Home ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္း ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းျပဳစုေရး သမုိင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာနန္းလႈိင္ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုျခင္း

ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းျပဳစုေရး သမုိင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာနန္းလႈိင္ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုျခင္း

272

“က်ေနာ္ တတိယပုဂၢိဳလ္ (Third Person) အေနနဲ႔ ေရးမယ္။ အစိုးရလည္း မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္ကိုယ္၌ ကရင္ဆိုတဲ့ အေတြးပါ ေဖ်ာက္ထားၿပီး ေရးမယ္။ အဲ့ဒါက အမွန္ကို လိုခ်င္လို႔”

ေကအုိင္စီ-ပထမဦးဆံုးအေနနဲ႔ ဆရာသမုိင္း ဘာသာရပ္ အထူးျပဳတဲ့ ပညာရွင္တစ္ဦး ျဖစ္လာခဲ့တဲ့ ေနာက္ခံ သမုိင္းေၾကာင္းေလးကို ေျပာျပေပးပါ။

က်ေနာ္ သမုိင္းကို ဝါသနာပါလာတာက အေဖကိုယ္၌က စာေပသမား၊ သူဖတ္တဲ့ စာအုပ္ေတြရွိတယ္။ စာအ ေၾကာင္း စာေပအေၾကာင္းလည္း မိသားစုထဲမွာ ေဆြးေႏြးေနတာ ရွိတယ္။ အဲ့ဒါေတြက က်ေနာ့္ကို အခုခ်ိန္မွာ တြန္းပုိ႔လိုက္တဲ့ အခ်က္ေတြေပါ့။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ဆီမွာ အဆင့္ျမင့္တန္း တက္ဖုိ႔ ဘဲြ႔ႀကိဳ တမ္းတက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ သမုိင္းရဲ႕ ရာဇဝင္က်မ္း ဥပမာ-မွန္နန္းရာဇဝင္မျမင္ဘူးလို႔ အခုစာၾကည့္ုတုိက္မွာ သြားၾကည့္ဆိုၿပီး ေျပာတာေတြျမင္ဖူးတယ္။
အဲ့ေတာ့ က်ေနာ္တို႔က မွန္နန္းရာဇဝင္၊ ဦးကုလား မဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးတို႔ စာအုပ္ေတြ မေပါေသးတဲ့ အခ်ိန္ အခါမွာ ရွားပါးတဲ့ အခ်ိန္မွာ က်ေနာ္က ဖတ္ေနရတယ္။ အဲ့ဒါ အေဖစုေဆာင္းေပးခဲ့တဲ့ ဟာေတြေပါ့။ ၈ တန္း ၉ တန္းေလာက္ထဲက က်ေနာ္ဖတ္ေနရတယ္။ အဲ့ေတာ့ က်ေနာ့္ကို အခုလို သမုိင္းပညာရွင္ျဖစ္လာဖုိ႔အတြက္ တြန္းအားေပးတာက က်ေနာ့္အေဖ၊ ေနာက္မိသားစုအသိုင္းအဝိုင္းနဲ႔ ဆရာ သမားေတြေပါ့ေနာ္။
ဘာသာရပ္တစ္ခုရဲ႕ ပညာရွင္ဆိုတာက ဒီဘာသာရပ္တစ္ခုကို အထူးျပဳၿပီးေတာ့ အဆင့္ျမင့္ပညာေတြ သင္ယူ လာၿပီးေတာ့ သူယူထားတဲ့ဘဲြ႔နဲ႔ သူလုပ္တဲ့အလုပ္က အံကိုက္ျဖစ္ရမယ္။ အဲ့ပညာရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆက္လက္ အသက္ေမြးေနရမယ္။ ဥပမာ- သမုိင္းသုေတသနမွာ လုပ္တယ္။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနမွာ လုပ္တယ္ ဆိုတာ မ်ိဳးေပါ့။ ဒီလိုမဟုတ္ဘဲဲ ဘာမွ မဆိုင္တဲ့ တစ္ေနရာေရာက္သြားရင္ သူသင္ထားတာနဲ႔ မအပ္စပ္ဘဲ သူ႔ပညာ ရပ္က ဆက္တိုးတက္ဖုိ႔ မရွိေတာ့ဘူး။
အဲ့ေတာ့ က်ေနာ္ ျမင္တာကေတာ့ ပညာရွင္ဆိုတာေတာ့ တစ္ခြန္းထဲေျပာရမယ္ဆုိရင္ သုေတသန စာတမ္းနဲ႔ အကဲျဖတ္ တာ။ သုေတသန စာတမ္းေကာင္းဘယ္ေလာက္ထြက္ၿပီးလဲ။ သုေတသန စာတမ္းဆိုတာ သာမန္ ေဆာင္းပါး မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔က အသစ္တစ္ခု ေပးရမယ္။ အသစ္ဆိုတဲ့ ေနရာမွာမွ အေတြးသစ္ေပးမွာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ေတြ႔ရွိမႈ အသစ္လား အဲ့ႏွစ္ခုထဲက တစ္ခုခု ေပးႏုိင္မွ ႏုိင္ငံတကာ အဆင့္မွီတဲ့ ေဆာင္းပါးမ်ိဳး၊ တကၠသိုလ္အဆင့္မွီတဲ့ ေဆာင္းပါးမ်ိဳး ဘယ္ ေလာက္ေရး ႏုိင္သလဲဆိုတဲ့ အေပၚမွာ မူတည္တာေပါ့။ ဘြဲ႔ဘယ္ ေလာက္ယူယူ ဘာမွမလုပ္ရင္ ေသသြားေရာ။

ေကအုိင္စီ-ဆရာအခု ကရင္အမ်ိဳးသား သမုိင္းျပဳစုဖုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေျခအေနကိုလည္း ေျပာျပေပးပါလား။

က်ေနာ္ ၂၀၁၃ တုန္းက ဖားအံ ဦးေဆာက္ပန္းစာေပကေနၿပီးေတာ့ “ကရင္”ဆိုတဲ့ စာအုပ္ တစ္အုပ္ထြက္တယ္။ အဲ့စာအုပ္က ဘာသာျပန္စာအုပ္ပါ။ ဘယ္လုိ ျပန္လဲဆိုေတာ့ တစ္အုပ္ထဲကို ျပန္တာမဟုတ္ဘူး။ ကရင္အ ေၾကာင္း ေရးထားတဲ့ သုေတသနစာတမ္းေတြ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ စာတမ္းေတြ၊ ေနာက္သိသင့္သိထုိက္တဲ့ဟာေတြ ေနာက္ က်ေနာ္ရဲ႕ သုေတသန စာတမ္းတစ္ေစာင္ပါတယ္။ အဲ့ဒါေတြ ေပါင္းၿပီးေတာ့ စာအုပ္ထုတ္တယ္။ အုပ္ ၃,၀၀၀ ေလာက္ကုန္တယ္။ အဲ့စာအုပ္ကို ျမင္ေတာ့ က်ေနာ့္ကို ရန္ကုန္တုိင္းစာယဥ္က တာဝန္ရွိသူေတြက ခ်ိတ္ဆက္လာတဲ့ သေဘာေပါ့ေနာ္။ အဲ့ကေန တစ္ဆင့္ ကရင္အမ်ိဳးသား သမုိင္းျပဳစုဖုိ႔အတြက္ ရန္ကုန္တုိင္း စာ/ယဥ္က အခုလုိ တာဝန္ေပးတာေပါ့ေနာ္။

ေကအုိင္စီ-ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းကို ဘာလိုရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ျပဳစုတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ျပဳစုေရးသားဖုိ႔ လိုအပ္တယ္ ဆိုတာကို ရွင္းျပေပးပါ။

သမိုင္းေရးတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေပါ့။ က်ေနာ့္ကိုတာဝန္ေပးတဲ့ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး ကရင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ေကာ္မတီရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ သူတုိ႔ ေျပာတာပိုေကာင္းမယ္။ က်ေနာ္ေတာ့ မေျပာလိုဘူး။ က်ေနာ္ျမင္တာ က်ေနာ္သိတာေတာ့ ေျပာမယ္။ သမုိင္းဆိုတာ အတိတ္က ျဖစ္စဥ္။ အတိတ္က ျဖစ္တဲ့ အျဖစ္အပ်က္ကို မွတ္တမ္းတင္တာ။ အဲ့ေတာ့ ဘာေၾကာင့္ တင္တာလဲ လို႔ေမးရင္။ ေနာက္ေၾကာင္းကို ျပန္စဥ္းစားတာ၊ ဘာလို႔ ေနာက္ေၾကာင္း ျပန္စဥ္းစားလဲ ဆုိေတာ့ လိုအပ္လာလို႔ စဥ္းစားတာ။ ျပန္စဥ္းစားတဲ့ အခါမွာ အထူးျပဳတဲ့ ကာလေလးေတြရွိတယ္။
ဥပမာေပါ့ဗ်ာ၊ ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္မွာ တြင္းသစ္တုိက္ဝန္ မဟာသေရစည္သူ ဦးထြန္းညိဳက ရာဇဝင္သစ္ကို ျပန္ေရးတယ္။ ဦးကုလားေရးၿပီးသား ရွိရဲ႕သားနဲ႔ ဘာလို႔ ျပန္ေရးလဲဆိုေတာ့ သူ႔လက္ထက္မွာ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္က ေက်ာက္စာေတြစုလုိက္ၿပီးေတာ့ အဲ့ဒါေတြကို တစ္ခါထပ္တည္းျဖတ္ၿပီးေတာ့ ဦးထြန္းညိဳက ေရးတယ္။ ဒါေျပာင္းလဲလာလုိ႔ ေရးတယ္။
ကိုလိုနီေခတ္မွာ သုေဇာတိကမဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးကို ျမန္မာပညာရွိ လူႀကီးေတြေရးတယ္။ ဘာလို႔ေရးလဲဆုိေတာ့ အဂၤလိပ္ေရးတာကို မယံုလို႔မွားေနတယ္ထင္လို႔။ သုေဇာတိက မဟာရာဇဝင္ေတာ္ ႀကီးကို ကိုလုိနီေခတ္မွာ ျပဳစုတယ္။ အဲ့ေနာက္တစ္ခါ ဦးေနဝင္းတက္လာတဲ့ အခါက်ေတာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္နဲ႔တယ္။ သြားတဲ့အခါက်ေတာ့ ဆိုရွယ္လစ္ဇင္က အလုပ္သမားနဲ႔ လယ္သမား လူတန္းစားကို အေျချပဳၿပီးေတာ့ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးေပၚလစီေပါ့။ အဲ့ဒီေတာ့ ဒီေပၚလစီနဲ႔ကိုက္ညီေအာင္ ဦးေနဝင္းလက္ထက္မွာ အေျချပျမန္မာႏုိင္ငံေရး သမုိင္းဆိုၿပီးေတာ့ ပါတီဌာနခ်ဳပ္ကေန စာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီး ထြက္လာတယ္။ ဒါက ဘာလဲဆိုေတာ့ သူ႔ေခတ္ သူ႔အခါမွာ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေအာင္ေပါ့။ သူတုိ႔ရဲ႕အျမင္ေတြ ေကာင္းတာ ေတြလည္းရွိသလုိ တခ်ိဳ႕ဟာေတြ ဆိုရွယ္လစ္ဇင္ေပၚမွာ မွီေနတဲ့ ဟာေတြလည္း ရွိတယ္။ ဒါကလည္း အပုိင္း အျခား တစ္ခုေလာက္ပဲ သက္ဆုိင္တယ္။
ေနာက္တစ္ခါ ဦးေစာေမာင္တက္လာတဲ့ အခါက်ျပန္ေတာ့လည္း ျမန္မာ့သမုိင္းျဖစ္ရပ္မွန္မ်ား ေရးသားျပဳစုေရး အဖြဲ႔ဆိုတာ ထပ္ဖြဲ႔တယ္။ အဲ့မွာလည္း လိုအပ္လာၿပီးလုိ႔ တြက္ၾကတယ္။ အဲ့ဒီမွာ ျပည္သူက တပ္မေတာ္အေပၚ မွာ သေဘာထားတိမ္းေစာင္းတာေတြရွိမယ္၊ အျမင္မမွန္တာေတြရွိမယ္။ အဲ့မွာသူက ေျပာခ်င္လာၿပီး။ ျဖစ္လာတဲ့ ႏုိင္ငံေရးကိုလည္း ျပန္ၿပီးေတာ့ သံုးသပ္ခ်င္လာၿပီး၊ အဲ့တုန္းက ဆရာႀကီး ေစာထြန္းေအာင္ခ်ိန္ ပါေမာကၡျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္၊ အဲ့မွာ ျမန္မာသမုိင္းျဖစ္ရပ္မွန္ျပဳစုေရး ေကာ္မတီဖြဲ႔ ဆိုၿပီးေတာ့ လုပ္ၾကတယ္။
အဲ့ဒီေတာ့ ဒီကေန႔ အခ်ိန္ဆိုလည္း လိုၿပီးေပါ့၊ တပ္မေတာ္ကိုယ္၌ ကိုယ္က ေျပာင္းလဲလိုက္ၿပီးေတာ့၊ သူကပဲ လုပ္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ သူကပဲ အုိင္ဒီအိုေလာ္ဂ်ီ အေျပာင္းအလဲကို သူကပဲ ဦးေဆာင္ၿပီး လုပ္ရတယ္။ အခု ဒီမိုကေရစီကို ေျပာင္းတယ္ဆိုတာ ျပည္သူက ေျပာင္းတာ၊ ျပည္သူက ေျပာင္းတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ အဲ့အေရြ႕ကို ျပည္သူက လုိက္ေရႊ႕မွရမယ္။ အဲ့ေတာ့ ျပည္သူေတြက လုိက္ေရႊ႕တဲ့ သေဘာေပါ့။ အခုလည္း ဖက္ဒရယ္ ဒီမုိ ကေရစီ ျပည္ေထာင္စုကို ဦးတည္ၿပီးသြားမယ္။ သြားေနတယ္။ သြားေနတဲ့ အခါက်ေတာ့ ကိုယ္ပုိင္ လကၡဏာ ေတြရွိလာတယ္။ ရွိလာေတာ့ တုိင္းရင္းသားေတြက ကိုယ့္ရဲ႕ စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ အခိုင္အမာ ရွိေၾကာင္းကို ဘာနဲ႔ ျပသလဲဆိုေတာ့ အဘိဓာန္နဲ႔ျပတယ္။ ရွမ္းမွာ အဘိဓာန္အတြက္ ေကာ္မရွင္ႀကီးတစ္ခု ဖဲြ႔ၿပီးေတာ့ ဘတ္ဂ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးသံုးၿပီးေတာ့လုပ္တယ္။ ထြက္လာၿပီး။ ေနာက္တစ္ခါ လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ သမုိင္းေတြ ထြက္လာၿပီး ပေလာင္၊ ပအိုဝ္းထြက္လာၿပီး၊ ရွမ္းလည္း ထြက္ၿပီးလို႔ေျပာတယ္။ မြန္ကေတာ့ နဂိုကတည္းက ရွိၿပီးသား။ ဒါေတာင္ သူတုိ႔ သမုိင္းကို ျပန္ေရးဖုိ႔လိုၿပီးလို႔ က်ေနာ္ျမင္တယ္။
အဲ့ေတာ့ ကရင့္သမုိင္းကိုလည္း က်ေနာ္တုိ႔က ျပန္လုပ္ဖုိ႔ရန္အတြက္ေနာက္ေၾကာင္းကို ျပန္စဥ္းစားမယ္။ ျပန္ျပဳ စုမယ္။ ဘာလို႔လည္း ဆုိေတာ့ ျမန္မာ့သမုိင္းျဖစ္ရပ္မွန္မ်ား ေရးသားျပဳစုေရးအဖြဲ႔ ပညာရွင္ႀကီးေတြနဲ႔ လုပ္သည့္ တုိင္ေအာင္၊ ပညာရွင္ႀကီးေတြက အစိုးရရဲ႕အာဏာစက္ေအာက္ကေနလုပ္ရတာ။ အခုက်ေနာ္တုိ႔က ကင္းတယ္။ အစိုးရ အာဏာစက္ ေအာက္ကေန လုပ္တာမဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္တုိင္းရင္းသား ကိုယ့္လူမ်ိဳးကေနလုပ္တာ။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေဖာ္ထုတ္မယ္။
အဲ့ေတာ့ အက်ိဳးရလဒ္က ဘာလဲဆုိရင္ အမွန္တကယ္ျဖစ္ခဲ့ တာေတြကိုသိခ်င္တာ။ အဲ့ဒီအမွန္တရားေပၚမွာ ဒါဆိုရင္ အခုဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ ဆိုတဲ့ အေျဖကိုရွာခ်င္တယ္။ အဲ့ေတာ့ ဘယ္သူမွားတယ္၊ မွန္တယ္ ဆိုတာ ထြက္ခ်င္တယ္။ အမွန္ဘက္လည္း မေနဘူး။ အမွားဘက္လည္း မေနဘူး၊ ၾကားေနမယ္ဆို အေခ်ာင္သမားပဲ။ ဒါေပမဲ့ မွန္ၿပီးေတာ့ အက်ိဳးရွိတာကိုေျပာမယ္။ အက်ိဳးရွိမယ္ဆိုတာ ဘာအတြက္လည္း ဆိုေတာ့ ခုဏက က်ေနာ္တုိ႔ ဒီဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္ စုႀကီးတည္ၿမဲဖုိ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္ကို အေထာက္အကူျပဳဖုိ႔၊ အဲ့အေပၚ လုပ္ေဆာင္သြားမယ္လုိ႔ က်ေနာ္ ရည္စူးထားတယ္။

ေကအုိင္စီ-အခုဆရာကရင္အမ်ိဳးသား သမုိင္းျပဳစုဖုိ႔အတြက္ စီစဥ္ထားတဲ့အေျခအေနေပါ့၊ ဘာေတြပါမယ္။ ဘယ္လို ျပဳစုသြားမယ္။ ဘယ္လုိ အခ်ိန္သတ္မွတ္ထားသလဲဆိုတာ ရွင္းျပေပးပါ။

က်ေနာ္ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းျပဳစုဖို႔ စီစဥ္ထားတဲ့ အခ်ိန္ဇယားကို စေျပာမယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ၂၀၁၇ ၾသဂုတ္လ ကစတယ္။ ၂၀၂၀ ေရြးေကာက္ပြဲမတုိင္မွီ ၆ လအလို ၂၀၁၉ ဇြန္ေလာက္မွာ အၿပီးသတ္ႏုိင္ေအာင္ဆြဲထားတယ္။ အဲ့ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က သမုိင္းေရးတာ အေထာက္အထားရွာရတာေပါ့။ အေထာက္အထားရွာတဲ့ အခါမွာ ႏွစ္မ်ိဳးေပါ့၊ စာေပ အေထာက္အထားရယ္။ ကြင္းဆင္းလူေတြ႔၊ သုေတသန ေမးျမန္းခ်က္ အေထာက္အထားရယ္။ ကြင္းဆင္းတဲ့အခါ ေနရာကို ၾကည့္မယ္။ လူကိုေမးမယ္။ အဲ့ဒါကို အခု ၂၀၁၈ ၾသဂုတ္လ အၿပီးေပါ့။ ၿပီးရင္ စေရး မယ္။
ေရးတဲ့အခါမွာ တကၠသိုလ္က သုေတသန လုပ္ထံုးလုပ္နည္း အတုိင္းက်ေနာ္ေရးမယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္း ဆိုေတာ့ ဒီနည္းက စနစ္က်တယ္။ ခိုင္မာတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံတကာ တန္းဝင္တယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ အဲ့ဒီ နည္းကို သံုးၿပီး က်ေနာ္ေရးမယ္။ က်ေနာ္ကိုယ္၌ကလည္း အဲ့ဒါကို ႀကိဳက္တယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ အဲ့သုေတသန နည္းအတုိင္းေရးမယ္။

ေကအုိင္စီ-သုေတသန လုပ္ထံုးလုပ္နည္းဆိုတာကို ရွင္းျပေပးပါ။

အဲ့နည္းကေတာ့ ေအာက္ေျခမွတ္စုပါမယ္။ ေနာက္တစ္ခါ က်မ္းကိုးစားရင္း ပါမယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ေနာက္ဆက္တြဲ မွတ္စုပါမယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲမွတ္စုမွာ အေရးႀကီး စာရြက္စာတမ္းေတြ ျပမယ္။ ဓာတ္ပံုေတြျပမယ္။ ေျမပံုေတြ ျပမယ္။ အဲ့လိုမ်ိဳးလုပ္မယ္။
အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ဆီမွာ ဘြဲ႔ယူက်မ္းကို ေရးရင္ ကာလကို ပုိင္းျခားေရးတယ္။ ကာလပုိင္းျခားေရးတယ္ ဆိုတာက မႏုိင္မွာစိုးလိုေပါ့။ ဥပမာ-၁၉၄၈ ကေနၿပီးေတာ့ ၁၉၅၈ အဲ့ဒီရဲ႕ ကရင္အေၾကာင္းကို ေရးမယ္ဆုိရင္ လူမႈေရးလား၊ စီးပြားေရးလား ဒီလိုပိုင္းေပးရတယ္။ က်ေနာ္ယူထားတဲ့ ကာလက အရမ္းက်ယ္တယ္။ အဲ့ေတာ့ ကရင္ကို ျမန္မာ့ေျမေပၚမွာ စတင္အေျခခ်ေနထုိင္တဲ့ သမုိင္းမစတင္မွီေခတ္၊ အဲ့ကေနစၿပီးေတာ့ ေကအဲန္ယူနဲ႔ သမၼတဦးသိန္းစိန္ လက္မွတ္ထိုးတဲ့ အခ်ိန္ထိကို က်ေနာ္ဆြဲထားတယ္။ သမုိင္းစကားနဲ႔ ေျပာရရင္ ပထမ ေထာင္စုႏွစ္ေပါ့။ ပထမ ေထာင္စုႏွစ္ဆိုတာက ျမန္မာ့သမုိင္းနဲ႔ ေျပာရင္ အေနာ္ရထာမတုိင္မွီေပါ့။ ပုဂံေခတ္ ကေနစၿပီးေတာ့ ဒုတိယ ေထာင္စုႏွစ္။ အခုသကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ ေက်ာ္လာတဲ့ အခါက်ေတာ့ တတိယ ေထာင္စုႏွစ္။
အဲ့ေတာ့ ပထမ ေထာင္စုႏွစ္ပါမယ္။ ဒုတိယ ေထာင္စုႏွစ္ပါမယ္။ တတိယ ေထာင္စုနွစ္ပါမယ္။ အဲ့ေတာ့ ျမန္မာ့ သမုိင္းသြားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳး ပံုဂံ၊ အင္းဝ၊ ပင္းယ၊ ကုန္းေဘာင္၊ ေတာင္ငူ၊ ေညာင္ရမ္းဆိုတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ မသြားဘူး။ အမွီ အခို ကင္းကင္းနဲ႔ ကရင္သမုိင္းသီးသန္႔သြားမယ္။ ဒါေရးမဲ့ အပုိင္း။

ေကအုိင္စီ-ကရင္အမ်ိဳးသား သမုိင္းကို ဘယ္လို ပံုစံေရးသြားမလဲ။ ဆရာနဲ႔ အတူပါမဲ့သူေတြ ႀကီးၾကပ္မဲ့သူေတြ ကိုလည္း ေျပာျပေပးပါ။

က်ေနာ္က တကၠသုိလ္အသိုင္းအဝိုင္းက လာတဲ့သူ ျဖစ္တာမို႔လို႔ က်မ္းပံုစံအတုိင္းပဲသြားမယ္။ အဲ့ေတာ့ က်မ္းကို လုပ္တဲ့ အခါက်ရင္ အျပင္စာစစ္၊ အတြင္းစာစစ္၊ က်မ္းႀကီးၾကပ္သူ တြဲဖက္ က်မ္းႀကီးၾကပ္သူ၊ ဒါေတြထားတယ္။ က်မ္းႀကီးၾကပ္သူ အေနနဲ႔ ဆရာႀကီး ေစာထြန္းေအာင္ခ်ိန္ (အၿငိမ္းစား၊ သမုိင္းပါေမာကၡ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္) ကို ထားတယ္။ ဆရာႀကီးက က်ေနာ့္ရဲ႕ Ph.D က်မ္းကို သူကႀကီးၾကပ္ခဲ့တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ က်ေနာ္တုိ႔က ရင္းႏီွးၿပီးသား။ ဆရာႀကီးကလည္း လုပ္ေပး မယ္လုိ႔ စာ/ယဥ္ အဖြဲ႔ကို ေျပာၿပီးၿပီဆိုေတာ့ ရၿပီးေပါ့ေနာ္။
ေနာက္တခါ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ဂ်က္ဆင္တကၠသိုလ္က သမုိင္းပါေမကၡ ေဒါက္တာ ေနာ္အိမ္ဂ်ယ္လင္း၊ သူ႔ကိုလည္း ေတြ႔ၿပီးသြားၿပီး ဆရာမက လည္းဝိုင္းကူမယ္။ အဲ့ေတာ့ သူ႔ကိုလည္း က်မ္းႀကီးၾကပ္သူအေနနဲ႔ ထည့္ထားတယ္။ က်ေနာ္ ေရးမယ္၊ ေရးတာကို ဆရာႀကီး ေစာထြန္းေအာင္ခ်ိန္က ဖတ္မယ္၊ ျပင္မယ္။ ေနာက္တြဲဖက္ ဘယ္သူဖတ္မလဲဆို ေတာ့ ဆရာမႀကီး ေဒါက္တာေနာ္အိမ္ဂ်ယ္လင္းက ဖတ္မယ္၊ ျပင္ေပးမယ္။ ေနာက္က်ေနာ္ တြဲဖက္က်မ္းႀကီးၾကပ္သူေတြ ထားတယ္။
တြဲဖက္က်မ္းႀကီးၾကပ္သူေတြက အခုဝိဇၨာ-သိပၸံ တကၠသိုလ္ သမိုင္းဌာေတြမွာရွိတဲ့ တြဲဖက္ပါေမာကၡ၊ ပါေမာကၡ ကရင္ဆရာ၊ ဆရာမေတြကို ထည့္ထားတယ္။ သူတုိ႔ေတြက က်ေနာ့္ကို ဝိုင္းအႀကံေပးတယ္။ ကရင္ႀကီးပဲ ပါေနတာျဖစ္တဲ့အတြက္ က်ေနာ္က တတိယလူကိုရွာတယ္။ အဲ့ေတာ့ဒီမွာ က်မ္းႀကီးၾကပ္မဲ့သူျဖစ္တဲ့ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္က သမိုင္းဌာနက ပါေမာကၡ ႏွစ္ေယာက္က က်မ္းႀကီးၾကပ္သူအျဖစ္နဲ႔ ဝင္ပါေပးမယ္။ က်ေနာ္က က်မ္းျပဳစုေရး အဖဲြ႔ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေပါ့ေနာ္။ ေခါင္းေဆာင္အေနနဲ႔ ေရးမယ္။
ေနာက္တစ္ခါ က်ေနာ္တုိ႔က စာတမ္းဖတ္ပြဲ တစ္ႀကိမ္၊ ႏွစ္ႀကိမ္ေလာက္ လုပ္ျဖစ္ဖုိ႔ လ်ာထားတယ္။ ေနာက္ က်မ္း ေရးၿပီးသြားရင္ စစ္မယ္ျပင္မယ္ေပါ့။ က်ေနာ္တုိ႔မွာ ခုခံ စာေမးပဲြရွိတယ္။ ဒါက တကၠသိုလ္မွာ က်မ္းၿပီးၿပီ ဆိုတာ နဲ႔ ဆရာႀကီးေတြက ဒီဟာကို ျပင္လိုက္ဦး၊ ဒီဟာကို မႀကိဳက္ေသးဘူး။ ဒါေတာ့ျဖဳတ္လိုက္၊ ဒါနဲ႔ မဆုိင္ဘူး။ အဲ့လို မ်ိဳး လုပ္ၿပီးသြားရင္ သူတုိ႔ ဒီက်မ္းကို လက္မွတ္ထိုးၿပီး အေအာင္ေပးလုိက္ၿပီး။ အဲ့ပံုစံ အတုိင္းပဲ က်ေနာ္က ခုခံစာေမးပြဲ သြားမယ္။
အဲ့ဒါ ၿပီးရင္ ေအာက္ေျခနဲ႔လည္း က်ေနာ္တုိ႔လုပ္မယ္။ ကရင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ေကာ္မတီက ကရင့္အေရး ကၽြမ္းက်င္တဲ့သူေတြလာထုိင္၊ အဲလိုမလုပ္ခင္ တစ္လေလာက္ကတည္းက က်ေနာ္က က်မ္းကို ေပးထားမယ္။ မူၾကမ္းေပါ့။ ဖတ္ၿပီးေတာ့ျပင္၊ အဲ့မွာ တုိက္ဆိုင္တာေတြလည္း ရွိမယ္။ မတုိက္ဆိုင္ တာေတြလည္း ရွိမယ္။ ခုခံ တာက က်ေနာ္ ခုခံမယ္။ က်ေနာ္မွားရင္ က်ေနာ္ျပင္မယ္။ က်ေနာ္မွန္ရင္ေတာ့ လက္ခံေပးရမယ္။ အဲ့ဒီမူနဲ႔ သြားမယ္။ ဒါကေတာ့ က်မ္းျပဳစုေရး အစီအစဥ္ပါ။ အခုက အေထာက္အထား စုေဆာင္းေနတဲ့ အခ်ိန္ပါ။

ေကအုိင္စီ-ကရင့္ေတာ္လွန္ေရးက တန္းတူေရးနဲ႔ ကိုယ္ပုိင္ျပဌာန္းခြင့္အတြက္ ႏုိင္ငံေရးအရ မေျပလည္တာကို ႏုိင္ငံေရး နည္းနဲ ့ေျဖရွင္းလို႔ မရလို ့ေတာ္လွန္ေရး ဆင္ႏႊဲခဲ့တယ္။ ဒါကို ေခတ္အဆက္ဆက္ အစိုးရေတြက အမ်ားအျမင္ ေစာင္း ေအာင္ ၊ နယ္ခ်ဲ႕ေတြ ေသြးခြဲမႈေၾကာင့္ ဆူပူသူပုန္ထတယ္ဆုိၿပီး ဝါဒျဖန္႔ခဲ့တဲ့ သမုိင္းေတြ အေပၚ ဆရာတုိ႔ေရးမဲ့ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းက ဘယ္အတုိင္းအတာအထိ ေရာင္ျပန္ဟပ္မလဲ။ ဆိုတာ ရွင္းျပေပးပါ။

ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာရရင္ တခ်ိဳ႕ဟာေတြက က်ေနာ္ေရးၿပီးမွ အကုန္သိမယ္။ အခုေလာေလာဆယ္မွာ အေထာက္ အထားေတြစုထားတယ္။ လႊတ္ေတာ္မွတ္တမ္းေတြ စစုေနတယ္။ ဦးႏုလက္ထက္မွာ တိုင္းျပဳ ျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္၊ လူမ်ိဳးစု လႊတ္ေတာ္မွာ ဘာေတြေျပာလဲ။ ပါလီမန္မွာ ဘာေတြေျပာလဲ ဆိုတာစုေနတဲ့ အခ်ိန္ပဲ ရွိေသးတယ္။ စုေနတဲ့ အဆင့္ပဲရွိ ေသးတယ္။ အားလံုး မဖတ္ရေသးဘူး။ ဖတ္ၿပီးေျပာမွ ဒါထြက္လာမယ္။
က်ေနာ္ကေတာ့ ရွင္းတယ္။ ဘယ္သူ႔ အႀကိဳက္မွလုိက္မေရးႏုိင္ဘူး။ ပညာရွင္ ရႈေထာင့္ကေနပဲေရးမယ္။ က်ေနာ္ေတြ႔တဲ့ အတုိင္းက်ေနာ္ေရးမယ္။ အေထာက္အထား အခိုင္အလံု ရွိတဲ့ အတုိင္းကို က်ေနာ္ေရးမယ္။ ေရးၿပီးရင္ တစ္ဖက္က ႀကိဳက္ရင္ က်န္တစ္ဖက္က ႀကိဳက္မွာမဟုတ္ဘူး။ အဲ့ဒါကို က်ေနာ္ဂ႐ုစိုက္ေနလို႔ ရွိရင္လည္း ဒီသမုိင္းက ထြက္လာစရာ အေၾကာင္းမရွိဘူး။ ၿခံစည္း႐ိုးကို ႏွစ္ခြထုိင္ေရး မယ္ဆိုရင္လည္း ေရးသူက သတၱိ မရွိရာက်တယ္။ ဘယ္သူမွားမွား ေျပာမွာပဲ က်ေနာ္ဘယ္သူ႔မွ အားမနာဘူး။ တစ္ခုရွိတယ္။ ခံသာေအာင္ေတာ့ က်ေနာ္ေျပာမယ္။
အဲ့ေနရာမွာဘာအေရးႀကီးလာလဲ ဆိုေတာ့ ဆရာႀကီးေစာထြန္းေအာင္ခ်ိန္နဲ႔ ေဆြးေႏြးထားတာရွိတယ္။ ဒီေနရာ မွာ စကား လံုးေရြးခ်ယ္မႈပဲ။ ဆရာႀကီးေစာထြန္းေအာင္ခ်ိန္လည္း ေျပာတယ္။ ပထမဦးဆံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စေဆြး ေႏြးေတာ့ စျငင္းခုန္ရတာ စကားလံုးပဲတဲ့။ ဥပမာ- တဖက္ကလည္း ေသာင္းက်န္းသူလုိ႔ေျပာတယ္။ တစ္ဖက္ လည္း ျပန္ေျပာတယ္။ မင္းတုိ႔လည္း အာဏာကို သိမ္းယူထားတာပဲတဲ့။ အဲ့ေတာ့ မမွန္ဘူးလားဆိုေတာ့ မွန္တာေပါ့။ ျဖစ္လာတဲ့ အေျခ အေနအရဘဲေျပာေျပာ သူ႔မွာ တရားဝင္အာဏာမရွိဘူး။ ဟိုးဘက္ကေရာ ဆူပူ ေသာင္းက်န္းမႈက မွားသလားလို႔ ေမးၾကည့္ က်ေနာ္ဥပမာေျပာမယ္ ၁၉၄၉ မွာ ကရင္ပုန္ကန္ေသာင္းၾကမ္းမႈ ဆိုတ့ဲစာအုပ္ အဂၤလိပ္-ဗာမာ ႏွစ္ဘာသာနဲ႔ထြက္လာ တယ္။ အဲ့စာအုပ္မွာ အဂၤလိပ္လိုက KNDO ပုန္ကုန္မႈ လို႔သံုးတယ္။ အခုက ဗမာလိုမွာ ကရင္တစ္မ်ိဳးသားလံုးလိုလို သံုးထားတယ္။ ဘက္လိုက္မႈ ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ စကားလံုးေရြးခ်ယ္မႈ အေရးႀကီးတယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တယ္။

ေကအုိင္စီ-ဆရာရဲ႕ ကရင္အမ်ိဳးသားသမုိင္းျပဳစုေရးလုပ္ငန္းစဥ္မွာ ပါဝင္မဲ့ အခန္းေတြကိုေလ့လာေတာ့ ၿဗိတိလွ် ကိုလိုနီ အစိုးရႏွင့္ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ား၊ ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးကာလ၊ လြတ္လပ္ၿပီးေခတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား စတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေတြပါတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဒီက႑ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဝါဒျဖန္႔ခဲ့တဲ့ သမုိင္းေတြအမ်ားစုရွိေနတဲ့အေပၚ ဆရာတို႔ေရးမဲ့ သမုိင္းက ဘယ္ေလာက္ထိ အမွန္တရားကို ခ်ျပဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားလဲ။

ဝါဒျဖန္႔တယ္ ဆိုတာက သမုိင္းစကားနဲ႔ေျပာရင္ ဘက္လိုက္တာ(bias)ေပါ့။ အဲ့ေတာ့ ဝါဒျဖန္႔တယ္ဘ ဆိုတာကလည္း bias ေၾကာင့္ ဝါဒျဖန္႔တာ။ ဝါဒျဖန္႔တာနဲ႔ ဘက္လိုက္တယ္ ဆိုတဲ့ စကားက ဒီမွာ အုပ္စုတစ္စု ထဲမွာရွိမယ္။ က်ေနာ္တို႔က ေရးတဲ့အခါ ဘက္လုိက္မႈ ကင္းေအာင္ ဘက္လိုက္မႈကို လြတ္ေအာင္ေရွာင္ေရးမယ္။ အဲ့ေတာ့ ဘယ္လုိ အေနနဲ႔ ေရးမလဲ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္ တတိယပုဂၢိဳလ္(Third Person) အေနနဲ႔ ေရးမယ္။ အစိုးရလည္း မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္ကိုယ္၌ ကရင္ဆိုတဲ့ အေတြးပါ ေဖ်ာက္ထားၿပီး ေရးမယ္။ အဲ့ဒါက အမွန္ကို လိုခ်င္လို႔။
အမွန္ကို လိုခ်င္ရင္ဘယ္လုိ ေရးမလဲဆိုေတာ့ သုေတသန နည္းအတိုင္းေရးမယ္။ အဲ့နည္းအတုိင္းစစ္သြားမယ္။ ေနာက္ က်ေနာ္တုိ႔ သမိုင္းပညာရွင္ေတြက တစ္ခုဘဲရွိတယ္။ အေထာက္အထားမွာက မူရင္းအေထာက္အထား အခိုင္အလံုရွိရင္ ေရးရဲတယ္။ မူရင္းအေထာက္အထား မရွိဘဲနဲ႔ တစ္ဆင့္ခံ အေထာက္အထားဆိုရင္ အမ်ားႀကီး စဥ္းစားၿပီး။ မူးရင္းေရးသူက အေထာက္အထားနဲ႔ ျပန္ခ်င့္ခ်ိန္ႏုိင္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔က အခု အားနည္းခ်က္က အင္တာဗ်ဴးဘဲ။ အင္တာဗ်ဴးက သမုိင္းမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မရွိေတာ့ဘူး။ သူ႔သား သမီးေတြေတာင္ အသက္ ၇၀ ေက်ာ္ ၈၀ ေတြျဖစ္ ကုန္ၿပီ။ အဲ့ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က ဓာတ္ပံုမွတ္တမ္းေလာက္ပဲ ရမယ္။
ပထမတြဲ မူၾကမ္းေရးမယ္။ ဒုတိယတြဲက်ရင္ ေျမပံုေတြ မူရင္းအေထာက္အထားေတြနဲ႔ ျပမယ္။ သုေတသနနည္း က ဒီလိုပဲေရးၾကတယ္။ အေၾကာင္းအရာ ႀကီးၿပီးဆိုရင္။ ဒါအမွန္တုိင္း ရဖို႔အတြက္ဘဲ။ ဒီေနရာမွ ခၽြင္းခ်က္ေတာ့ ရွိတယ္။ သုေတသနဆုိတာ ဘယ္ေတာ့မွ လမ္းမဆံုးဘူး။ လမ္းမဆံုးေတာ့ က်ေနာ္ေရးၿပီးရင္ က်ေနာ္ကိုယ္တုိင္ ေနာက္အႀကိမ္ ေတြမွာ ထပ္ျပင္ခ်င္ျပင္။ မျပင္ရင္ ေနာက္လူက ထပ္ျပင္။ ေနာက္ထပ္ အသစ္အသစ္ေတြလည္း ေနာက္ေနာင္ ကာလ ေတြမွာ ထပ္ေတြ႔ႏုိင္တာ ရွိတယ္။ အဲ့ဒါဆိုလို႔ရွိရင္ က်ေနာ္တုိ႔က ထပ္ျဖည့္ရမယ္။ ျပင္သင့္တာ ျပင္ရမယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ဘယ္စာအုပ္မွာမွ အလံုးစံု စံုလွၿပီးဆိုတာ မရွိဘူး။ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္ စနစ္တက်နဲ႔ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ထြက္လာလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။
ေကာင္းမယ္၊ ဆုိးမယ္ဆိုတာ ပရိႆတ္က ဆံုးျဖတ္လိမ့္မယ္။ ႀကိဳက္မဲ့သူရွိသလုိ မႀကိဳက္မဲ့သူလည္း ရွိမွာပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔က ဘယ္ဘက္မွ မရပ္ပဲနဲ႔ေျပာမယ္။ တပ္မေတာ္သမုိင္းကိုလည္း ဖတ္မယ္။ ေကအဲန္ယူရဲ႕ ကရင့္ေတာ္လွန္ေရး သမုိင္းကိုလည္း ဖတ္မယ္။ လိုအပ္ရင္ ကြင္းဆင္းမယ္။ စိစစ္မယ္။ တစ္ဖက္ဘက္ကေနေရးမွာ မဟုတ္ဘူး။
————————————
ေဒါက္တာနန္းလႈိင္း၏ ကိုယ္ေရးအက်ဥ္း
ကရင္အမ်ိဳးသား သမုိင္းျပဳစုေရး အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ ေဒါက္တာနန္းလိႈင္ကို ဧရာဝတီတုိင္းေဒသႀကီး၊ ဓႏုျဖဴၿမိဳ႕ နယ္တြင္ အဖ ေစာတင္ေအာင္၊ အမိ ေဒၚခင္ႏုတုိ႔၏ ေမြးဖြားသည့္ အငယ္ဆံုးသားျဖစ္သည္။ သူသည္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္ဝင္ တန္းစာေမးပြဲ ေအာင္ျမင္ၿပီးေနာက္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၌ သမုိင္း အထူးျပဳ ဘာသာရပ္ျဖင့္ စတင္တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး ၂၀၀၁ ခုႏွစ္တြင္ ဝိဇၨာဂုဏ္ထူးဘြဲ႕(သမုိင္း) ကိုရရွိခဲ့သည္။ ၂၀၁၀ ျပည့္ ႏွစ္တြင္ ပါရဂူဘြဲ႔ (သမုိင္း) ကိုရရွိခဲ့သည္။ သူသည္ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္အေရွ႕ပုိင္း တကၠသိုလ္၌ နည္းျပအျဖစ္ စတင္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၿပီး လက္ရွိ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္ သမုိင္းဌာနတြင္ ကထိက တာဝန္ထမ္းေဆာင္လ်က္ ရွိသည္။