Home ေဆာင္းပါး ဖားအံၿမိဳ႕နားက ကရင္ေရွး႐ိုးအစဥ္အလာ ထိန္းသိမ္းတဲ့ရြာ

ဖားအံၿမိဳ႕နားက ကရင္ေရွး႐ိုးအစဥ္အလာ ထိန္းသိမ္းတဲ့ရြာ

200

ဒီဇင္ဘာ ၁၉ ရက္၊ ၂၀၁၇ခုႏွစ္။ နန္းေဝၿဖိဳးဇာ

ကရင္ျပည္နယ္ ဖားအံၿမိဳ႕နဲ႔ ၁ မိုင္ေက်ာ္ေလာက္သာ ကြာေဝးၿပီး ဆိုင္ကယ္နဲ႔ မိနစ္၂၀ ေလာက္သာသြားရတဲ့ ခရီးအကြာ အေ၀းမွာ အင္ဖက္အမိုး အကာေတြကာရံထားတဲ့ အိမ္ငယ္ေလးေတြ၊ ႐ိုးရာဝတ္စံု မြဲေတေတ အေရာင္ေတြသာ အၿမဲဝတ္ဆင္ေနထိုင္သူေတြရွိတဲ့ထူးျခားတဲ့ ေက်းရြာငယ္ေလးတစ္ရြာရွိပါတယ္။

ရြာထဲကို၀င္လိုက္တာနဲ႔ သစ္ရိပ္၊ ၀ါးရိပ္ေတြ ဖံုးလႊမ္းထားတဲ့ ရြာေလးရဲ႕ ေအးျမတဲ့ ဆီးႀကိဳႏႈတ္ဆက္မႈအထိ အေတြ႔ကို ခံစားရမွာျဖစ္ၿပီး ၀ါးေတြ အင္ဖက္ေတြနဲ႔သာ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ အေဆာက္ အဦးေတြ၊ အိမ္ငယ္ ေလးေတြနဲ႔ ဟန္ေဆာင္မႈကင္းတဲ့ အၿပံဳးပိုင္ရွင္မ်ားေနထိုင္တဲ့ အဲဒီရြာငယ္ေလးဟာ အလည္ လာသူေတြရဲ႕စိတ္ကို ဆြဲေဆာင္ေနသလိုပါပဲ။

ၿမိဳ႕ျပရဲ႕ပူေလာင္တဲ့အေငြ႔အသက္ေတြ၊ ဆူညံသံေတြ၊ ေလာဘရမၼက္ေတြ၊ ဟန္ေဆာင္အၿပံဳးေတြ၊ ေက်ာက္မီး ေသြးေတြနဲ႔ ကင္းေ၀းၿပီး က်ီစယ္တတ္တဲ့ ေလႏုေအးေလးေတြ ေနထိုင္က်က္စားရာ သီးျခားကမာၻငယ္ေလး တစ္ခုနဲ႔သာ တူေနပါေတာ့တယ္။

အဲဒီရြာကေတာ့ ဖားအံၿမိဳ႕ အေရွ႕ဘက္ျခမ္း ေကာ့ကေသာင္ရြာအလြြန္ လကၡဏ ေက်းရြာအုပ္စုထဲမွာရွိတဲ့ ပိုးကရင္အေခၚ (ဂုဏ္သာေဖာင္)ေက်းရြာေလးျဖစ္ၿပီး တလာကူး(တု္လာဂုဏ္)ဘာသာဝင္ကို ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ေနသူ ကရင္လူမ်ိဳးေတြသာ သီးသန္႔ေနထိုင္ၾကပါတယ္။ ေက်းရြာရဲ႕ အနီးနားက နီးစပ္တဲ့ ရြာေတြ ေတာင္မွ ဒီလိုရြာ ရွိတယ္ဆိုတာ မသိတဲ့လူေတြလည္း ရွိပါတယ္။

ရြာထဲကိုဝင္၀င္ခ်င္းမွာပဲ အရင္ေတြ႔ရမွာက ရြာဦးမုဒ္ဝပါပဲ။ မုဒ္၀၀င္ၿပီး အိမ္ ၂ လံုးေက်ာ္တာနဲ႔ ရြာအဝင္ ဓမၼာ႐ံုႀကီးကို စေတြ႔ရမွာျဖစ္ၿပီး ေဆာက္ထားတဲ့ ဓမၼာ႐ံုႀကီးကလည္း တစ္မူထူးျခားပါတယ္၊ ျမင္ေနက် ေထာင့္ ၄ ေထာင့္ရွိတဲ့ ဓမၼာ႐ံုလို မဟုတ္ပါဘူး။ ေထာင့္ ၃ ေထာင့္သာရွိၿပီး ပိရမစ္ပံုစံ မ်ိဳးေဆာက္ လုပ္ထားပါတယ္။ အေဆာက္ အဦးေခါင္မိုးရဲ႕ အခၽြန္ထိပ္မွာေတာ့ ေစတီထီးေတာ္လိုမ်ိဳး တင္ထားတဲ့အတြက္ အျမင္တစ္မ်ိဳး ဆန္းေစပါတယ္။
အဲဒီဓမၼာ႐ံုကလည္း ဝါးနဲ႔ ေဆာက္ထားၿပီး အင္ဖက္နဲ႔ဘဲ မိုးထားပါတယ္။ ဝါးေလွခါးငယ္ေလး ၃ ထစ္တက္ တာနဲ႔ ျမင္ေတြ႔ရတာကေတာ့ ဓမၼာ႐ံုအလယ္ ေထာင့္ ၃ ေထာင့္ကိုမ်က္ႏွာမူၿပီး ကရင္၊ ပအိုဝ္းနဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္တဲ့ ေမွ်ာလူမ်ိဳး ဝတ္စံုဝတ္ဆင္ေပးထားတဲ့ ႐ုပ္ထုပံု သ႑ာန္မ်ိဳးအ႐ုပ္ေတြဟာ က်မရဲ႕ စိတ္၀င္စားမႈကို ပိုၿပီးျမႇင့္ တက္လာေစပါတယ္။

အဓိပၸာယ္ကေတာ့ ကရင္၊ ပအိုဝ္းနဲ႔ ေမွ်ာတို႔ဟာ ေမာင္ႏွမေတြျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့အဓိပၸာယ္နဲ႔ တစ္ေထာင့္စီမွာ ထားတာျဖစ္တယ္လို႔ အဲဒီရြာထဲမွာေနထိုင္တဲ့လူေတြရဲ႕ေျပာျပခ်က္အရ သိရပါတယ္။ အဲဒါအျပင္ အေရွ႕ ဘက္ေထာင့္အစြန္းမွာၾကည့္လိုက္ရင္ ဘုရားစင္လိုမ်ိဳး အေပၚမွာတင္ထားတာက တလာကူး ဘာသာဝင္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္တဲ့ ရေသ့ပံုခ်ိတ္ဆြဲထားတာလည္း ေတြ႔ရၿပီး ဓမၼာ႐ံု အေပၚေဘးပတ္လည္မွာေတာ့ တလာကူးဘာသာဝင္ ဓာတ္ပံုေတြ၊ အလႉလွႈပ္ရွားမွႈဓာတ္ပံုေတြ ေဘးပတ္လည္ခ်ိတ္ထားတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။

သာသနာနယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့အတြက္ ရြာထဲမွာ ၾကက္၊ ဝက္၊ ဘဲ စတဲ့ အိမ္ေမြး တိရိစၦာေတြကုိ ေမြးခြင့္မေပး ပါဘူး။ ၿပီးရင္ သက္သတ္လြတ္နယ္ေျမအျဖစ္လည္း သတ္မွတ္ၿပီး ရြာမွာေနထိုင္သူအားလံုးက ကိုယ္တိုင္ယက္လုပ္ထားတဲ့ ကရင္႐ိုးရာအ၀တ္အစားကိုသာ ဝတ္ဆင္ရပါတယ္။ အမ်ိဳးသားေတြကတာ့ ဆံရွည္ထားရၿပီး နဖူးေပၚတည့္တည့္မွာဆံထံုး ထံုးထားရပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ အဲဒီတလာကူးေက်းရြာေလးဟာ ေျမဧက ၉ ဧကေလာက္သာ အက်ယ္အ၀န္းရွိၿပီး အိမ္ငယ္ေလး ၁၆လံုးနဲ႔ လူႀကီးလူငယ္ အေယာက္ ၄၀သာ အဲဒီရြာမွာ ေနထိုင္ပါတယ္။ ရြာမွာအေျခခ်ေနထိုင္မယ္ဆိုရင္ ေရွး ကရင္႐ိုးရာဝတ္စံုကို ေန႔စဥ္ ဝတ္ဆင္ၿပီး ငါးပါးသီလ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္မွ အဲဒီရြာထဲမွာ ေနထိုင္ႏိုင္တယ္လို႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းခ်မွတ္ထားပါတယ္။ မည္သူမဆို ေနထိုင္ခြင့္ ေပးေပမယ့္လည္း မေနႏိုင္တဲ့လူမ်ားတယ္လို႔ အဲဒီေက်းရြာရဲ႕ အႀကီးအကဲတစ္ဦးရဲ႕ ေျပာျပခ်က္အရ သိရပါတယ္။

ရြာထဲမွာေတာ့ လူနည္းနည္းသာ ေတြ႔ရၿပီး ရွိတဲ့လူေတြကို လိုက္ေမးၾကည့္ေတာ့ တလာကူးတို႔ရဲ႕ ဥပုဒ္ေန႔ မဟုတ္လို႔ လူသိပ္မေတြ႔ရတာျဖစ္တယ္လို႔ အဲဒီကလူေတြေျပာျပခ်က္အရ သိရပါတယ္။ ဥပုဒ္ေန႔ တစ္ရက္သာ အဲဒီရြာမွာ လူစံု တက္စံုရွိၿပီး ဥပုဒ္ေန႔မဟုတ္တဲ့ရက္မ်ားမွာေတာ့ ရြာမွာေနထိုင္သူ အမ်ားစုက စားဝတ္ေနေရးအတြက္ အျပင္ထြက္ လယ္ ယာသြားေရာက္လုပ္ကိုင္သလို အခ်ိဳ႕ေတြကေတာ့ သူတို႔ေနထိုင္ရာ သူတို႔ရြာမွာ ျပန္လည္ေနထိုင္ပါတယ္။
တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ သူတို႔သားသမီးေတြရွိတဲ့ ရြာကိုျပန္သြားတာလည္းရွိပါတယ္။ တစ္ျခားေန႔ေတြမွာေတာ့ အျပင္ သြားႏိုင္ ေပမယ့္လည္း သူတို႔ ဥပုဒ္ေန႔ ေရာက္ၿပီးဆိုရင္ တစ္ပတ္တစ္ခါ ရြာျပန္လာၿပီး အဲဒီရက္မွာ ဘာမွအလုပ္မလုပ္ဘဲ ဝတ္ျပဳ ဥ ပုဒ္ေစာင့္ၿပီး ထမင္းစား ဓမၼာ႐ံုမွာ အတူတကြ ထမင္းစားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

လကၡဏရြာမွာ ေနထိုင္တဲ့ တလာကူးဘာသာဝင္ နန္းေဂက“ အဖိတ္ေန႔ဆိုရင္ က်မတို႔တလာကူးဥပုဒ္ေန႔ အဲဒီေန႔မွာ လူစံုတယ္။ တခ်ိဳ႕ေတြက လာလည္ေပမယ့္လည္း ဥပုဒ္ေန႔နဲ႔ မတိုက္ဆိုင္ရင္ လူသိပ္မေတြ႔ရဘူး။ အျပင္ထြက္ လယ္လုပ္ရ တာေပါ့၊ က်မလည္းအျပင္မွာဘဲေနတယ္။ အလုပ္ရွိမွ ၿပီးေတာ့ ဥပုဒ္ေန႔ေရာက္မွလာျဖစ္တယ္” ဟု သူမက ေျပာျပပါတယ္။

ၿပီးရင္ရြာမွာ လာလည္တဲ့လူေတြကုသိုလ္ရဖို႔ လူမရွိတဲ့ ဓမၼာ႐ံုအလယ္မွာ ဝါးနဲ႔လုပ္ထားတဲ့ ပိုက္ဆံအလႉခံပုံးနဲ႔ စာအုပ္တစ္အုပ္ထားရွိထားပါတယ္။ အဲဒီဝါးအလႉခံပုံး စာအုပ္ထားတယ္ဆိုတာကလည္း အလႉေငြ လာေရာက္ထည့္ လႉတဲ့လူေတြကို နာမည္၊ ေနရပ္လိပ္စာ၊ စုစုေပါင္းက်ပ္ေငြ မွတ္တမ္းေရးထားေပးဖို႔ စာအုပ္နဲ႔ ထားေပးတာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဓမၼာ႐ံုကိုေတာ့ အဲဒီရြာမွာ လာေရာက္ေနထိုင္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာ တလာကူး ကရင္တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ ခံယူထားတဲ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား ေရာဘတ္မန္းကီး ေဆာက္ထားတဲ့ ဓမၼာ႐ံုလို႔ အဲဒီမွာေနထိုင္သူမ်ားက ေျပာျပခ်က္ အရ သိရပါတယ္။

ရြာမွာေနထိုင္တဲ့သူ အားလံုးက ငါးပါးသီလကို အတတ္ႏိုင္ဆံုးေစာင့္ထိန္းႏိုင္သူေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ တံခါး မရွိတဲ့ ဇရပ္ေပၚမွာ သယ္ယူရလြယ္ကူၿပီး ေသးငယ္တဲ့အလႉခံပံုးေတြ ထားရွိေပမယ့္လည္း ေပ်ာက္မွာ စိုးရိမ္မွႈမရွိဘူးလို႔ ရြာမွာေနတဲ့လူေတြက ေျပာပါတယ္။

႐ိုးရာယဥ္ေက်မွႈ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ အတတ္ႏိုင္ဆံုးထိန္းသိမ္းမႈေတြရွိေနေသးတဲ့အတြက္ ျပည္တြင္းျပည္ပ ခရီးသြား ဧည့္သည္အျပင္ ကရင္ျပည္နယ္အတြင္း ေနထိုင္သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း အခုဆိုရင္ အဲဒီရြာ ေလးဆီကို တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ သြားေရာက္လည္ပတ္မႈေတြ ရွိလာတယ္လို႔လည္း အဲဒီရြာမွာေန ထိုင္သူ ေတြက ေျပာပါတယ္။

ဂုဏ္သာေဖာင္ဆိုတဲ့ တလာကူးရြာကိုေတာ့ တည္ေထာင္ထားတာ ႏွစ္ေပါင္းမၾကာေသးပါဘူး ။ ဖားအံၿမိဳ႕နယ္ တလာကူး (တ္ုလာဂုဏ္)ဘာသာဝင္မ်ားရဲ႕ ရာသီပြဲေတာ္နဲ႔ ဥပုဒ္သီတင္း ဝတ္ျပဳရာေနရာမွာ ယခင္က ဖားအံၿမိဳ႕ နယ္ နမၼဘံု (ဏံင္းဝးဘံု) ရြာမွာရွိခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဖားအံၿမိဳ႕နယ္ ဒံုရင္းဂြင္ရွိ တလာကူး ဘာသာဝင္မ်ား သြားလာရေဝးတဲ့အတြက္ ဂုဏ္သာေဖါင္မွာျပန္လည္ေျပာင္းေရႊ႕ လာျခင္းလည္းျဖစ္ၿပီး အလြန္ဆံုးမွ ႏွစ္၄၀ ေက်ာ္ေလာက္ သာရွိေသးတယ္လို႔ အဲဒီမွာေနထိုင္တဲ့ ေရွ႕မွီေနာက္မွီသူေတြက ေျပာပါတယ္။

အဲဒီရြာမွာေနထိုင္တဲ့ အသက္ ၆၀ေက်ာ္ အဘြားတစ္ေယာက္ကေတာ့ “အဘြားတို႔က ဒီရြာမွာမဟုတ္ဘူး။ အိႏၵဳမွာေနတယ္။ ဒီမွာက အဘြားတို႔ လင္မယားႏွစ္ေယာက္ဘဲလာေနတယ္။ သားသမီးေတြက မလာေနႏိုင္ဘူးေလ။ အဘြားတို႔ဝတ္ေနတဲ့ ကရင္ဝတ္စံုေတြက သူတို႔ေန႔တိုင္းမဝတ္ႏိုင္ဘူး။ သက္သတ္လြတ္လည္း သူတို႔မစားႏိုင္ဘူးဆိုေတာ့ အဘြားတို႔ႏွစ္ေယာက္ ဘဲလာေနရတာေပါ့ ။ တလာကူးဘာသာက စည္းကမ္းခ်က္မ်ားေတာ့ အခုေခတ္ ကေလးေတြက ဘယ္လိုလိုက္နာ ႏိုင္ေတာ့မွာလဲေပါ့” ဟု ေျပာပါတယ္။

တလာကူး ဘာသာဝင္ျဖစ္ပါက မိဘဘိုးဘြားအစဥ္ဆက္မွ ေစာင့္ေရွာက္ထိန္းသိမ္းလာေသာ အသြားအလာ၊ အစားအေသာက္၊ ေနပံုထိုင္ပံု၊ အေျပာအဆိုနဲ႔ ဝတ္စားဆင္ယင္မွႈ စတဲ့ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္ ဝတၱရားမ်ား (ထုန္ ့-ႏွင့္-ေထာ္) လိုက္နာရမယ့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားစြာရွိတဲ့အတြက္ ေခတ္ကာလ တိုးတက္လာတာနဲ႔အမွ် မ်ိဳးဆက္သစ္ ကေလး ေတြလည္း စည္းကမ္းမလိုက္နာႏိုင္ေတာ့ဘဲ ခြဲထြက္သြားသူမ်ားလည္းရွိလာေနၿပီး ဘာသာ၀င္ဦးေရ တျဖည္းျဖည္းနည္းလာတယ္လို႔လည္း သူမက ေျပာပါတယ္။

တလာကူးဘာသာဝင္ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္မ်ားဟာ ကရင္ျပည္နယ္နဲ႔ ထိုင္းနယ္စပ္ေဒသတစ္ဝိုက္တြင္ေနထိုင္ၿပီး က ရင္႐ိုးရာ ဝတ္စား ဆင္ယင္မွႈနဲ႔ ကရင္႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမွႈကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္တဲ့အျပင္ က်င့္ဝတ္၊ သီလကိုလံုၿခံဳစြာ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုတစ္စုျဖစ္တယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။
တလာကူးဘာသာဝင္ ပင္မေနရာမ်ားကေတာ့ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ထိုင္းနယ္စပ္ေဒသ ထီ့ေမာ္ (ေခၚ) ေလးေတာ္ခို႔မွာ တစ္ေနရာနဲ႔ ကရင္ျပည္နယ္ ၾကာအင္းဆိပ္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ ကြီလံုးတန္ရြာမွာ တစ္ေနရာျဖစ္ၿပီး ၎ပင္မရွိရာ ေနရာမ်ားကေတာ့ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အခက္အခဲေၾကာင့္ ေနရာေဒသအလိုက္ ဝတ္ျပဳတဲ့ ေနရာရွိေအာင္ ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္ က်ံဳဒိုးေခ်ာင္းဖ်ားမွာ တစ္ေနရာ၊ မြန္ျပည္နယ္ က်ိဳက္မေရာၿမိဳ႕နယ္ မီးကသစ္ ရြာနားမွာ တစ္ေနရာ၊ ဒံုရင္းဂြင္တ လာကူးဘာသာဝင္အတြက္ ဖားအံၿမိဳ႕နယ္ ဂုဏ္သာေဖာင္ ေက်းရြာမွာ တစ္ေနရာထား ရွိတယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။

လက္ရွိ ဒံံုရင္းဂြင္ရွိတလာကူးဘာသာ၀င္မ်ားကေတာ့ ဖားအံၿမိဳ႕ ေတာင္ကေလးဆရာေတာ္ အရွင္ပညာသာမိ (ေတာမွီရ ဟန္း) အရွင္သူျမတ္ရဲ႕ ၾသဝါဒ လမ္းညႊန္မွွႈေအာက္ေနထိုင္လိုက္နာလွ်က္ရွိၿပီး ႐ိုးရာ အစဥ္အလာ မေပ်ာက္ရန္ ထိန္း သိမ္းကာ လယ္ယာလုပ္ငန္း အေျခခံၿပီး ေအးခ်မ္းစြာ ေနထိုင္လွ်က္ရွိပါတယ္။

ဂုဏ္သာေဖာင္ရြာမွာ ေနထိုင္တဲ့ မန္းေအာင္သန္းေရႊကေတာ့ “ဒီဒံုရင္းဂြင္မွာဆိုရင္ တာလာကူးေတြမေပ်ာက္ေအာင္ ဆရာေတာ္ ျပန္လည္ စည္း႐ံုးေပးတာလည္းအမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ဆိုရင္လည္း က်ေနာ္တို႔ လုပ္ နည္းလုပ္ဟန္နဲ႔ ဆရာေတာ္ေဖာ္ထုတ္ေပးခိုင္းတယ္။ ၾသဇာရွိသူေကာင္းမွႈေၾကာင့္ ဒီနယ္က တလာကူးဘာသာဝင္ေတြက ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းနဲ႔ အေႏွာင့္အယွက္္မရွိ ေနႏိုင္တာျဖစ္တယ္”လို႔ သူက ေျပာပါတယ္။
ရြာမွာေနထိုင္တဲ့လူေတြအမ်ားစုကေတာ့ လယ္ယာအလုပ္ကိုသာ အဓိကလုပ္ကိုင္ေနၿပီး အင္ဖက္က်သည့္ အခ်ိန္မွာ အင္ဖက္ေကာက္ၿပီး အပိုဝင္ေငြရွာၾကပါတယ္။ အခ်ိဳ႕လည္း ဘန္ေကာက္တက္ အလုပ္သြားေရာက္လုပ္ ကိုင္တာ လည္းရွိပါတယ္။ ရြာမွာက က်န္းမာေရး ၊ ပညာေရးအတြက္ ဘာမွမရွိပါဘူး ။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ ေနမေကာင္းျဖစ္ရင္ေတာ့ ေဆးၿမီးတိုနဲ႔သာကုၿပီး မရပါက အျခားရြာက ေဆးခန္းသြားရပါတယ္။

ကေလးေတြအတြက္ ပညာေရးကေတာ့ အနီးစပ္ဆံုးအျခားရြာမွာဘဲ ေက်ာင္းသြားတက္ရပါတယ္။ ရြာထဲမွာ ေနထိုင္တဲ့လူႀကီး ၊ လူငယ္၊ ကေလးအားလံုး ကရင္႐ိုးရာ အက်ႌကိုသာ ဝတ္ဆင္ရတဲ့အတြက္ အျခားရြာမွာ ေက်ာင္းသြား တက္ရင္လည္း မူလတန္းအထိ သူတို႔ဝတ္ေနက် ကရင္႐ိုးရာဝတ္စံုကိုသာ ဝတ္ဆင္ၿပီး ေက်ာင္းတက္ၾကပါတယ္။

“အတန္းငယ္တဲ့ကေလးေတြကေတာ့ ကရင္သင္တိုင္းနဲ႔ဘဲေက်ာင္းသြားတယ္။ အတန္းႀကီးလာရင္ေတာ့ သင္တိုင္းနဲ႔ ေက်ာင္းသြားလို႔မရဘူး။ ေက်ာင္းဝတ္စံုေျပာင္းဝတ္ရတာေပါ။့ ဒီရြာမွာေတာ့ အတန္းႀကီးတယ္ဆိုလို႔ က်ေနာ့္ သမီးတစ္ ေယာက္ဘဲရွိတယ္။ သူကေတာ့ ၇ တန္းတက္တယ္ ။ ေက်ာင္းသြားတဲ့အခ်ိန္ဆိုရင္ ေက်ာင္းဝတ္စံုဝတ္တယ္။ အိမ္ျပန္ ေရာက္ရင္ေတာ့ သင္တိုင္းဘဲျပန္ဝတ္တယ္ ။ ေက်ာင္းဝတ္စံုကေတာ့ အိမ္ေအာက္မွာဘဲ သူထားတယ္။ အိမ္ေပၚေတာ့ သူမတင္ဘူး။ သူ႔အသိနဲ႔သူေပါ့” ဟု မန္းေအာင္သန္းေရႊက ေျပာပါတယ္။
ဂုဏ္သာေဖာင္ ရြာမွာေတာ့ လက္ရွိအခ်ိန္ထိ အထက္တန္း တက္ေရာက္ပညာသင္ယူႏိုင္တဲ့လူမရွိေသးပါဘူး။ အမ်ားစုက အရြယ္ေရာက္လာတာနဲ႔ အိမ္နီးခ်င္းထိုင္းႏိုင္ငံမွာ သြားေရာက္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ၾကရပါတယ္။

ရြာမွ ေနထိုင္တဲ့ တလာကူးမ်ားကေတာ့ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာလကၡဏာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းၿပီး တိမ္ေကာေနတဲ့ တလာကူးအစဥ္အလာ သမိုင္းမ်ားကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ေနတဲ့ အျပင္ တစ္ဖက္မွာလည္း ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီတဲ့ အတတ္ပညာရွင္ေတြ ေမြးထုတ္ႏိုင္ဖို႔ သူတို႔ေမွ်ာ္မွန္းေနဆဲပါပဲ။

အဲဒီဂုဏ္သာေဖာင္ရြာေလးရဲ့ထူးျခားခ်က္တစ္ခုကေတာ့ မည္သည့္ ဂုဏ္ပကာသနမွ မရွိဘဲေဆြမ်ိဳးရင္းခ်ာသဖြယ္ စိတ္ ဓာတ္ထားၿပီးေနထိုင္ကာ သီလ၊ သမာဓိ ေစာင့္ထိန္းၿပီးေနထိုင္တဲ့အတြက္ ခိုက္ရန္ျဖစ္မွႈ၊ ခိုးမွႈ၊ ဒုစ႐ိုက္မွႈမရွိတဲ့အျပင္ အရက္ေသစာနဲ႔မူးယစ္ေဆး၀ါးသံုးစြဲသူ လံုး၀ကင္းစင္တဲ့ရြာေလးျဖစ္တယ္လို႔လည္း ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ယခု အခ်ိန္ သူတို႔ရြာမွာ ဧည့္သည္ေတြ တည္းခုိလို႔ရေအာင္အေဆာက္အဦးဆိုလို႔ ပိရမစ္ပံု ဝါးနဲ႔ေဆာက္ထားတဲ႔ ဓမၼာ႐ံုတစ္လံုးရယ္၊ လူအေယာက္၂၀ဆံ့တဲ့ ႏွစ္ ၃၀ေက်ာ္ ဇရပ္ငယ္ေလးတစ္လံုးရယ္ ဘဲရွိပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ သူတို႔ရည္မွန္းထားတာ တစ္ခုကေတာ့ အပတ္စဥ္ဥပုဒ္ေန႔မွာ ဆြမ္း၊ ထမင္းေကၽြးေမြးဖို႔ ဆြမ္းစားဓမၼာ႐ံုႀကီး တစ္လံုး တည္ေဆာက္ရန္ သူတို႔စီစဥ္ထားၿပီး ေက်းရြာလူထုအေနအထားနဲ႔ လူအင္အား၊ ေငြအင္အားမညီမွ်တဲ့အတြက္ လက္ရွိ အခ်ိန္မတည္အလႉရွင္ရွိဖို႔ သူတို႔မွာေမွ်ာ္လင့္ထားၿပီး ရွိတဲ့အင္အားနဲ႔ သူတို႔ႀကိဳးစားေနဆဲပါ။

ေခတ္ကာလတိုးတက္ေျပာင္းလဲလာသည္ႏွင့္အမွ် သူတို႔ရဲ႕လူေနမႈပံုစံမ်ားဟာ ကရင္႐ိုးရာ ဝတ္စားဆင္ယင္မွႈနဲ႔ ယဥ္ေက်းမွႈအစဥ္အလာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းရာေရာက္တဲ့အတြက္ ကရင္လူမ်ိဳးအမ်ားစုက သူတို႔ကို လက္ခံအားေပး ႏိုင္မႈမ်ားရွိသလိုပဲ ေရွး႐ိုးစြဲလူေနမွႈစနစ္ဟုဆိုကာ အလားတူ ေနထိုင္မွႈမ်ိဳးကို ေ၀ဖန္ရွႈတ္ခ်တဲ့လူ ေတြလည္း ရွိေနျပန္ပါ တယ္။

ငါးပါးသီလနဲ႔ ကိုယ္က်င့္သီလ ေစာင့္ထိန္းၿပီး ကရင္႐ိုးရာ ဝတ္စားဆင္ယင္မွႈ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္း မေပ်ာက္ပ်က္ ေအာင္ သူတို႔လို ထိန္းသိမ္း ႏိုင္ဖို႔ဆိုတာမလြယ္ပါဘူး။ တိုးတက္လာတဲ့ ေခတ္အေျခအေန၊ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ သူတို႔ပတ္ဝန္း က်င္နားမွာ သူတို႔မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြကေကာ ဒီလို ေနထိုင္မွႈမ်ိဳးကို ႏွစ္ေပါင္းၾကာရွည္စြာ ထိန္းသိမ္း ႏိုင္ပါ့မလားလို႔ ေတြး မိရင္း ဆုေတာင္း ေနမိပါေတာ့တယ္။