Home ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္း ကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီ ဥကၠဌ ေစာစိုးႏုိင္အား ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းျခင္း

ကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီ ဥကၠဌ ေစာစိုးႏုိင္အား ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းျခင္း

941

ကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီ ဥကၠဌ ေစာစိုးႏုိင္အား ေကအုိင္စီ-ကရင္သတင္းဌာနက ဇြန္လဆန္းတြင္ သြားေရာက္ေတြ႔ဆံုေမး ျမန္းထားျခင္းကို ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

ေကအိုင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီကိုဘယ္ခုႏွစ္ကစၿပီး ဘယ္လိုပံုစံဖြဲ႔စည္းခဲ့တာလဲ။

ကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီကို က်ေနာ္တို႔ ၂၀၁၅ မွာ စတင္ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္တယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဖြဲ႔စည္းလဲဆိုေတာ့ ၂၀၁၄သန္းေခါင္စာရင္းမွာ ကရင္ရဲ႕ေအာက္မွာ ကရင္ျဖဴမ်ိဳးႏြယ္စုဆိုတာ ပါလာတယ္။ ကုဒ္နံပါတ္က ၃၀၂ ပါလာရဲ႕သားနဲ႔ သန္းေခါင္စာရင္းေရာက္လာတဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ မင္းတို႔က ကရင္မဟုတ္ဘူး။ မင္းတို႔ဒီကုဒ္ကို ေျပာင္းထည့္ပါဆိုၿပီး လာစည္း႐ံုး တဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီက က်ေနာ္တို႔ ရပ္မိရပ္ဖတခ်ဳိ႕က ငါတို႔က ကရင္ျဖဴျဖစ္တယ္။ ငါတို႔ကုဒ္ကို ငါတို႔ေပးမွရမယ္ဆိုၿပီးေတာ့မွ အဲဒီမွာ အတိုက္အခံ အႀကီးအက်ယ္ စကားမ်ားတယ္။ အျငင္းအခုန္ျဖစ္တယ္၊ အဲဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ရန္ေတာင္ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဒီေလာက္လုပ္တာေတာင္ မပါတဲ့သူေတြရွိတယ္။ အဓိကကေတာ့ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီနယ္ေျမမွာရွိတဲ့ ဥပမာ အလယ္ေခ်ာင္းအုပ္စုဆိုရင္ ယခင္တုန္းက ဂယ္ခိုေပါ့ေနာ္။ ဂယ္ခိုလို႔ပဲ က်ေနာ္တို႔သိတယ္။ ဂယ္ခိုလို႔ပဲေခၚတယ္။ ၂၀၁၀ ေနာက္ပိုင္း ဒီမိုကေရစီအစိုးရတက္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာက်ေတာ့ သူက ကယန္းလို႔ေခၚတယ္။ ကယန္းလို႔ အမည္ ေျပာင္းတယ္။ ကရင္လို႔ သူ နာမည္မခံယူေတာ့ဘူး။ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုထဲမွာလည္း မခံယူေတာ့ဘူး။ အဲဒီအျပင္ကို က်ေနာ္တို႔နယ္ က္ကို မင္းတို႔က ကရင္ မဟုတ္ဘူး၊ ကယန္းျဖစ္သြားၿပီ။ ကယန္းမွတ္ပံုတင္ ေျပာင္းပါဆိုၿပီး လာစည္းရံုးေတာ့ အဲဒီလိုအတိုက္အ ခံေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရပါတယ္။

အခုထိလည္း က်ေနာ္တို႔အင္အားကို တနည္းမဟုတ္တနည္း မ်က္လွည့္ယူသြားဖို႔ ရွိပါေသးတယ္။ စာမတတ္ ေပမ တတ္တဲ့သူကို မင္းတို႔က ကယန္းပါဆိုၿပီး ႀကိတ္ၿပီး ႀကိဳးစားေနတာေတြရွိတယ္။ ေနာက္ပိုင္းက် က်ေနာ္တို႔ကရင္ျဖဴကို ေဖာ္ ထုတ္မွ ရမယ္ဆိုၿပီးေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔စဖြဲ႔တယ္။ ဖြဲ႔ၿပီးေတာ့မွ ႏွစ္သစ္ကူးကို ျပန္က်င္းပတယ္။ ၅ႀကိမ္ေလာက္က်င္းပၿပီးေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔ ဒီအေျခအေနအထိ ေရာက္လာတာ။

ေကအုိင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴရဲ႕ စာေပ၊ စကား၊ ယဥ္ေက်းမွႈအေျခအေနက ဘယ္လိုရွိပါသလဲ။

တိုင္းရင္းသားစာေပအေနနဲ႔ ကရင္ျဖဴေဒသမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ ေဒသခံေတြကေတာ့ စေကာကရင္ စာေပသင္ဖို႔ အား သန္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ေတြက သမၼာက်မ္းစာမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ စေကာစာနဲ႔ ဆိုေတာ့ နည္းနည္း ထိေတြ႔မႈမ်ားတာေပါ့ေနာ္။ စေကာစာကို သင္ဖို႔လည္း သူတို႔က အားသန္တယ္။ ကရင္ျဖဴေတြေနထိုင္တဲ့ေဒ သက အစိုးရေက်ာင္းေတြမွာ စေကာစာသင္ဖို႔ ဆရာ၊ဆရာမ ၄၀ကို က်ေနာ္တို႔ သင္တန္းတစ္လ ေပးၿပီးပါၿပီ။ တကယ့္တကယ္ ဒီ order ထြက္တဲ့အခါ မေတာ္လို႔မ်ား ပါလာၿပီဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီဆရာ၊ဆရာမေတြကို ကေလးေတြကို တိုက္ရိုက္ျပန္သင္ဖို႔က ဒီဆရာ၊ဆရာမေတြကို သင္တန္းထပ္ေပးဖို႔လိုလိမ့္မယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူတို႔ကေျပာတာ ကရင္ျဖဴစကား။ တကယ့္ တကယ္သင္တာက စေကာစာဆိုေတာ့ သူတို႔မွာ အေျခခံနည္းနည္းေတာ့ လိုေသးတယ္။

အဓိက က်ေနာ္တို႔အခက္အခဲကေတာ့ ေငြေရးေၾကးေရး အခက္အခဲအရမ္းရွိပါတယ္။ နည္းပညာေတြ ပညာရွင္ေတြ လို တယ္။ သြားေရးလာေရး အခက္အခဲလည္းရွိပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔မွာ ဘာအဖြဲ႔အစည္းမွ မရွိတဲ့အခါက် ေတာ့ ဥပမာ က်ေနာ္တို႔ ေနရာတစ္ေနရာကေန တစ္ေနရာကို သြားမယ္၊ ထိေတြ႔မႈေတြလုပ္မယ္ဆို စည္းရံုးေရးလုပ္မယ္၊ စုစည္း မယ္ဆိုတဲ့အခ်ိန္မွာက်ေတာ့ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးလည္း ခက္ခဲတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ ဆိုင္ကယ္ပဲရွိတယ္။ ဆိုင္ကယ္ ေတာင္မွ Black ပဲသံုးၾကတယ္။ ေနျပည္ေတာ္ကို ေက်ာ္ၿပီးေတာ့ ဟိုးဘက္အုပ္စုကို စည္းရံုးေရးသြားမယ္ဆုိ ဆိုင္ကယ္ကို ေရနီ မွာထားခဲ့ၿပီးေတာ့ ကားစီးရတာလည္း တစ္ဒုကၡ။ အဲဒီအတြက္ သြားေရးလာေရး အခက္အခဲႀကံဳရပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ကရင္ျဖဴေတြရဲ႕ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈဘာသာစကား ေပ်ာက္ကိုေပ်ာက္တဲ့ရြာေတြရွိတယ္။ ၃ရြာေလာက္ ရွိသြားၿပီ။ ဥပမာ သစ္တ၀န္အုပ္စုမွာ ၂ရြာ၊ ေနာက္ မႏွစ္က ႏွစ္သစ္ကူးလုပ္တဲ့ ေက်ာက္ဖ်ာေက်းရြာအုပ္စုကေတာ့ လံုးလံုး ေပ်ာက္သြားၿပီ။ ဘာျဖစ္လို႔ေပ်ာက္လဲဆိုေတာ့ ဗကပ ေခတ္တုန္းက ကရင္စကားေျပာရင္ တန္းသတ္လို႔။ မေျပာရဲလို႔ အခုထိက မွတ္ပံုတင္ထဲမွာ ကရင္၊ အိမ္ေထာင္စုထဲမွာကရင္၊ ကရင္လိုတစ္လံုးမွ မတတ္ေတာ့ဘူး။ အခုဒီဘက္ရြာေတြက်ေတာ့ ဗမာနဲ႔ တအား အိမ္ေထာင္က်ေတာ့ သူတို႔ကေလးေတြက ကရင္လိုတစ္လံုးမွ မတတ္ေတာ့ဘူး။ ကရင္ျဖဴေဒသမွာ ကရင္လို လံုးလံုး မတတ္တာ ၄ရြာေလာက္ရွိတယ္။

ေကအိုင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီရွိလာေတာ့ ကရင္ျဖဴအေရးအတြက္ ဘာေတြလုပ္ေဆာင္ေပးႏိုင္ပါလဲ။

အက်ိဳးရလာဒ္ကေတာ့ ဘယ္မွာသြားရလဲဆိုေတာ့ ဒီလိုကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီကေနၿပီးေတာ့ စာေပေရးရာေတြကို ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ သင္တန္းေပးတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ႏွစ္သစ္ကူးကို က်ေနာ္တို႔ ႀကိဳးစားၿပီးေတာ့ ေအာင္ျမင္ျဖစ္ေျမာက္ ေအာင္ အလွဴခံၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေအာင္ေအာင္ က်င္းပတယ္။ အဲဒီအက်ိဳးရလာဒ္က ဘာလဲဆိုေတာ့ ကရင္ျဖဴမ်ိဳးႏြယ္စုေတြက သူ႔ကိုယ္သူ ကရင္ျဖဴမွန္းသိလာၿပီ။ အဲဒီလိုသိလာေတာ့ ငါတို႔ ကရင္ျဖဴက ဒီအတိုင္းေနလို႔မရေတာ့ဘူး။ ရသင့္ရထိုက္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ၊ ငါတို႔လိုခ်င္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ ငါတို႔လုပ္မွရေတာ့မယ္ ဆိုတဲ့အသိစိတ္ေတြ လူငယ္ေတြဆီမွာ ၀င္လာၿပီ။ ဆိုေတာ့ ေရွ႕ဆက္မယ့္လုပ္ငန္းေတြမွာ က်ေနာ္တို႔မွာ အားနည္းခ်က္ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အခုက တစ္ေနရာရာကို သြားမယ္ ဆို က်ေနာ္တို႔ အခက္အခဲ အရမ္းႀကံဳေတြ႔ရပါတယ္။

အခုလက္ရွိ က်ေနာ္တို႔တစ္ရြာနဲ႔တစ္ရြာ သြားမယ္ဆိုရင္ ရန္ကုန္ကေန ေနျပည္ေတာ္ကိုသြားတဲ့ ကုန္က်စရိတ္ထက္ မ်ားတယ္။ ရန္ကုန္ကေန ေနျပည္ေတာ္ကို အသြားတစ္ေသာင္း အျပန္တစ္ေသာင္း ပ်မ္းမွ်ကုန္တယ္ဆို က်ေနာ္တို႔ ကရင္ျဖဴ ေဒသမွာ ေတာင္ေတြ အတက္အဆင္းေတြ တအားမ်ားတယ္။ လမ္းေကာင္းေပမယ့္လည္း ေတာ္ေတာ္ေ၀းတယ္။ ကရင္ျဖဴေတြ က ေျမျပန္႔မွာေနတာ တအားနည္းတယ္။ ေတာင္ေပၚမွာ ေနၾကတာမ်ားတယ္။ မိုးတြင္းဘက္က်ေတာ့ သြားလာေရးက အဆင္မ ေျပဘူး။ ကတၱရာလမ္းနဲ႔ သြားလို႔ရတဲ့ရြာရွိသလို သြားလို႔မရေသးတဲ့ရြာေတြ၊ ဆိုင္ကယ္နဲ႔သြားလို႔ အဆင္မေျပေသးတဲ့ရြာေတြ လည္း အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။

ကရင္ျဖဴရိုးရာယဥ္ေက်းမွႈဓေလ့ေတြလည္း မရွိသေလာက္ ေပ်ာက္ကုန္ၿပီး။ ဒါေပမယ့္ ေတာင္ေပၚရြာတစ္ခ်ိဳ႕က ေတာင္ကိုးကြယ္၊ နတ္ကိုးကြယ္ဆိုၿပီး ေတာင္ပိတ္ပြဲေတြလုပ္တာ ရွိေသးတယ္။ ၃ႏွစ္တစ္ႀကိမ္တို႔ အဲဒီေတာင္ပိတ္ပြဲမွာ ဝတ္တဲ့ ကရင္ျဖဴဝတ္စံုရွိတယ္။ အဲဒီဝတ္စံုက ဘယ္သူမွဝတ္လို႔မရဘူး သီလသမာဓိရွိတဲ့ လူမွ ဝတ္လို႔ရတယ္လို႔ေျပာတယ္။ က်ေနာ္ လည္း မျမင္ဖူးဘူး။ ေတာင္ပိတ္တယ္္ဆိုရင္ တစ္ပတ္ေလာက္က အျပင္ကဧည့္သည္ေတြ ၀င္လို႔မရဘူး။ စာျဖန္႔ထားတယ္။ ၀င္မိ လို႔ရွိရင္ တစ္ဆ ႏွစ္ဆျပန္ေလ်ာ္ရတယ္။ တခ်ိဳ႕ေနရာမွာေတာ့ ၀က္သည္းေျခၾကည့္တာတို႔၊ ၾကက္ရိုးထိုးတဲ့ရိုးရာဓေလ့လည္း ရွိပါေသးတယ္။

ေကအုိင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴမ်ိဳးႏြယ္စုဟာ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းအေနနဲ႔ ဘာေတြရွိပါလဲ။

ကရင္ျဖဴရဲ႕ အဓိကအသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းက အဓိကကေတာ့ ငွက္ေပ်ာစိုက္တယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က်ေတာ့ ကြမ္း၊ ဖာလာနဲ႔ ဓညင္း၊ ေတာင္ယာေပါ့။ ဒီမွာက်ေတာ့ စားေရးေသာက္ေရး အခက္အခဲရွိေတာ့ အျပင္တနယ္တေက်းကို ရရာအလုပ္နဲ႔ အလုပ္ ထြက္လုပ္ၾကရတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ရြာေတြဆို ေယာက်္ားသားေတြေတာင္ သိပ္မရွိေတာ့ဘူး။ အဖိုးအို အဖြားအိုေတြပဲ ရွိေတာ့တယ္။ ေတာင္ယာက်ေတာ့လည္း ႂကြက္ဖ်က္ေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕မ်ိဳးေတာင္ ျပန္မရေတာ့ဘူး။

ေကအိုင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴေရးရာကိစၥမွာ ဘယ္သူေတြက လုပ္ေဆာင္ေပးတာေတြရွိလဲ။

ဒီမွာကေတာ့ အဓိက ကရင္ျဖဴေရးရာကိစၥေတြကို ကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီကပဲ ဦးေဆာင္ထိန္းေက်ာင္းပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြလည္း ပါ၀င္ကူညီေပးတာရွိတယ္။ လူငယ္ေတြမွာလည္း အမ်ိဳးသမီးေတြ ပါ၀င္ကူညီတာ ၃ပံု ၁ပံုေလာက္ေတာင္ ရွိတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေရးကိစၥနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဖြဲ႔စည္းဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္တဲ့ အေနအ ထားေတာ့ မရွိေသးပါဘူး။

ေကအိုင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴေတြအေနနဲ႔ ယခင္ကတည္းက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကင္းကင္းရွင္းရွင္းေနတာေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ပါသလဲ။

က်ေနာ္တို႔လည္း ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္တုန္းကဆို စစ္ဒဏ္ခံရတယ္။ အရိုက္ခံရတယ္။ ေပၚတာဆြဲခံရတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆို အသတ္ေတာင္ ခံရတယ္။ တပ္က ႐ိုက္လိုက္၊ ဟိုဘက္လက္နက္ကိုင္က လာ႐ိုက္လိုက္နဲ႔ ၾကားညႇပ္ေနတာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ ကရင္ျဖဴေတြ ဘာလို႔ ႏိုင္ငံေရးသမိုင္းမွာ ဘာေၾကာင့္မပါခဲ့သလဲဆိုေတာ့ က်ေနာ့္အျမင္ ပညာရွင္လည္း နည္းနည္း အားနည္း လိမ့္မယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ႏိုင္ငံေရးကို လံုးလံုးကို နားမလည္လို႔။ ေနာက္ ကရင္ေတာ္လွန္ေရးမွာလည္း ေအာက္ေျခကေန ၿပီးေတာ့ တတ္ႏိုင္သေလာက္ေလး ပါ၀င္ခဲ့တာေတြေတာ့ ရွိခဲ့တယ္။

ေကအိုင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴေတြရဲ႕အေရး၊ ကရင္ျဖဴေတြရဲ႕ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္က ဘာေတြပါလဲ။

အခုက်ေနာ္တို႔ ဘာေမွ်ာ္လင့္ေနလဲဆိုရင္ အင္အား ၅ေသာင္းရွိပါလ်က္နဲ႔ လႊတ္ေတာ္႐ံုးကလည္း က်ေနာ္တို႔ ကရင္ ျဖဴေတြ ရြာနားမွာရွိပါလ်က္နဲ႔ က်ေနာ္တို႔ကရင္ျဖဴေတြ လႊတ္ေတာ္အထိ ၀င္ေရာက္ အေရြးခ်ယ္ခံပိုင္ခြင့္မရွိတာ၊ မတက္ႏိုင္တာ ကို ေတာ္ေတာ္စိတ္မေကာင္းဘူး။ ေနာက္တစ္ခ်က္က မႏၱေလးတိုင္း၊ အထက္ျမန္မာျပည္၊ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီမွာ ၂မ်ဳိးေခၚ တယ္။ မႏၱေလးတိုင္း အထက္ျမန္မာျပည္လို႔လည္းေခၚတယ္၊ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီလို႔လည္းေခၚတယ္။ သူက ရွမ္းေရးရာ၀န္ ႀကီးကေတာ့ ရတယ္။

တကယ့္တကယ္ မႏၱေလးတိုင္းတစ္ခုအေနနဲ႔ ကရင္လူဦးေရထည့္တြက္မယ္ဆိုရင္ တစ္သိန္းေက်ာ္တယ္။ ျဖစ္သင့္တာ က အထက္ျမန္မာျပည္ မႏၱေလးတိုင္းမွာ ကရင္ေရးရာ၀န္ႀကီးတစ္ဦး ရွိကိုရွိသင့္တယ္။ လိုအပ္လာၿပီလို႔လည္း က်ေနာ္တို႔အဲလို ျမင္တယ္။ လူဦးေရ ၅ေသာင္းရွိပါလ်က္နဲ႔ ဒီပါတီေတြ၊ တိုင္းရင္းသားမဲပံုးေတြ ေထာင္ခြင့္မရဘူးဆိုတာ က်ေနာ္တို႔အတြက္ အခြင့္ အေရးေတြ အမ်ားႀကီးဆံုးရႈံးသြားတယ္လို႔ က်ေနာ္ျမင္ပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ ဘာကိုေမွ်ာ္လင့္လဲဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ကရင္ျဖဴက ပါတီလည္း မေထာင္ႏိုင္ဘူး။ NGO အဖြဲ႔အစည္းေတြ လည္း ထဲထဲ၀င္၀င္ မရွိဘူး။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မရွိဘူး။ ပါတီတစ္ခုေထာင္ၿပီဆိုရင္ ေငြေၾကးေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ လိုတယ္။ ေမွ်ာ္လင့္တာက ကရင္လူမ်ိဳးထဲက ကရင္ေတြေထာင္ထားတဲ့ပါတီေတြ တစ္ခုခုကေနၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္ စီနယ္ေျမမွာ မဲပံုးလာေထာင္လို႔ရေအာင္ ႀကိဳးစားေစခ်င္တယ္။ ျဖစ္လာမယ္ဆိုရင္ ဒီကရင္ပါတီကိုပဲ ေပးဖို႔အဆင္သင့္ရွိတယ္။ လူထုေတြကလည္း အဲဒါပဲေမွ်ာ္လင့္ေနတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔က တိုင္းရင္းသားမဲပံုးေပးခြင့္မရွိဘူး။ တိုင္းရင္းသားမဲပံုး၊ တိုင္းရင္းသားပါတီ ဒီေနျပည္ေတာ္မွာ လံုး၀ မရွိဘူး။

အဓိကကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ေမွ်ာ္လင့္တာ ကရင္ျပည္နယ္က ပါတီတစ္ခုခု ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီအတြင္းမွာ မဲပံုး ေထာင္ခြင့္ရေအာင္ အကူအညီလိုတယ္။ လႊတ္ေတာ္တက္မယ္ဆိုလည္း ဒီက ေဒသခံေတြပဲ တက္ေစခ်င္တယ္။ ေဘးက ဧည့္သည္ေတြေတာ့ လက္မခံဘူး။ က်ေနာ္တို႔က ပါတီမေထာင္ႏိုင္ေတာ့ အင္အားႀကီးပါတီျဖစ္တဲ့ ႀကံံ့ခိုင္ေရးနဲ႔ NLD ပါတီ ေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ ဒီပါတီေတြက တစ္ႏိုင္ငံလံုး အတိုက္အခံေတြရွိေတာ့ တကယ့္ပါတီလမ္းေၾကာင္း သြားတဲ့အခါ က်ေနာ္တို႔ တိုင္းရင္းသားအတြက္ သိပ္မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔က ကိုယ့္တိုင္းရင္းသားပါတီကို မဲေပးခြင့္မရေတာ့ က်ေနာ္တို႔အခြင့္အေရး ဆံုးရွံႈးတယ္။

ေကအိုင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴေတြက ဘယ္ေဒသမွာေနၿပီး လူဦးေရဘယ္ေလာက္ရွိမလဲ။

လက္ရွိ ကရင္ျဖဴလူဦးေရဟာ ၅ေသာင္းေက်ာ္ေလာက္ရွိမယ္။ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီနယ္ေျမအတြင္းမွာ အမ်ားဆံုးေန ထိုင္တယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ပ်ဥ္းမနားၿမိဳ႕နယ္ ေတာင္တန္းေဒသမွာ ကရင္ျဖဴလူဦးေရ ၃ေသာင္းေက်ာ္ရွိမယ္။ ၿပီးေတာ့ ရွမ္းျပည္ ယ္ေတာင္ပိုင္း၊ ကရင္ျပည္နယ္ သံေတာင္ႀကီးေျမာက္ပိုင္း အဲဒီေဒသမွာလည္း ေနထိုင္တယ္။ ေနာက္ၿပီး အဲဒီေပါင္းေလာင္း ဆည္ ေဆာက္တာကလည္း ကရင္ျဖဴရြာ၊ ဥယ်ာဥ္ၿခံေတြ ျမဳပ္ေတာ့ ေလ်ာ္ေၾကးမရဘဲ ကရင္ျဖဴေတြ အမ်ားႀကီး ေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့ရ တယ္။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ေနျပည္ေတာ္က စစ္ရံုးမွာ ေဆာက္တဲ့အခါမွာ စစ္ရံုးနယ္ေျမနဲ႔မလြတ္ေတာ့ အဲဒါလည္း အမ်ား ႀကီး ေျပာင္းေရႊ႕ ေနထိုင္ရတယ္။ အဲဒါက ေရႊ႕ေျပာင္းစရိတ္ပဲ ရတယ္။ က်န္တဲ့ေလ်ာ္ေၾကးေတြက ဘာမွမရဘူး။ သူတို႔ေတာင္ ေပၚမွာေနကတည္းက ဥယ်ာဥ္ၿခံစိုက္ေတာ့ မိသားစုစားဝတ္ေနေရးအတြက္ အခက္အခဲမရွိဘူး။ အဲဒီလူေတြကို ေျမျပန္႔မွာျပန္ ေျပာင္းေတာ့ သူတို႔မွာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ဖို႔ ဘာမွမရဘူး။ ေရလည္း အခက္အခဲရွိတယ္။ ဝင္ေငြအဆင္မေျပေတာ့ သား သမီးေတြကိုလည္း ေက်ာင္းမထားႏိုင္ဘူး။ ေန႔စားသမားနဲ႔ သူတို႔ျပန္လုပ္ရတယ္။ မလုပ္ရင္ ရွမ္းျပည္နယ္ဘက္က သူမ်ား ဥယ်ာဥ္ၿခံမွာ အခေၾကးေပးၿပီး သြားျပန္လုပ္ရတယ္။ သူတို႔ဘဝက အရမ္းသနားဖို႔ေကာင္းပါတယ္။ သူတို႔ေျမေတြကလည္း ပုဂၢလိ ကတို႔၊ ကုမၸဏီပိုင္စိုက္ခင္းေတြျဖစ္ကုန္ၿပီး သူတို႔ျပန္လို႔ေတာင္ မရေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ကရင္ျဖဴေတြ ေျမေပ်ာက္ကုန္ၿပီ။

ေကအုိင္စီ။ ။ ကရင္ျဖဴေရးရာေကာ္မတီကေနၿပီး လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ကရင္ျဖဴလူငယ္အဖြဲ႔အစည္း ဖြဲ႔ေပးလာတာရွိတယ္။ ဖြဲ႔ေပးရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာေတြျဖစ္မလဲ။

အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္က က်ေနာ္တို႔ ကရင္ျဖဴေတြ ထင္ေပၚေအာင္ ရသင့္ရထိုက္တဲ့အခြင့္အေရးေတြရရွိဖို႔ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ လူႀကီးေတြပဲ လုပ္လို႔မရဘူး လူငယ္အင္အားလိုတယ္။ လူငယ္ေတြကို အားကိုးခ်င္တယ္။ သူတို႔အကူအညီလည္း ေတာင္းခ်င္တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က သူတို႔ကိုလည္း ေလ့က်င့္တဲ့ပံုစံလည္းျဖစ္သြားတယ္။ တစ္ေန႔ေန႔တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္က်ရင္ ဒီလူ ငယ္ေတြက သူတို႔လူႀကီးျဖစ္လာမယ္။ ဒါကို သူတို႔အေလ့အက်င့္ျဖစ္သြားေအာင္ သမိုင္းေပးတာဝန္ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေအာင္ပါ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔တစ္ခုစိုးရိမ္တာက ငါတို႔ကရင္ျဖဴလူငယ္ေတြဟာ လူႀကီးေတြနဲ႔မဆိုင္ဘူး။ သူတို႔ဖာသာ သူတို႔လုပ္မယ္ဆို ၿပီး ခြဲသြားမွာလည္း ေၾကာက္တယ္။ လူႀကီးနဲ႔ လူငယ္ေတြက အတူတူ တြဲလုပ္ေဆာင္ခ်င္တယ္။ သူတို႔လည္း မခြဲေလာက္ဘူးလို႔ ထင္တယ္။

ေကအုိင္စီ။ ။ ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ ကရင္ျဖဴအေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘာျဖည့္စြက္ေျပာခ်င္တာရွိပါသလဲ။

က်ေနာ္တို႔ကရင္ျဖဴေတြဟာ အခုမွ ဝလံုးကို မဝိုင္းတဝိုင္းပဲ ရွိေသးတယ္။ လိုအပ္ခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါေသးတယ္။ အထူးသျဖင့္ အဓိကကူညီေပးတာက ကရင္ေရးရာေကာ္မတီကပဲ ကူညီေပးတာမ်ားတယ္။ သူတို႔ကိုလည္း အကူအညီ ခနခန ေတာင္းေတာ့ က်ေနာ္တို႔လည္း မ်က္ႏွာပူတယ္။ အကူအညီမေတာင္းလို႔လည္း မရတဲ့အေျခအေနမို႔ အားကိုးစရာဆိုလို႔ ကရင္ပဲ ရွိတယ္။

ကရင္အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္ ကရင္ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္တို႔ကို မိဘသဖြယ္ အားကိုးပါတယ္။ အေမအေဖရဲ႕ ရင္ခြင္မွာပဲ ရွင္သန္ႀကီးထြားခ်င္တယ္။ မိဘရဲ႕ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မွႈ၊ လမ္းညႊန္ကြပ္ကဲမွႈေအာက္မွာ က်ေနာ္တို႔ရပ္တည္ခ်င္ တယ္။ ခြဲထြက္တာတို႔ဘာတို႔ က်ေနာ္တို႔မွာ လံုးဝ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိပါဘူး။ ဘယ္သူခြဲခြဲ မကြဲကြဲ ခြဲလို႔လည္း ရမွာမဟုတ္ပါဘူး။ စိတ္ဓာတ္က လံုးဝ ခိုင္မာပါတယ္။ ကရင္ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္က က်ေနာ္တို႔ရင္ထဲမွာ သံမဏိစိတ္ဓာတ္ျဖစ္ပါတယ္။