လူ႔အခြင့္အေရး  •  တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး  •  ဒီမိုကေရစီေရး

စစ္အုပ္စုရဲ႕ အၿငိဳးနဲ႔အာဃာတကိုေဖာ္ျပေနတဲ့ ေငြစကၠဴမ်ားေပၚမွ ႐ုပ္ပံုမ်ား နဲ႔ ကန္႔ကြက္မဲ ၁၀၉ မဲ

(ေမာင္ေက်ာ္စြာ)

(၂၀၁၇ ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာ ၂၁ ရက္)

ေငြ (ပုိက္ဆံ)ကို “ဒုတိယဘုရားသခင္”လို႔ လူအမ်ားက သူတုိ႔လက္ေတြ႔ဘဝအေတြ႔အႀကံဳေတြနဲ႔ရင္းၿပီး ေျပာေလ့ရွိၾကပါတယ္။
ေငြဟာ အေရးႀကီးဆံုးေတာ့ မဟုတ္ေပမယ့္ ေလာကမွာ ေတာ္ေတာ္ကိုအေရးပါတယ္ဆုိတာကေတာ့ သိပ္ကိုေသခ်ာပါတယ္။ ေန႔စဥ္ေန႔တုိင္း မရပ္မနားျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္ေတြထဲမွာ “ ေငြေပး – ေငြယူမႈ” မႈဟာလည္း ထိပ္ဆံုးမွာရွိေနတဲ့ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုပဲ မဟုတ္ပါလား။
ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ေငြကို လက္ထဲကုိင္ထားစရာမလိုေတာ့ပဲ ကိန္းဂဏန္းအတြဲေတြ၊ စနစ္ေတြကို ႏွိပ္ၿပီး (မိမိအလိုရွိတဲ့) ေငြအေရအတြက္(ကိန္းဂဏန္း) ကို ဟုိမွ သည္ကို၊ သည္မွ ဟုိကို စသျဖင့္ ေနရာအႏွံ႔အျပန္အလွန္ ေပးႏုိင္၊ ပုိ႔ႏုိင္လက္ခံ ေနႏုိင္ၾကပါၿပီ။

ေငြ(ပုိက္ဆံ)ဆုိတာ သမုိင္းမွာ လူနဲ႔အတူ၊ ဘာသာစကားနဲ႔အတူတၿပိဳင္ထဲ ယွဥ္တြဲၿပီး ေပၚလာတာေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ကုန္ ထုတ္လုပ္မႈအဆင့္တစ္ခုကိုေရာက္ေတာ့မွသာ လူကတီထြင္လာခဲ့တဲ့ ယံုၾကည္မႈအမွတ္အသားတစ္ခုသာျဖစ္ပါတယ္။ ဟိုးေရွးေခတ္ အ ခါသမယေတြမွာတုန္းက (ေငြဆုိတဲ့အသျပာ) မိမိစုိက္ပ်ိဳးေမြးျမဴထုတ္လုပ္တဲ့ ကုန္ပစၥည္းေတြခ်င္းခ်င္း ( ဆန္နဲ႔ဆား၊ အသားနဲ႔စပါး စသျဖင့္) မိမိအလုိရွိရာကို အျပန္အလွန္ဖလွယ္ခဲ့ၾကရတာပဲ။ အဲဒီကေနမွ တစတစ ေငြတုံးေငြခဲေတြကို ျဖတ္ညွပ္သံုးစြဲရာကေန ဒဂၤါးေတြ၊ ေငြစကၠဴေတြ စသျဖင့္ တိုးတက္တီထြင္သံုးစြဲလာၾကတာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာေျပာခ်င္တဲ့အခ်က္ေတြက ေငြဆုိတာ အစကတည္းက တည္ရွိေနတာမဟုတ္ဘူးဆုိတဲ့အခ်က္၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ တစံု တရာျမင့္မားက်ယ္ျပန္႔လာတဲ့အခါက်မွသာ လူေတြက တီထြင္အသံုးျပဳလာၾကတာျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့အခ်က္။ အဲဒီလို လူေတြတီထြင္ အသံုး ျပဳလာတဲ့ ေငြ(ပုိက္ဆံ) ကို လူေတြက ဘုရားလို၊ နတ္လိုဖက္တြယ္ ကိုးကြယ္ေနၾကတယ္ဆုိတဲ့ အခ်က္ေတြကို ေျပာခ်င္တာပါ။

ေငြကို ဖက္တြယ္ကိုးကြယ္ေနၾကတယ္ဆုိတာကလည္း ဘာနဲ႔တူသလဲဆုိေတာ့ ပန္းပုဆရာက ထုလုပ္ထားတဲ့ နတ္႐ုပ္၊ ဘီလူး ႐ုပ္ကို လူေတြက ေၾကာက္လန္႔ၿပီး အ႐ိုအေသေပးၾကတာမ်ိဳးနဲ႔တူေနပါတယ္။ အင္မတန္မွ ခြက်တဲ့ အျပဳအမူမ်ိဳးပါ။ အခ်ိဳ႕ေသာ နတ္႐ုပ္ ေတြ၊ ဘီလူး႐ုပ္ေတြဟာ သိပ္ကို (ေၾကာက္ဖုိ႔ေကာင္းေအာင္) လက္ရာေျမာက္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕အ႐ုပ္ေတြက်ေတာ့လည္း ရယ္စရာပါ။ တကယ့္လက္ေတြ႔မွာေတာ့ ထုိသက္မဲ့႐ုပ္တုမ်ားဟာ သက္ရွိလူသားေတြကို ဘာအႏၱရာယ္မွ မျပဳႏုိင္ရွာပါဘူး။

မျပဳႏုိင္တဲ့အျပင္ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း၊ လက္ရာေျမာက္ အႏုပညာ ပစၥည္းအျဖစ္ သယ္ေဆာင္ေရာင္းဝယ္တာ (တနည္းအားျဖင့္ ေငြေၾကးနဲ႔ ဖလွယ္ခံရတာပါ) ခံရရွာတာပါပဲ။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ေငြ (အေရအတြက္အတုိင္းအတာ တစ္ခုကိုေပးလိုက္တာနဲ႔) ေပးေခ် လိုက္တာနဲ႔ ဒီ႐ုပ္ထု၊ ဒီပစၥည္းဟာ ပုိင္ဆုိင္သူလက္ေျပာင္းလက္လႊဲျဖစ္သြားရတာပါပဲ။ ဟုိဧည့္ခန္းေဆာင္ကေန ဒီဧည့္ခန္းေဆာင္၊ ဟုိရိႈး ေက့စ္ထဲကေန ဒီရိႈးေက့စ္ထဲကို ေျပာင္းသြားရတာပါပဲ။ “ေမာင္ျဖဴ” ဆုိင္မွာ တင္ၿပီးေရာင္းေနတဲ့ “ဆင္႐ုပ္၊ က်ား႐ုပ္၊ ယမင္း႐ုပ္” စတဲ့ အ႐ုပ္ေတြ ဟာ တစံုတရာေသာေငြပမာဏကို ေပးေခ်လိုက္တာနဲ႔ “ မနီ” ပုိင္ဆုိင္တဲ့အရာျဖစ္သြားသလိုပါပဲ။

ဒီေတာ့ ေငြဟာ ေပးေခ်ေရးကိရိယာလည္းျဖစ္ပါတယ္။ လက္ေျပာင္းလက္လႊဲျပဳေရးမွာ အဆံုးအျဖတ္ေပးတဲ့ ကိရိယာ လည္း ျဖစ္ ပါတယ္။ ေငြရဲ႕တန္ခုိးဟာ သူ႔အေရအတြက္ကိန္းဂဏန္းပမာဏ အနဲအမ်ားအေပၚ တုိက္႐ုိက္မွီတည္ေနပါတယ္။ ကိန္းဂဏန္း ပ မာဏအမ်ားဆံုးရွိသူဟာ အခ်မ္းသာဆံုးပါပဲ။ ခ်မ္းသာႂကြယ္ဝမႈကိုကိန္းဂဏန္းအေရအတြက္ ပမာဏနဲ႔တိုင္းတာေဖာ္ျပၾကရတာပဲမ ဟုတ္ပါလား။
ဥပမာ မီလ်ံနာ၊ ဘီလီယံနာ စသျဖင့္။ ခ႐ုိနီတို႔၊ တုိင္ကြန္းတို႔ဆုိတာ ေငြဘီလီယံနဲ႔ခ်ီၿပီး ခ်မ္းသာႂကြယ္ဝသူေတြကို ေခၚတဲ့ (စာလံုးေပါင္းသာကြဲတဲ့) နာမည္ေတြပဲ မဟုတ္ပါလား။ ခ်ဳပ္လိုက္ရင္ ပုိင္ဆုိင္တဲ့ ေငြပမာဏမ်ားတဲ့သူဟာ သူေ႒းျဖစ္ၿပီး၊ ပုိင္ဆုိင္တဲ့ ေငြပမာဏ အနည္းငယ္သာရွိတဲ့သူဟာ လူဆင္းရဲျဖစ္ၿပီး၊ မရွိတဲ့သူဟာ လူမြဲျဖစ္ပါတယ္။

ဒီကေန႔ ကမၻာမွာ “ ေဒၚလာ၊ ယြမ္၊ ယန္း၊ ေပါင္၊ ယူ႐ုိ” စသျဖင့္ ေငြေၾကးကို သက္ဆိုင္ရာႏုိင္ငံေတြက တိုင္းတာသတ္မွတ္တဲ့ စနစ္ ေတြကုိယ္စီရွိပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံကသတ္မွတ္သံုးစြဲတဲ့ စနစ္ကေတာ့ “က်ပ္” ေပါ့။ “က်ပ္” ဆုိတဲ့စကားဟာအလုပ္လုပ္ေသာ အလုပ္သမားလယ္သမား ျပည္သူလူထုအတြက္ေတာ့ အစဥ္သျဖင့္ ဆင္းရဲၾကပ္တည္းမႈကိုကုိယ္စားျပဳေနသလားလုိ႔ ေတာင္စဥ္းစားမိ ပါတယ္။
ကုန္းေဘာင္ေခတ္မွာ ေဒါင္းတံဆိပ္ ဒဂၤါးေတြ သြန္းလုပ္သံုးစြဲခဲ့တယ္ဆုိတဲ့ အမွတ္အသားေတြအထင္အရွားရွိပါတယ္။ ေငြစကၠဴ ကိုေတာ့ ကိုလိုနီေခတ္ေရာက္မွ အဂၤလိပ္ေငြစကၠဴနဲ႔ ဒဂၤါးေတြကို စတင္သံုးစြဲၾကရဟန္တူပါတယ္။ ဂ်ပန္ေခတ္မွာေတာ့ ဂ်ပန္ေငြစကၠဴေတြ သံုးခဲ့ၾကရပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးရတဲ့ေခတ္မွာေတာ့ ကုိယ္ပုိင္ေငြစကၠဴ႐ိုက္ႏွိပ္သံုးစြဲလာႏုိင္ပါတယ္။ ဒီလိုသံုးစြဲႏုိင္မႈကလည္း လြတ္လပ္မႈ ကို ေဖာ္ျပတဲ့ ဂုဏ္အဂၤါတစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုကုိယ္ပုိင္စနစ္၊ ကိုယ္ပုိင္အမွတ္အသားနဲ႔ေငြစကၠဴထုတ္လုပ္သံုးစြဲၾကတဲ့အခါမွာ သက္ဆုိင္ရာကုိယ့္အမ်ိဳးသားအမွတ္အ သား သ႐ုပ္ေတြကို ေငြစကၠဴအေပၚမွာ႐ုိက္ႏွိပ္ေဖာ္ျပၾကတာဟာလည္း တုိင္းျပည္တုိင္းရဲ႕တူညီတဲ့လကၡဏာ တစ္ရပ္လို႔ထင္ပါတယ္။ ကုိယ့္ တုိင္းျပည္ရဲ႕လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္၊ ႏုိင္ငံထူေထာင္ခဲ့ၾကသူေတြရဲ႕ ရုပ္ပံုေတြကို ေငြစကၠဴရဲ႕မ်က္ႏွာစာဘက္မွာ ခန္႔ခန္႔ျငားျငား ေဖာ္ျပ ႐ုိက္ႏွိပ္ၾကပါတယ္။ ေက်ာဘက္မွာလဲ မိမိေဖာ္ျပလိုတဲ့ အေဆာက္အံု၊ သတၱဝါ၊ ထင္ရွားတဲ့ေနရာေဒသေတြရဲ႕အေနအထားေတြကို အႏု ပညာ လက္ရာေျမာက္စြာ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပတတ္ၾကစၿမဲလည္းျဖစ္ပါတယ္။

လြတ္လပ္ေရးရတဲ့အခါမွာ စတင္သံုးစြဲခဲ့တဲ့ ေငြစကၠဴေတြမွာဆုိရင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ ဓာတ္ပံု၊ ကေဒါင္း၊ လယ္သမား လယ္ထြန္ေနပံု၊ ဆံရစ္ဝုိင္းနဲ႔ လံုမပ်ိဳဗိုင္းငင့္ေနပုံ၊ အင္းေလးအုိင္မွာ ေဆာင္းကုိင္ထားတဲ့ တံငါလုပ္သားပံု စသျဖင့္ ႐ုိက္ႏွိပ္ေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါ တယ္။ ဒီလို႐ုိက္ႏွိပ္ေဖာ္ျပတာဟာ တုိင္းျပည္မွာအုပ္စိုးေနတဲ့အစိုးရရဲ႕သေဘာထား၊ ေပၚလစီနဲ႔တိုက္႐ိုက္သက္ဆိုင္ပါတယ္။

တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြစုေပါင္းေနထုိင္တဲ့ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္မွာ တုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕ပံုပန္းသြင္ျပင္ေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈ လ ကၡဏာအမွတ္အသားေတြ၊ ေနရာေဒသေတြကိုလည္း ေငြစကၠဴေတြမွာ ႐ုိက္ႏွိပ္ေဖာ္ျပလို႔ရႏုိင္ပါတယ္။ “ ျခေသၤ့႐ုပ္” ထက္စာရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီးက်က္သေရရွိပါတယ္။ ဂုဏ္ရွိပါတယ္။

၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းၿပီးတဲ့ေနာက္ပုိင္းကေန ယေန႔ကာလအထိမွာေတာ့ ေငြစကၠဴေတြမွာပါရွိတဲ့ (အထူး သ ျဖင့္တန္ဖိုးမ်ားတဲ့ ေငြစကၠဴေတြမွာ) ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဓာတ္ပံုကို ဖယ္ရွားၿပီး ဆရာစံ၊ သခင္ဖိုးလွႀကီး၊ ျခေသၤ့႐ုပ္စသျဖင့္ေျပာင္းလဲ ႐ုိက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝလာပါတယ္။ ဒါဟာေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ထိေတြ႔ကုိင္တြယ္သံုးစြဲေနတဲ့ ေငြစကၠဴအေပၚမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ ဓာတ္ပံုကို လက္ေတြ႔အားျဖင့္ ဖယ္ရွားပစ္လိုက္တာပါ။ လူငယ္မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြရဲ႕လက္ထဲမွာ၊ မ်က္စိထဲမွာ၊ ဦးေႏွာက္ထဲမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပံု ကို ဖယ္ရွားပစ္ဖုိ႔လုပ္ခဲ့တာပါ။

ဒီလုပ္ရပ္ေတြဟာ ၁၉၆၂ ကေန အုပ္စိုးလာခဲ့တဲ့ အဆက္ဆက္ေသာ စစ္တပ္အုပ္စုိးသူမ်ားရဲ႕ ပကတိစိတ္ဓာတ္ကို ေဖာ္ျပေန တာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ ဒီလုပ္ရပ္ေတြကို အတုိင္းအတာကာလတစ္ခုအထိ လုပ္ခဲ့ႏုိင္ပါတယ္။ ယခုအခါမွာေတာ့ ဒီလုိ သိမ္ဖ်င္းအက်င့္ တန္ၿပီး ညစ္ပတ္ အ႐ုပ္ဆိုးလွတဲ့ စိတ္ဓာတ္နဲ႔လုပ္ရပ္ကို ပယ္ဖ်က္ၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ဓာတ္ပံုေတြ႐ုိက္ႏွိပ္ၿပီး အသံုးျပဳဖုိ႔ လႊတ္ေတာ္ ကေန မဲခြဲဆံုးျဖတ္အတည္ျပဳခဲ့ပါၿပီ။

ဒီအခါမွာလည္း သူတို႔ရဲ႕အတြင္းစိတ္ကို နဲနဲမွ ဟန္မေဆာင္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ လႊတ္ေတာ္ခန္းမထဲမွာ ၿပဳိင္တူမတ္တပ္ထရပ္ၿပီး မ်က္ ႏွာေျပာင္တုိက္ခဲ့ၾကျပန္ပါတယ္။ “ေရွ႕အနာဂတ္ကာလတြင္ ႐ုိက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝရန္ရွိသည့္ ေငြစကၠဴမ်ားေပၚတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ႐ုပ္ပံု မ်ားျဖင့္ ႐ုိက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝရန္ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရအား တုိက္တြန္းေၾကာင္းအဆုိ”ကို ယူနီေဖာင္းဝတ္ထားတဲ့ စစ္ဗိုလ္အမတ္ဆို သူမ်ားက “ ကန္႔ကြက္မဲ ၁၀၉ မဲ” ေပးျခင္းျဖင့္ သူတို႔ရဲ႕ ဆုိးသြမ္းသိမ္ဖ်င္းေသာ အတြင္းစိတ္ကို ထပ္မံေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။

လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဗဟုိဘဏ္ဒုတိယဥကၠ႒ ဦးစိုးမင္းက “ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ဗဟုိဘဏ္ဥပေဒ” ကို ကိုးကားၿပီး တင္ျပရွင္းလင္းသြားတာဟာ (ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအေပၚထားရွိတဲ့သေဘာထားအရ၊ ဥပေဒေၾကာင္းအရ ) အင္မတန္မွ က်ိဳးေၾကာင္း ဆီ ေလ်ာ္လွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ ဒီမုိကေရစီအေရးအေပၚ အၿငိဳးအာဃာတႀကီးမားေနၿပီး မလႊတ္မကၽြတ္ႏုိင္ေသာ အစြဲတိမ္ေမွာင္ဖုံးေနတဲ့ ႀကံ့ဖြ႔ံပါတီကုိယ္စားလွယ္အပါအဝင္ စစ္ဗိုလ္တစ္စုဟာ ဘာကိုမွ ပုိင္းျခားဆင္ျခင္ႏုိင္စြမ္း မရွိေတာ့ဘဲ “ကန္႔ကြက္ မဲ ၁၀၉ မဲ ” ကို စက္ခလုပ္ႏွိပ္ၿပီး မုိက္မုိက္ကန္းကန္းေပးခဲ့ၾကပါေတာ့တယ္။

ဒီလို ကန္႔ကြက္မဲေပးမႈကေန ဘာကို ဆက္စပ္စဥ္းစားႏုိင္သလဲဆုိေတာ့ သမုိင္းေၾကာင္းအရ၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ တုိင္းက်ိဳး ျပည္ျပဳေဆာင္ရြက္မႈအရ၊ “ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ဗဟုိဘဏ္ဥပေဒ” အရ၊ ျပည္သူအမ်ားစုက လုိလားေနတဲ့ဆႏၵအရ မျငင္းပယ္ႏုိင္ ေအာင္ က်ိဳးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္ေနတဲ့ “ေငြစကၠဴမ်ားေပၚတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ႐ုပ္ပံုမ်ားျဖင့္ ႐ုိက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝရန္ အဆုိ” ကိုေတာင္ လ်စ္လ်ဴရႈ ေက်ာခုိင္းၿပီး စစ္အုပ္စုအက်ိဳးသာ တည့္တည့္ေရွ႕ရႈခဲ့ၾကသူေတြဟာ “၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး” မွာ သူတုိ႔ ဘယ္လိုျပဳမူၾကလိမ့္ မယ္ဆုိတာ ေျပးၾကည့္ေနဖို႔ မလိုအပ္ေတာ့ပါဘူး။

စစ္တပ္ဟာ စစ္အုပ္စုအက်ိဳးကြက္ကြက္ကိုသာ ရပ္တည္ကာကြယ္ေရွ႕ရႈေနသမွ်ကာလပတ္လံုး ျပည္သူ႔အက်ိဳးစီးပြားနဲ႔ျပည္သူ႔ ဆႏၵ မွန္သမွ်ကို လ်စ္လ်ဴရႈေက်ာခုိင္းၿပီး ထင္ရာစုိင္းေနမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို နဲနဲမွ သံသယမရွိၾကပါနဲ႔။

ညႊန္း – ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာ (၁၈-၁၁- ၂၀၁၇)