Home ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္း က်ဳံဒုိးမီးပုံပြဲက်င္း ပေရးေကာ္မတီ ဒုဥကၠဌ ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံျခင္း

က်ဳံဒုိးမီးပုံပြဲက်င္း ပေရးေကာ္မတီ ဒုဥကၠဌ ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံျခင္း

705

ကရင္ျပည္နယ္၊ ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္၊ က်ဳံဒုိးၿမိဳ႕ရွိ ဓမၼသုခဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဝင္း၌ ႏွစ္စဥ္ တပို႔တြဲလျပည့္ နံနက္ ၄ နာရီ အခ်ိန္တြင္ မီးပူေဇာ္ျပဳလုပ္သည့္ နယ္လံုးကၽြတ္ ကရင္႐ိုးရာ မီးပံုပြဲေတာ္ႀကီးအေၾကာင္းကုိ ယခုႏွစ္ ပြဲက်င္း ပေရးေကာ္မတီ ဒုဥကၠဌ ေစာေလာရွည္အား ေကအုိင္စီ သတင္းေထာက္ ေစာရွားမွ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းထား သည္မ်ားကို ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။

ေမး။ ။ မီးပံုပြဲ ျဖစ္ေပၚလာပံုသမိုင္းေလးကုိ သိပါရေစ။

ေျဖ။ ။ ျဖစ္ေပၚလာပံု သမုိင္းနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ကေတာ့ အင္းဝေခတ္ျဖစ္တဲ့ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၁၇ ကာလတုန္း ကေပါ့။ အင္းဝေခတ္တုန္းက ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ျဖစ္တဲ့ မဟာဓမၼရာဇာဓိပတိမင္း လက္ထက္မွာ အင္းဝကုိ သြားၿပီး ဗုဒၶက်မ္းဂန္ေတြကုိ သင္ၾကားဆည္းပူးခဲ့တဲ့ ကရင္အမ်ိဳးသား ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ ၄ ဦးရွိခဲ့တယ္။ တစ္ပါးက ကရင္သံဃာေတာ္ ဖူ႔တာမိုက္လုိ႔ေခၚတဲ့ ဆရာေတာ္ (ဖူ႔က်ာ္)နႏၵမာလာ၊ ေနာက္ၿပီး ဓူေဝသာသနာကို တည္ ေထာင္ေပးတဲ့ ဖူ႔ဓူဝံနဲ႔ တလဂုဏ္ဘာသာေရးဂုိဏ္းကုိ တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ဖူ႔စြန္ယုိ႔တုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး တစ္ဦးကေတာ့ နာမည္ထင္ရွားျခင္းမရွိေတာ့ပါဘူး။
ဖူ႔တာမုိက္၊ ဖူ႔ဓူဝံနဲ႔ ဖူ႔စြန္ယုိ႔တုိ႔ဟာ အင္းဝေနျပည္ေတာ္ကေန ျပန္လာၿပီးေနာက္မွာ ဖူ႔တာမုိက္က က်ံဳဒိုးရြာအနီး ဂ်ိဳင္းေဒသမွာ သီတင္းသံုးၿပီး အဲေဒသက ကရင္လူမ်ိဳးေတြကို ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ျဖစ္လာေအာင္ စည္းရုံးသိမ္း သြင္းႏုိင္ခဲ့တယ္။ ဖူ႔ဓူဝံကေတာ့ ဇြဲကပင္ေတာင္ေျခအနီးတဝိုက္က ကရင္လူမ်ိဳးေတြကို ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ျဖစ္လာ ေအာင္ စည္းရုံးသိမ္းသြင္းၿပီး ဓူေဝဂုိုဏ္း(ဓူေဝသာသနာ)ကို တည္ေထာင္ေပးခဲ့တယ္။ ဖူ႔စြန္ယို႔ကေတာ့ ေဒါနေတာင္အေရွ႕ဖက္၊ ထိုင္းနယ္စပ္မွာသီတင္းသံုးၿပီး တရားဓမၼနဲ႔အညီ တလဂုဏ္(ရေသ့)ဂုိဏ္းကို တည္ ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ ရေသ့ႀကီး ဖူ႔စြန္ယုိ႔က ဒီ မီးပံုပူေဇာ္ပြဲကုိျဖစ္ေပၚလာေအာင္ စတင္ျပဳလုပ္ေပးခဲ့တဲ့သူျဖစ္ ပါတယ္။

ေမး။ ။ က်ံဳဒုိး မီးပံုပြဲကေရာ ဘယ္လုိ ျဖစ္တည္လာတာလဲ။

ေျဖ။ ။ ဖူ႔စြန္ယုိ႔က တလဂုဏ္ဂိုဏ္းကုိ တည္ေထာင္ၿပီး ၁၀ ႏွစ္အၾကာမွာပဲ ပ်ံလြန္ေတာ္မူ(ကြယ္လြန္)သြားတယ္။ ဖူ႔စြန္ယို႔မရွိေတာ့တဲ့ေနာက္ ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ရေသ့ေတြ တစ္ပါးၿပီးတစ္ပါး တလဂုဏ္ဂုိဏ္းကုိ ဆက္လက္ ဦးေဆာင္ သာသနာျပဳခဲ့တယ္။ ၅ ပါးေျမာက္ ရေသ့ျဖစ္တဲ့ ဖူ႔ေသာၾကာ လက္ထက္(ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၈၄ ခုႏွစ္ -ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၂၃ ခုႏွစ္) ေရာက္ေတာ့ ဂ်ိဳင္းရြာမွာ သီတင္းသံုးေနတဲ့ ဆရာေတာ္ ဖူ႔တာမုိက္ဆီကုိ သြားခဲ့တယ္။ ဖူ႔တာမုိက္က ဖူ႔ေသာၾကာကုိ ဂ်ိဳင္းရြာနဲ႔ ၂ မိုင္ေလာက္ေဝးတဲ့ က်ံဳဒုိးမွာ သီတင္းသံုးေစၿပီး အဲဒီက ကရင္လူမ်ိဳးေတြကုိ တရားဓမၼ ရွိလာေအာင္၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြျဖစ္လာေအာင္ တရားျပ၊ ေဟာေျပာဖုိ႔ ၾသဝါဒေပး လမ္းညႊန္ခဲ့တယ္။ အဲဒီ ဖူ႔ေသာၾကာကေန စတင္ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ ဒီက်ံဳဒုိးမီးပံုပြဲလုိ႔ေခၚတဲ့ မီးပံုပူေဇာ္ပြဲကုိ ျပဳလုပ္လာခဲ့တာ အခု ၁၉၃ ႀကိမ္ေျမာက္ ရွိခဲ့ၿပီေပါ့။

ေမး။ ။ မီးပံုပူေဇာ္ပြဲ ျပဳလုပ္ရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေလးကုိ သိပါရေစ။

ေျဖ။ ။ အရင္တုန္းက ကရင္လူမ်ိဳးေတြဟာ နတ္ေတြကို ကုိးကြယ္တယ္။ သရဲတေစၦေတြ ယံုၾကည္မႈ မ်ားတယ္။ အဲဒီမွာ ရေသ့ႀကီး ဖူ႔ေသာၾကာက ဗုဒၶတရားေတာ္ေတြ ပညာရပ္ေတြကို သိနားလည္ တတ္ေျမာက္ထားတဲ့ အတြက္ ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ တေစၦယံုၾကည္မႈ၊ နတ္ကိုးကြယ္မႈေတြ၊ လြဲမွားေနတဲ့ အယူဝါဒေတြကုိ ပယ္ဖ်က္၊ ပစ္ပယ္လုိက္ ဆုိၿပီး ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ျဖစ္လာေအာင္ စည္းရုံးသိမ္းသြင္းခဲ့တယ္ေလ။ သူ႔ရဲ႕ေဟာေျပာခ်က္ ေပါ့ေနာ္။ အဲဒီ ေဒသက ကရင္လူမိ်ဳးေတြဟာ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ယံုၾကည္သူမ်ားမ်ားလာၿပီး ဗုဒၶဘာသာဝင္ သူေတာ္စင္ေတြ အမ်ားစု ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ေနာက္ၿပီး နတ္ေတြက ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ဆံေတာ္ရွင္ကုိ ပင့္ေဆာင္ၿပီး နတ္ျပည္မွာ တည္ထားကုိးကြယ္တဲ့ စူဠာမဏိေစတီရွိတယ္။ အဲဒီေစတီကုိ ရည္မွန္းၿပီး မီးပံုပြဲ(မီးပံုပူေဇာ္ပြဲ) က်င္းပေပးရမယ္လုိ႔ ဖူ႔ေသာၾကာရဲ႕ၾသဝါဒလမ္းညႊန္ခ်က္အရ မီးပံုပြဲက်င္းပ လာတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး။ ။ မီးပံုပြဲကို ဘယ္လုိလုပ္တာလဲ။ မီးပံုပြဲမွာ ပါဝင္တဲ့ ပစၥည္းနဲ႔ အဓိပၸါယ္ေတြက ဘယ္လုိရွိေနပါသလဲ။

ေျဖ။ ။ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္က တလဂုဏ္ဘာသာဝင္ေတြဟာ မီးရႈိ႕ပူေဇာ္ဖုိ႔ မီးခံုတိုင္အတြက္ ဝါးကို မယူဘဲ သက္ရင္း (သစ္အမ်ိဳးအစား)ေတြကို ေတာထဲမွာသြားခုတ္တယ္။ မိသားစုက ၅ ေယာက္ဆုိ ၅ ေခ်ာင္း၊ ၁၀ ေယာက္ဆုိ ၁၀ ေခ်ာင္းေပါ့။ မိသားစုအလုိက္ေပါ့။ သက္ရင္းကုိေရြးရတာက သူတုိ႔က ေမႊးတယ္။ အရင္က ဖေယာင္းတုိင္မေပၚေသးေတာ့ ဖေယာင္းတုိင္သေဘာအေနနဲ႔သံုးတာေပါ့။ ခုတ္ၿပီးရင္ နႏြင္း၊ ႏွမ္းဆီေတြနဲ႔ သုတ္လိမ္း၊ အဲဒါၿပီး ႐ႈိ႕မယ့္ေနရာမွာ စိုက္ထူၿပီး စုေပါင္းမီး႐ိႈ႕၊ မီးပူေဇာ္ၾကတာေပါ့။ အရင္က မီးပံု ေသးေသးေလးပါပဲ။ တျဖည္းျဖည္း လူဦးေရမ်ားလာေတာ့ မီးပံုဟာလည္း ႀကီးလာတာေပါ့။ အခုႏွစ္ဆုိ ရြာေပါင္း ၁၂၀ ေက်ာ္က လူေတြလာေရာက္ စုေပါင္းမီးပူေဇာ္ၾကပါတယ္။
မီးပူေဇာ္ၿပီးေလာင္ကၽြမ္းတဲ့အခ်ိန္မွာလည္း ဦးေဆာင္က်င္းပတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြေရာ၊ ျပည္သူေတြေရာက မီးစြယ္ကုိ ၾကည့္ၿပီး နိမိတ္ဖတ္ၾကတယ္။ ေအာ္ ဒီႏွစ္မွာ စားနပ္ရိကၡာ ရွားပါးမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ျပည့္လွ်ံမယ္။ တိုင္းျပည္ ေအးခ်မ္းမယ္။ စစ္မက္ျဖစ္ပြားမယ္။ အစရွိသျဖင့္ေပါ့။

ေမး။ ။ ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ ျဖည့္စြက္ေျပာခ်င္တာရွိရင္ ေျပာခဲ့ေပးပါ။

ေျဖ။ ။ ဘုိးဘြားေတြ ခ်န္ရစ္ထားခဲ့တဲ့ ႐ုိးရာလည္းဟုတ္တဲ့ အရာေတြကို ဦးတုိ႔ ေကာ္မတီအဖြဲ႔က ထိန္းသိမ္းလာခဲ့တာ ၁၉၃ ႀကိမ္ရွိခဲ့ပါၿပီ။ ေနာက္ေနာင္မွာလည္း ဘုိးဘြားေတြျပဳလုပ္လာခဲ့တဲ့ ဒီမီးပံုပြဲေတာ္ႀကီး မေပ်ာက္ပ်က္၊ မၿပိဳပ်က္ရေအာင္ လူငယ္ေတြအေနနဲ႔ ဆက္လက္ လက္ဆင့္ကမ္း ထိန္းသိမ္းေပးၾကပါ။ ဦးတုိ႔က လူ႔သက္တမ္းမွာ ၾကာၾကာမေနႏုိင္ေတာ့ဘူးျဖစ္တဲ့အတြက္ လူငယ္ေတြက ဦးတုိ႔ကုိ ဝုိင္းဝန္းကူညီပါ။ ဦးေဆာင္တတ္တဲ့ လူငယ္ေတြလည္း ဦးေဆာင္သူေနရာမွာေနေပးၾကပါလုိ႔ တုိက္တြန္းေျပာၾကားခ်င္ပါတယ္။
——————————————————————————————————————

က်ံဳဒိုးမီးပံံုပြဲ၏ ကရင္အယူအဆမွာ ကရင္စကားျဖင့္ (ဍြဲအုဂ္ဒါန္.– ဒဲြေအာင္ဒေယာင္) ျဖစ္ၿပီး မေကာင္းသည့္ အရာမွန္သမွ် ကၽြတ္လြတ္ေစခ်င္၍ အေမႊးနံ႔သာမ်ားျဖင့္ လာေရာက္ ဆုေတာင္းကာ မီး႐ႈိ႕ပူေဇာ္လုိက္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟုလည္း ပြဲေတာ္က်င္းပသူမ်ားက ေျပာသည္။
ေဒသတစ္ခု၏ ဘုိးဘြားအေမြအႏွစ္အျဖစ္ ျပဳလုပ္လာသည့္ ယခု ၂၀၁၉ ခုႏွစ္၊ ၁၉၃ ႀကိမ္ေျမာက္ မီးပံုပြဲသည္ ကရင့္႐ုိးရာ၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘာသာေရးကို ေပါင္းစပ္ၿပီး က်င္းပသည့္ပြဲေတာ္တစ္ခုလည္းၿဖစ္သည္။