Home ေဆာင္းပါး အသစ္တစ္ဖန္ျပန္လည္ႏိုးထလာတဲ့ ဘီလူးကြ်န္းေပၚက ကရင္မ်ား

အသစ္တစ္ဖန္ျပန္လည္ႏိုးထလာတဲ့ ဘီလူးကြ်န္းေပၚက ကရင္မ်ား

956

ေဖေဖာ္ဝါရီလ၊ ၂၀ရက္၊ ေနာင္းသမိန္႔အိန္

၂၀၁၉ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၁ရက္ေန႔ မနက္ေ၀လီေ၀လင္းအခ်ိန္ မြန္ျပည္နယ္ ကြ်န္းတစ္ကြ်န္းေပၚက ရြာေလးတစ္ရြာမွာေတာ့ ခါတိုင္းေန႔ေတြနဲ႔မတူပဲ လႈပ္လႈပ္ရွားရွားျဖစ္ေနၾကပါၿပီ။ တစ္ခ်ိဳ႕က ျဖီးလိမ္းျပင္ဆင္၊ တစ္ခ်ိဳ႕က ဆိုင္ကယ္သံတညံညံနဲ႔ တကယ္ ေတာ့ ကရင္သီခ်င္းသံေတြ ၾကားေနရတဲ့ ေနရာတစ္ခုမွာ သြားေရာက္စုရံုးဖို႔အတြက္ ျပင္ဆင္ေနၾကတာပါ။

ရြာလမ္းေဘး ၀ဲ၊ယာတစ္ေလွ်ာက္ စိုက္ထူထားတဲ့ အလံတိုင္ေတြ၊ ရႊင္ျပတဲ့မ်က္ႏွာထားနဲ႔ ျဖဴ၊ နီ၊ ျပာ၊ ၀ါ အေရာင္ေသြးစံုတဲ့ ရိုးရာ ၀တ္စံု ဆင္ျမန္းထားသူေတြ၊ ျဖဴစိမ္း၀တ္ ၿပီး ေက်ာင္းသြားေနတဲ့ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေလးေတြ လႈပ္ရွားသြားလာေနတာ ကို ျမင္ေတြ႔ရတဲ့ အဲဒီျမင္ကြင္းဟာ ျဖဴေဖြးေဖြးႏွင္းမႈန္ေတြၾကားမွာ ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ပမာ တင့္တယ္စြာ ျမင္ရပါတယ္။

အဲဒီရြာေလးရဲ႕ နာမည္ကေတာ့ ကရင္၀င္းစိန္ရြာေလးပါ။ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕ကေန ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတံတားကိုျဖတ္၊ တဖက္ကမ္း ျဖစ္တဲ့ ေခ်ာင္းဆံုၿမိဳ႕နယ္ ဘီလူးကြ်န္းေပၚက ရြာေလးတစ္ရြာေပါ့။ ကရင္လူမ်ိဳးေတြ အမ်ားဆံုး ေနထိုင္တဲ့ ကရင္ရြာဆိုရင္လည္း မမွားပါဘူး။

ရြာမွာေနထိုင္ေနၾကတဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးေတြအေနနဲ႔ ဒီေန႔(ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၁၁ ရက္ေန႔)မနက္မွာ တစ္ခုခုကိုစိတ္ လႈပ္ရွားပံု ေပၚလြင္ ေနတာကိုလည္းေတြ႔ျမင္ရပါတယ္။ သူတို႔ကို စိတ္လႈပ္ရွားေစတာ၊ ဆြဲေဆာင္ေနတာကေတာ့ ရြာလယ္က စေကာကရင္ ဘာသာ စကားနဲ႔ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြား စြာေရးျခယ္ထားတဲ့ မုဒ္ဦး၀တစ္ခု၊ မုဒ္ဦး၀စာသားကို ျမန္မာဘာသာနဲ႔ျပန္ရရင္ အဓိပၸါယ္က ” ၇၁ ႏွစ္ေျမာက္ ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔”တဲ့။ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ ဒီလို ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ကို သူတို႔အေနနဲ႔ ပထမဆံုး ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲခြင့္ရျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ယခုႏွစ္က်ေရာက္တဲ့ ၇၁ႏွစ္ေျမာက္ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔ကိုေတာ့ မြန္ျပည္နယ္က ကရင္လူငယ္အခ်ိဳ႕ ဦးစီးၿပီး ဘီလူးကြ်န္း ကရင္ဝင္းစိန္ရြာမွာ သြားေရာက္က်င္းပေပးတာျဖစ္တယ္လို႔သိရပါတယ္။တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတာလည္း ဘာျဖစ္လို႔က်င္းပတာလည္းဆိုတာ မသိေသးသလို ရြာမွာ ပထမဦးဆံုးအႀကိမ္ က်င္းပတဲ့အတြက္လည္း သူတို႔နဲ႔ စိမ္းသလို ျဖစ္ေနေသးတယ္လို႔ထင္ပါတယ္။

” ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔ဆိုတာ ၾကားဖူးတယ္။ ဒီမွာမရွိေတာ့ ဒီကလူေတြစုၿပီး ေမာ္လၿမိဳင္မွာ မႏွစ္က ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔ တက္ရတယ္။ အခုေတာ့ ကိုယ့္ေဒသမွာ လာၿပီးက်င္းပတယ္ဆိုေတာ့ ဝမ္းသာရတယ္။ တခ်ိဳ႕ေတြက မသိတာျဖစ္လို႔ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဒီအမ်ိဳးသားေန႔မွာ လာၿပီးမတက္ႏိုင္တာရွိတယ္။ ေနာက္ေနာင္ ဆိုရင္ေတာ့ ႏွစ္သစ္ကူးလိုဘဲ ရြာအလိုက္ အလွည့္က်လုပ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ ေကာင္းမယ္” လို႔ ဘီလူးကြ်န္းမွာ ေနထိုင္တဲ့ ေစာလွရွိန္ကေျပာပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔မွာေတာ့ ရြာထဲမွာရွိတဲ့ ကရင္အိမ္အခ်ိဳ႕ကရင္အမ်ိဳးသား အလံေတာ္ကို လႊင့္ထူထားတာေတြ႔ ရေတာ့ ေက်နပ္မိတယ္။ ကရင္လူမ်ိဳး အမ်ားစုေနထိုင္တဲ့ ကရင္ျပည္နယ္မွာေတာင္ ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔မွာ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး ေန႔ဆိုရင္ ကရင့္အလံေတာ္ကို အိမ္ေရွ႕မွာ လႊင့္ထူတာ အိမ္တိုင္းမရွိေသးပါ။

လႊင့္ထူရမွန္းလည္း မသိေသးတာလည္း ရွိပါတယ္။ အလားတူပါဘဲ ေနရာေဒသအစံု အခ်ိဳ႕ကရင္လူမ်ိဳးေတြေတာင္မွ ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔ရွိေနတာေတာင္ မသိၾကသလို တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔ဟာ သူတို႔နဲ႔ မသက္ဆိုင္သလို ရွိေနေသးပါတယ္။

ကရင္ဝင္းစိန္ရြာမွာ က်င္းပတဲ့ ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔မွာေတာ့ KNU ဗဟိုအၿမဲတမ္းေကာ္မတီဝင္ ပဒိုေစာပိုပိုထူးေအာင္နဲ႔အတူ KNU ဝင္းေရးၿမိဳ႕နယ္ဥကၠဌ ပဒိုေစာေမာင္ေရႊလည္း တက္ေရာက္အားေပးတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ေၾကာင့္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၁၁ ရက္ေန႔ မနက္ပိုင္းမွာက်င္းပတဲ့ ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔ အခမ္းအနားကို တက္ေရာက္လာတဲ့ ကရင္လူထုေတြက အရမ္းမ်ားတယ္လို႔ မဆိုသာေပမယ့္လည္း အဲဒီေဒသရဲ႕ အတိုင္းအတာအေနနဲ႔ေတာ့ အားရေက်နပ္ဖြယ္ရာေတာ့ ျဖစ္ေစပါတယ္။

မြန္ျပည္နယ္ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕ အေနာက္ဘက္ျခမ္းမွာရွိတဲ့ ဘီလူးကြ်န္းဆိုတာ မြန္တိုင္းရင္းသားေတြသာေနထိုင္တဲ့ ကြ်န္းႀကီး တစ္ကြ်န္းလို႔ ယခင္က ထင္ခဲ့မိေပမယ့္ ကြ်န္းေပၚက ေခ်ာင္းဆံုၿမိဳ႕ေက်ာ္လိုက္တာနဲ႔ ထင္သာျမင္သာ ေတြ႔ရတဲ့ရြာကေတာ့ ကရင္ဝင္းစိန္ဆိုတဲ့ ရြာပါပဲ။ ေရးထိုးထားတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ထဲက ရြာနာမည္ကို ျမင္လိုက္တာနဲ႔ပဲ ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြရွိ္မွန္း ခန္႔မွန္းမိေစပါတယ္။

အဲဒီကြ်န္းေပၚမွာရွိတဲ့ တခ်ိုဳ႕ရြာ အဝင္ရဲ႕ အထိမ္းအမွတ္သေကၤတေတြဟာ မြန္လူမ်ိဳးရဲ႕ အထြဋ္အျမတ္ထားတဲ့ သေကၤတနဲ႔ မြန္၊ ဗမာ စတဲ့ စာေတြကိုသာအမ်ားဆံုး ေတြ႔ျမင္ရေပမယ့္ အဲဒီကြ်န္းေပၚမွာ မြန္းတိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔အတူ ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ လည္း လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက အတူတကြ ယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္လို႔သိရပါတယ္။ ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြေနထိုင္တဲ့ ရြာက ကရင္ဝင္းစိန္ရြာတစ္ရြာထဲမွာ ရွိတာမဟုတ္ဘဲ ကြ်န္းေပၚမွာ အျခားကရင္ရြာေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ကရင္ဝင္းစိန္ရြာ ကေတာ့ ကရင္လူဦးေရအမ်ားဆံုး ေနထိုင္တဲ့ ရြာျဖစ္တဲ့အတြက္ ကရင္ဝင္းစိန္လို႔ ရြာနာမည္တြင္ခဲ့တာျဖစ္တယ္လို႔ ေဒသခံရြာ သားေတြကေတာ့ ေျပာပါတယ္။

အဲဒီအျပင္ ကရင့္ေတာ္လွန္ေရးမွာ ပါဝင္ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ ကရင္အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး အခ်ိဳ႕ကလည္း ဘီလူးကြ်န္းဇာတိ သားေတြ ရွိေနတာကို သိရွိသူ နည္းပါေသးတယ္။အဲဒီေခါင္းေဆာင္ေတြကေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္စိုင္းေက၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေစာတာမလာေဘာ၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မင္းေမာင္တို႔ဘဲျဖစ္တယ္။ သူတို႔ေတြဟာဆိုရင္ ကရင့္ေတာ္လွန္ေရးသမိုင္းမွာ ထဲထဲဝင္ဝင္ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြ လည္းျဖစ္တယ္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္စိုင္းေကဟာဆိုရင္လည္း ေကအဲန္ယူ ကရင့္ေတာ္လွန္ေရး ျဖစ္လာဖို႔ ေကာ္ခိုေစာဘဦးႀကီး၊ မန္းဘဇံ၊ ဟံတာသာေမႊး တို႔နဲ႔အတူ ဦးေဆာင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ထဲက တစ္ဦးအပါအဝင္လည္းျဖစ္တယ္။ ေစာဘဦးႀကီးနဲ႔အတူ ဗိုလ္ခ်ဳပ္စိုင္းေကတို႔ဟာ ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္ ထို႔ေကာ္ကိုးေနရာမွာ အတူတကြ အသက္ေပးခဲ့ရတဲ့သူေတြပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မင္းေမာင္ကလည္း KNLA စစ္ဦးစီး ခ်ဳပ္ေဟာင္းတစ္ဦးလည္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေစာတာမလာေဘာကလည္း ကရင္ေတာ္လွန္ေရးမွာ ႏွစ္ရွည္ၾကာပါဝင္ခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦး ျဖစ္သလို KNU ဥကၠဌေဟာင္းတစ္ဦးလည္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ကရင့္ေတာ္လွန္ေရး တိုက္ပြဲမ်ားစြာထဲမွာ ပါဝင္ခဲ့ တဲ့သူေတြျဖစ္တဲ့အျပင္ သူတို႔ေတြ ဟာဆိုရင္ ကရင္အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ ေတြအျဖစ္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား အသိ မွတ္ျပဳခံရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြျဖစ္ခဲ့တဲ့အထိ သမိုင္း ရွိခဲ့ပါတယ္။
ေခတ္ကာလ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနေၾကာင္းေၾကာင့္ ေဖာ္ျပပါကရင္ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း အမ်ားစုက ဘီလူးကြ်န္းကေန ေရၾကည္ရာမ်က္ႏုရာဆိုသလိုေျပာင္းေရြ႕ေနထိုင္မႈေတြ ရွိခဲ့တယ္လို႔သိရပါတယ္။ အဲဒီအတြက္လည္း သမိုင္းအေၾကာင္းအရာအခ်ိဳ႕ေမွးမိန္သြားရံုသာမက ေတာ္လွန္ေရးအေမြလက္ဆင့္ကမ္းမႈ လည္းတျဖည္းျဖည္း အဆက္ ျပတ္သြားသလိုအထိျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။

ကရင္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြမ်ားစြာ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့တဲ့ ေနရာျဖစ္ေပမယ့္ ကရင့္အေရးအရာေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေမွးမွိန္သြားတာ ဟာ ႏွစ္အတန္ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္သလိုကရင္လူမ်ိဳးနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ တစ္ခု ထဲကလြဲၿပီး က်န္တဲ့ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြကို ယခင္ကက်င္းပေလ့ မရွိဘူးလုိ႔လဲ အဲဒီက ကရင္ေဒသခံေတြက ေျပာပါတယ္။

“ဦးဇင္းတို႔ ဘီလူးကြ်န္းေခ်ာင္းဆံုၿမိဳ႕နယ္ တစ္ၿမိဳ႕နယ္လံုးမွာဆိုရင္ ႏွစ္သစ္ကူးတို႔ပဲ က်င္းပေလ့ရွိတယ္။ က်န္တဲ့ေန႔ထူးေန႔ ျမတ္ေတြက်ေတာ့ က်င္းပေလ့မရွိဘူး ကရင္လက္ခ်ည္ပြဲတို႔၊ အာဇာနည္ေန႔တို႔ဆိုရင္ ၂၀၁၃ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ဦးဇင္တို႔လာၿပီး သူတို႔ကိုက်င္းပေပးတယ္ အဓိကေတာ့ သူတို႔ကို ဦးေဆာင္ လမ္း ျပေပးတာမရွိလို႔ျဖစ္တယ္။ ဒီက စာေပယဥ္ေက်း မွႈေကာ္မတီဘဲ စာယဥ္ေကာ္မတီခိုင္ခန္႔ရင္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ဆိုတာေန႔တိုင္း လုပ္ျဖစ္မွာဘဲ”ဟု ဘီလူးကြ်န္းေပၚတြင္ ကရင္အ ေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဦးေဆာင္လမ္းျပေပးတဲ့ ဆရာေတာ္ ဦးပညာဝံသက ေျပာပါတယ္။

ဘီလူးကြ်န္းတြင္ ေက်းရြာေပါင္း၆၀ေက်ာ္၊ လူဦးေရ ၂သိန္းနီးပါးခန္႔ရွိၿပီး အဲဒီ မွာ ကရင္ေတြေနထိုင္တဲ့ ရြာေပါင္းက ၁၀ေက်ာ္ ပါတယ္။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ကြ်န္းေန ကရင္လူဦးေရကလည္း ၂ေသာင္း ေက်ာ္ရွိေနတယ္လို႔ အဲဒီကြ်န္း ေပၚက ကရင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ေတြက ေျပာပါတယ္။

ကြ်န္းေပၚမွာကရင္ေတြအတူေနထိုင္တဲ့ရြာေပါင္း ၁၀ေက်ာ္ရွိေပမယ့္လည္း လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ကရင္ေက်းရြာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ရြာကေတာ့ ကရင္ဝင္းစိန္ရြာတစ္ရြာဘဲရွိတယ္လို႔ အဲဒီမွာေနထိုင္ၾက တဲ့ကရင္တိုင္း ရင္းသားေတြြကေျပာပါတယ္။
“ကရင္ရြာေတြအမ်ားႀကီးရွိပါတယ္ ဒါေပမယ့္ ကရင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတာ့ မရွိဘူးေပါ့ က်မတို႔ရြာမွာလည္း ကရင္ရွိတယ္။ ေက်းရြာအုပ္စုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးဘဲရွိတယ္ဆိုေတာ့ က်မတို႔ကရင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး သီးသန္႔ မရွိတာလည္းျဖစ္တယ္”ဟု ေကာ့က ဒက္ရြာမွာေနထိုင္တဲ့ ေနာ္လြန္းရွိန္က ေျပာပါတယ္။

လက္ရွိ ကရင္ေတြေနထိုင္တဲ့ရြာကေတာ့ ကရင္ဝင္းစိန္၊ ႏွီးမုတ္၊ ကမနင္း၊ ကြန္ဒိုင္း၊ ဖံဖ၊ ေကာ့ကဒဲ့၊ ထန္းပင္ ကုန္း၊ ဝယ္ကူး၊ ေတာ္ကမာ၊ တကူမတီ စတဲ့ရြာေတြက ကရင္လူမ်ိဳးေတြက ေနထိုင္လ်က္ရွိ ေနပါ တယ္။အျခား တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ အတူ ယွဥ္တြဲေနထိုင္တဲ့ သူတို႔ေတြက တခ်ိဳ႕ဆို ကရင္စကား မေျပာတတ္ ေတာ့တဲ့ သူေတြရဲ႕ရာခိုင္ႏႈန္းကပိုမ်ားလာသလိုရွိေပမယ့္ ကရင္စာေပနဲ႔စကားကို ေကာင္းမြန္စြာ ေရးတတ္ဖတ္တတ္တဲ့ သူေတြလည္းရွိေနပါေသးတယ္။

ကြ်န္းေပၚမွာရွိတဲ့ကရင္ေဒသခံေတြအေနနဲ႔အျခားတိုင္းရင္းသားနည္းတူ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းအတြက္ လယ္၊ ဥယ်ာဥ္ၿခံ၊ ငါးဖမ္းလုပ္ငန္းနဲ႔လက္မႈလုပ္ငန္း စတာေတြလုပ္ကိုင္တာရွိတဲ့အျပင္ အစိုးရဝန္ထမ္း နဲ႔ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ သြားေရာက္အလုပ္ ကိုင္တဲ့သူေတြလည္းရွိတယ္လို႔သိရပါတယ္။ ကြ်န္းေပၚမွာေတာ့ လက္မႈလုပ္ငန္းျဖစ္တဲ့ ေက်ာက္သင္ပုန္းလုပ္ငန္း၊ ေဆးတံ လုပ္ငန္းနဲ႔ တျခားေသာအမွတ္တရပစၥည္းမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ အသက္ ေမြး၀မ္း ေက်ာင္း ျပဳၾကပါတယ္။ လက္မႈလုပ္ငန္းအေနနဲ႔ ကေတာ့ ရြာလြတ္ရြာရဲ႕ေက်ာက္ သင္ပုန္းလုပ္ ငန္းဟာ ထင္ရွားသလို မုဒြန္းရြာကေတာ့ ေဆးတံလုပ္ငန္းနဲ႔နာမည္ႀကီးပါတယ္။

ပညာေရး စားဝတ္ေနေရးအပိုင္းမွာ အျခားေနရာေဒသေတြမွာေနထိုင္တဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားနဲ႔ ကြာဟမႈ သိပ္မရွိေပမယ့္လည္း ကရင္စာေပ၊ယဥ္ေက်းမွႈနဲ႔အမ်ိဳးသားေရးအပိုင္းမွာေတာ့ အျခားေဒသေတြထက္ အားနည္းမႈေတြရွိေနေသးတယ္လို႔လည္း ဘီလူးကြ်န္းေပၚက ကရင္အေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ဦး ေဆာင္လႈပ္ ရွားေနတဲ့ အရွင္ဦးပညာဝံသကမိန္႔ၾကားပါတယ္။

“ယခင္တုန္းက ဒီေဒသမွာ ကရင္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြ ေပၚထြက္ခဲ့တာမွန္တယ္ ။အခုက ဘာျဖစ္လို႔ မေပၚထြက္တာလဲ မရွိတာလဲဆိုတာေတာ့ ေခတ္ကာလအေျခအေနေၾကာင့္ေျပာလို႔ရတယ္။ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ အေျခအေနေၾကာင့္ ေရွ႕ဦးေဆာင္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြအားနည္းသြားၿပီး အစိုးရပညာတစ္ခုဘဲ အားသာ သြားတယ္” ဦးပညာဝံသကျမြက္ၾကားသည္။

အခုခ်ိန္ ကြ်န္းေပၚမွာရွိတဲ့ ကရင္ေက်းရြာေတြမွာေတာ့ ေနာက္လာမယ့္ မ်ိဳးဆက္သစ္ကေလးငယ္ေတြအတြက္ ကရင္စာေပ၊ စကားမ်ား ျပန္လည္တတ္ကြ်မ္းလာဖို႔ ႀကိဳးပမ္းမႈအေနနဲ႔ ေက်ာင္းခ်ိန္ျပင္ပ ကရင္စာေပ ျပန္လည္သင္ၾကားတဲ့ ရြာ ၇ရြာရွိလာတဲ့ အျပင္ အျခားကရင္ရြာေတြမွာလည္း ဆက္လက္သင္ၾကားႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနတယ္လို႔လည္း ေခ်ာင္းဆံုၿမိဳ႕နယ္ကရင္စာ ယဥ္ ေကာ္မတီက ဆိုပါတယ္။

ကရင္စာယဥ္အဖြဲ႔ကေနဦးေဆာင္ၿပီး ဘီလူးကြ်န္းေပၚမွာရွိတဲ့ ကရင္ရြာေတြမွာ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ကို ရြာအလိုက္ အလွည့္က် တာ၀န္ယူက်င္းပတာေတြလည္းရွိလာေနပါၿပီ။ ဘီလူးကြ်န္းေပၚမွာေတာ့ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး စတင္က်င္းပခဲ့တာ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၉၇၀ခုႏွစ္ဝန္းက်င္ကလို႔သိရတဲ့အတြက္ အခုဆို အႏွစ္ ၄၀ နီးပါးရွိၿပီလို႔ လည္း သူတို႔က ေျပာပါတယ္။

အဲဒီအျပင္ ေခ်ာင္ဆံုမွာရွိတဲ့ ကရင္စာေပနဲ႔ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီကေန မ်ိဳးဆက္သစ္ ကရင္လူငယ္မ်ားအတြက္ မြန္ျပည္နယ္မွာ ရွိတဲ့ ကရင္စာယဥ္အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး ကရင္စာအတတ္သင္ သင္တန္းေတြမွာ လူလႊတ္ ပညာသင္ယူေစခဲ့တဲ့အတြက္ ယခုေခ်ာင္းဆံုၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာေႏြရာသီကရင္စာေပသင္တန္း ေတြျပန္လည္ ဖြင့္ လွစ္ေပးႏိုင္တဲ့အထိ တိုးတက္မႈေတြရွိလာပါတယ္။

ထို႔အတူပဲ ဘီလူးကြ်န္းေပၚက ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြကလည္း သူတို႔ရိုးရာဓေလ့ျဖစ္တဲ့ လက္ခ်ည္ရိုးရာနတ္ပူေဇာ္ျခင္း (အင္း ဃွယ္) ကရင္ရိုးရာမဂၤလာေဆာင္ဓေလ့ေတြလည္း အလားတူလိုဘဲ ထိန္းသိမ္းထားဆဲ ရွိေနေသးပါတယ္။ ကြ်န္းေပၚက အျခား တိုင္းရင္းသားမ်ားၾကားမွာ ေရာေထြးေနထိုင္လာခဲ့ၿပီး လူနည္းစုသာ ျဖစ္တဲ့ သူတို႔ေတြအတြက္ေတာ့ ကိုယ့္ရိုးရာယဥ္ေက်းမွႈ ကို ေဖာ္ထုတ္ဖို႔ထက္ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းေနရတဲ့ အေနအထားျဖစ္ေနတယ္လို႔ နယ္ခံေတြကေျပာပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနထိုင္ေနၾကတဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက အျခားလူမ်ိဳးစုေတြအၾကားမွာ ေရာေထြးယွက္တင္ ေနထိုင္ရတဲ့အတြက္ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ေစာင့္ေလမ်ိဴးႏြယ္ ဆိုတဲ့သမိုင္းေပးတာ၀န္ ထမ္းေဆာင္မႈအပိုင္းမွာ အားနည္းမႈေတြရွိလာၿပီး မိမိကိုယ္ကို ကရင္လူမ်ိဳး အျဖစ္မခံယူရဲေတာ့တဲ့ အေျခအေနေတြလည္း ရွိေနဆဲပါ။ ဒါေတြကို လက္ေတြ႔မွာ သာဓကျပစရာေတြ တပံုတပင္ႀကီး ရွိေနသလို တစ္ဖက္မွာေတာ့ သူတို႔ေတြရဲ႕ ႏိုးၾကားလာတဲ့ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓာတ္ကို မ်က္ျမင္ေတြ႕ရတဲ့ ခဏတာ စိတ္ေအးရေပမယ့္ လက္ရွိကြ်န္းေပၚမွာ လူဦးေရ ၂ေသာင္းေက်ာ္ရွိတဲ့ ကရင္လူ မ်ိဳးေတြအေနနဲ႔ လာမယ့္ ႏွစ္မ်ားစြာတိုင္ေအာင္ အမ်ိဳးသားေရးတာ၀န္ကို မပ်က္မကြက္ ဆက္လက္ ထမ္းေဆာင္သင့္ပါတယ္။

ကရင္အမ်ိဳးသားေန႔ကို ဘီလူးကြ်န္းက ကရင္၀င္းစိန္ရြာမွာ ပထမဆံုးအႀကိမ္ ေမာ္လၿမိဳင္ခရိုင္အဆင့္ စတင္က်င္းပႏိုင္ခဲ့တာဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့လကၡဏာတစ္ခုအျဖစ္ မွတ္ယူရမွာျဖစ္သလို အသစ္တဖန္ ႏိုးၾကားလာတဲ့ သူတို႔ေတြရဲ႕အမ်ိဳးသားေရး အသိစိတ္ ဓာတ္ေလးေတြကိုလည္း မ်ိဳးဆက္သစ္ ကရင္လူငယ္မ်ားထံ လက္ဆင့္ကမ္းအေမြ ေပးႏိုင္ေစဖို႔ ဆုေတာင္းေနမိပါေတာ့တယ္။