Home ေဆာင္းပါး အမႈိက္ကင္းစင္ …. ႏွစ္သစ္ကူးဝန္းက်င္

အမႈိက္ကင္းစင္ …. ႏွစ္သစ္ကူးဝန္းက်င္

549
Photo: mov.gov.mm

စအယ္ဆူးခလိမ္(ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚ)

ယခုႏွစ္ သေလး ထိုင္ခုတ္ဖို ျပာသိုလဆန္း (၁)ရက္ေန႔မွာ က်ေရာက္တဲ့ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ကန္ႀကီးေထာင့္ၿမိဳ႕နယ္၊ ဝါးဒူးအေနာက္စုေက်းရြာမွာ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရအဖြဲ႔၊ ကရင္တိုင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီးကဦးေဆာင္ၿပီး တိုင္းေဒသႀကီးအဆင့္ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ စာေရးသူက ဖိတ္ၾကားခံရတဲ့ ပရိႆတ္တစ္ဦးအေနနဲ႔ တက္ေရာက္ခဲ႔ပါတယ္။ ဒီလို ကရင့္ႏွစ္သစ္တစ္ခုရဲ႕ ေန႔သစ္မနက္ခင္းမွာ ကရင္အမ်ိဳးသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ တက္ေရာက္ခြင့္ရတာ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာျဖစ္ရသလို ကရင္မိဘျပည္သူ အေပါင္းႏွင့္ တကြ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရအဖြဲ႔၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အပါအဝင္၊ အစိုးရအဖြဲ႔ဝင္ဝန္ႀကီးမ်ားအားလံုး၊ စစ္တိုင္းမႉး၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားနဲ႔ ဌာနဆိုင္ရာဝန္ထမ္းမ်ားပါမက်န္ စံုညီစြာ တက္ေရာက္အားေပးတဲ့အထိ ႀကီးမားစည္ကားတဲ့ပြဲေတာ္ႀကီး ျဖစ္ေနေလေတာ့၊ ဒီလိုပြဲမ်ိဳးကိုက်င္းပႏိုင္ခဲ့တဲ့အတြက္ ခ်ီးမႊမ္းဂုဏ္ယူစရာျဖစ္ပါတယ္။

စာေရးသူအတြက္ တျခားပိုၿပီးေက်နပ္ဝမ္းေျမာက္စရာေကာင္းတာက ႏွစ္သစ္ကူး က်င္းပတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္အႏွံ႔မွာ အမႈိက္ပံုးေလးေတြကို စနစ္တက် အစီအရီလုပ္ေပးထားတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါတင္မက အမႈိက္ပံုးရဲ႕အေပၚမွာ အမႈိက္ပံုးဆိုုတဲ့ စားလံုးႀကီးေတြနဲ႔ သိသာထင္ရွားစြာေရးထားတာကိုကလည္း သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္သမားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ စာေရးသူ အလြန္သေဘာက်ခဲ႔ရပါတယ္။

အမႈိက္ဆိုတာက အမႈိက္ပုံမေရာက္မီ စြန္႔ပစ္ပစၥည္းျဖစ္ၿပီး အမႈိက္ပုံ(သို႔မဟုတ္)အမႈိက္ပုံးထဲသို႔ ေရာက္ေသာအခါ ”အမႈိက္”ျဖစ္သြားေရာလို႔ ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးသမားေတြေျပာေနတာကိုေတာ႔ စာေရးသူ မၾကာခဏ ၾကားရပါတယ္။ ဒါေပမ့ဲစာေရးသူအေနနဲ႔ေျပာရရင္အမႈိက္ဆိုတာ သူ႔မူရင္းအတိုင္း အမႈိက္လို႔ပဲ ေခၚေခၚ၊ စြန္႔ပစ္ပစၥည္းလို႔ပဲေခၚေခၚ အဓိပၸါယ္က အတူတူပါပဲ။ အေၾကာင္းကေတာ႔ စကားလံုးအသံုး အႏႈန္းေတြထက္ အမႈိက္ျပႆနာကို ပိုအေလးထားသင့္တယ္ထင္လို႔ပါ။ ၿပီးေတာ့ ဒီအမႈိက္ေတြဟာ စာေရးသူတို႔ လူသားေတြကပဲ မလိုအပ္ေတာ့လို႔ စြန္႔ပစ္လိုက္တဲ့ အညစ္အေၾကး ေတြအပါအဝင္ လူ႔အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းအေဟာင္းအပ်က္ေတြျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ လူတိုင္းက အမႈိက္နဲ႔ ကင္းတယ္ဆိုတာမရွိၾကပါဘူး။ လူတိုင္းက ဝတ္ရ၊ ေနရ၊ စားရ၊ ေသာက္ရ၊ သံုးစြဲၾကရ။ ၿပီးေတာ့ ေနာက္ဆံုး မလိုအပ္ေတာ့တဲ့အခါ၊ မသံုးစြဲခ်င္ေတာ့တဲ့အခါ စြန္႔ပစ္လိုက္ၾကရတာပါပဲ။

ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးေန႔ဆိုတာကလည္း ေက်းရြာအဆင့္နဲ႔လုပ္ရင္ေတာင္ လူဦးေရက ရာနဲ႔ခ်ီၿပီးတက္ၾကတာေလ။ မွတ္မွတ္ရရပါပဲ။ စာေရးသူတို႔ငယ္စဥ္က ဧရာဝတီတိုင္းထဲက ၿမိဳ႕နယ္တစ္ၿမိဳ႕နယ္ရဲ႕ ရြာႀကီးတစ္ရြာမွာ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပခဲ့တာ လူဦးေရက သိန္းနဲ႔ခ်ီၿပီး တက္ေရာက္ၾကတာပါ။ ေသခ်ာတာတစ္ခုကေတာ့ အဲလိုလူမ်ားမ်ားရွိေလ အမႈိက္မ်ားမ်ားစုပံုေနေလေလပါပဲ။ အဲဒီႏွစ္မွာ စာေရးသူတို႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္နဲ႔ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ႀကီးကို ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကတာေပါ႔။ တစ္ေန႔တာ ဆင္ႏႊဲၿပီးတာနဲ႔ ႏွစ္သစ္ကူးက ၿပီးသြားတယ္။ပြဲၿပီးမီးေသဆိုသလိုပဲ ဘာဆိုဘာမွမက်န္ေတာ့ပါဘူး။ လူေတြကလည္း ၾကက္ေပ်ာက္ငွက္ေပ်ာက္ဆိုသလို တစ္ေယာက္မွမရွိၾကေတာ့ဘူး။ က်န္ေနခဲ့တာက တစ္ခုပဲရွိတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးဆိုင္းဘုတ္နဲ႔ တျခားႏွစ္သစ္သေကၤတေတြၾကားထဲက ဗရပြျဖစ္ ေနတဲ့စကၠဴ၊ ပလပ္စတစ္စတဲ့ အမႈိက္သရိုက္ေတြပါပဲ။ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာတဲ့အထိ ဘယ္သူကမွ အဲဒီအမႈိက္ေတြကို မရွင္းလင္းဘဲ အဲဒီအတိုင္းပဲ ရွိေနခဲ႔တာပါ။ ျမင္မေကာင္းရႈမေကာင္းေလာက္ေအာင္ အမႈိက္နဲ႔ အညစ္အေၾကးေတြက ပလူပ်ံေနတာပါပဲ။ အနံ႔အသက္ေတြက တေထာင္းေထာင္း၊ ျခင္ေတြ၊ယင္ေတြက တေလာင္းေလာင္းနဲ႔ေပါ့။

အခုေတာ႔ အဲဒီေဒသရဲ႕ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးေန႔ရဲ႕ ပတ္ဝန္းက်င္အေျခအေနေတြက တစ္မ်ိဳးေျပာင္းခဲ့ပါၿပီ။ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္လို႔နဲ႔တူတယ္၊ ကရင္အမ်ိဳးသားေတြလည္း အမႈိက္သိမ္းစနစ္ေတြကို စနစ္တက်လုပ္လာတာေတြ႔ရတယ္။ အမ်ားသံုးသန္႔စင္ခန္းေတြ ေဆာက္လုပ္ေပးထားၾကတယ္။ အမ်ားသံုး သန္႔စင္ခန္းဆိုတဲ့ဆိုင္းဘုတ္နဲ႔ လမ္းညႊန္ေတြလည္း အမ်ားျမင္သာေအာင္ ေထာင္ထားေပးလာၾကတယ္။ ယခု တိုင္းေဒသႀကီးအဆင့္ပြဲမွာ အမႈိက္ပံုးေတြလည္း ထားေပးထားရံုမက အမႈိက္ပံုးဆိုတဲ့ဆိုင္းဘုတ္ပါတပ္ ထားေပးလိုက္ေလေတာ့ တက္ေရာက္လာတဲ့ ကရင္ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမေတြက ဒီအမႈိက္ပံုးမွာပဲ အမႈိက္ပစ္ၾကရမယ္ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔တာဝန္ တစ္ခါတည္း ပါသြားတာေပါ႔။

ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ေတြမွာေတြ႔ရေလ့ရွိတဲ့အမႈိက္ေတြက အိမ္ေထာင္စုသံုးပစၥည္းေတြနဲ႔ တစ္ကိုယ္ေရသံုးပစၥည္းေတြပါပဲ။ ဒီအမႈိက္ေတြဟာ ေခ်ဖ်က္ရလြယ္တယ္။ ေၾကမြပ်က္စီးလြယ္ပါတယ္။ Biodegradable ျဖစ္လြယ္တယ္ေပါ့။ စက္ရံုကထြက္တဲ့ Industrial waste ေတြလို ေၾကပ်က္ပ်က္စီးဖို႔ခက္ခဲၿပီး ဓာတုပစၥည္းေတြနဲ႔ ေဘးဥပဒ္အႀကီးႀကီးေတြျဖစ္ေစတာမ်ိဳးေတာ႔မဟုတ္ပါဘူး။ ျပီးေတာ့ လူတိုင္းက ဒီအမႈိက္ေတြကို တစ္ပိုင္တစ္ႏိုင္အေနနဲ႔ေတာင္ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေပးလို႔ရပါတယ္။ အေရးႀကီးတာက အမႈိက္ကိုစနစ္တက်စြန္႔ပစ္ႏိုင္ေအာင္ အမႈိက္ျခင္းသို႔မဟုတ္ အမိႈက္ပံုးေတြကို စီစဥ္ေပးထားဖို႔နဲ႔ အမႈိက္ပစ္တဲ႔လူကလည္းအမႈိက္ျခင္းထဲမွာ စနစ္တက် စြန္ပစ္ဖို႔ပါ။

တကယ္ေတာ့ အမႈိက္အားလံုးနီးပါးဟာ အဓိကကေတာ႔ လူေတြဆီကလာတဲ႔အရာေတြပါပဲ။ ပတ္ဝန္းက်င္သမားေတြေျပာေနက်စကားျဖစ္တဲ့ man- made actionsလို သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ျပႆနာက လူေတြကပဲစတာဆိုရင္ ဒီအမႈိက္ေတြကိုပစ္ၾကတာ လူေတြပါပဲ။ အမႈိက္ပံုေတြမွာ ေတြ႔ရမယ့္ပစၥည္းေတြက မ်ားေသာအားျဖင့္ စားႂကြင္းစားက်န္ေတြ၊ အဝတ္အထည္အေဟာင္းအစုပ္ေတြ၊ စကၠဴေတြ၊ ပလပ္စတစ္ေတြ၊ သတၳဳပစၥည္းေတြ၊ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းေတြ၊ ဘက္ထရီေတြ၊စားသံုးဆီ၊ ကားအင္ဂ်င္သံုးစက္ဆီေတြ၊ ႂကြက္သတ္ေဆး၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္းသံုးဓါတုပစၥည္းေတြျဖစ္ေနေလေတာ့ ျပႆနာအရင္းအျမစ္က စာေရးသူတို႔ လူသားေတြပါပဲ။ ဒီစြန္႔ပစ္အမႈိက္ေတြဟာ အမႈိက္ပံုေတြမွာ သူ႔ဟာနဲ႔သူ တစ္ထီးတစ္နန္းက်ေနတာပါပဲ။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ဒီအမႈိက္ကိစၥကို အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းရဲ႕အစီအစဥ္နဲ႔ စည္ပင္သာယာ သို႔မဟုတ္ ျမဴနီစပယ္က တာဝန္ရွိသူေတြကိုယ္တိုင္က Master Plan ေတြခ်ၿပီးစီမံခန္႔ခြဲေနရတာေလ။

အမိႈက္ကို စာေရးသူတို႔လို အိမ္ေတြမွာ၊ ႏွစ္သစ္ကူးလိုပြဲေတြမွာသာ စြန္႔ပစ္ၾကတာမဟုတ္ပါဘူး။ စာသင္ေက်ာင္း၊ ေဆးရံု၊ ေစ်း၊ စတိုးဆိုင္၊ စားေသာက္ဆိုင္၊ ဟိုတယ္၊ အစိုးရရံုးဌာန၊ စက္မႈလုပ္ငန္းခြင္၊ အစိုးရရံုးဌာနေတြ၊ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္၊ ကမ္းေျခစတဲ့ ေနရာဌာနအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔က အမႈိက္ပစၥည္းပံုသ႑ာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔စြန္႔ပစ္ေနၾကဆဲဆိုေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ အေပါဆံုးဟာ အမႈိက္လို႔ ေျပာရမလိုပါပဲ။

ဒီႏွစ္သစ္ကူးပြဲမွာ ကရင္ညီအစ္ကိုေတြက မိမိတို႔သိထားနားလည္ထားသေလာက္ပဲ အမႈိက္သိမ္းစနစ္ကို လုပ္ထားၾကတာဆိုေတာ့ စနစ္တက်ႀကီးေတာ႔မဟုတ္ဘူးေပါ႔။ ဒါေပမဲ႔ ေနာင္လာမယ့္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတြမွာဆိုရင္ အနည္းဆံုး အမႈိက္စို၊ အမႈိက္ေျခာက္ ၂မ်ိဳးခြဲၿပီး စာနဲ႔ေရးထားဖို႔၊ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ အမႈိက္ပညာေပး ပိုစတာေတြစိုက္ထူေပးထားဖို႔၊ လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြပါျဖန္႔ၿပီး အမႈိက္ပညာေပး လႈပ္ရွားမႈေလးေတြလုပ္သင္႔ပါတယ္လို႔ တာဝန္ရွိသူေတြကို စာေရးသူ အႀကံေပးရပါဦးမယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ႏွစ္သစ္ကူးကို လာတဲ့လူေတြဟာ ကရင္အမ်ိဳးသားအမ်ားစုျဖစ္ျပီး သူတို႔တစ္ေတြဟာ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာဗဟုသုတနဲ႔ အမႈိက္အႏၱရာယ္ကို ေကာင္းေကာင္းမသိၾကေသးပါဘူး။ ဒီလုိႏွစ္သစ္ကူးလိုပြဲမ်ိဳးမွာ ပညာေပးပြဲေလးလုပ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကရင္အမ်ိဳးသားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက Awareness ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရွိလာႏိုင္ၾကမွာပါ။ေလာေလာဆယ္ ဒီႏွစ္အေနနဲ႔ကေတာ့ ဒီႏွစ္သစ္ကူးပြဲကိုၾကည့္ၿပီးစာေရးသူတို႔ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြဟာ ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူး တာဝန္ေက်ပြန္ယံုမက ပတ္ဝန္းက်င္တာဝန္ပါ ေက်ပြန္တဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ကိုခ်စ္တဲ႔လူမ်ိဳးေတြလို႔ အသိအမွတ္ျပဳရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းေနဆဲ ကိစၥတစ္ခုကေတာ႔ အမႈိက္ဆိုတဲ့အရာေတြကို စာေရးသူတို႔ ကရင္အမ်ိဳးသားေတြအပါအဝင္ လူအေတာ္မ်ားမ်ားက ခပ္ေပါေပါ၊ ခပ္လြယ္လြယ္ကိစၥလို႔ပဲ ထင္ထားေနဆဲပါ။ တကယ္ေတာ့ အမႈိက္ဆိုတာ ျမင္ရေတြ႔ရတာ အျမင္ပသာဒဆိုးရံုတစ္ခုတည္းမဟုတ္ပါဘူး။ လူေတြနဲ႔အနီးဆံုးမွာရွိတဲ့အရာျဖစ္တဲ့အတြက္ လူေတြကို တုိက္ရိုက္သို႔မဟုတ္ သြယ္ဝိုက္ အႏၱရာယ္ျပဳ ၿခိမ္းေျခာက္ေနတဲ့ အသံတိတ္ရန္သူတစ္မ်ိဳးပါ။

တစ္ခါကကရင္တိုင္းရင္းသားေက်းရြာတစ္ရြာကိုေရာက္ေတာ့ ရပ္မိရပ္ဖတစ္ဦးနဲ႔ စကားလက္ဆံု က်ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ေျပာျဖစ္တဲ့အေၾကာင္းကလည္း အမႈိက္အေၾကာင္းပါပဲ။ သူက အမႈိက္ေျခာက္နဲ႔ အမႈိက္စို ၂ခုရွိေလေတာ့ ဘယ္တစ္ခုက အႏၱရာယ္ပိုႀကီးသလဲလို႔ ေမးဖူးပါတယ္။ သူထင္တာက အမႈိက္စိုတစ္ခုတည္းက ပိုညစ္ညမ္း၊ ပိုအနံ႔အသက္ဆိုးျပီး ပိုၿပီးအႏၱရာယ္ႀကီးမယ္ထင္တာကိုး။ တကယ္ေတာ့ အမႈိက္စိုေကာ အမႈိက္ေျခာက္ေကာ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးက အႏၱရာယ္ရွိတာခ်ည္းပါ။

အမႈိက္စိုဟာ ဘက္တီးရီးယား အပါအဝင္ ေရာဂါပိုးမႊားေတြ အလြယ္တကူေပါက္ဖြားလြယ္တဲ့ ေနရာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ႔အျပင္ အမႈိက္စိုေတြထဲကို အစာလာေရာက္ရွာေဖြစားေသာက္ၾကတဲ့ ႂကြက္၊ ျခင္၊ယင္၊ ေခြးေလေခြးလြင့္၊ ၾကက္၊ငွက္ေတြ စတဲ့ ေရာဂါပိုးသယ္ေဆာင္သူ germ-carriers ေတြကေန ေရာဂါပိုးမႊားေတြ ကူးစက္ပ်ံ႕ႏွံ႔မႈအႏၱရာယ္နဲ႔ ႀကံဳေတြ႔လာႏိုင္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္လည္း ေရာဂါပိုးမႊားေတြကူးစက္ခံစားေနရ တာေတြက ရွိေနပါတယ္။ အမႈိက္စိုေတြက ထြက္တဲ့အနံ႔ဆိုးေတြကလည္း လူေတြရဲ႕က်န္းမာေရးကို ထိခိုက္ေစပါတယ္။ တကယ္ေရာဂါပိုးေတြကူးစက္ပ်ံ႕ႏွံ႕ၾကၿပီဆိုရင္ ခံႏိုင္ရည္အင္အားနည္းနဲ႔ ကေလးသူငယ္ေတြနဲ႔ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြက ပိုၿပီး ထိခိုက္ခံစားၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။

အမႈိက္ေျခာက္ဆိုတာကလည္း အမႈိက္စိုလိုပဲ အႏၱရာယ္ျပဳ ၿခိမ္းေျခာက္တာပါပဲ။ တစ္ခါတစ္ခါမွာ ပိုေတာင္ဆိုးခ်င္ဆိုးဦးမွာပါ။ အနီးဆံုးဥပမာေပးရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ မီးေဘးအႏၱရာယ္ျဖစ္ပါတယ္။ မသမာသူမည္သူမဆို၊ စည္းကမ္းမဲ့ပစ္ထားတဲ့ အမိႈက္ေျခာက္ေတြအေပၚကို ေဆးလိပ္တိုမီး၊ စီးကရက္မီးေတြအမွတ္တမဲ့ ပစ္ခ်ခဲ့မယ္ဆိုရင္ အမႈိက္ေျခာက္ေတြက ေလာင္စာေတြဆိုေတာ့ ေပါ့ဆမီးအႏၱရာယ္ႀကံဳေတြ႕ႏိုင္ၿပီး အႏၱရာယ္နဲ႔ ဆံုးရႈံးနစ္နာမႈေတြက အေလ်ာ္အစား ႀကီးမားႏိုင္ပါတယ္။

စာေရးသူက အမႈိက္ျပႆနာ၊ အမႈိက္အႏၱရာယ္ခ်ည္းပဲေျပာလာတာပါ။ အမႈိက္ေကာင္းက်ိဳး ေကာရွိေသးလား။ ေျဖရွင္းခ်က္ Solutions ေတြေကာ မရွိေတာ့ဘူးလားလို႔ ေမးစရာရွိလာပါတယ္။ အေျဖက ရွိတယ္လို႔ေျဖရမွာပါ။ လူေတြအေတာ္မ်ားမ်ားက အမႈိက္ကစ ျပႆဒ္မီးေလာင္လို႔ အမႈိက္ရဲ႕ဆိုးက်ိဳးကိုေျပာဆိုတာရွိသလို ဒီေခတ္မွာေတာ႔ အဲဒီလူေတြကပဲ အမႈိက္ထဲက ေရႊလို႔လည္း ေျပာေနၾကျပန္တယ္။တခ်ဳိ႕က အမႈိက္နဲ႔ စီးပြားျဖစ္ေနၾကတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ အမႈိက္ကိုအနိမ္႔ဆံုး စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ သဘာဝေျမၾသဇာျပဳလုပ္အသံုးခ်တာကေနစၿပီး အမိႈက္ကေန လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ထုတ္ႏုိင္သည္အထိ အသံုးဝင္တာျဖစ္ပါတယ္။ နည္းပညာေတြတိုးတက္လာတဲ႔ေခတ္ႀကီးမွာ အမႈိက္ေတြကို စာေရးသူတို႔မသိေသးတဲ့ နည္းပညာေတြနဲ႔ အမ်ားျပည္သူအတြက္ အက်ိဳးရွိေအာင္ အသံုးခ်ေနၾကပါၿပီ။

အမႈိက္ျပႆနာရဲ႕ေျဖရွင္းနည္းေတြကေတာ႔ အားလံုးလည္းသိထားၾကမယ္ထင္ပါတယ္။ အဂၤလိပ္လိုေတာ႔ 3R လို႔ေခၚပါတယ္။Reduce (အမႈိက္ပစ္မႈေလွ်ာ႔ခ်ျခင္း)၊Reuse (အမႈိက္ေတြကို ျပန္အသံုးျပဳျခင္းနဲ႔ Recycle (ျပန္လည္ျပဳျပင္ၿပီးအသံုးျပဳျခင္း)ေတြပါပဲ။ႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပတဲ့ ဝါးဒူးအေနာက္စုရြာကေလးလိုပဲ ကိုယ့္ရြာထဲကလူေတြစုၿပီး ကိုယ့္အစီအစဥ္ေလးေတြနဲ႔ အမႈိက္ကို စနစ္တက် အမႈိက္ပံုးေလးေတြနဲ႔ စြန္႔ပစ္ၾကမယ္ဆိုရင္လည္း ကိုယ့္အရပ္နဲ႔ ကို္ယ့္ဇာတ္က လွပါတယ္၊ အက်ိဳးရွိပါတယ္လို႔ ေျပာရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲလိုမ်ိဳးလုပ္ႏိုင္တဲ့ ကရင္ရြာေတြက လက္ခ်ိဳးေရလို႔ရမယ္ထင္ပါတယ္။ စာေရးသူနဲ႔အတူဒီႏွစ္သစ္ကူးပြဲကို ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကတဲ့ ကန္ႀကီးေထာင့္ၿမိဳ႕နယ္၊ ကုလားကြင္းရြာက ဆယ္ေက်ာ္သက္ လူငယ္ေတြကေတာ့ အဲဒီႏွစ္သစ္ကူးကအျပန္မွာပဲ “ျဖဴစင္ေမၱာ(ကုလားကြင္း)” ဆိုတဲ႔ ပရဟိတအဖြဲ႔ကေလးဖြဲ႔ၿပီး အိမ္တိုင္းအိမ္တိုင္းမဟုတ္ေတာင္ မိမိတို႔စိတ္ဓါတ္ရွိသူေတြရဲ႕ အိမ္ေရွ႕မွာ အမႈိက္ပံုးေတြေထာင္ေနၾကပါၿပီ။ တနဂၤေႏြေန႔တိုင္း သန္႔ရွင္းေရးအမႈိက္သိမ္းၾကမယ္ဆိုၿပီး ၿပီးခဲ့တဲ့ တနဂၤေႏြေန႔မွာ အမႈိက္ေတြကို စုသိမ္းၿပီး မီးရိႈ႕စြန္႔ပစ္ေနၾကပါၿပီ။

ဒီေဆာင္းပါးကိုဖတ္ျဖစ္တဲ့ ကရင္အမ်ိဳးသားစာဖတ္သူေတြကို ေမးစရာရွိတယ္။ မိတ္ေဆြတို႔ ရြာေတြမွာ ႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပတဲ႔အခါ ဒီလိုအမႈိက္ပံုးေတြ လုပ္ထားၾကသလား။ ကိုယ္႔အိမ္ေရွ႕ေတြမွာ အမႈိက္ပံုးတစ္ပံုးတစ္ေလေလာက္ လုပ္ထားၾကၿပီလား။ ကိုယ့္ရြာထဲကလူေတြ စုေဝးတိုင္ပင္ၾကၿပီး အိမ္ေတြအားလံုးေရွ႕မွာ အမႈိက္ပံုးေတြ ညီညာစီတန္းၿပီးထားဖို႔ အစီအစဥ္မရွိေသးဘူးလား။ ဒါက စာဖတ္သူေတြဖာသာ စဥ္းစားၿပီးမွ ဆံုးျဖတ္လုပ္ေဆာင္ရမယ့္အပိုင္းပါ။ စာေရးသူက ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပတဲ့ ကရင္ရြာကေလးက အျပန္မွာရခဲ့တဲ့ သင္ခန္းစာေကာင္းေလးကို ျပန္လည္မွ်ေဝေပးျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။

စာေရးသူရဲ႕ အိမ္အျပန္လမ္းဟာ ဝါးဒူးအေနာက္စုေက်းရြာရဲ႕လမ္းမႀကီးေတြေပၚျဖတ္ၿပီးျပန္ခဲ့ရပါတယ္။ ေစာေစာကေျပာခဲ့သလို ပြဲၿပီးမီးေသေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ၾကက္ေပ်ာက္ငွက္ေပ်ာက္လည္းမဟုတ္ပါဘူး။ ပြဲေတာ္မရွိေတာ့လို႔ တိတ္ဆိတ္ေနေပမဲ့ ကိုယ့္ရြာကိုယ့္ေဒသမွာ၊ ကိုယ့္အိမ္ကိုယ့္ယာေတြမွာ ကရင္မိဘျပည္သူေတြဟာ ကိုယ့္အလုပ္ ကိုယ့္ဝန္တာေတြနဲ႔ ရုန္းကန္လႈပ္ရွားေနၾကတာပါ။ သူတို႔တစ္ေတြကို လက္ျပႏႈတ္ ဆက္ရင္း ျပန္ခဲ့ရတာက စာေရးသူအတြက္ ေက်နပ္စရာတစ္ခုပါ။ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေဘးဘက္ဝဲယာႏွစ္ ဘက္မွာ အမႈိက္ပံုးေတြကလည္း အိမ္တိုင္းအိမ္တိုင္းရဲ႕ေရွ႕မွာ အစီအရီသြယ္တန္းေနလို႔ပါ။ စာေရးသူကို လိုက္ပို႔ေပးတဲ႔ မိတ္ေဆြႀကီး မန္းဖိုးသာထူးကိုေမးၾကည့္လိုက္မိတယ္။ စာေရးသူသိခ်င္တာက ဒီအမႈိက္ပံုးေတြက ဒီႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပတဲ့အေတာအတြင္းမွသာ လုပ္ထားတာလားဆိုတာသိခ်င္လို႔ပါ။ မဟုတ္ပါဘူး၊ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ကတည္းက ကိုယ့္အိမ္ေရွ႕အမႈိက္ပံုးထားၿပီး အမႈိက္စြန္႔ခဲ့တယ္ဆိုတာ သိလိုက္ရပါတယ္။

ရန္ကုန္ကိုျပန္တဲ့လမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ ကားကတရိပ္ရိပ္ေျပးေနေပမဲ႔ ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ဆိုတဲ့ဆိုင္းဘုတ္နဲ႔ ေနရာအႏွံ႔က အမႈိက္ပံုးဆိုတဲ့ ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ျဖစ္ေနတဲ့ ပံုရိပ္ေတြက စာေရးသူ အျမင္အာရံုထဲမွာ ထင္က်န္ကပ္ၿငိၿပီး လိုက္ပါလာေနဆဲပါ။ လာမယ့္ ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးေတြတိုင္းမွာ အမႈိက္ကင္းစင္တဲ့ႏွစ္သစ္ကူးေတြျဖစ္ေစခ်င္သလို စာေရးသူေပးထားတဲ့ေခါင္းစဥ္အတိုင္း အမႈိက္ကင္းစင္တဲ့ ႏွစ္သစ္ကူးပတ္ဝန္းက်င္လိုမ်ိဳးကို စနစ္တက်ဖန္တီးတည္ေဆာက္ရင္း ကိုယ့္အမ်ိဳးသားေရးတာဝန္ကိုယ္စီေက်ႁပြန္ၾကၿပီး ကိုယ့္အမ်ိဳးဂုဏ္ ေဆာင္ႏိုင္ၾကပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳလိုက္ပါတယ္။

စအယ္ဆူးခလိမ္(ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚ)