Home ေဆာင္းပါး ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းကို ဘယ္လို သမုိင္းအျမင္နဲ႔ေရးသင့္သလဲ

ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းကို ဘယ္လို သမုိင္းအျမင္နဲ႔ေရးသင့္သလဲ

244
Photo-Karen National History Committee (1)

(ေမာင္ေက်ာ္စြာ)
(၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ ေမလ ၁၂ ရက္)

(KIC) ကရင္သတင္းစဥ္ရဲ႕ ဝဘ္ဆိုဒ္မွာ လြန္ခဲ့တဲ့ ဧၿပီလ ၂၆ ရက္ ေန႔စြဲနဲ႔ ေဖာ္ျပထားတဲ့ သမုိင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာနန္းလိႈင္နဲ႔ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္းကို ဖတ္ရပါတယ္။ ဒီေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္းကို စိတ္ဝင္စားသူ အေတာ္မ်ားပါတယ္။ မွ်ေဝ (share) တဲ့ အေရအတြက္ လည္း အေတာ္မ်ားတာ သတိျပဳမိပါတယ္။ ဒီအေရအတြက္ကိုၾကည့္ၿပီး စိတ္ဝင္စားသူအေတာ္မ်ားတယ္ဆုိတဲ့ ေကာက္ခ်က္ကို ခ်တာပါ။

ဒီေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္းကို စိတ္ပါဝင္စားၾကသူေတြထဲမွာ က်ေနာ္လည္း တစ္ေယာက္အပါအဝင္ျဖစ္ပါတယ္။ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္း ခန္းအေပၚ၊ ေမး/ေျဖ ေဖာ္ျပထားတဲ့ အေၾကာင္းအရာအခ်က္အလက္ေတြအေပၚ ေယဘုယ်စိတ္ဝင္စားၾကတာခ်င္းမွာ တူညီၾကေပမယ့္ စိတ္ဝင္စားၾကသူအသီးသီးရဲ႕ ကုိယ္စီ ရႈျမင္ၾကတဲ့ သေဘာထားအျမင္မ်ားကေတာ့ သဘာဝက်စြာပဲ မတူကြဲျပားေနမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေဆာင္းပါးမွာ က်ေနာ္သေဘာထားအျမင္ကို တင္ျပလိုက္ပါတယ္။

ပထမဆံုးေျပာၾကားခ်င္တဲ့အခ်က္ကေတာ့ “ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္း” ျပဳစုေနတဲ့သတင္းကို ၾကားသိရလုိ႔ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ခရီးဦးႀကိဳဆုိပါတယ္ ဆုိတဲ့အခ်က္ကို ေျပာၾကားလုိတာျဖစ္ပါတယ္။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခ်ိန္ဇယားနဲ႔အညီ ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ျမင္စြာ ျပဳစုႏုိင္ပါေစ၊ အျမန္ဆံုးထုတ္ေဝျဖန္႔ျဖဴးႏုိင္ပါေစလုိ႔လည္း တဆက္တည္း ဆႏၵျပဳလုိက္ပါတယ္။

လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရဲ႕ သမုိင္းကိုျပဳစုတဲ့ အလုပ္ဟာ အင္မတန္က်ယ္ဝန္းႀကီးမားပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေပါ့ေပါ့ဆဆ ၿပီးစလြယ္လုပ္လို႔ ရ တဲ့ ကိစၥမ်ိဳးလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ပညာရွင္အစုအဖြဲ႔နဲ႔စနစ္တက် ျပဳလုပ္ရမယ့္ လုပ္ငန္းတာဝန္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သမုိင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာနန္းလိႈင္ဦးေဆာင္တဲ့ အဖြဲ႔က ျပဳစုမယ္လို႔ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္းအရ သိရွိရပါတယ္။

ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းကို ဘယ္လို ဦးတည္ခ်က္၊ ဘယ္လုိရည္ရြယ္ခ်က္ေတြနဲ႔ျပဳစုမွာလဲဆုိတဲ့ အ ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ေကအုိင္စီကလည္း ဒီအခ်က္ကို တိတိက်က် ထုတ္ေဖာ္ေမးျမန္းထားတာကို ေတြ႔ရၿပီး ဒီေမးခြန္းအေပၚ ေဒါက္တာနန္း လိႈင္ ေျဖၾကားတဲ့ အေျဖဟာလည္း အျခားေမးခြန္းေတြထက္ ပုိၿပီးက်ယ္က်ယ္ဝန္းဝန္းေျဖထားတာကို သတိျပဳမိပါတယ္။

“ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္း” ျပဳစုဖုိ႔အတြက္ ရန္ကုန္တုိင္းစာ/ယဥ္က တာဝန္ေပးတာလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ “က်ေနာ့္ကိုတာဝန္ေပးတဲ့ ရန္ကုန္တုိင္းစာယဥ္ ဥကၠဌ၊ ဝန္ႀကီးေနာ္ပန္းသဥၨာမ်ိဳးရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုေတာ့ တိတိက်က် မသိဘူး” လို႔ ေဒါက္တာနန္းလိႈင္က ပြင့္ပြင့္ လင္းေျဖၾကားထားၿပီး၊ သူသိတာသူျမင္တာကို ေဒါက္တာနန္းလိႈင္က ဘုိးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ တြင္းသစ္တုိက္ဝန္ မဟာသေရစည္သူ ဦးထြန္းညိဳက ရာဇဝင္သစ္ကို ျပန္လည္ေရးသားတာကေန (နဝတ)ဥကၠ႒ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီးေစာေမာင္ရဲ႕ “ျမန္မာ့သမုိင္းျဖစ္ရပ္မွန္မ်ား ေရး သား ျပဳစုေရးအဖြဲ႔” အထိ အခ်က္အလက္အေထာက္အထားေတြနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ျပဳစုရသလဲ ဆုိတာကို ေျဖထားတာေတြ႔ရပါတယ္။

သူဆုိလုိခ်င္တာကေတာ့ အုပ္စုိးသူအာဏာပုိင္ တစ္ဦးကေန ေနာက္တစ္ဦးသုိ႔ ေျပာင္းလဲသြားတဲ့အခါ အသစ္ျဖစ္လာတဲ့ အုပ္စုိးသူအာဏာပုိင္ရဲ႕ ညႊန္ၾကားခ်က္နဲ႔အညီ သမုိင္းကို ျပန္လည္ေရးသား စီရင္ၾကရတာပဲဆုိတဲ့အခ်က္ကို ေထာက္ျပလုိဟန္တူပါ တယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ “ဖက္ဒရယ္ဒီမုိကေရစီျပည္ေထာင္စုကို ဦးတည္ၿပီးသြားမယ္၊ သြားေနတဲ့အခါမွာ” ကုိယ္ပုိင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈအခုိင္အမာရွိၾကတဲ့ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြအေနနဲ႔ မိမိတုိ႔ရဲ႕သက္ဆုိင္ရာလူမ်ိဳးသမုိင္းကို ျပဳစုရမယ္ဆုိတဲ့အခ်က္ကို သမုိင္း ေတြေရးသားေပၚထြက္လာၿပီး ျဖစ္တဲ့ မြန္၊ ရွမ္း၊ ပအိုဝ္း၊ ပေလာင္ (တအာင္း) တုိ႔ကို ပမာျပဳၿပီး ေျဖၾကားထားတာေတြ႔ရပါတယ္။

ေနာက္ထပ္တစ္ခ်က္ဘာလဲဆုိေတာ့ “ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႀကီးတည္ၿမဲဖို႔နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ကို အေထာက္အကူျဖစ္ဖို႔” ရည္စူးထားတယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။
အထက္မွာ တင္ျပခဲ့တာေတြက ေဒါက္တာနန္းလိႈင္ေျဖၾကားထားတဲ့ အခ်က္ေတြထဲကေန သမုိင္းကို ဘာေၾကာင့္ျပဳစုရသလဲ ဆုိတဲ့ ေမးခြန္းအတြက္ အေျဖေတြျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္ယူဆတဲ့အခ်က္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ေဒါက္တာနန္းလိႈင္က သမုိင္းျပဳစုတာ ဟုိအရင္ေခတ္နဲ႔မတူတဲ့ အခ်က္အလက္တစ္ခုကုိလည္း ေကအုိင္စီရဲ႕ေမးခြန္း (ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းကို ဘယ္လိုရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ျပဳစုတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ျပဳစုေရးသားဖုိ႔ လိုအပ္တယ္) ကိုေျဖၾကားရင္ တစ္ဆက္ တည္းထည့္ေျပာထားတာရွိပါတယ္။ သူေျဖထားတဲ့အေျဖအတိုင္း လုိအပ္တဲ့အပုိင္းကိုသာ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။

“ ျမန္မာ့သမုိင္းျဖစ္ရပ္မွန္မ်ား ေရးသားျပဳစုေရးအဖြဲ႔ ပညာရွင္ႀကီးေတြနဲ႔ လုပ္သည့္တုိင္ေအာင္၊ ပညာရွင္ႀကီးေတြက အစိုးရရဲ႕ အာဏာစက္ေအာက္ကေနလုပ္ရတာ။ အခုက်ေနာ္တုိ႔က ကင္းတယ္။ အစိုးရအာဏာစက္ေအာက္ကေနလုပ္တာမဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္ တုိင္းရင္းသား ကိုယ့္လူမ်ိဳးကေန လုပ္တာ။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေဖာ္ထုတ္မယ္” တဲ့။

ဘယ္အတုိင္းအတာအထိ “ကင္း” သလဲ။ “လြတ္လြတ္လပ္လပ္” ဘယ္ေလာက္ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္သလဲ ဆုိတဲ့အခ်က္ကိုေတာ့ “ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းက်မ္း” ေပၚထြက္လာတဲ့အခါမွ အတိအက် အခုိင္မာ အကဲျဖတ္ႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

တတိယအခ်က္ေျပာလုိတာကေတာ့ “ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းက်မ္း”ရဲ႕ ကာလအတုိင္းအတာသတ္မွတ္ခ်က္၊ ပုိင္းျခားမႈနဲ႔ သမုိင္းကို ဘယ္လိုအျမင္နဲ႔ျပဳစုေရးသားမလဲဆုိတဲ့အခ်က္ပါပဲ။

အခ်ိန္ကာလအတိုင္းအတာကို ေဒါက္တာနန္းလိႈင္က အခုလို ေျဖၾကားထားတာေတြ႔ရပါတယ္။
“ကရင္ကို ျမန္မာ့ေျမေပၚမွာ စတင္အေျခခ်ေနထုိင္တဲ့ သမုိင္းမစတင္မီေခတ္၊ အဲ့ကေနစၿပီးေတာ့ ေကအဲန္ယူနဲ႔ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္လက္မွတ္ထိုးတဲ့ အခ်ိန္ထိကို က်ေနာ္ဆြဲထားတယ္”တဲ့။ ဒီသမုိင္းစဥ္ကာလႀကီးကို ပထမေထာင္စုႏွစ္၊ ဒုတိယေထာင္စုႏွစ္ တတိယေထာင္စုႏွစ္ ဆုိၿပီး ခြဲျခားေရးသားမယ္လုိ႔လည္းဆုိထားပါတယ္။ ျပဳစုၿပီးစီးမယ့္အခ်ိန္ဇယားကိုေတာ့ အခုလိုေျပာထားတာ ဖတ္ရ ပါတယ္။ “က်ေနာ္တုိ႔ ၂၀၁၇ ၾသဂုတ္လက စတယ္။ ၂၀၂၀ ေရြးေကာက္ပြဲမတုိင္မီ ၆ လအလို ၂၀၁၉ ဇြန္ေလာက္မွာ အၿပီး သတ္ႏုိင္ ေအာင္ဆြဲထားတယ္” တဲ့။

ဒါေတြကေတာ့ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္း ျပဳစုမယ့္ သမုိင္းကာလအပုိင္းအျခားနဲ႔ ျပဳစုေရးသားၿပီးစီးမယ့္အခ်ိန္ဇယားဆုိင္ရာကိစၥ ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြအျပင္ ပုိၿပီးအေရးႀကီး (ခုနက ဟာေတြကို အေရးမႀကီးဘူးလို႔ မဆုိလိုပါဘူး) တာက ဖတ္ရႈ၊ တူးေဖာ္၊ ေမးျမန္း စုေဆာင္းရရွိလာတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ဘယ္လိုသမုိင္းအျမင္န႔ဲေရးမလဲဆုိတဲ့ကိစၥပါပဲ။ ဒီကိစၥဟာ သမုိင္းက်မ္းတစ္ခုရဲ႕အသက္ ဝိဉာဥ္ဆုိင္ရာ အစိတ္အပုိင္းျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္ ယူဆပါတယ္။

ဒီအပုိင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေဒါက္တာနန္းလိႈင္ကေတာ့ သူ႔အျမင္ကို အခုလို အေျဖေပးထားပါတယ္။
“ က်ေနာ္တို႔က ေရးတဲ့အခါ ဘက္လုိက္မႈကင္းေအာင္ ဘက္လိုက္မႈကို လြတ္ေအာင္ေရွာင္ေရးမယ္။ အဲ့ေတာ့ ဘယ္လုိအေနနဲ႔ ေရးမလဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္ တတိယပုဂၢိဳလ္(Third Person) အေနနဲ႔ေရးမယ္။ အစိုးရလည္း မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္ကိုယ္၌ ကရင္ဆိုတဲ့ အေတြးပါ ေဖ်ာက္ထားၿပီး ေရးမယ္။ အဲ့ဒါက အမွန္ကို လိုခ်င္လို႔” တဲ့။

ဒီအျမင္အေပၚ က်ေနာ္ေဝဖန္ေဆြးေႏြးလိုပါတယ္။
ဒီအျမင္ဟာ အလြယ္ေျပာရရင္ “ဘက္မလိုက္တဲ့ သမုိင္းအျမင္” (ဝါ) “အားလံုးလက္ခံႏုိင္မယ့္ သမုိင္းအျမင္” လို႔ ဆုိရပါလိမ့္ မယ္။ ဒီအျမင္နဲ႔ “KNDO (၁၉၄၉)လႈပ္ရွားမႈကေန ယေန႔မ်က္ေမွာက္ကာလအထိ ျဖစ္ရပ္ေတြ”ကို ၾကည့္ျမင္အကဲျဖတ္ေရးသားတဲ့ အခါ မွာ ရွင္းလင္းၾကည္လင္ျပတ္သားစြာ ေရးသားႏုိင္ပါ့မလား။
သူ႔ကုိယ္သူ “ကရင္ဆုိတဲ့ အေတြးပါ ေဖ်ာက္ထားၿပီးေရးမယ္” ဆုိတဲ့ေျပာဆုိခ်က္ကလည္း သမုိင္းက်မ္းျပဳဆရာကေန စိတ္ကူး ယဥ္ ဝတၳဳေရးဆရာဘက္ကို ေရာက္သြားသလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ သမိုင္းဆုိတာ ရွာေဖြေလ့လာလုိ႔ရရွိတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ အားလံုးကို အမွတ္စဥ္ထုိးၿပီး တင္ျပတဲ့ကိစၥမ်ိဳးမွ မဟုတ္တာ။ အျခားေခတ္ၿပိဳင္သမုိင္းအေထာက္အထားနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ သမုိင္းဆရာ၊ သမုိင္းက်မ္းျပဳသူ၊ သမုိင္းက်မ္းျပဳစုတဲ့ေကာ္မတီ သုိ႔မဟုတ္ အဖြဲ႔က ရရွိလာတဲ့ သမုိင္းအခ်က္အလက္ေတြကို သူတုိ႔ကုိင္စြဲထားတဲ့ “သမိုင္းအျမင္”နဲဲ႔ အကဲ ျဖတ္တာေတြ မျဖစ္မေန လုပ္ၾကရမွာ မဟုတ္လား။
“ဘက္လုိက္မႈ ကင္းေအာင္၊ ဘက္လိုက္မႈကို လြတ္ေအာင္ေရွာင္ေရးမယ္”ဆုိတဲ့ “သမုိင္းအျမင္”ရယ္လုိ႔ တကယ္ေရာ တကယ့္ လက္ေတြ႔ဘဝမွာ ရွိႏုိင္ပါ့ မလား။
ေမးခြန္းဆက္ထုတ္စရာရွိတာက “အမွန္”ဆုိတာ ဘယ္ဟာကိုေခၚမွာလဲ။ “မွန္တယ္/မမွန္ဘူး”ဆုိတာကို ဘယ္စံနဲ႔တုိင္းတာ ၿပီး ဆံုးျဖတ္မွာလဲ ဆုိတဲ့ ကိစၥေတြအထိ ေရာက္ရွိသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။

Photo-Karen National History Committee

ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုုသမိုင္းအျမင္နဲ႔ေရးတဲ့ သမုိင္းက်မ္းဟာ ဘက္ႏွစ္ဖက္စလံုးကေန က်ယ္ျပန္႔ႀကီးမားတဲ့ ကုိယ္စီတုန္႔ျပန္မႈေတြ တသီတတန္းႀကီးေပၚထြက္လာေအာင္ လမ္းဖြင့္ဖိတ္ေခၚလိုက္သလိုလည္း ျဖစ္ေနေတာ့မွာပါ။

“သမုိင္းမတုိင္မီေခတ္၊ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ေတြ” အေပၚမွာ သမုိင္းအျမင္၊ သေဘာထားဆုိင္ရာ အျငင္းအခုန္ေတြဟာ ႏိႈင္းယွဥ္ ခ်က္အရ “ကိုလိုနီေခတ္၊ လြတ္လပ္ေရးလႈပ္ရွားမႈေခတ္ကာ၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္လာတဲ့ ေခတ္ကာလ” ေတြ အေပၚမွာေလာက္ သိပ္ၿပီးက်ယ္ျပန္႔မွာ မဟုတ္ေပမယ့္၊ ၿဗိတိသွ် ကိုလုိနီ ဘဝစတင္က်ေရာက္သြားတဲ့ေခတ္ကာလ (၁၈၂၄ ခုႏွစ္) ကေန လြတ္လပ္ေရးျပန္လည္ရရွိတဲ့(၁၉၄၈)၊ ျပည္တြင္းစစ္စတင္ ျဖစ္ပြားတဲ့ ေခတ္ကာလပုိင္းနဲ႔ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ကာလျဖစ္ရပ္ေတြ အေပၚမွာ ေတာ့ ျငင္းခုန္မႈေတြ ပုိမိုသဲသန္ေနလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။

“ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္း”ဆုိတာ ဗမာျပည္ဆုိတဲ့ပထဝီအပိုင္းအျခားေဒသ၊ ဒီပထဝီေဒသအပုိင္းအျခားေပၚမွာေပၚေပါက္လာတဲ့ သမိုင္းျဖစ္ရပ္ေတြ၊ သမုိင္းျဖစ္စဥ္ေတြ(ပေဒသရာဇ္အုပ္စိုးမႈေခတ္ကာလျဖစ္ရပ္ေတြ၊ ကုိလိုနီျပဳခံရတဲ့ကာလ၊ ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕တြန္းလွန္ေရး၊ ဖက္ဆစ္ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရး လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈ၊ ျပည္တြင္းစစ္ စသျဖင့္)နဲ႔ ကင္းကြာၿပီးေရးသားဖုိ႔ဆုိတာ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။

ဒါ့အျပင္ ကရင္အမ်ိဳးသားေတြရဲ႕ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈျဖစ္တဲ့ “တန္းတူေရးနဲ႔ ကုိယ္ပုိင္ျပ႒ာန္းခြင့္ရရွိေရးလႈပ္ရွားမႈ”ကို အေလး ထားၿပီး ျပည့္ျပည့္စံုစံု က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေနရာေပး မေဖာ္ျပဘဲ “ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းက်မ္း”ဟာ ျပည့္စံုႏုိင္လိမ့္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။

“ကရင္အမ်ိဳးသားေတြရဲ႕ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ”လို႔ ၿခံဳငံုေျပာလုိက္ရေပမယ့္ ဒီအထဲမွာ အေျခခံအားျဖင့္ မတူတဲ့ ဦးတည္ခ်က္နဲ႔ တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ၾကတဲ့ ကာလပုိင္း ႏွစ္ရပ္ပါဝင္ေနပါတယ္။ ပထမကာလတစ္ခုက “ေကာ္သူးေလ” ဆုိတဲ့ “တုိင္းႏုိင္ငံထူေထာင္ရရွိေရး” ကို ဦးတည္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကၿပီး၊ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းကာလေတြေရာက္မွသာ “တန္းတူေရး၊ ကုိယ္ပုိင္ျပ႒ာန္းခြင့္ရရွိေရးနဲ႔ ဖက္ဒရယ္ျပည္ ေထာင္စု ထူေထာင္ေရး” ဆုိတဲ့ ဘက္ကို တစတစ ေျပာင္းလဲတိမ္းညြတ္သြားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုကာလေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကရင္အ မ်ိဳးသားသမုိင္းေရးသားျပဳစုမယ့္ အဖြဲ႔နဲ႔ဦးေဆာင္သူတုိ႔က “ဘက္လုိက္မႈ ကင္းေအာင္၊ ဘက္လိုက္မႈကို လြတ္ေအာင္ေရွာင္ေရးမယ္”ဆုိတဲ့ “သမုိင္းအျမင္” နဲ႔ ဘယ္လို အကဲျဖတ္ေရးသားမွာလဲဆုိတဲ့အခ်က္ဟာ အမွန္ပဲစိတ္ဝင္စားဖုိ႔ ေကာင္းမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဥပမာေမးခြန္း တစ္ခုပဲ ေဖာ္ျပေမးျမန္းၿပီး က်ေနာ္႔ေဆာင္းပါးကို နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါရေစ။

ကရင္အမ်ိဳးသားအေရးလႈပ္ရွားၾကသူေတြက ေစာဘဦးႀကီးကို“ကရင္အမ်ိဳးသားအာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး”လုိ႔ သေဘာထား ေပမယ့္ အုပ္စိုးသူအဆက္ဆက္က ဒီလိုသေဘာမထားႏုိင္ပါဘူး။ မထားပါဘူး။

ေျပာင္းလဲေနပါၿပီဆုိတဲ့ ဒီမုိကေရစီေခတ္ဆုိတာမွာေတာင္ “ေစာဘဦးႀကီး႐ုပ္ထု”ကုိ ေနရာခ်ထားခြင့္ မျပဳႏုိင္ေသးဘူး မဟုတ္ လား။ ေစာဘဦးႀကီးဟာ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းလႈပ္ရွားမႈထဲက အထင္ကရသမုိင္းဝင္ပုဂၢိဳလ္ေတြအနက္ ထင္ရွားတဲ့ သမုိင္းဝင္ပုဂၢိဳလ္ ႀကီးတစ္ဦးပဲ မဟုတ္ပါလား။ သူ႔(ေစာဘဦးႀကီး) အေပၚ “ဘက္လုိက္မႈ ကင္းေအာင္၊ ဘက္လိုက္မႈကို လြတ္ေအာင္ေရွာင္ေရးမယ္”ဆုိတဲ့ “သမုိင္းအျမင္”နဲ႔ ဘယ္လိုအကဲျဖတ္ေရးမလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပါပဲ။ ဒါဟာ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းဆုိတဲ့ အေဆာက္အအံုႀကီးထဲက အခ်က္ အလက္တစ္ခု၊ ေမးခြန္းတစ္ခုမွ်သာ ျဖစ္ပါေသးတယ္။ က်န္တဲ့သမုိင္းျဖစ္ရပ္ေတြ၊ သမုိင္းဆုိင္ရာကိစၥေတြအေပၚမွာ ဘယ္လိုသေဘာထား အကဲျဖတ္မလဲ။

ညႊန္း – ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းျပဳစုေရး သမုိင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာနန္းလႈိင္ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုျခင္း (၂၆-၄-၂၀၁၆) KIC