Home ေဆာင္းပါး ဖားစည္သံ ပဒုိး မႈတ္သံေတြ တစ္ျပည္လံုး ခ်ဳိျမေစမယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသုိ႔

ဖားစည္သံ ပဒုိး မႈတ္သံေတြ တစ္ျပည္လံုး ခ်ဳိျမေစမယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသုိ႔

333

ေမာင္ေက်ာ္စြာ
(၂၀၁၉ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၇ရက္)

ဒီႏွစ္ (၂၀၁၉)ခုႏွစ္၊ ႏွစ္ဆန္းဟာ ယခင့္ ယခင္ႏွစ္မ်ားထက္ မဂၤလာရွိတဲ့ ဖားစည္သံနဲ႔ ပဒုိး(ကၽြဲခ်ိဳ) မႈတ္သံေတြ ေဝစည္ ေနတဲ့ ႏွစ္ဆန္းလို႔ေျပာရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဘာလုိ႔ ဒီလိုေျပာရသလဲဆုိေတာ့ ဟုိးယခင္တုန္းက “ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္”ဆိုတာ ခ်ဳပ္ျခယ္မႈအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ကန္႔သတ္မႈအဖံုဖံုနဲ႔ က်င္းပခဲ့ၾကရတာ မဟုတ္လား။ ဒီႏွစ္မွာေတာ့ ကရင္လူမ်ဳိး အမ်ားစု ေနထုိင္ၾကတဲ့ ကရင္ျပည္နယ္၊ ဧရာဝတီတုိင္းေဒသႀကီး၊ မြန္ျပည္နယ္၊ တနသၤာရီတုိင္းေဒသႀကီးနဲ႔ အျခားေနရာေဒသေတြမွာ ကရင္သကၠရာဇ္ ၂၇၅၈ခုႏွစ္၊ သေလးထုိင္ခုတ္ဖုိ၊ ျပာသုိလဆန္း (၁)ရက္ေန႔ “ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္” စည္ကား သုိက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပၾကပါတယ္။

ထူးျခားတာက ဧရာဝတီတုိင္းေဒသႀကီး၊ ေျမာင္းျမခ႐ုိင္၊ အိမ္မဲၿမိဳ႕နယ္၊ ရြာသစ္ေက်းရြာအုပ္စု၊ ေတာင္စုေက်းရြာမွာ က်င္းပတဲ့ “ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္”ပါပဲ။ ထူးျခားတယ္လို႔ ေျပာရတဲ့အခ်က္က ဒီလိုပါ။ ယခင္ကဆုိရင္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို အကန္႔ အသတ္ေတြ၊ အတားအဆီးေတြၾကားကေန “ကရင္အမ်ဳိးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပေရးဗဟုိေကာ္မတီ (မဟာရန္ကုန္)”က ေန အစဥ္အလာမပ်က္ ဦးစီး က်င္းပတာ မဟုတ္လား။

ဒီႏွစ္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရအဖြဲ႔ ကရင္တုိင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီးႏွင့္ ကရင္အမ်ဳိးသား စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈ ဦးစီးေကာ္မတီတုိ႔ ပူးေပါင္းက်င္းပတာျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္၏အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္က သဝဏ္လႊာေပးပို႔တယ္။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ မန္းဝင္းခုိင္သန္းနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးေတြ၊ တုိင္းေဒသႀကီးဝန္ႀကီးေတြ၊ ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္း အ႐ံုး(KNU) ဥကၠ႒နဲ႔ ဒုတိယဥကၠ႒၊ သက္ဆုိင္ရာ စစ္တုိင္းမွဴး စသျဖင့္ တက္ေရာက္လာၾကတဲ့ ပြဲေတာ္ျဖစ္လို႔ပါပဲ။

ဒီလိုက်င္းပလို႔ထင္ပါရဲ႕။ အစိုးရပုိင္သတင္းစာေတြမွာေတာ့ “ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ကရင္အမ်ဳိးသားႏွစ္သစ္ကူး ေကာက္သစ္စား ပြဲေတာ္”လို႔ ေရးသားထားတာလည္း ဖတ္ရပါတယ္။

ဒီလို စည္ကားသုိက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပခြင့္ရလာၾကတဲ့ ကိစၥဟာ မေကာင္းဘူးလား။ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တစ္ဖက္ မွာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ စံုစံုညီညီ ေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္ က်င္းပေနေပမယ့္ အျခားတစ္ဖက္မွာ၊ အျခားျပည္နယ္ေတြမွာ၊ အျခား ေဒသေတြမွာ ေသနတ္သံ၊ အေျမာက္သံေတြ ဆူညံေနၿပီး စစ္ေဘးေရွာင္ေနၾကရတာ၊ ေသေက်ဒဏ္ရာရေနၾကရတာမ်ဳိးကေတာ့ ဘယ္လိုမွ မေကာင္းႏုိင္ပါဘူး။

အိမ္ေရွ႕ပူ အိမ္ေနာက္ မခ်မ္းသာဆုိတဲ့ စကားလိုေပါ့၊ ကရင္က ေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္က်င္းပေနတုန္း ကခ်င္၊ ရွမ္း၊ ပေလာင္နဲ႔ ရခုိင္က စစ္မက္ေဘးကေန လြတ္ရာေျပးေနၾကရတာမ်ဳိး လံုးဝ မျဖစ္သင့္ပါဘူး။

ဒီအခ်က္ကေန ဘာကို ျပဆုိေနသလဲ ဆုိေတာ့ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုတစ္စု ေအးခ်မ္းေန႐ံု၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေန႐ံုနဲ႔ လူမ်ဳိးေပါင္း စံု စုေပါင္းေနထုိင္တဲ့ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္တစ္ခုလံုး ျပည္သူေတြအားလံုး ေအးခ်မ္းေနၿပီး သာယာေနၿပီ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေနၿပီလို႔ မေျပာ ႏုိင္တဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ ဒီကေန တဆင့္တုိးေျပာႏုိင္တာက အဖိႏွိပ္ခံေနရတဲ့ လူမ်ိဳးေပါင္းစံုျပည္သူေတြ အားလံုး လြတ္ေျမာက္မွသာ ေအးခ်မ္းမွသာ တစ္တုိင္းတစ္ျပည္လံုး လြတ္လပ္ေအးခ်မ္းသာယာမယ္လို႔ လက္ေတြ႔က်က် ေျပာႏုိင္မွာပါ။ ဒီလိုမဟုတ္ဘဲ သဝဏ္လႊာဖတ္၊ မိန္႔ခြန္းေျပာ၊ ႐ုိးရာဝတ္စံုတူညီဝတ္၊ သီခ်င္းဆို၊ လက္ေဝွ႔ထုိး၊ ဂ်ပ္ခုတ္ၿပိဳင္ပြဲက်င္းပတာေလာက္နဲ႔ပဲ အခ်ဳိကုန္ ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ယခင္အုပ္စိုးသူေတြ လုပ္ခဲ့တဲ့ လမ္း႐ိုးေဟာင္းႀကီးျဖစ္တဲ့ သတင္းစာ၊ ႐ုပ္သံလိုင္းေတြကေန ျမင္ေကာင္း႐ံု၊ ၾကားေကာင္း႐ံု ဝါဒျဖန္႔တာ သက္သက္ပဲ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။

ဒါေၾကာင့္ စစ္တပ္အေနနဲ႔ အတိုက္အခုိက္ေတြကို ေဒသနယ္ပယ္ အကန္႔အသတ္နဲ႔တင္ ကြက္ၾကားရပ္စဲတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ တစ္တုိင္းတစ္ျပည္လံုးရပ္စဲဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီလိုရပ္စဲတာဟာ အျမတ္ရဖုိ႔ဆုိတဲ့ တြက္ကိန္းနဲ႔ ေစ်းတြက္ တြက္ၿပီး ဟိုတစ္ကြက္ဒီတကြက္ ကြက္ၿပီး ရပ္စဲေနလို႔လည္း မျဖစ္ပါဘူး။ သေဘာထားေပ်ာ့ေပ်ာင္းတယ္၊ သေဘာထားမွန္တယ္၊ သေဘာ ထား ျပည့္ဝတယ္၊ သေဘာထားႀကီးမားတယ္ဆုိတာကို တကယ္တမ္း ျပသလိုတယ္ဆုိရင္ တစ္တုိင္းတစ္ျပည္လံုး၊ စစ္တုိင္း အားလံုးမွာ အတုိက္အခိုက္ေတြ ရပ္စဲေၾကာင္း စစ္တပ္ဖက္က တည္ၾကည္စြာနဲ႔ ေၾကညာဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။

မ်က္ႏွာစာတစ္ဖက္ကို အသာခ်ဳိထားၿပီး အျခားမ်က္ႏွာစာတစ္ဖက္မွာ ပစ္ခတ္ေနတယ္ဆုိတာ သေဘာထားမမွန္တဲ့ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ိဳးသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ကုိယ္က သေဘာထားႀကီးႀကီးနဲ႔ တစ္တုိင္းတစ္ျပည္လံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေၾကာင္း ေၾကညာ ထားပါလ်က္နဲ႔ တဖက္က ထုိးစစ္ဆင္ ပစ္ခတ္တုိက္ခုိက္လာတယ္ဆုိရင္ လုိအပ္သလို လုပ္ေဆာင္ၾကပါ။

ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္၊ ေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္တုိ႔ဆုိတာ ပထဝီေဒသတုိင္းမွာ ရွိတဲ့ လူမ်ိဳးတုိင္း မကင္းႏုိင္တဲ့ သူ႔ရုိးရာ သူ႔ အစဥ္အလာနဲ႔အညီ တည္ရွိေနတဲ့ ပြဲေတာ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လူမ်ိဳးရဲ႕ ႐ုိးရာအစဥ္အလာ ဓေလ့ထံုးစံေတြမွာမဆို ဆက္ခံတိုး ခ်ဲ႕သင့္တဲ့ အပိုင္း႐ွိသလို စြန္႔ပယ္ထားပစ္ခဲ့ၾကရမယ့္ (ဥပမာ – ပါးရဲထုိးတာ၊ လည္ပင္းမွာေၾကးကြင္းေတြစြပ္တာ စတဲ့) ဓေလ့ ေဟာင္း၊ ထံုးေဟာင္း၊ အစဥ္အလာေဟာင္းေတြလည္း႐ွိတာပါပဲ။ ဒါမ်ိဳးေတြကို ရဲရဲစြန္႔ပယ္ၾကဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေခတ္ကာ လနဲ႔ ေလ်ာ္ညီစြာ ရဲရဲ ဆန္းသစ္ တီထြင္ၾကဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။

ဥပမာတစ္ခုအေနနဲ႔ ကရင္႐ုိးရာ က်ားမ(သင္တုိင္း) ဝတ္စံုေတြကိုပဲၾကည့္ပါ။ ေခတ္ကာလနဲ႔ ေလ်ာ္ညီစြာ ဘယ္ေလာက္ ေျပာင္းလဲ လွပဆန္းသစ္လာေနပါသလဲ။ ႐ုိုးရာမပ်က္ အဆင္မပ်က္ ဒီဇုိင္းမဆန္း၊ အေရာင္မသစ္ဘဲ တဆင္ထဲ တေရာင္ထဲ သာျခယ္ေနမယ္ဆိုရင္ မ်ိဳးဆက္သစ္ေခတ္လူငယ္ေတြက လက္ခံပါ့မလား။ လက္ခံမယ္ မထင္ပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကရင္႐ုိးရာ က်ားမဝတ္စံုေတြ ဒီဇုိင္းအေရာင္အဆင္း အသြင္ လွပသစ္လြင္လာေအာင္ တီထြင္ၾကသလို အေတြးအေခၚနဲ႔ အျခား (ဘာသာ စကား၊ စာေပ၊ ဂီတ စတဲ့) ယဥ္ေက်းမႈေရးရာေတြမွာ ေခတ္ကာလနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ေျပာင္းလဲဆန္းသစ္ တီထြင္ၾကဖုိ႔ လိုအပ္ပါ တယ္။
တကယ္ေတာ့ ဆတုိးအရွိန္နဲ႔ မရပ္မနား တိုးတက္ေျပာင္းလဲဆန္းသစ္ေနတဲ့ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈနည္းနာ၊ သိပၸံနဲ႔ နည္း ပညာအသစ္ေတြက နယ္ပယ္အားလံုးမွာရွိတဲ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အစဥ္အလာ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈဆုိတာေတြထဲက အေတာ္မ်ားတဲ့ တခ်ိဳ႕ကို ျပတိုက္ထဲ ပုိ႔ပစ္ေနတဲ့အခ်က္ကို သတိျပဳမိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ တခ်ိန္က ကၽြဲခ်ိဳနဲ႔ ဝါးပုေလြေနရာမွာ ဆုိက္ဆုိဖုန္းေတြ၊ ထရန္းပက္ေတြ၊ ကလဲရီနက္ေတြက ေနရာယူလာၾကသလုိ၊ ဝါး၊ သံပတၱလားေနရာကိုလည္း စႏၵရားက သိမ္းပိုက္သြားခဲ့ၿပီ မဟုတ္လား။

ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ မန္းဝင္းခုိင္သန္း မိန္႔ခြန္းထဲမွာ ထည့္သြင္းကိုးကား ေျပာဆုိသြား တဲ့ “ပထမဆံုး ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔မိန္႔ခြန္း” ထဲက အခ်က္ကို ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ပထမဦးစြာ သူထည့္သြင္း ကိုးကား ေျပာဆုိသြားတဲ့အခ်က္ကို ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပပါ့မယ္။

– “ကၽြႏု္ပ္တုိ႔သည္ ကရင္တစ္မ်ိဳးသားလံုး၏ စည္းလံုးညီညြတ္မႈကုိ တည္ေဆာက္ရင္း ညီညြတ္ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအျဖစ္သုိ႔ ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ႀကိဳးပမ္းၾကမည္။ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ကရင္အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနျဖင့္ ကုိယ္က်ိဳးမဖက္ဘဲ လူမ်ိဳးေရးႏွင့္ ဘာသာ ေရး အာဃာတအလ်ဥ္း ကင္းစင္ေသာစိတ္ထားျဖင့္ တုိင္းျပည္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အက်ိဳးစီးပြားကို ေဆာင္ရြက္ၾကမည္”

သမုိင္းအခ်က္အလက္အရဆုိရင္ “ပထမဆံုး ကရင္အမ်ဳိးသားႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အသံလႊင့္မိန္႔ခြန္း”ဟာ ၁၉၃၈ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ ဘာလ ၂၁ရက္ေန႔ [ကရင္သကၠရာဇ္ ၂၆၇၈ – သေလးထုိင္ခုတ္ဖုိ၊ ျပာသလုိလဆန္း (၁)ရက္ေန႔]က ျဖစ္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ေပါင္း ၈၁ႏွစ္ခန္႔ ျဖစ္ပါတယ္။ (၈၁ႀကိမ္ရွိၿပီဆိုတာ ဒီအသံလႊင့္မိန္႔ခြန္း ေျပာၾကားတဲ့ ခုႏွစ္ကေန စတင္ေရတြက္တာပါ) ၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္ပြားၿပီးေနာက္ ရက္ပုိင္းအတြင္းမွာျဖစ္ပါတယ္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ထက္လည္း ၉ႏွစ္ခန္႔ ေစာပါတယ္။ အဲဒီ အသံလႊင့္မိန္႔ခြန္းကို လက္မွတ္ေရးထုိးၾကတဲ့သူေတြဟာ ကရင္အမ်ိဳးသားေတြခ်ည္း မဟုတ္ဘဲ ဦးလွေဖ (ပအုိဝ္း)လူမ်ဳိးလည္း ပါဝင္ေနတာေတြ႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရး မရေသးပါဘူး။ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီလက္ေအာက္မွာပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဒါဟာ ျမင္ သာတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

စည္းလံုးညီညြတ္မႈကို တည္ေဆာက္တဲ့အခါမွာ၊ ဒီမုိကေရစီဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုကို တည္ေဆာက္တဲ့အခါမွာ တန္း တူေရး၊ ဒီမုိကေရစီေရးနဲ႔ ကုိယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ရွိေရးတို႔ဟာ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါေတြမရွိဘဲ၊ ဒါေတြမပါဘဲ ဘယ္လိုမွတည္ ေဆာက္လို႔ မရႏုိင္ပါဘူး။ လူမ်ိဳးစုတစ္စုကို အျပင္းအထန္ ထိုးစစ္ဆင္ေနခ်ိန္မွာ လူမ်ိဳးစုတစ္စုကို အခ်ဳိသပ္ မ်က္ႏွာခ်ဳိေသြးေန တယ္ဆုိတာ ေကာက္က်စ္တဲ့ ပရိယာယ္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပိုင္းျခား ခြဲျခားၿပီး ႏုိင္ငံေရးအရ၊ စစ္ေရးအရ ထုိးစစ္ဆင္ တာမ်ိဳးကို ငါတို႔ နယ္ငါတို႔ ေဒသ၊ ငါတုိ႔ျပည္နယ္မွာ ျဖစ္တာမွမဟုတ္ဘဲ ဆုိၿပီး ကုိယ္နဲ႔မဆိုင္သလို မ်က္ႏွာလႊဲေနလို႔ မျဖစ္ပါဘူး။ အဖိႏွိပ္ခံ လူမ်ဳိးေပါင္းစံု ျပည္သူတုိင္းရဲ႕အေရးကို လူမ်ိဳးတုိင္း လူမ်ိဳးတုိင္းက အေလးအနက္ထားၿပီး ကုိယ့္အေရးကုိယ့္အရာလို စြဲမွတ္ခံယူၿပီး ေလးေလးနက္နက္ ေဆာင္ရြက္ၾကဖုိ႔ လိုအပ္ပါတယ္။

က်က္သေရ မဂၤလာရွိတဲ့ ဖားစည္သံနဲ႔ ပဒုိး(ကၽြဲခ်ိဳ) မႈတ္သံေတြ၊ ရွမ္းအိုးစည္သံ၊ ဒုိးပတ္သံေတြ၊ လင္းကြင္းသံေတြ၊ ေရႊေမာင္းသံ၊ ေငြေမာင္းသံေတြနဲ႔ တစ္တုိင္းတစ္ျပည္လံုး ေဝစည္ခ်ိဳျမပါေစ။ လူမ်ိဳးေပါင္းစံုျပည္သူမ်ားရဲ႕စြမ္းအားနဲ႔ အရွည္ တည္တံ့ခုိင္ၿမဲမယ့္ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲေရးနဲ႔ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ေအာင္ျမင္ပါေစေၾကာင္း ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္ သစ္ကူး အခါသမယမွာ ေလးေလးနက္နက္ ဆႏၵျပဳလုိက္ပါတယ္။

ကုိးကား
– ကရင့္ေၾကးမံု – ၂၇၅၁ခုႏွစ္၊ ကရင္အမ်ဳိးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္အထိမ္းအမွတ္
– (၇-၁-၂၀၁၉) ျမန္မာ့အလင္း/ေၾကးမံုသတင္းစာမ်ား