူ မတ္တပ္ ရပ္ရတာျဖစ္တယ္။ အခုမွ ေနာက္ထိုင္ဆိုတဲ့ စကားလံုးက နားေထာင္မေကာင္းဘူး။ ေျပာင္းခ်င္ေပမယ့္ ေျပာင္း လဲလို႔ မရဘူး။ သူ႔သမိုင္းနဲ႔ သူလာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး ။ ။ ဒံုးအက တိုက္ၿပီသြားၿပီးဆိုရင္ နတ္တင္ရတာ ရွိတယ္။ နတ္တင္ရတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ရွင္းျပေပးပါ။
ေျဖ ။ ။ နတ္တင္တာက ယံုၾကည္မွႈတစ္ခုပဲ။ ဒံုးရဲ႕ အဂၤါရပ္ထဲမွာေတာ့ မပါဘူး။ ရြာရဲ႕ လုပ္႐ိုး၊ လုပ္စဥ္ ယံုၾကည္ခ်က္ေတြ ဦးေဆာင္သူ ယံုၾကည္ခ်က္ေတြ ပါပဲ။ တစ္ခ်ိဳ႕ရြာေတြက မလုပ္တာရွိတယ္။ တခ်ိဳ႕ လုပ္ရင္ လည္း တစ္ရြာနဲ႔ တရြာလုပ္ရိုးလုပ္စဥ္ ယံုၾကည္ခ်က္ မတူဘူး။ လုပ္ပံုလုပ္နည္းေတြ မတူတာရွိပါတယ္။ တခ်ိဳ႕က နတ္တင္လိုက္ရမွ ၿပိဳင္ပြဲဝင္ကတဲ့အခ်ိန္မွာ စိတ္ေပ်ာ္ရႊင္ေစတယ္။ အေနွာင့္အယွက္ေတြမရွိဘူး။ အဲလိုယံုၾကည္မႈ ေတြနဲ႔ေပါ့။ မလုပ္လည္း ရပါတယ္။ နတ္တင္တဲ့အခ်ိန္မွာ နတ္ပင့္ထားတယ္ဆိုေတာ့ ေျမခ်(နတ္ျပန္ပို႔)၊ နတ္ျပန္ပို႔ၿပီးဆိုရင္ ဒံုးျဖဳတ္လိုက္ၿပီး ဒီတစ္ႏွစ္ေတာ့ မကေတာ့ဘူး။ အဲဒါေတြေတာ့ ရွိပါတယ္။

ေမး။ ။ ဒံုးၿပိဳင္ပြဲဝင္မယ္ဆိုရင္၊ သတ္မွတ္ခ်က္ ဘယ္လိုေတြ ရွိပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒံုးၿပိဳင္မယ္ဆိုရင္ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြက အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ကတဲ့အခ်ိန္ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ အမ်ိဳးသား ပါဝင္မႈ အေရအတြက္ တူရမယ္။ အရပ္ အနိမ့္အျမင့္လည္း တူရမယ္။ ဒံုးကမဲ့သူေတြထဲမွာ အရပ္အနိမ့္အျမင့္ မတူဘူး။ မတူေပမယ့္လည္း စီတတ္ရင္ မသိသာဘူးေပါ့။

ဝတ္စားဆင္ယင္မွႈ အပိုင္းကေတာ့ အမ်ိဳးသမီးဆိုရင္ ေခါင္းေပါင္း ေပါင္းၿပီးအေရွ႕မွာ ေခါင္းေပါင္းအစကို ေဘး တစ္ဖက္စီခ်ရတယ္။ ခ်တဲ့အခါမွာလည္း ႏွစ္ဖက္စလံုး ညီရမယ္။ လံုခ်ည္ဝတ္ရင္း အားလံုးဘယ္ဖံုး ဝတ္ရ တယ္။ အမ်ိဳးသားဆို ေခါင္းေပါင္းေပါင္းရင္ ညာဘက္ခ်ရတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ အမ်ိဳးသာေတြက ညာ လက္႐ံုး ဆိုရင္း အားပိုႀကီးတယ္။ ညာဘက္လက္က ဘုန္းႀကီးတယ္၊ ဆိုတဲ့အယူအဆနဲ႔ ျပတာလည္း ပါတယ္။ ဒံုး ကတဲ့ အမ်ိဳးသားေတြက ေအာက္ခံ အက်ႌလက္ရွည္အျဖဴေရာင္ ခံဝတ္တာက ၾကည့္လို႔ ေကာင္းေအာင္ပါ။ ေနာက္ပိုင္း မွ ျပန္ဝတ္တာ ျဖစ္တယ္။

အရင္တုန္းကဆိုရင္ အေပၚကရင္အက်ႌတစ္ထည္ပဲ။ အပ်ိဳ၊ လူပ်ိဳကတဲ့ ဒံုးဆို အမ်ိဳးသားေတြ ေအာက္ခံအက်ႌ အျဖဴေရာင္ ဝတ္တယ္။ က်န္တဲ့ ေက်ာင္ကဒယ္ ဒံုး၊ ကြ်ဲ ဒံုး၊ လူပ်ိဳႀကီး ဒံုး၊ ေတြကေတာ့ ကရင္အက်ႌ တစ္ထပ္ပဲ ဝတ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ကကြက္ေတြမ႐ိုးေအာင္ ဒံုးဆရာေတြက ျပန္ဆန္းသစ္ထြင္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ့္ရဲ႕ ဒံုး ကကြက္ မေပ်ာက္ေအာင္ေတာ့ တီထြင္ရတာေပါ့။

ေမး။ ။ ဒံုးကတဲ့အခါ အသံုးျပဳေလ့ရွိတဲ့ တူရိယာေတြ အေၾကာင္းကိုလည္း ေျပာျပေပးပါ။
ေျဖ။ ။ ဒံုး အကထဲမွာတူရိယာ ပစၥည္း ၇ မ်ိဳး ပါဝင္ရပါတယ္။ ထား(အိုးစည္)နဲ႔ ဘင္၊ ဝါးလက္ခုပ္၊ ႏွဲ၊ ဖားစည္၊ ကၽြဲခ်ိဳ၊ ေမာင္းအေသး၊ လင္းကြင္းအေသး၊ လင္းကြင္းအႀကီး အဲဒါေတြ ပါရတယ္။ ဒါက ၾကည့္ရွႈတဲ့လူ ၾကည့္လို႔ ေကာင္းေအာင္။ တက္ႂကြတဲ့ အသံရွိေအာင္၊ ဒီတူရိယာပစၥည္းေတြ ျပန္ထည့္ရတာ ျဖစ္တယ္။ အရင္ဘိုးဘြား စဥ္ဆက္ တုန္းကကေတာ့ ဝါးက်ည္ေထာက္ဗူးနဲ႔ပဲ ေခါက္ၿပီး ကတယ္။ အဲဒီဝါးက်ည္ေထာက္ဗူးနဲ႔ ေခါက္ၿပီး တမ်ိဳးထဲသံုးရင္ အခုလို တိုးတက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ၾကည့္လို႔ဘယ္ေကာင္းမလဲ။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီတူရိယာေတြကို ေနာက္ပိုင္း ျပန္ထည့္တာ ျဖစ္တယ္။

ေမး။ ။ အခု လက္ရွိ ဒံုး ေလာက အေျခအေန ဘယ္လိုရွိလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒံုးတစ္ဒံုးျဖစ္ဖို႔က ပိုက္ဆံ သိန္း ၁၀၀၊ သိန္း၂၀၀ မရွိရင္ ဒံုးျဖစ္ဖို႔က မလြယ္ဘူး။ အဲလိုကုန္က်မွႈ မ်ားေတာ့ ရြာေသးေတြက လုပ္လို႔မႏိုင္ေတာ့ ၄ ရြာ ၅ ရြာစုၿပီး ဒံုး တစ္ဒံုး လုပ္တယ္။ ဒံုး စဖြဲ႔ၿပီးဆိုရင္ ဦးေဆာင္ တဲ့လူေတြ ဒံုးဆရာေတြ လိုအပ္တယ္။ အခ်ိန္ေပး ႏိုင္ရမယ္။ ဒံုး ကၿပီးဆိုရင္ အခ်ိန္ေပးရေတာ့ တခ်ိဳ႕မိဘေတြ က ေပးမကဘူး။ မိဘေပးကတဲ့ ကေလးေတြက် တခ်ိဳ႕က မကခ်င္ဘူး။ တခ်ိဳ႕ကေလးေတြက ရတာကို ပဲၾကည့္တာရွိျပန္တယ္။ ဒီ ဒံုးအဖဲြ႔က အက်ႌတစ္ထည္ပဲရတယ္။ ဟို ဒံုးမွာက ႏွစ္ထည္ ရမယ္။ မုန္႔ဖိုး မ်ားမ်ား ရမယ္။ အဲလိုၾကည့္တာေတြ လည္းရွိေတာ့ ကတဲ့သူေတြ တျဖည္းျဖည္း နည္းလာတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက အမွတ္ ေပးတဲ့ဒိုင္ေတြက အမွတ္ေပးဆံုးျဖတ္တဲ့အခါမွာ ဆုရသင့္ရထိုက္တဲ့ ဒံုးက မရတဲ့အခါက်ေတာ့ တခ်ိဳ႕ က စိတ္ဝင္စားလာမွႈနည္းတယ္။
တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ သူတို႔အားေပးတဲ့ ဒံုး ဆုရခ်င္တဲ့ ဒံုးဆုမရရင္ ေျပာၿပီး၊ နာမည္လိုက္ဖ်က္ၿပီး။ ဒါက အရမ္း ရွက္ ဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ ကိုယ့္လူမ်ိဳးအတြက္လည္း မေကာင္းဘူး။ ၿပိဳင္ပြဲဝင္ ဒံုး ေကာင္းေကာင္း တစ္ဒံုး ျဖစ္ဖို႔က အဖက္ဖက္က ဝိုင္းဝန္းပံ့ပိုးေပးႏိုင္မွ ေကာင္းတဲ့ ဒံုး တစ္ဒံုး ထြက္မွာ ျဖစ္တယ္။ ဒံုး အကၿပိဳင္တယ္ဆိုတာ ႐ိုးရာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အကကို ထိန္းသိမ္းျမႇင့္တင္ျခင္း တမ်ိဳးပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ ကရင္လူမ်ိဳးမွာ အားနည္းခ်က္ တစ္ခုက တကယ္လို႔ ဒံုး ကတဲ့ အဖြဲ႔ ၅ ဖြဲ႔၊ ၆ ဖြဲ႔ ရွိလာရင္ မၿပိဳင္ဘူးဆိုရင္ ျဖစ္သလိုပဲ ကတဲ့အက်င့္ တစ္ခု ရွိတယ္။ ညီညီညာညာ မကေတာ့ဘူး။ ေခါင္းေပါင္း ျပဳတ္ရင္လဲ ဂ႐ုမစိုက္ဘူး။

သီခ်င္းဆိုတာလည္း အေပါက္မတည့္ ေတာ့ဘူး။ တူရိယာပစၥည္းေတြ မစံုလည္း ရတယ္။ အဲလို သေဘာထားနဲ႔ လုပ္တတ္ၾကတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အဲဒီလိုေတြမျဖစ္ေအာင္ ကိုယ့္ရိုးရာယဥ္ေက်းမွႈ ထိန္းထိန္း သိမ္းသိမ္းရွိေအာင္၊ တန္ဖိုးထားတတ္ေအာင္ ဒံုးၿပိဳင္ပြဲ လုပ္တာက အေကာင္းဆံုးပဲလို႔ က်ေနာ္အေနနဲ႔ ျမင္ပါတယ္။

ေမး။ ။ ဒံုး အေၾကာင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘာမ်ားျဖည့္စြက္ ေျပာခ်င္တာ ရွိပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ဒံုး ႐ိုးရာအကဟာဆိုရင္ ဘာသာေရးနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး။ ယံုၾကည္မႈနဲ႔လည္း မဆိုင္ဘူး။ ႐ိုးရာ၊ ယဥ္ေက်းမွႈ အက ျဖစ္တယ္။ ကရင္တစ္မ်ိဳးသားလံုး ကလို႔ရတဲ့ အက ျဖစ္တယ္။ ဒံုးကတဲ့အခ်ိန္မွာ အမ်ိဳးသားေတြက အားေတြ အသံုးျပဳၿပီး တက္တက္ႂကြႂကြ ကရတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြက ေျခ၊ လက္၊ ခါး၊ ေခါင္း ၿငိမ့္ၿငိမ့္ေလး ျဖည္းျဖည္းေလး ကရတာ ရွိတယ္။ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ အမ်ိဳးသားကတာ ျမဴးႂကြ တာျမန္တာ မတူၾကေပမယ့္ ၾကည့္လို႔ ေကာင္းတာက ဒံုးအကပဲ ရွိတယ္။ ဘယ္ႏိုင္ငံပဲျဖစ္ျဖစ္ ကရင္ရွိရင္ ဒံုး အက ရွိကိုရွိရမယ္။ ဒံုး အကကို ထိန္းသိမ္းဖို႔က က်ေနာ္တို႔ ကရင္လူမ်ိဳးအားလံုး ဝိုင္းဝန္းထိန္းသိမ္းမွရမယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။