Home လူငယ္မ်ား၏ စကားလက္ေဆာင္ “ကရင္ဒုံးအက ယဥ္ေက်းမႈေတြကို လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္းၾကပါ”ဆုိတဲ့ ျပည္နယ္အသက္အငယ္ဆုံး ဒုံးဆရာ ေစာအဲဆိုေဖါင္

“ကရင္ဒုံးအက ယဥ္ေက်းမႈေတြကို လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္းၾကပါ”ဆုိတဲ့ ျပည္နယ္အသက္အငယ္ဆုံး ဒုံးဆရာ ေစာအဲဆိုေဖါင္

707

တစ္ျခားတိုင္းရင္းသားအကေတြနဲ႔ ကြဲျပားၿပီး ကိုယ္၊ လက္၊ ေခါင္း၊ ေျခဟန္မ်ားျဖင့္ လႈပ္ရွားကျပရတဲ့ ကရင္ဒုံးအကပညာရပ္ကို ၁၃ ႏွစ္သားအရြယ္ကတည္းက ေလ့လာသင္ယူခ့ဲတယ္လို႔ ေျပာဆိုလာသူကေတာ့ ကရင္ျပည္နယ္၊ ၾကာအင္းဆိပ္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ ဝင္းေရာ္ေဒသ ခလယ္ရြာဇာတိ အသက္အငယ္ဆုံးျပည္နယ္ဒုံးဆရာျဖစ္လာသူ ေစာအဲဆိုေဖါင္(ခ)ေစာသန္းေရႊ ပဲျဖစ္ပါတယ္။

ေက်းရြာမွာ ႏွစ္စဥ္က်င္းပၿမဲျဖစ္တဲ့ ကရင္႐ုိးရာလက္ခ်ည္ပြဲ၊ ႏွစ္သစ္ကူးေန႔အထိမ္းအမွတ္ပြဲေတြမွာ ထည့္သြင္းက်င္းပေလ့ရွိတဲ့ ဒုံး အကၿပိဳင္ပြဲေတြကေန ဝါသနာပါလာခဲ့ၿပီး ျပည္နယ္ဂုဏ္ေဆာင္ ဒုံးဆရာတစ္ဦးျဖစ္ခ်င္ခဲ့သူ ေစာအဲဆိုေဖာင္ဟာ သူရဲ႕အိပ္မက္ ေတြကို အကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္၊ ဖားအံၿမိဳ႕ရွိ ကရင္ေက်ာင္းသားမ်ားရိပ္သာေနရာမွာ ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားေပးတဲ့ ကရင္ဒုံးအကသင္တန္းကို ၾကာအင္းဆိပ္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ လူငယ္ကိုယ္စားျပဳသင္တန္းသားတစ္ဦးအေနနဲ႔ တက္ေရာက္သင္ယူခြင့္ ရရွိခဲ့ပါ တယ္။

အသက္ ၂၂ ႏွစ္သာရွိေသးတဲ့ ေစာအဲဆိုေဖါင္ဟာ အမိနန္းလိလိ အဖမန္းဆန္းၿမိဳင္ကေန ေမြးခ်င္းေမာင္ႏွမ ၃ ဦးထဲမွာ ဒုတိယေျမာက္သားလတ္ျဖစ္ၿပီး မိသားစုအေျခအေနေၾကာင့္ အတန္းပညာ ၉ တန္းထိ သင္ယူခဲ့ၿပီးေနာက္ သူယုံၾကည္ရာ အမ်ဳိးသားေရးလဏၡာတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈဒုံးအကကို သူ႔ဇာတိေျမမွာ ျပန္လည္ရွင္သန္လာေစဖို႔ ေမြးရပ္ေျမကို စြန္႔ခြာခဲ့ၿပီး သူ႔ရဲ႕ဒုံးဆရာအရင္းျဖစ္တဲ့ ဒုံးအကပညာရွင္ ဆရာကဗ်ာစိန္ဆီကေန စနစ္တက် သင္ယူေလ့လာျဖစ္ခဲ့တယ္လို႔ သူက ေျပာပါတယ္။

“ဆရာျဖစ္သင္တန္းတက္ၿပီးေတာ့ လိႈင္းဘြဲၿမိဳ႕နယ္ မဲဆမိတ္ရြာမွာ ဒုံးအကဆင့္ပြားနည္းျပသင္တန္းကေန ပထမဆုံး ဒုံးဆရာ အျဖစ္နဲ႔ သင္ေပးခဲ့ရတယ္။ ကရင္ျပည္နယ္ေန႔၊ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး၊ ျပည္နယ္စာယဥ္သင္တန္းဆင္းပြဲ၊ ျပည္ေထာင္စုေန႔၊ လြတ္လပ္ေရးေန႔၊ ဆို၊ က၊ ေရး၊ တီး၊ တကၠသိုလ္ ကရင္စာယဥ္သင္တန္းဆင္းပြဲေတြမွာ ေက်းရြာ၊ ၿမိဳ႕နယ္၊ ျပည္နယ္၊ ကိုယ္စားျပဳ ဒုံးဆရာတစ္ဦးအေနနဲ႔ သင္ေပးခဲ့တယ္” လုိ႔ ေစာအဲဆိုေဖါင္က ေျပာပါတယ္။

လူငယ္ဒုံးဆရာအျဖစ္ ၈ ႏွစ္တာကာလအတြင္း ကရင္ျပည္နယ္အျပင္ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီး၊ ပဲခူးတိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ မြန္ျပည္နယ္ရွိ ကရင္ေက်းရြာေတြမွာ ဒုံးအကပညာရပ္မ်ား သင္ၾကားေပးခဲ့ၿပီး ယဥ္ေက်းမႈထူးခၽြန္ဂုဏ္ျပဳဆု ၁၃ခု ခ်ီးျမွင့္ခံခဲ့ရပါတယ္။

“ဒုံးအကဝတ္စုံနဲ႔ အျခားအေထာက္ပံ့ေတြကအစ ရြာကေနေထာက္ပံ့ေပးတာေတာင္ ဒုံးအကသင္ဖို႔ လူငယ္ေတြကို တစ္အိမ္ တက္တစ္အိမ္ဆင္း လိုက္ေခၚတာေတာင္ ကမယ့္သူနည္းသြားၿပီး။ အေနာက္တိုင္းယဥ္ေက်းမႈပြဲေတာ္လိုမ်ိဳးဆို အုပ္စုလိုက္၊ အဖြဲ႕လိုက္ စုဖြဲ႔သြားလာတာမ်ိဳး ပိုႏွစ္သက္လာတာ ေတြ႔ရတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕လူငယ္ေတြဆို ကရင္႐ုိးရာအင္က်ၤ ီနဲ႔ ဒုံးအကဆိုတာ ႏွစ္သစ္ကူးနဲ႔ စာေပယဥ္ေက်းမႈပြဲအတြက္ ဝတ္ဆင္ကျပဖို႔ေလာက္သာ သိတယ္” လုိ႔ သူကေျပာပါတယ္။

၂ဝ၁၉ ခုႏွစ္၊ ျမဝတီၿမိဳ႕မွာ က်င္းပတဲ့ ၄၉ ႀကိမ္ေျမာက္ ျပည္နယ္ကရင္စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈ စုေပါင္းသင္တန္းဆင္းပြဲ အခမ္းအနားမွာ စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈစြမ္းေဆာင္ဆု ခ်ီးျမွင့္ခံရသူထဲက အသက္အငယ္ဆုံးလူငယ္တစ္ဦးအေနနဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳခံခဲ့ရပါတယ္။ တစ္ခါ ေနျပည္ေတာ္မွာ က်င္းပသြားခဲ့တဲ့ ၂၁ ႀကိမ္ေျမာက္ ဆို၊ က၊ ေရး၊ တီး ၿပိဳင္ပြဲမွာလည္း ခ်င္းျပည္နယ္ တီးတိန္ၿမိဳ႕ ယဥ္ေက်းမႈနည္းျပအျဖစ္ ေစလြတ္ခံခဲ့ရၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္မွ ယဥ္ေက်းမႈနည္းျပေရႊတံဆိပ္ဆု ခ်ီးျမွင့္ခံခဲ့ရပါတယ္။

“ ၂၁ ႀကိမ္ေျမာက္ ေနျပည္ေတာ္မွာ က်င္းပသြားတဲ့ ဆို၊ က၊ ေရး၊ တီး ၿပိဳင္ပြဲမွာေပါ့ေနာ္။ တစ္ႏိုင္ငံလုံးမွာ ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ္စား လွယ္ ၇ ဦးေရြးတယ္။ ကရင္ျပည္နယ္ကိုယ္စားလွယ္အေနနဲ႔ အေရြးခံခဲ့ရတာေပါ့ေနာ္။ ၇ ဦးထဲမွာ မဲႏွိဳက္ေတာ့ ခ်င္းျပည္နယ္မွာ ယဥ္ေက်းမႈကိုယ္စားလွယ္အေနနဲ႔ ဒုံးအကသြားသင္ေပးရတယ္။ စကား၊ ယဥ္ေက်းမႈမတူတဲ့ လူမ်ိဳး ၂ ခုၾကားမွာ က်ား-မ အက ႏွစ္မ်ိဳးစလုံး တစ္ေယာက္ထဲ ခက္ခက္ခဲခဲ သင္ေပးခဲ့ရတာေပါ့ေနာ္။ အဲဒီႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္က ယဥ္ေက်းမႈနည္းျပ ေရႊတံဆိပ္ဆု ခ်ီးျမွင့္ခံခဲ့ရတာ ဒုံးဆရာဘဝမွာ အမွတ္တရအျဖစ္ဆုံးပါပဲ” လုိ႔ ေစာအဲဆိုေဖါင္က ေျပာတယ္။

ယဥ္ေက်းမႈဟန္၊ ႐ုိးရာဓေလ့၊ အမ်ိဳးသားေရးလကၡဏာ၊ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈအကေတြကို လူငယ္မ်ားအားလုံး ထိန္းသိမ္း ရန္ တာဝန္ရွိၿပီး ေခတ္ကာလေျပာင္းလဲလာမႈေတြေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းမႈထုံးတမ္းအစဥ္အလာ ႐ိုးရာဆင္ယင္မႈအခ်ိဳ႕မွာ အေနာက္တိုင္းဆင္ယင္ထုံးဖြဲ႔မႈျဖင့္ ေရာေႏွာဆန္းသစ္ထီထြင္မႈမ်ိဳးကို မိမိတို႔ရဲ႕ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈကုိ ထိခိုက္တဲ့အတြက္ အနာဂတ္ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္လာမယ့္ လူငယ္ေတြအေနနဲ႔ စစ္မွန္တဲ့ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ထင္ရွားခဲ့တဲ့ ကရင္ဒုံးအကယဥ္ေက်းမႈေတြကို လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္းၾကဖို႔ ေစာအဲဆုိေဖါင္က တိုက္တြန္းေျပာဆိုသြားပါတယ္။