လူ႔အခြင့္အေရး  •  တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး  •  ဒီမိုကေရစီေရး

ျပန္ႏုိးထရွင္သန္လာေသာ အာဇာနည္ေစာဘဦးႀကီး၏ဇာတိရြာ ဘဲဂရက္

ေစာထြန္းလင္း
(၂၀၁၇၊ ၾသဂုတ္ ၂၅ရက္)

အိမ္ေျခ ၁၀လံုးေက်ာ္ေက်ာ္သာရွိသည့္ ဘဲဂရက္ႀကီးရြာသည္ အၿမဲတေစ တိတ္ဆိတ္ေနတတ္သည္။ သို႔ေသာ္ ၾသဂုတ္လ ၁၂ ရက္ေန႔တြင္မူ ထိုသို႔မဟုတ္။ ကရင့္အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္ ေစာဘဦးႀကီးဇာတိရြာျဖစ္သည့္ ဘဲဂရက္ႀကီးရြာတြင္ ျပဳလုပ္မည့္ ၆၇ႏွစ္ ေျမာက္ ကရင့္အာဇာနည္ေန႔ အခမ္းအနားရွိသည့္အတြက္ တစ္ရြာလံုးနီးပါး လႈပ္လႈပ္ရွားရွား တက္တက္ႂကြႂကြရွိေနၿပီး ရပ္နီးရပ္ ေဝးမွ အခမ္းအနား လာေရာက္မည့္ ဧည့္သည္မ်ားကို တာဝန္ေက် ဧည့္ခံႏိုင္ေရးအတြက္ ျပင္ဆင္ေနၾကသည္။

ဘဲဂရက္ႀကီးရြာသည္ ဧရာဝတီတုိင္းေဒသႀကီး၊ ကန္ႀကီးေထာင့္ၿမိဳ႕နယ္အတြင္း တည္ရွိကာ ပုသိမ္ၿမိဳ႕မွ ပုသိမ္-ရန္ကုန္ ကား လမ္းအတုိင္း နာရီဝက္နီးပါး ကားစီးလွ်င္ ကန္ႀကီးေထာင့္လမ္းဆံုသို႔ ေရာက္ရွိကာ ဘဲဂရက္ဘူတာလမ္းခြဲအတိုင္း သံုးမုိင္ေက်ာ္ ခန္႔ ဆက္သြားရသည္။ ဘဲဂရက္ဘူတာရြာ၊ ဘဲဂရက္ေလးရြာႏွင့္ ဘဲဂရက္ႀကီးရြာတို႔မွာ တစ္ဆက္တည္းရွိေသာ္လည္း တစ္ရြာ ႏွင့္တစ္ရြာၾကားကို လယ္ကြင္းမ်ားႏွင့္ ဘဲဂရက္ေခ်ာင္းက ျခားထားသည္။

ဘဲဂရက္ဘူတာမွ ဘဲဂရက္ႀကီးရြာသို႔ ကုန္းလမ္းခရီးျဖင့္သြားမည္ဆိုလ်င္ နာရီဝက္ခန္႔ လမ္းေလွ်ာက္ရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း လူႏွစ္ကိုယ္စာသာသာ လမ္းမွာ မိုးတြင္းကာလ ႐ြံ႕ဗြက္မ်ားရွိသည့္အတြက္ အာဇာနည္ေန႔ အခမ္းအနား လာမည့္သူမ်ားကို ေက်ာင္းစုေက်းရြာဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေဘး ေလွဆိပ္မွ ဘဲဂရက္ေခ်ာင္းအတိုင္း စက္ေလွမ်ားျဖင့္ ပို႔ေဆာင္ေပးရၿပီး ဆယ္မိနစ္ ေက်ာ္ သြားရသည္။ ဘဲဂရက္ႀကီးရြာတြင္း၌လည္း အခ်ိဳ႕အိမ္မ်ားဆိုလ်င္ ေရျမႇဳပ္ေနၿပီး တစ္အိမ္မွတစ္အိမ္သို႔ ေရကူးသြားလာ ေနရသည္။

ယခုလို ကုန္းလမ္းမေကာင္းသျဖင့္ ေဒသခံမ်ားအေနႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး အေထြေထြကိစၥရပ္မ်ားအတြက္ ဘဲဂရက္ ေခ်ာင္းကုိသာ စက္ေလွမ်ား၊ ေလွမ်ားျဖင့္ သြားလာေရးတြင္ အဓိက အသံုးျပဳေနရသည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ဆုိသည္။

၎ဘဲဂရက္ႀကီးရြာ၌ ကရင့္အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္ ေစာဘဦးႀကီးကို ၁၉၀၃ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိဘာလ ၇ရက္ေန႔တြင္ အဖ ေစာသာျမတ္ ႀကီးႏွင့္ အမိ ေနာ္ေအးႏုတုိ႔က ေမြးဖြားခဲ့သည္။ ေစာဘဦးႀကီးသည္ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ား တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပုိင္ျပဌာန္းခြင့္ရရွိ ေရးအတြက္ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားကို ႏုိင္ငံေရးမ်ိဳးေစ့ ခ်ေပးခဲ့သူပင္ ျဖစ္သည္။

ေစာဘဦးႀကီး၏ ဖခင္ေစာသာျမတ္ႀကီးသည္ ဘဲဂရက္ရြာတြင္ လယ္ယာေျမအမ်ားအျပား ပုိင္ဆုိင္ၿပီး အနီးအနားရြာမ်ားသို႔ ေပး ကမ္းလွဴဒါန္းမႈမ်ားလည္းရွိကာ အမ်ားျပည္သူ ႐ိုေသေလးစားရသည့္ ရပ္မိရပ္ဖတစ္ဦးျဖစ္သည္ဟု အသက္ ၈၄ႏွစ္အရြယ္ရွိၿပီး ျဖစ္သည့္ ဘဲဂရက္ရြာသား အဖူးေစာသာေတာက အခုလို ေျပာသည္။

“အဖူးကိုက ၁၉၃၃ခုႏွစ္မွာ ေမြးတယ္။ အဖူးတို႔ ႀကီးလာေတာ့ ေစာဘဦးႀကီးက ရြာမွာမရွိေတာ့ဘူး။ ပုသိမ္ဘက္ကို ေက်ာင္း သြားတက္တယ္။ ရြာမွာက သူ႔အေဖပဲ ရွိတယ္။ သူ႔အေဖက ပုသိမ္အေရွ႕ျခမ္းမွာေပါ့။ လယ္ေတြ အမ်ားႀကီးပုိင္တယ္။ အဲ့တုန္းက ဒီနားမွာ ဗမာရြာေတြလည္း ရွိတယ္။ အမ်ားစုက သူ႔ဆီမွာ လယ္လာလုပ္သလုိ စပါးေတြလည္း လာယူတယ္။ ေစာဘဦးႀကီးက တခါတေလ ရြာကို ျပန္လာတယ္။ ျမင္းလုိက္စီးတာ ေတြ႔တယ္။ ဒီနားမွာ သူတို႔ျမင္းေဇာင္းရွိတယ္။ အခုခ်ိန္ထိ အဲ့ေနရာကို ျမင္းေဇာင္းလို႔ ေခၚတုန္းပဲ”ဟု ေျပာဆိုသည္။

ဘဲဂရက္ရြာဇာတိ ေရွ႕မွီေနာက္မွီ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအဆိုအရ ဘဲဂရက္ႀကီးရြာသည္ ယခင္က လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမြန္ခဲ့ဖူး သည္။ လက္ရွိ ေပ ၂၀ေက်ာ္ေက်ာ္သာရွိသည့္ ဘဲဂရက္ေခ်ာင္းသည္လည္း ယခင္က ယခုထက္ သံုးဆေက်ာ္ က်ယ္ဝန္းသျဖင့္ ႏြားလွည္း၊ ျမင္းလွည္းတုိ႔ျဖင့္ပင္ အလြယ္တကူ သြားလာႏုိင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။

ဆက္လက္၍ အဖူးေစာသာေတာက “ေစာဘဦးႀကီးရဲ႕အေဖက အရမ္းနာမည္ႀကီးတယ္။ ပုသိမ္အေရွ႕ျခမ္းမွာ သူ႔ေကာင္းမႈေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ သူေသေတာ့ ၇ရက္ထားတယ္။ လာတဲ့သူေတြ အမ်ားႀကီး ကုလား၊ ဗမာ၊ တ႐ုတ္ စံုလို႔ေပါ့။ ေနာက္ပုိင္း ၁၉၄၀ ေက်ာ္အခ်ိန္ေပါ့။ ေသေသခ်ာခ်ာေတာ့ မမွတ္မိဘူး။ အဲ့မွာ ကရင္-ဗမာ အဓိက႐ုဏ္းေတြ ျဖစ္တယ္။ ရြာလည္း မီး႐ႈိ႕ခံရတယ္။ ခဏခဏပဲ။ အဲ့ေနာက္ပုိင္း ဘဲဂရက္က စည္စည္ကားကား မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အဖူးလည္း ၿမိဳ႕ေပၚတက္ အလုပ္လုပ္တယ္။ တခါတခါပဲ ရြာျပန္လာေတာ့တယ္”ဟု ဆိုသည္။

ထိုသို႔ လူအမ်ား ႐ိုေသေလးစားျခင္းခံခဲ့ရသည့္ ဖခင္ေစာျမတ္သာႀကီးကဲ့သုိ႔ပင္ ေစာဘဦးႀကီးလည္း ကရင္အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးျဖစ္ကာ ဖခင္ေျခရာနင္းခဲ့သူဟု ဆုိႏုိင္သည္။ ေစာဘဦးႀကီးသည္ ငယ္စဥ္က ပုသိမ္ၿမိဳ႕၊ စေကာကရင္ အထက္တန္း ေက်ာင္း(ကိုသာျဖဴေက်ာင္း)၌ ပညာသင္ၾကားၿပီး ၁၉၂၂ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလန္ရွိ ကင္းဘရစ္တကၠသိုလ္ (Cambridge University) ႏွင့္ ေအာက္စ္ဖုိ႔ တကၠသိုလ္ (Oxford University)၏ မဂ္ဒလင္းေကာလိပ္ (Magdalene College) တြင္ ေက်ာင္းတက္ခဲ့ၿပီး ၁၉၂၈ခုႏွစ္တြင္ ဥပေဒဘြဲ႔ကို ရရွိခဲ့သည္။

ထုိ႔ေနာက္ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ရွိ မစ္ဒယ္တင္ပယ္ (Middle Temple)တြင္ ဥပေဒပညာ ဆက္လက္သင္ယူၿပီး ၁၉၂၉ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလန္ ႏုိင္ငံ၏ အဆင့္ျမင့္ဆံုး ဥပေဒပညာရွင္ (Barrister At Law) ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ယင္းေနာက္ ျမန္မာျပည္သို႔ ျပန္လာခဲ့ၿပီး ၁၉၄၂ခု ႏွစ္တြင္ ကရင္ဗဟုိအဖဲြ႔ခ်ဳပ္(Karen Central Organization-KCO)အဖြဲ႔ဝင္တဦးျဖစ္ကာ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးထဲသို႔ ဝင္ေရာက္လာ ခဲ့သည္။

သူသည္ ၁၉၄၅ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၁၉ရက္ေန႔တြင္ ေနသူရိန္အစည္းအေဝး၌ ျပန္ဖြဲ႔သည့္ ဖဆပလ ဗဟိုဦးစီးအဖြဲ႔တြင္ ပါဝင္ခဲ့ၿပီး ၁၉၄၆ခုႏွစ္တြင္ ဆာဟူးဘတ္ရန္႔စ္ႏွင့္ ဖဆပလ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါဝင္သည့္ အစိုးရအဖဲြ႔တြင္ ဝန္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ခဲ့သည္။
၁၉၄၇ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၅ရက္ေန႔တြင္ ေကအဲန္ယူ-ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအ႐ံုး စတင္ဖြဲ႔စည္းစဥ္က အဖြဲ႔ဝင္တစ္ဦးအေနျဖင့္ သာ ပါဝင္ခဲ့ေသာ္လည္း ထိုႏွစ္တြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ေကအဲန္ယူ၏ အေရးေပၚ ညီလာခံတြင္ ဥကၠဌအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္တာဝန္ေပး ျခင္း ခံရသည္။ ယင္းတာ၀န္ျဖင့္ပင္ အမ်ဳိးသားေရးတာဝန္ထမ္းေဆာင္ရင္း ၁၉၅၀ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၁၂ရက္ေန႔တြင္ ေကာ့က ရိတ္ၿမိဳ႕နယ္(ထိုစဥ္က က်ဳိကၡမီခ႐ိုင္)၊ ထုိ႔ေကာ္ကိုးေက်းရြာတြင္ ရန္သူကို ခုခံတိုက္ခိုက္ရင္း ကရင့္အမ်ဳိးသား ေတာ္လွန္ေရးအ တြက္ အသက္စြန္႔သြားခဲ့ရသည္။

ေစာဘဦးႀကီး အသက္စြန္႔ခဲ့သည့္ အေျခအေနမ်ားကို ေရဒီယိုႏွင့္ ယင္းေခတ္က ထုတ္ေဝသည့္ သတင္းစာမ်ားမွတစ္ဆင့္ ဘဲဂ ရက္ရြာသားမ်ား သိရွိခဲ့ရၿပီး ထုိေနာက္ပုိင္းတြင္ ရြာရွိ ေစာဘဦးႀကီး၏ ေဆြမ်ဳိးမ်ားလည္း ရြာမွ တျဖည္းျဖည္း စြန္႔ခြာသြားခဲ့ၾက သည္။ ထို႔အျပင္ က်န္ရြာသားမ်ားမွာလည္း စကားပင္ က်ယ္က်ယ္မေျပာရဲသည့္အျဖစ္ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ခဲ့ရကာ ေစာဘဦးႀကီးဇာတိ ရြာဆိုသည္ကိုပင္ တခ်ဳိ႕မသိရွိေတာ့သည့္ အေျခအေနျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ဘဲဂရက္ရြာသား အသက္ ၆၈ႏွစ္အရြယ္ ေစာဘိုစီက ေျပာ သည္။

ေစာဘဦးႀကီး၏ ကရင့္အမ်ဳိးသားေရး လုပ္ေဆာင္မႈ မ်ားစြာရွိသည့္အနက္ ၁၉၄၈ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၁ရက္ေန႔တြင္ ျမန္မာ တစ္ႏုိင္ငံလံုးရွိ ကရင္ျပည္သူ ၄၅၄,၁၀၀ဦး ပါဝင္သည့္ ကရင္ျပည္နယ္ ရရွိေရးႏွင့္ တန္းတူအခြင့္အေရးအတြက္ ၿငိိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵ ျပပြဲကို ဒီမိုကေရစီနည္းက် ဦးေဆာင္ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ယင္းသည္ ကရင္လူထုအမ်ားဆံုးကို အစည္း႐ံုးႏုိင္ဆံုးျဖစ္ကာ လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ကရင္ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ကရင္ပါတီမ်ား ထိုကဲ့သို႔ စည္း႐ံုးႏိုင္ျခင္း မရွိေသးေပ။

ထို႔အျပင္ ေစာဘဦးႀကီး၏ မူ ၄ခ်က္ျဖစ္သည့္ လက္နက္ခ်စကား အလ်င္းမေျပာရ၊ ကရင့္လက္နက္ ကရင့္လက္ထဲတြင္ ရွိရမည္၊ ကရင့္ကံၾကမၼာ ကရင္ဖန္တီးရမည္၊ ကရင္ျပည္ကို အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ၿပီးျပည့္စံုရမည္ ဆိုသည့္အခ်က္မ်ားကို ကရင္ေတာ္လွန္ ေရးေခါင္းေဆာင္ အဆက္ဆက္က ၆၈ႏွစ္ေက်ာ္တိုင္ ကိုင္စြဲထားရၿပီး ေကအဲန္ယူ-ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုးအျပင္ ဘက္ ေျပာင္းသြား၊ ခြဲထြက္သြားၾကသည့္ အျခားကရင့္လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကလည္း ေစာဘဦးႀကီး၏မူကို စြဲကိုင္ထား ဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ့ၾကသည္။

ေစာဘဦးႀကီးသည္ အသြင္မတူသည့္ ကရင္ႏုိင္ငံေရးအုပ္စုမ်ားအေပၚပင္ ႏွစ္ကာလၾကာရွည္စြာ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈရွိသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သူ႔အား ကရင့္အာဇာနည္ ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္းသည္ အျငင္းပြားဖြယ္မရွိေခ်။

ကရင္အာဇာနည္ေန႔ အခမ္းအနားမ်ားကုိ ယခင္က လြတ္ေျမာက္နယ္ေျမမ်ား၌သာ ျပဳလုပ္ႏုိင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၂၀၁၂ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ ၁၂ရက္ေန႔တြင္ ေကအဲန္ယူႏွင့္ အစိုးရတို႔ ျပည္နယ္အဆင့္ ပဏာမ အပစ္ရပ္ကာ ၂၀၁၅ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႏုိင္ငံလံုး ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္(Nationwide Ceasefire Agreement-NCA)ကို လက္မွတ္ေရးထုိးၿပီးေနာက္ တြင္မႈ ျပည္တြင္းေနရာ အႏွံ႔အျပား၌ က်င္းပျပဳလုပ္လာသည့္နည္းတူ ေစာဘဦးႀကီး ဇာတိရြာ၌လည္း ၂၀၁၆ခုႏွစ္တြင္ သူ၏ ေနအိမ္အနီး၌ အထိမ္းအမွတ္ေက်ာက္တုိင္ျပဳလုပ္ကာ ဂုဏ္ျပဳလာႏိုင္ခဲ့သည္။

“အခု ဘဲဂရက္ရြာသားတခ်ဳိ႕ေတာင္ ဒါ ေစာဘဦးႀကီးဇာတိ ဆိုတာ မသိၾကဘူး။ သိတဲ့သူလည္းရွိတယ္။ ဒီလို ေန႔မ်ိဳး ေရာက္လာ မယ္ဆိုတာ အရင္က စိတ္ကူးတဲ့အဆင့္ပဲ ရွိတယ္။ မႏွစ္က ေစာဘဦးႀကီး ေက်ာက္တုိင္ဖြင့္ပြဲလုပ္ အေလးျပဳေတာ့ လူ ၂၀၀ ေလာက္ လာတယ္။ ဒီႏွစ္က လာဂုဏ္ျပဳသူ အရမ္းမ်ားတယ္၊ ဘဲဂရက္ ႏုိးထလာေတာ့မယ္”ဟု ေစာဘိုစီက ဘဲဂရက္တြင္ ၂၀၁၇၊ ၾသဂုတ္လ ၁၂ရက္ေန႔၌ အာဇာနည္ေန႔ အခမ္းအနား က်င္းပလာႏိုင္သည့္အေပၚ ဂုဏ္ယူစြာ ေျပာသည္။

ထုိ႔အျပင္ မိမိတို႔ရြာတြင္ အဓိကလိုအပ္ေနသည္မွာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမြန္ရန္ျဖစ္ၿပီး ခန္းမတစ္ခုရွိရန္လည္း လုိအပ္ကာ မၾကာမီကာလအတြင္း လမ္းမ်ား ေကာင္းမြန္ကာ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာမည္ဟု ယံုၾကည္ေၾကာင္းလည္း ေစာဘိုစီက ဆက္ေျပာ သည္။

ဘဲဂရက္ႀကီးရြာတြင္ ၾသဂုတ္လ ၁၂ရက္ေန႔တြင္ ျပဳလုပ္သည့္ ၆၇ႏွစ္ေျမာက္ ကရင့္အာဇာနည္ေန႔ အခမ္းအနားသို႔ အခမ္းအ နားျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီဝင္မ်ားက လူ ၅၀၀ဦးခန္႔သာ လာမည္ဟု ကနဦး ခန္႔မွန္းထားေသာ္လည္း ပုသိမ္၊ ေျမာင္းျမ၊ ဝါးခယ္မ၊ ေက်ာင္းကုန္း၊ အိမ္မဲ၊ ပန္းတေနာ္၊ ကန္ႀကီးေထာင့္၊ ရန္ကုန္ စသည့္ၿမိဳ႕မ်ားမွ စုစုေပါင္း လူ ၁၅၀၀ဦးေက်ာ္ လာ ေရာက္ဂါဝရျပဳခဲ့သည္။

ထို႔အတြက္ အာဇာနည္ေန႔ ေဟာေျပာပြဲခန္းမ မဆံ့ဘဲျဖစ္သြားကာ ေကၽြြးေမြးသည့္ ေန႔လည္စာ ေလာက္ငွေရးအတြက္ အခ်ိန္မီ ထပ္မံ ခ်က္ျပဳတ္ရသလို ဘဲဂရက္ေခ်ာင္းတြင္လည္း ကူးသန္းသြားလာသူ မ်ားျပားသည့္အတြက္ စက္ေလွသံမ်ားျဖင့္ ဆူညံသြား ခဲ့သည္။ အခမ္းအနားက်င္းပေရးေကာ္မတီကမူ အားနည္းခ်က္မ်ားအေပၚ နားလည္ခြင့္လႊတ္ေပးရန္ ပန္ၾကားခဲ့ရသည္အထိ ျဖစ္ ခဲ့သည္။

အဖူး ေစာသာေတာက “ရြာမွာ အခု ကရင့္အာဇာနည္ေန႔ အခမ္းအနား လုပ္လာႏိုင္တာ အတိုင္းမသိ ဝမ္းသာတယ္။ ေစာဘဦး ႀကီးအေဖ လက္ထက္ကလို ျပန္စည္းကားလာေတာ့မယ့္ ပံုပဲ။ သူ႔အေဖေက်းဇူးကိုလည္း ေအာက္ေမ့သတိရတယ္။ ပြင့္ပြင့္လင္း လင္းေျပာရရင္ နည္းနည္းေတာ့ စိုးရိမ္တယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေသခ်ာ မရေသးေတာ့ အဖူးက ဂ်ပန္ေခတ္၊ သခင္ေခတ္ စသျဖင့္ ျဖတ္သန္းလာဖူးေတာ့ အဖူးစိတ္နဲ႔ကေတာ့ စိုးရိမ္တယ္”ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳ ေျပာေလသည္။

မည္သို႔ပင္ဆိုပါေစ ႏွစ္ေပါင္း ၇၀နီးပါးၾကာ အသံတိတ္ေနခဲ့ရသည့္ ကရင့္အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္ ေစာဘဦး ႀကီး၏ဇာတိ ဘဲဂရက္ႀကီးရြာတြင္ ယခုအခါ ေစာဘဦးႀကီးအတြက္ အထိမ္းအမွတ္ အာဇာနည္ေက်ာက္တုိင္ စိုက္ထူထားရွိႏိုင္ခဲ့ ၿပီး ေစာဘဦးႀကီး၏ အရိပ္၊ အေငြ႔အသက္မ်ား ျပန္လည္ႏုိးထရွင္သန္လာေနၿပီး ျဖစ္ေပေတာ့သည္။