Home အျမင္သေဘာထား ထီးထာကလုန္းတြင္ ေမွးမွိန္လာေနသည့္ ကရင္႐ိုးရာ ဒံုးအက

ထီးထာကလုန္းတြင္ ေမွးမွိန္လာေနသည့္ ကရင္႐ိုးရာ ဒံုးအက

1389

နန္႔ဘြားခလိန္
ဒီဇင္ဘာလ ၂၉ရက္၊ ၂၀၁၈ခုႏွစ္။

“ေလေလးေမာင္႐ို႕ …. ေမာင္႐ို႕ ေလေလး…” ဆိုတဲ့ ျမဴးႂကြတဲ့ သီခ်င္းသံ၊ မာန္ပါတဲ့ တီးလံုးအသံေတြနဲ႔ တက္ႂကြတဲ့ ကဟန္ ေတြနဲ႔ အျခားတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေတြအထိပါ အသိအမွတ္ျပဳခံရတာကေတာ့ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ ဒံုးအကပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးစီတိုင္းမွာ သူတို႔နဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ သမိုင္းေၾကာင္း၊ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈနဲ႔ ဓေလ့စ႐ိုက္၊ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းေတြ ကို ထင္ဟပ္ေစတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ေတြ ကိုယ္စီရွိၾကပါတာနဲ႔အတူ ဒါေတြကိုအေျခခံၿပီး သ႐ုပ္ေပၚေစတဲ့ ႐ိုးရာအကေတြ လည္း လူမ်ိဳးတိုင္းမွာ ရွိၾကပါတယ္။

ဒီအခ်က္ေတြအေပၚ အေျခခံတဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ အကမ်ားစြာထဲကမွ ကရင္ဒံုးအကဟာ လူသိမ်ား ေက်ာ္ၾကားၿပီး အားလံုး စိတ္၀င္စားေနရတဲ့ အကတစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒံုးအကဟာ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္တစ္ခု ျဖစ္သလိုပဲ အဖြဲ႔လိုက္ စည္းလံုးညီညြတ္စြာနဲ႔ ညီညီညာညာ၊ ျမဴးျမဴးႂကြႂကြ ကျပသီဆိုရတာေၾကာင့္ က်န္းမာေရးအတြက္ အက်ဳိးျဖစ္ေစႏိုင္ တဲ့ အကတစ္ခုလို႔ ေျပာရင္လည္း မမွားပါဘူး။

ဒီဒံုးတစ္ဖြဲ႔ ျဖစ္ေျမာက္ဖို႔ဆိုတာ တီးမႈတ္သူ၊ သီဆိုသူ၊ ကျပသူေတြနဲ႔ စုစုေပါင္း လူဦးေရ ၅၀ေက်ာ္ လိုအပ္ပါတယ္။ လူအင္အား လိုအပ္သလို ေငြအင္အားကလည္း အဓိကက်တဲ့ အခန္းက႑မွာ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ကရင္႐ိုးရာဒံုးအကကို ကျပတင္ဆက္ ႏိုင္ဖို႔ ေတးသီခ်င္း သံစဥ္ေကာင္းမြန္မႈ၊ စာသားအဓိပၸါယ္ ေလးနက္ျပည့္ဝမႈ၊ ကႀကိဳးမ်ား ပီျပင္မႈႏွင့္ ေခါင္း၊ ခါး၊ ေျခ၊ လက္ ကိုယ္ ဟန္ပန္ေသသပ္မႈအျပင္ ကကြက္သ႐ုပ္ေဖာ္ရာမွာ ရွင္းလင္းၿပီး မ်က္စိပသာဒ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္မႈတို႔က အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။

ကရင္ဒံုးအကကို စိတ္၀င္စားမႈ၊ အသိအမွတ္ျပဳမႈေတြ ျမႇင့္တက္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ကရင္လူမ်ိဳး အမ်ားအျပား ေနထိုင္ၾကတဲ့ ထီးထာ ကလုန္း(ပိုးကရင္လို) ေခၚ ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚေဒသတျဖစ္လည္း ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီးမွာေတာ့ ယခုေနာက္ပိုင္း ဒံုးတစ္ဒံုးျဖစ္ ေျမာက္လာဖို႔ ခက္ခဲတဲ့ အေျခအေန(သို႔မဟုတ္) စိန္ေခၚမႈေတြနဲ႔ ႐ုန္းကန္ေနရတဲ့ အေျခအေနကို ေရာက္ရွိလို႔ေနပါတယ္။

“ဒံုးအေနနဲ႔ေျပာရရင္ ဒို႔ဧရာ၀တီတိုင္းက ေတာ္ေတာ္ဆိုးသြားၿပီ။ လူေတြကေတာ့ စိတ္လည္းရွိၾကတယ္ကြ။ ကလည္းကခ်င္၊ သင္ လည္း သင္ခ်င္ၾကတယ္။ အဓိကက စီးပြားေရးေပါ့။ ဒို႔က ဒီလူငယ္ေတြကို အလုပ္ပ်က္ အကိုင္ပ်က္နဲ႔ စုစည္းဖို႔က သိပ္မလြယ္ ေတာ့ဘူး။ စုစည္းလို႔ရျပန္ေတာ့လည္း သူတို႔ရဲ႕ ေကြ်းေမြးစရိတ္၊ ေလ့က်င့္စရိတ္၊ ၀တ္စံုစရိတ္ေတြက ဒို႔မွာ တစ္ျပားမွမရွိဘူး။ ဘယ္သူမွလည္း ေထာက္ပံ့ေပးမဲ့သူ မရွိဘူး။”လို႔ ပန္းတေနာ္ၿမိဳ႕နယ္ ကရင္စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီ အတြင္းေရးမႉး မန္း ၀င္းေမာင္က ေျပာပါတယ္။

“အိုးထဲ ဆန္မရွိရင္ေတာ့ ခ်ိၿမိန္တဲ့ ခ်စ္ျခင္းဟာ အိမ္ေနာက္ေဖးေပါက္က တိတ္တိတ္ေလး ထြက္သြားတတ္တယ္” ဆိုတဲ့ စကား လိုပဲ။ ဆင္းရဲမြဲေတမႈက ၿခိမ္းေျခာက္လာတဲ့အခါ အားနည္းတဲ့ လူ႔စိတ္သေဘာက ထိန္းသိမ္းရမယ္ဆိုတဲ့အသိ၊ ကာကြယ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ တာ၀န္သိစိတ္ေတြလည္း ငုတ္လွ်ိဳးေနတတ္တာေၾကာင့္ စိတ္ဓာတ္ရွိေသာ္ျငား ယဥ္ေက်းမႈ တိမ္ေကာမသြားေအာင္ စြမ္း ေဆာင္ရခက္လာတာေတာ့ အမွန္ပါပဲ။

အင္းအိုင္ျမစ္ေခ်ာင္းေတြ၊ လယ္ယာ၊ ကိုင္း၊ ကြ်န္း သီးႏွံစိုက္ပ်ိဳးျခင္း လုပ္ကိုင္ၾကၿပီး အမ်ားစုဟာ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း ျပဳေန ရတဲ့ ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚေန ကရင္လူမ်ိဳးေတြကေတာ့ စိုက္ပ်ိဳးစရိတ္ ႀကီးျမင့္လာတာ၊ သီးႏွံေစ်း မေကာင္းတာ၊ ရာသီဥတု ေဖာက္ ျပန္တာေတြကို ယေန႔အထိ ခါးစည္းခံေနရဆဲအေျခအေနပါ။ အားလံုးမဆိုသာ ေပမယ့္ ဒီလိုအခ်က္ေတြေၾကာင့္လည္း ႐ိုးရာယဥ္ ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းဖို႔အတြက္ ” ဒံုး ” ကဖို႔မေျပာနဲ႔ စား၀တ္ေနေရး အဆင္ေျပဖို႔၊ ဘ၀တက္လမ္းရွိဖို႔အတြက္ကိုပဲ ဦးစားေပးရင္းက အဲဒီမွာရွိတဲ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ ကရင္လူငယ္ေတြဟာ အခုဆို ရန္ကုန္တက္သူကတက္၊ ႏိုင္ငံရပ္ျခားထြက္သူကထြက္နဲ႔ ေမြးရပ္ေျမကို စြန္႔ခြာၿပီး ေဒသအသီးသီးမွာ သြားေရာက္လုပ္ကိုင္ေနၾကရပါတယ္။

“ေငြေရးေၾကးေရးအျပင္ စား၀တ္ေနေရးအရ လူငယ္ေတြက တနယ္တေက်းထြက္ အလုပ္လုပ္ၾကေတာ့ လူငယ္ေတြလည္း ရွား လာတယ္။ အဓိကကေတာ့ ဆင္းရဲမြဲေတမႈေပါ့ကြာ။ အဲဒါက ရွိသမွ် ယဥ္ေက်းမႈေကာ၊ စာေပေကာ၊ အသိပညာ ဗဟုသုတေကာ အားလံုးကို ဆြဲခ်သြားတာ။”လို႔ မန္း၀င္းေမာင္က သံုးသပ္ေျပာဆိုပါတယ္။

လူတိုင္းဟာ ကိုယ့္ေမြးဇာတိမွာသာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ခ်င္သူေတြရွိသလိုပဲ တစ္ရြာမေျပာင္း သူေကာင္းမျဖစ္ဆိုသူေတြလည္း ရွိေနျပန္ပါတယ္။ ကိုယ့္ေဒသ ကိုယ့္ရပ္ရြာမွာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ရတာ အဆင္မေျပလာတာနဲ႔အမွ် အသက္ရွင္ရပ္တည္ဖို႔၊ ဘဝတိုးတက္ဖို႔ မိမိတို႔ရဲ႕ဇာတိေျမကို ေက်ာခိုင္းခဲ့ၾကတာပါ။

ဇာတိကို ခြဲခြာၿပီး အလုပ္လုပ္ရတဲ့သူေတြထဲမွာ ရန္ကုန္၊ အင္းစိန္ၿမိဳ႕နယ္က ” ႏြန္တဲယါ့ ” လို႔ နာမည္ေပးထားတဲ့ ကရင္႐ိုးရာ အစားအစာဆိုင္ ဖြင့္ထားသူျဖစ္တဲ့ ေျမာင္းျမသား စခြာခြာကေတာ့ “ရြာျပန္ဖို႔က စိတ္ကူးထားတာကေတာ့ အႀကီးအက်ယ္ပဲ။ ရြာ မွာ က်ေနာ္အသက္ ၁၀ႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ဒံုးကတာ မရွိေတာ့ဘူး။ ေနႏိုင္စားႏိုင္ေလာက္တဲ့ အေနအထားရွိရင္ ဒံုးမွမဟုတ္ ဘူး။ စာေပေတြ ကိုယ့္႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈေတြကို ျပန္ၿပီးေတာ့ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ခ်င္တယ္။ ထိန္းသိမ္းခ်င္တယ္။ တိုးတက္ျမင့္မားလာ ေအာင္ ျပန္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ခ်င္တယ္။”လို႔ သူ ရည္မွန္းထားတာကို ေျပာျပပါတယ္။

အထူးရည္ညြန္းလိုတဲ့ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီးက ၂၆ၿမိဳ႕နယ္ထဲက ကရင္တိုင္းရင္းသား အမ်ားစု ေနထိုင္ၾကတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္တိုင္းလို လိုမွာလည္း ကရင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီေတြ ဖြဲ႔စည္းထားရွိေတာ့ ကရင္စာေပ ျပန္႔ပြားျမႇင့္တင္ေရးေတြ လုပ္ေဆာင္ေန ၾကသလို ဒံုးၿပိဳင္ပြဲေတြ က်င္းပေပးၿပီး ယဥ္ေက်းမႈကို ျမႇင့္တင္ ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ေမာင္မယ္ဦးေရ စုစုေပါင္း ၃၂ေယာက္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ဒံုးအဖြဲ႔အတြက္ ထီးထာကလုန္းမွာ အခုဆိုရင္ ၂၄ေယာက္ျပည့္ေအာင္ မနည္း လိုက္စုေနရတဲ့ အေျခအေနပါ။ တခ်ိဳ႕ေက်းရြာေတြမွာ ၿပိဳင္ဒံုးလို႔ ေျပာတာထက္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးဒံုးေတာင္ ကတဲ့ရြာေတြ ရွားပါးလာေနပါၿပီ။

ထီးထာကလုန္းမွာ ဒံုးအက သင္ေပးခဲ့ဖူးသူ ကရင္ျပည္နယ္ စာေပနဲ႔ယဥ္ေက်းမႈတိုးတက္ျပန္႔ပြားေရးအသင္း ဒု-ဥကၠဌ ေစာခ်စ္ သန္း ေခၚ ခီေသာင့္(ခီသင့္)က “ဟိုးအႏွစ္ ၃၀ေလာက္တုန္းက သြားသင္တာကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးကို စိတ္အားထက္သန္ ရွိ ၾကတယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ နည္းနည္း အဆက္ျပတ္တဲ့အခါက်ေတာ့ ခန္႔မွန္းေျပာရတာ ခက္တယ္။ ကေလးေတြကလည္း ကတာ အကုန္လံုးေကာင္းပါတယ္။ အဓိက အားနည္းလာတဲ့အခ်က္က ဓနအင္အားေၾကာင့္လည္းပါတယ္။ အရင္က လူငယ္ ေတြက အျပင္မထြက္ၾကဘူးေလ။ ဧရာဝတီက ကရင္လူငယ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ကရင္ျပည္နယ္ကုိ ေရာက္လာၾကတယ္။ တစ္ဖက္ႏုိင္ငံ သြားၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ လူအင္အားနည္းသြားတာေၾကာင့္လည္း ပါတယ္။”လို႔ သံုးသပ္ေျပာဆိုပါတယ္။

ၿပီးခဲ့တဲ့ ၁၀ႏွစ္၀န္းက်င္ေလာက္အထိ ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီး က်ံဳေပ်ာ္၊ ေက်ာင္းကုန္း၊ ပန္းတေနာ္ၿမိဳ႕နယ္ေတြက ကရင္ရြာ ေတြမွာ လူအင္အားလံုေလာက္ရင္ တစ္ရြာကို တစ္ဒံုး၊ လူအင္အားနည္းရင္ အနည္းဆံုး ၂ရြာ ၃ရြာေပါင္းၿပီး ဒံုးတစ္ဖြဲ႔ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကပါတယ္။ ေန႔ဘက္က် အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းအလုပ္ေတြျဖစ္တဲ့ လယ္ယာ၊ ကိုင္းကြ်န္း အလုပ္ေတြကို ပင္ပင္ပမ္း ပမ္း လုပ္ၿပီး ညဘက္ေရာက္မွသာ ဒံုးအက ေလ့က်င့္ တိုက္ၾကရပါတယ္။

ထူးျခားခ်က္က ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေရာက္ခါနီးတိုင္း ကရင္အမ်ဳိးသားအလံေတာ္ကိုင္ရင္း ကရင္သီခ်င္းေတြဖြင့္ၿပီး တစ္ရြာ၀င္ တစ္ ရြာထြက္နဲ႔ အဲဒီဒံုးအဖြဲ႔ေတြ ေျခလ်င္နဲ႔လွည့္လည္ၾကတာကို ေဒသအေခၚ အလံလွည့္တယ္လို႔ ေခၚၾကပါတယ္။ ေလာ္စပီကာနဲ႔ဖြင့္ တဲ့ ကရင္သီခ်င္းသံၾကားရင္ စားလက္စ ထမင္းပန္းကန္ပါ ထားပစ္ၿပီး ခေလးသဘာ၀ အေဖာ္တစ္သိုက္နဲ႔ အသံလာရာဘက္ အေျပးအလႊား ဒံုးအက သြားၾကည့္ခဲ့ရပါေသးတယ္။

ဒီဒံုးအဖြဲ႔ေတြဟာ ေျခလ်င္ေလွ်ာက္ၿပီး တစ္ေနကုန္ အလံလွည့္တာ တစ္ခါတစ္ေလ ညအိပ္ရတဲ့အထိပါပဲ။ သူတို႔ေတြ တတ္ထား တဲ့ ဒံုးအကနဲ႔ လွည့္လည္ေဖ်ာ္ေျဖမႈဟာ ခမ္းနားတဲ့ စင္ျမင့္ေပၚမဟုတ္ဘဲ ေျမကြက္လပ္ က်ယ္က်ယ္ေလးမွာပဲ ကိုယ့္လူမ်ဳိးေတြ ရဲ႕ ေတာင္းဆိုအားေပးမႈနဲ႔ ကျပေဖ်ာ္ေျဖခဲ့ၾကရတာပါ။ အဲသလို ကရင္အမ်ဳိးသား အလံလွည့္ရင္း ဒံုးအက ကၿပီးေတာ့ ကရင္အ မ်ဳိးသားႏွစ္သစ္ကူးအတြက္ ရန္ပံုေငြရွာခ့ဲၾကတဲ့ ေဒသဓေလ့ရွိခဲ့ေပမယ့္ ဒီဓေလ့ဟာ ရွားပါးသြားတာေၾကာင့္ အမွတ္ရစရာအျဖစ္ သာ က်န္ရွိေနခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီလို ႐ိုးရာအေလ့အထေတြဟာ ေပ်ာက္ကြယ္လာေနတဲ့ ကရင္လူမ်ဳိးေတြ ျမတ္ႏိုးတန္ဖိုးထားရတဲ့ ဒံုးအကဟာ ကရင္ႏွစ္သစ္ ကူးေန႔လို ကရင္ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြ၊ ေက်ာင္းစံုညီပြဲေတာ္ေတြနဲ႔ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ ေမာင္မယ္သစ္လြင္ ႀကိဳဆိုပြဲ၊ ဆရာ ကန္ေတာ့ပြဲေတြမွာသာ ႀကိဳးစား ထိန္းသိမ္း ကျပေနရေတာ့တဲ့ အေျခအေနျဖစ္လာေနပါၿပီ။

ဒံုးအကအတြက္ အဓိက တီးမႈတ္ရတဲ့ ကြ်ဲခ်ဳိ၊ ဖားစည္၊ ဗံု၊ လင္းကြင္း၊ ၀ါးလက္ေခါက္၊ ေမာင္း၊ ႏွဲ စတဲ့ တူရိယာေတြဟာ မပါမျဖစ္ အေရးႀကီးသလို ခုခ်ိန္မွာေတာ့ ႏွဲ မႈတ္တတ္သူေတြေတာင္ မရွိသေလာက္ နည္းပါးလာတာလည္း ျပႆနာတစ္ခု ျဖစ္ေနပါ တယ္။ ေခတ္စနစ္ေၾကာင့္လား မဆိုႏိုင္ေပမယ့္ ေခတ္လူငယ္ေလးေတြကေတာ့ ဒံုးအကအတြက္ ႏွဲမႈတ္ဖို႔ ဝါသနာပါသူ မရွိသ ေလာက္ ရွားပါးပါတယ္။ အဲဒီျပႆနာရဲ႕ အက်ဳိးဆက္က ခုဆိုရင္ ဧရာဝတီတိုင္းမွာ ဒံုးအတြက္ ႏွဲမႈတ္မယ့္ဆရာ တစ္ေယာက္မွ မရွိေတာ့တဲ့ အေနအထားက သက္ေသျပေနပါတယ္။

“ဝါးခယ္မ ဘက္က ေရႊတံဆိပ္ဆုရတဲ့ ႏွဲဆရာတစ္ေယာက္ကို ေခၚၿပီး သင္တန္းေပးေပမဲ့ သင္မယ့္သူ မရွိဘူး။ ဂီတာတီးတဲ့ဘက္ ကို ပိုအားသန္လာၾကတယ္။ ႏွဲမႈတ္တာကို ဝါသနာမပါၾကဘူး။ ႏွဲမႈတ္တဲ့သူ မရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဒံုးမွာေတာ္ေတာ္ ျပႆနာျဖစ္ ေနတယ္။”လို႔ မန္း၀င္းေမာင္က ေျပာဆိုပါတယ္။

တူရိယာ အခက္အခဲေတြအျပင္ ဧရာ၀တီတိုင္းရဲ႕ တစ္ခ်ဳိ႕နယ္ေတြမွာ ေငြေၾကးအခက္အခဲေတြေၾကာင့္ လက္ရွိမွာ ဒံုးကဖို႔အ တြက္ ေနာက္ခံေတးသီခ်င္းေတြကို အသံသြင္း၊ Loud Speaker(ေလာ္စပီကာ)ေတြဖြင့္၊ ရသမွ်လူနဲ႔စု၊ အလုပ္ျဖစ္ဖို႔ကို နည္းနည္း နဲ႔ က်ဲက်ဲ ၀ိုင္းေနရတဲ့ အေျခအေနျဖစ္ေနသလို ဒါေတြ မေပ်ာက္ပ်က္ရေအာင္ ျပန္လည္ ႀကိဳးစား႐ုန္းကန္ေနၾကသူေတြလည္း ရွိ ပါတယ္။ ယခင္ ထီးထာကလုန္း ဒံုးအကသင္ဆရာေတြရွိခဲ့ေပမယ့္ ခုဆို ဒံုးဆရာေတြ နည္းပါးလာတာေၾကာင့္ ကရင္ျပည္နယ္က ဒံုးသင္ဆရာေတြကို ေခၚယူသင္ၾကားေနရပါတယ္။ ဒီလိုသင္ၾကားရတဲ့ေနရာမွာလည္း ကရင္ျပည္နယ္က ဒံုးဆရာနဲ႔ လက္ခံသင္ ယူသူေတြၾကား ပိုးကရင္စကား ကြာျခား ကြဲလြဲမႈေတြေၾကာင့္ ဒံုးသီခ်င္းကိုလည္း ျပည္နယ္ဒံုးဆရာ ေရးစပ္ထားတဲ့ ဒံုးသီခ်င္း ေနာက္ခံနဲ႔ပဲ ကျပၾကရပါတယ္။

အိမ္မဲၿမိဳ႕နယ္ ကရင္စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီ ဥကၠဌ မန္းညက္ပိန္ကလည္း “နည္းပါးလာတဲ့ ဒံုးကို ျပန္အားေကာင္းလာဖို႔ အိမ္မဲ၊ ေက်ာင္းကုန္း၊ ပန္းတေနာ္၊ က်ဳံေပ်ာ္ၿမိဳ႕နယ္ ေလးၿမိဳ႕နယ္က စာယဥ္ေတြက တစ္လတစ္ခါ ေတြ႔ၾကတာ ရွိတယ္။ အဲ့မွာ ကရင္ျပည္နယ္က ဒံုးဆရာေတြ ေခၚၿပီးေတာ့ တစ္ရြာမွာ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္၊ ေယာက်္ားေလးတစ္ေယာက္ လာသင္ၿပီး ေတာ့ ကိုယ့္ရပ္ရြာမွာ ျပန္သင္ေပးႏုိင္ဖို႔ စဥ္းစားထားတာရွိတယ္္။”လို႔ ေျပာပါတယ္။

ၿပိဳင္ပြဲဝင္ ဒံုးေတြ ဧရာဝတီတုိင္းဘက္မွာတင္ ေမွးမွိန္လာတာမဟုတ္ဘဲ ကရင္ျပည္နယ္မွာလည္း ၿပိဳင္ပြဲဝင္ဒံုးအေရအတြက္က တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ေလ်ာ့နည္းလာေနပါတယ္။ (၆၂)ႏွစ္ေျမာက္ ကရင္ျပည္နယ္ေန႔က ၿပိဳင္ပြဲဝင္ ဒံုး ၁၆ဖြဲ႔ ရွိခဲ့ေပမယ့္ ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏိုဝင္ဘာလက က်င္းပခဲ့တဲ့ (၆၃)ႏွစ္ေျမာက္ ကရင္ျပည္နယ္ေန႔ အခမ္းအနားမွာေတာ့ ၿပိဳင္ပြဲဝင္ ဒံုး ၁၄ဖြဲ႔သာ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ ခဲ့ပါတယ္။

ၿပိဳင္ဒံုးေတြ ေလ်ာ့နည္းလာတာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ (၆၃)ႏွစ္ေျမာက္ ကရင္ျပည္နယ္ေန႔ အထိမ္းအမွတ္ ဒံုးအကၿပိဳင္ပြဲရဲ႕ ဒိုင္ခ်ဳပ္ ေစာ ခင္ေမာင္ျမင့္က “ဒံုးတစ္ဒံုးျဖစ္ဖို႔က သိန္းငါးဆယ္၊ ေျခာက္ဆယ္ေလာက္ ကုန္တယ္။ ျပန္ရတဲ့ဆုနဲ႔ မကာမိဘူး။ ျပည္နယ္ပြဲဆို ေတာ့ စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္ေအာင္ မျဖစ္မေန ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ေပးၾကတာ။ တစ္ခ်ဳိ႕က်ေတာ့ ဒီေလာက္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားတဲ့ အတြက္ ေက်းရြာအုပ္စုတစ္ခုအေနနဲ႔ မတတ္ႏုိင္တဲ့အခါေတြက်ေတာ့ ၿပိဳင္ဒံုးေတြ ေလ်ာ့နည္းလာတာ ျဖစ္တယ္။”လို႔ ေကအိုင္စီ ကို ေျပာျပခဲ့ဖူးပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ ျမင့္တက္လာမႈနဲ႔အတူ ဒံုးအကအတြက္ ဝတ္စံုေစ်းကလည္း မေသးပါဘူး။ တာဝန္ရွိသူေတြ အဘက္ဘက္ကေန စရိတ္ေတြ အျပည့္အဝ ေထာက္ပံ့ေပးႏုိင္မယ္ဆိုရင္ ဒံုးအေရအတြက္လည္း ပိုမ်ားလာႏိုင္တယ္လို႔ အဆိုပါ ဒိုင္ခ်ဳပ္က ေျပာပါတယ္။

ပန္းတေနာ္ၿမိဳ႕နယ္၊ စံက်ေက်းရြာမွာ ယခင္က တစ္ႏွစ္ကို ဒံုး ၃ဖြဲ႔အထိ ဖဲြ႔စည္းႏုိင္ခဲ့ၿပီး ၿပိဳင္ပြဲဆုေတြ ရရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္း ေျပာျပသူ က ကရင္အမ်ဳိးသားပါတီ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴး မန္းေက်ာ္ၿငိမ္းပါ။ “ကရင္ျပည္နယ္က ဒံုးေတြဆို တစ္ဖြဲ႔ကို အနည္းဆံုး ၃၂ ေယာက္နဲ႔ ကၾကတယ္။ တုိ႔ဆီမွာေတာ့ ၃၂ေယာက္ စုစည္းဖုိ႔ မလြယ္ေတာ့ ၂၄ေယာက္နဲ႔ကတယ္။ ဒါေတာင္ လူငယ္ေတြ မရွိ ေတာ့ဘူး။ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ လူငယ္ေတြ ရပ္ေဝးကို ထြက္အလုပ္လုပ္ရတယ္။ ရွိတဲ့လူေတြကလည္း ဒါနဲ႔ လံုးပမ္းေနေတာ့ အခ်ိန္ေပးဖုိ႔ မလြယ္ဘူး။ ေပးႏုိင္ျပန္ေတာ့လည္း စရိတ္ထုတ္မဲ့သူ မရွိျပန္ဘူး။ ဒီလိုေတြ ျဖစ္ေနတယ္။”လို႔ ေျပာပါတယ္။

ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ယခင္က ဧရာဝတီတိုင္းက ေက်းရြာေတြမွာ ရြာတိုင္းရြာတိုင္း က်င္းပခဲ့ၾကသလို ကေလးဒံုး၊ လူလတ္ ဒံုး၊ လူႀကီးဒံုး၊ က်ားဒံုး၊ စုေပါင္းဒံုး စသည္ျဖင့္ ဒံုးအဖြဲ႔မ်ားစြာ ထြက္ႏိုင္တဲ့အျပင္ ပန္းတေနာ္ၿမိဳ႕နယ္ ဒံုးအဖြဲ႔ဆိုလည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ အာလိန္ငါးဆင့္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၀င္းထဲမွာ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီ(မဟာရန္ကုန္)က က်င္းပျပဳလုပ္တဲ့ ဒံုး ၿပိဳင္ပြဲမွာ ႏွစ္တိုင္းလိုလို ဆုေတြ ရယူႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ကရင္လူမ်ဳိးအမ်ားစုျဖစ္တဲ့ ပန္းတေနာ္ၿမိဳ႕နယ္ဟာ ကရင္စာေပ သင္ၾကား လာခဲ့တာလည္း ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ေက်ာ္ၾကာခ့ဲၿပီျဖစ္သလို ၿပိဳင္ဒံုးအစဥ္အလာရွိခဲ့တာေတာင္မွ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ၾကာၾကာ ရပ္တည္ဖို႔ မလြယ္ေတာ့တဲ့ အေနအထားေရာက္ေနၿပီးလို႔ ဦးစီးဦးေဆာင္သူေတြက ဖြင့္ဟေျပာဆိုလာၾကပါၿပီ။

ကရင္႐ိုးရာအကေတြထဲမွာ ၿပိဳင္ဒံုးအက၊ ဝါးညႇပ္အက၊ ႀကိဳးက်စ္အက၊ ကၽြဲဒံုးအက၊ က်ားဒံုးအက၊ စုေပါင္း ဒံုးအက၊ ရွာလဖလံု (ခ) သက္ႀကီးဒံုးအကအျပင္ ကရင္ဓားသိုင္းအက၊ ပ်ားဖြပ္အက၊ ေတးသ႐ုပ္ေဖာ္ အကစတဲ့ အမ်ဳိးအစားမ်ားစြာအနက္ ကရင္ဒံုး အက ေမွးမွိန္လာေပမယ့္လို႔ တျခားေသာ ကရင့္႐ိုးရာအကေတြကို ထီးထာကလုန္းမွာ ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။

လူအားေငြအား ေလွ်ာ့ခ်ၿပီး ကရင္ဒံုးအက ကြယ္ေပ်ာက္မသြားေအာင္ ျပန္လည္ထိန္းသိမ္းႏိုင္သလိုပဲ ေငြနည္းနည္း၊ လူတစ္ ေယာက္ႏွစ္ေယာက္နဲ႔ ေဖာ္ထုတ္ကျပႏိုင္တဲ့ ဓားႏွစ္လက္၊ အိုးစည္၊ လင္းကြင္း၊ ေမာင္းတီးခတ္သူ အပါအ၀င္ လူ ၁၀ေယာက္ ေလာက္နဲ႔ ကျပႏိုင္တဲ့ ကရင္႐ိုးရာအကေတြလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကရင္႐ိုးရာ ဓားသိုင္းအကေတြနဲ႔ အျခားေသာ ႐ိုးရာအကေတြ ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ကျပၾကရင္း အားသာခ်က္ထက္ အားနည္းခ်က္ ပိုမ်ားေနေသးတဲ့ ထီးထာကလုန္းက ကရင့္ ဒံုး ေမွးမွိန္ပ်က္သုဥ္းမသြားေစဖို႔ “ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ၿပီ” ဆိုၿပီး ကရင့္အေရး လက္ေႏွးေနဆဲ အမန္းေတြ၊ အဂါ့ေတြဆီမွာ ပံုအပ္၊ ယံုမွတ္မေနၾကဘဲ “စည္းလံုး ခ်ိန္တန္ၿပီ” ဆုိတဲ့ အမ်ဳိးသားေရးအသိစိတ္ ေရွ႕တန္းတင္ကာ ရွိသမွ် ခြန္အားေတြကို စြမ္းအင္အ ျဖစ္ ထုတ္သံုးရင္း ဒံုးအကကို ဆက္ကၾကပါစို႔လို႔သာ တိုက္တြန္းလိုက္ပါရေစ။