လူ႔အခြင့္အေရး  •  တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး  •  ဒီမိုကေရစီေရး

လြတ္လပ္မႈဆီ ႐ုန္းထြက္သည့္ ၿမိဳ႕ေတာ္ဖားအံ နားက ရြာကေလး

(ေစာခါးစူးညား)

(ဇူလိုင္ ၆ရက္၊ ၂၀၁၇ခုႏွစ္)

ၿမိဳ႕ႏွင့္ နီးသည့္ ေက်းရြာေတာ္ေတာ္မ်ားကို ၿမိဳ႕ႏွင့္ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားသည့္ ေက်းရြာမ်ားထက္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ တိုးတက္လိမ့္ မည္ဟု သတိမမူမိတိုင္း ႐ုတ္တရက္ စိတ္ထဲ ေတြးထင္၊ မ်က္စိထဲ ျမင္ေယာင္ေပမည္မွာ ဓမၼတာပင္ ျဖစ္လိမ့္မည္။ အဘယ္ ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၿမိဳ႕ႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္အနီးတဝုိက္ရွိ ေဒသမ်ားသည္ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး စသည့္ အရာ ရာအားလံုးသည္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕၊ ေကာင္းမြန္ေပမည္လည္း ျငင္းမရသည့္ အခ်က္ေပတည္း။

ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၇၊ ဇြန္လ ၂၂ ရက္ေန႔က ကရင္ျပည္နယ္ ၿမိဳ႕ေတာ္ ဖားအံၿမိဳ႕ အေနာက္ဘက္ျခမ္း ၁၂ မိုင္သာသာ ေဝးကြာသည့္ ကရင္လို လယ္ေကာ္ခို႔၊ ဗမာလို ေတာင္ကုန္းဟု ေခၚသည့္ ကရင္ရြာကေလး တစ္ရြာသို႔ ေရွာက္ရွိခဲ့သည္။ ၿမိဳင္ကေလးဘိလပ္ေျမ စက္႐ံုႏွင့္ ပို၍ နီးသည္။ ရြာမွာ ဖားအံ-သထံု ဆက္သြယ္ထားသည့္ ကားလမ္းမႀကီးနံေဘး ကိုက္တစ္ရာဝန္းက်င္ အကြာအေဝး ရွိလိမ့္မည္။ ယင္းရြာသို႔ ရြာခံ အစ္ကိုတစ္ဦး၏ အကူအညီျဖင့္ ဖားအံၿမိဳ႕မွ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ျဖင့္ က်ေနာ္ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ အမွန္တကယ္ ယခုရြာကို က်ေနာ္ ေရာက္ဖူးသည္မွာ ပထမအႀကိမ္ေတာ့ မဟုတ္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွစၿပီး ယခုအခ်ိန္ထိ သံုးႀကိမ္ ေရာက္ဖူးေပၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ က်ေနာ္ႏွင့္ မစိမ္း။ သို႔ေသာ္ျငားလည္း ရြာတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္လည္ပတ္၍ ရြာသူရြာသားမ်ားႏွင့္ ထိေတြ႔ဆက္ဆံ စကားေျပာခြင့္ ရသည္မွာ ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျဖစ္သည္။

မ်က္ေမွာက္ ေတာင္ကုန္းရြာသည္ လူသူမသိသည့္ ေက်းရြာမဟုတ္။ လမ္းခင္းေက်ာက္ (ေခၚ) ဂ၀ံေက်ာက္ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ ငန္း ထုတ္လုပ္သည့္ ေတာင္ကေလးေတာင္ႏွင့္ ၂ဖာလံုသာ ကြာေဝးသည့္ ေက်းရြာ၊ ဆယ္စုႏွစ္ေက်ာ္ၾကာ ေက်ာက္မိုင္းေပါက္ ကြဲသံဒဏ္ အလူးလူးအလိမ့္လိမ့္ ခံရသည့္ ေက်းရြာ စသျဖင့္ ကရင္ျပည္နယ္အတြင္းရွိ သတင္းမီဒီယာႏွင့္ မစိမ္းသည့္သူတိုင္း သိႏွင့္ထားလွ်က္ရွိသည္။ ေက်းရြာမွာ လတ္တေလာ အိမ္ေျခ ၇၂ အိမ္ရွိတဲ့ ရြာငယ္တစ္ရြာျဖစ္သည္။ သို႔လင့္ကစား ကရင္ ေတာင္ေပၚေဒသက အိမ္ေျခ ၇ လံုး၊ ၈ လံုးႏွင့္ ႏိႈင္းယဥ္ပါက ရြာႀကီးတစ္ရြာပင္ ျဖစ္သည္။

သတိထားမိသည္မွာ ေတာင္ကုန္းရြာ၏ ရြာအဝင္ လမ္းမကို ဂဝံေက်ာက္စရစ္ေလးျဖင့္ ခင္းထားသည္။ လမ္းမွာ မညီမညာ ခ်ဳိင့္ ခြက္မ်ား၊ မိုးတြင္းဘက္ျဖစ္၍ လမ္းခ်ဳိင့္ခြက္တြင္း ေရမ်ား ရြာလမ္းမတေလွ်ာက္ ျမင္ေတြ႔ေနရသည္။ သထံု-ဖားအံ ကားလမ္းႀကီး မွေန၍ ရြာလမ္းအတိုင္း သြားပါက ရြာအဝင္ ပထမဆံုး ေတြ႔ရမည့္ အေဆာက္အဦးမွာ ေဟာင္းႏြမ္းၿပီး အလြန္ေသးငယ္သည့္ ဝါးတဲအိမ္အိုႀကီး ျဖစ္သည္။ ရြာလမ္းမအတိုင္း ဆက္သြားလွ်င္ ေတာက္ေလွ်ာက္ ဘယ္ညာ ေဘးတဖက္ဆီတြင္ အရြယ္မတိမ္း မယိမ္း အိမ္ငယ္ေလးမ်ားလြဲ၍ ဆယ္အိမ္ထက္ မမ်ားတဲ့ တိုက္ပုနဲ႔ သစ္အိမ္အခ်ဳိ႕တို႔ကို က်ေနာ့္အား ေစာင့္ကာ ရပ္ၾကည့္ေန သည့္အလား ၿငိမ္သက္စြာ တည္ရွိေနေလသည္။ မိမိကရင္ေဒသ ရြာျဖစ္၍ ရြာတြင္းသို႔ ဝင္သြားလိုက္သည္က ၾကည္ႏူးစိတ္ ကေလး ရရွိသလိုပင္ ရင္ထဲမွာ ထူးျခားစြာ ခံစားရသည္။

ရြာလမ္းအတိုင္း ၎အစ္ကိုေနာက္ က်ေနာ္လိုက္သြားရာ မုန္႔ဆိုင္ကေလး ဖြင့္ထားသည့္ အိမ္တစ္အိမ္အေရာက္တြင္ သူက နား ရန္ ေျပာသည္။ က်ေနာ္သည္ ဆိုင္ေရွ႕မွာ လူသူနားရန္ ခ်ထားသည့္ သစ္သားခုံတန္းေလးေပၚတြင္ မိမိလြယ္လာသည့္ ေက်ာပိုး အိတ္ကို အသာကေလး အရင္ခ်ၿပီး ထိုင္လိုက္သည္။ ထိုအခိုက္ ဆိုင္ပိုင္ရွင္ အစ္မတစ္ဦးက ကရင္တို႔၏ ဧည့္ခံေနက် ထံုးစံအ တိုင္း က်ေနာ့္အား ကြမ္း၊ ကြမ္းရြက္၊ ကြမ္းညႇပ္၊ ထံုးႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီး အနည္းငယ္ ထည့္ထားသည့္ ေကာ္ျခင္းေလးတစ္လံုးကို ကမ္းေပးလိုက္သည္။ ကြမ္းသီးတစ္ျခမ္းကို ညႇပ္လိုက္ၿပီး က်ေနာ့္ပါးစပ္ထဲသို႔ ထိုးသြင္းေနစဥ္ ဆိုင္မွာ ေရာက္ေနသည့္ ေနာ္မိဆို သူ အေဒၚႀကီးတစ္ဦးက “သားလာတာ အေဒၚတို႔ ဝမ္းသာတယ္”ဟု စကားအစ ခ်ီေလသည္။ သူမ ေဘးမွာ ထိုင္ေနသည့္ အသက္ ၆၀ေက်ာ္ အဘြားတစ္ဦးက စကားမေျပာဘဲ က်ေနာ့္ကို အကဲခတ္ ၾကည့္လိုက္သည္မွာ သတိထားမိသည္။ သူကေတာ့ အဖြား ေနာ္ပရီးပါ။ ဦးစြာ ၎တို႔အား ေနေကာင္းက်န္းမာလား၊ ဟိုဟိုသည္သည္ အနည္းငယ္ စကားပလႅင္ခံ အလႅာပသလႅာပ ေျပာဆိုၿပီးေနာက္ အဖြားကို က်ေနာ္က “ဒီရြာက ႏွစ္ေပါင္း ဘယ္ေလာက္ေလာက္ ရွိၿပီလဲ အဖြား”ဟု ေမးလိုက္မိသည္။ ဤသို႔ ေမးသည္မွာ အေၾကာင္းရွိသည္။ ရြာထဲရွိ အုန္းပင္မ်ားသည္ ျမင့္မားၿပီး အေတာ္ရင့္ေနသည္ကို ေတြ႔လိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ တဆက္တည္း အဖြားက ၎အသက္ (၃)ႏွစ္သမီးကတည္းက မိဘ၊ ဘိုးဘြားႏွင့္ အတူ လယ္ေကာ္ခို႔ရြာတြင္ ေျပာင္းေရႊ႕ေရာက္ ရွိလာေၾကာင္း၊ ထိုကာလ၌ အိမ္ (၂)အိမ္သာ ရွိေၾကာင္းႏွင့္ ယခု မိမိအသက္ ၆၆ႏွစ္ ရွိၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေျဖေလသည္။

အဖြားမွ ထိုကဲ့သို႔ ေျပာလိုက္ျခင္းက ဤရြာအေၾကာင္းမွာ ပို၍ပင္ စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းေနေတာ့သည္။ ရြာအေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ သိခ်င္စရာမ်ားကို အဖြားအား ေမးျမန္းရင္း၊ အျပန္အလွန္ စကားေျပာၾကရင္း အျခားရြာခံအမ်ဳိး သမီး၊ အမ်ဳိးသားမ်ားကလည္း တျဖည္းျဖည္း က်ေနာ့္တို႔ စကားဝိုင္းဆီကို ေရာက္ရွိလာၾကသျဖင့္ စကားဝိုင္းမွာ ပိုၿပီး ၿမိဳင္လာ သည္။

ေတာင္ကုန္းရြာသည္ အိမ္ (၂)အိမ္ႏွင့္ စတင္ျဖစ္တည္လာခဲ့သည္။ အနီးအနားရြာမ်ားမွ လာေရာက္ေနထိုင္ၾက၍ ယခုဆိုလွ်င္ အိမ္ေျခ ၇၀ေက်ာ္ေလၿပီ။ ရြာျဖစ္တည္ လာကတည္းက ယခုခ်ိန္အထိ သက္ရွိထင္ရွား အသက္ရွင္လွ်က္ရွိေနေသးသည့္ အဖြား ႏွင့္ စကားေျပာခြင့္ရသည္မွာ က်ေနာ့္အတြက္ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္သည့္ အရင္းအျမစ္ႀကီး တစ္ခုလို ျဖစ္ေနသည္။ ဤရြာ၏ သမိုင္း မွာ ထူးျခားသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ အဖြားကိုယ္တိုင္ ေျပာျပခ်က္အရ သူ၏ မိဘဘိုးဘြားမ်ားသည္ ကရင္ျပည္နယ္ရွိ အထင္ကရ ဘုရင္ညီေနာင္ဂူႏွင့္ နီးသည့္ ဘုရင္ဂ်ီ(ႏို႔ကေလ့)ရြာ၌ ေနထိုင္ၿပီး ထိုအခ်ိန္က ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ အစိုးရစစ္တပ္၏ ရန္မွလြတ္ ရန္ စစ္ေဘးေရွာင္အျဖစ္ ၿမိဳင္ကေလးရြာသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ကာ ထိုမွတဆင့္ (ယခုရြာ)ေတာင္ကုန္းသို႔ တိတ္တဆိတ္ ပုန္းေရွာင္၍ ထပ္မံ ေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့ရေၾကာင္းတို႔ကို က်ေနာ္အား ရွင္းျပေလသည္။

မူရင္း ဘုရာဂ်ီရြာကို စြန္႔ကာ စစ္ေဘး တိမ္းေရွာင္ရင္း၊ လံုၿခံဳရာေနရာအရပ္ ရွာရင္း ႀကံဳရာအဆင္ေျပသလို ဝါးအိမ္ ႏွစ္အိမ္ျဖင့္ လူမသိ၊ သူမသိ သေႏၶတည္ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အေျခအေနမွ မ်က္ေမွာက္ အိမ္ ၇၀ေက်ာ္အထိ ရြာအျဖစ္ တရားဝင္ သတ္မွတ္ ျခင္း ခံလာသည့္ အေျခအေနမွာ တိုးတက္ျခင္းလကၡဏာျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ အိမ္ေျခအေရအတြက္ တျဖည္းျဖည္း မ်ားျပားလာ သည္ႏွင့္အမွ် လူေနမႈ အဆင့္အတန္း ဘယ္မွ် တိုးတက္လာသည္ကို တိုင္းတာရန္လည္း လိုေပလိမ့္မည္။ လူေနမႈအဆင့္အ တန္းဆိုသည့္ေနရာမွာ လယ္ေကာ္ခို႔ရြာသည္ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး စသည္တို႔မွာ ဘယ္မွ်အဆင့္အတန္း ျမင့္မား လာၿပီနည္း။

ေတာင္ကုန္းရြာသည္ ဖားအံၿမိဳ႕နယ္ ေကာ့ရင္းအထက္ေက်းရြာအုပ္စုအတြင္းရွိ ေတာင္ကေလး (လယ္ေခါ့ထီ)၊ ပန္းေအာင္ကုန္း (ပတၱျမားကုန္း)၊ ပန္းဖူး၊ ေရႊနီ၊ ရြာကေလး(တေဝါဖိုး)၊ ဥသွ်စ္ကုန္း (ေကာ္ရိခို႔)၊ အနန္းပင္ကုန္း(ေကာ္မယ္ေစာ)ႏွင့္ ေကာ့မူးသီး စသည့္ ရြာတို႔ႏွင့္ တအုပ္စုတည္း တည္ရွိၿပီး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ အနည္းပါးဆံုး ရြာဟု ဆိုရလိမ့္မည္။ ရြာသားမ်ား၏ ပိုင္ရွင္မႈျပပါက ရြာ၏ ဝန္းက်င္တြင္ တစ္ၿခံလွ်င္ အပင္ေပါင္း ၅၀၀ ပင္ထက္ မမ်ားသည့္ ရာဘာၿခံ ၆ၿခံ၊ ပိုင္ရွင္ သံုးဦးရွိေသာ ၁၀ဧကထက္ မမ်ားသည့္ လယ္ေျမကြက္သာရွိသည္ဟု ရြာခံ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားက ေျပာျပသည္။ ထိုထက္မက အေျခအေနမွန္ ပိုသိေစရန္ ရြာသားမ်ားက က်ေနာ့္အား ရြာအေနာက္ဘက္ ေတာင္ကေလးေတာင္ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္းႏွင့္ နီးသည့္ ရာဘာၿခံႏွင့္ လယ္ကြင္းမ်ားဆီသို႔ ေခၚျပသည္။ သူတို႔ေနာက္ လိုက္သြားေသာအခါ ရာဘာၿခံႏွင့္ လယ္ေျမတို႔မွာ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္းမွ ခြဲေသာ ေက်ာက္မိုင္း ေၾကာင့္ က်လာသည့္ ေက်ာက္ခဲ အႀကီးအေသး အရြယ္စံု အပိုင္းအစမ်ား ျပန္႔က်ဲေနသည္ကို ေတြ႔ရ၍ စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္မိခဲ့ရ သည္။ ရြာသားမ်ား၏ လုပ္ကိုင္စားေသာက္မႈကို ယခင္က အဆင္မေခ်ာေသာ္လည္း ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္း စတင္လာသည့္ ၂၀၀၄ခုႏွစ္မွစ၍ အေျခအေနမွာ တျဖည္းျဖည္း ပိုဆိုးလာေၾကာင္း ေျပာျပသည္။ က်ေနာ့္အား လိုက္ျပသည့္ လယ္ေျမမ်ားမွာ ႏွစ္ စဥ္ လုပ္ကိုင္သည့္ လယ္ေျမျဖစ္သည္။ ရာဘာၿခံမ်ားမွာမူ အေစး(အရည္) ထုတ္ယူျခင္း မျပဳရေသးေပ။

ထိုသို႔ က်ေနာ့္အား လိုက္ျပသည့္ ရြာသားမ်ား၏ ေျပာျပခ်က္အရ ေတာင္ကုန္းရြာ ရာဘာၿခံဟု ဆိုရာ၌လည္း ၄ၿခံသာ အရည္ျခစ္ ယူ ထုတ္လုပ္ႏိုင္သည္။ မိုးရာသီတြင္ အမ်ားအားျဖင့္ ရာဘာၿခံကို ရပ္နားထားသျဖင့္ ေတာင္ကုန္းရြာ ရာဘာၿခံလည္း ရပ္နား ထားသည္။ ယခင္က ေကာ္ရည္ ၁ ေပါင္ ၁၅၀၀ အထိ တက္ခဲ့ဖူးေသာ္လည္း လတ္တေလာ ကာလေပါက္ေစ်းမွာ ၉၃၀ က်ပ္ရွိသျဖင့္ ေစ်းက်သည့္ ကာလဟု ဆိုရေပမည္။ ရာဘာေစ်း မရွိသျဖင့္ ေတာင္ကုန္းရြာရွိ ရာဘာၿခံမ်ားမွလည္း ဝင္ေငြ မ်ားမ်ားစားစား ရမည့္ကိန္း မေပၚေခ်။ လယ္ေျမလုပ္ငန္းဘက္ကို ၾကည့္ပါကလည္း မျဖစ္စေလာက္သာ အက်ယ္အဝန္း ရွိေနသည္ကိုပင္ လုပ္ရန္ အဆင္မေခ်ာသျဖင့္ နစ္နာရသည္။

လယ္ပိုင္ရွင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ေနာ္မိက ႏွစ္စဥ္ စပါးစိုက္ရာသီ၌ သူမ၏ လယ္ကြင္းထဲရွိ ေက်ာက္ခဲမ်ားေကာက္ၿပီး ရသမွ် စပါးစိုက္ ပ်ဳိးေနရသည့္ အေျခအေနကို ယခုလို ရွင္းျပသည္။ “စပါးစိုက္ဖို႔ ဒီေျမပဲရွိေတာ့ ေက်ာက္ခဲေကာက္ၿပီး စိုက္ရေတာေပါ့။ အရင္က စပါးတင္း ေလးဆယ္ေက်ာ္ ထြက္တဲ့လယ္ဟာ အခုဆိုရင္ တင္းသံုးဆယ္ေလာက္ပဲ ထြက္ေတာ့တယ္”ဟု သူမက ဆိုသည္။

စိုက္ပ်ဳိးေရးေျမေနရာ နည္းသျဖင့္ ေတာင္ကုန္းေဒသခံမ်ားသည္ အခ်ဳိ႕ ဆိုင္ကယ္ (Taxi) အငွားယာဥ္ေမာင္း၊ အခ်ဳိ႕ ထိုင္းႏိုင္ငံ သို႔ သြားေရာက္အလုပ္လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ရြာသားအမ်ားစုမွာ အနီးအနားရွိ ၿမိဳ႕၊ ရြာမ်ားသို႔ ေန႔စား အငွားလိုက္ျခင္းမ်ားကို အမ်ားအားျဖင့္ လုပ္ၾကၿပီး မိုးရာသီတြင္ ငါးရွာျခင္း၊ မွ်စ္ခ်ဳိးျခင္း၊ မိႈရွာျခင္းႏွင့္ ေတာထြက္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္မ်ား ရွာကာ ဝမ္းစာ အတြက္ ျဖစ္ေစ၊ ေရာင္းရန္ျဖစ္ေစ လုပ္ေလ့ရွိသည္။ အခ်ဳိ႕မွာ ေတာင္ကေလးေတာင္၌ တပိုင္တႏိုင္အျဖစ္ ေက်ာက္မ်ား ထုေထာင္း ထုတ္ယူကာ ရံဖန္ရံခါ ေရာင္းသူလည္း ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ လြန္ခဲ့သည့္ ၂၀၀၄ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ေတာင္ ကေလး ေတာင္တြင္ ျပည္နယ္အစိုးရမွ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအား ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္း လုပ္ခြင့္ျပဳလိုက္သည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ေဒသခံ မ်ားမွာ ပံုမွန္ လုပ္ခဲ့ၾကသည့္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအလုပ္မ်ား တျဖည္းျဖည္း ေမွးမွိန္လာခဲ့သည္။ ယခုအခါ ရြာပတ္လည္ သစ္ေတာမ်ား ျပဳန္းတီးလာၿပီး ေတာင္ကေလးေက်ာက္ေတာင္လည္း တစထက္တစ အၿဖိဳခံရသည့္အတြက္ ရြာသားမ်ားမွာ ဟင္းသီးဟင္းရြက္၊ မွ်စ္၊ ငါး စသည္တို႔ ယခင္ကဲ့သို႔ ရွာမရေတာ့ၿပီ။

ရြာအိမ္ေျခ တိုးတက္မ်ားျပားလာေသာ္လည္း လူေနမႈအဆင့္အတန္း တိုးတက္သင့္သေလာက္ မတိုးတက္ျခင္းမွာ ေခတ္စနစ္ ေၾကာင့္ေလာ။ ျမင္ရသမွ် သက္တမ္း ၆၀ေက်ာ္ရွိၿပီျဖစ္သည့္ ယင္းရြာတြင္ ယခုအခ်ိန္ထိ တကၠသိုလ္ဝင္တန္းစာေမးပြဲ ေအာင္ျမင္ သူ အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦးသာ ရွိေသးကာ လက္ရွိ ဖားအံတကၠသိုလ္တြင္ တတိယႏွစ္အျဖစ္ ပညာသင္ၾကားလွ်က္ရွိသည္။ ေက်ာင္း ပညာေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကိုယ္ထူကိုယ္ထေက်ာင္းျဖင့္ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ဝန္းက်င္က စတင္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၄ခုႏွစ္တြင္ အစိုးရမွ တရားဝင္ မူလတန္းေက်ာင္း အသိအမွတ္ျပဳေပးခဲ့သည္။ က်န္းမာေရးဘက္၌ လြန္ခဲ့သည့္ သံုးႏွစ္ကပဲ အရံသားဖြားဆရာမ တစ္ေယာက္ ရွိလာသည္။ ဤသို႔ တိုးတက္မႈကို အဖက္ဖက္မွ ခၽြတ္ၿခံဳၾကည့္ေသာ္ “Something is better than nothing” ကဲ့သို႔ လံုးဝ မရွိ တာထက္ အနည္းငယ္ ရွိတာကိုပဲ ေက်းဇူးတင္ရမလို ျဖစ္ေနသည္။ ေဒသခံမ်ားအေနျဖင့္ ထိုထက္မက တိုးတက္မႈရွိေရးအ တြက္ နည္းလမ္းရွာ ႀကိဳးပမ္းလွ်က္ရွိသည္ဟု ရြာခံ ရပ္မိရပ္ဖတစ္ဦးျဖစ္သူ ေစာဇာလီက ယခုလို ဆိုလာသည္။

“က်ေနာ့္ရြာကေတာ့ ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးပဲ လမ္းစေပၚေနေသးတယ္ေပါ့။ ဆယ္တန္းေအာင္သြားသူက က်ေနာ့္သမီးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ဗ်ာ…..တကၠသိုလ္ေတာင္ မၿပီးေသးဘဲ အိမ္ေထာင္ျပဳသြားတယ္။ လူလႊတ္ျဖစ္ရင္ ဒီထက္မက ေမွ်ာ္လင့္ရွိတာေပါ့။ အရံသားဖြားတစ္ေယာက္ ရတာကလည္း သက္ဆိုင္ရာေတြကို ခ်ည္းကပ္ၿပီး ေဝဖန္မႈေအာက္ကေန အသားကုန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၿပီးမွ ရလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရြာပိုၿပီး တိုးတက္ေအာင္ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေဆာင္ဆဲပါ။ ခရီးေပါက္ဖို႔က သိပ္မလြယ္ေသးတဲ့ အေနအထား မွာ ရွိေနပါတယ္”ဟု သူက ရွင္းျပသည္။

တဖက္မွာလည္း ယခုထိ ရြာအနီးရွိ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္းမွ ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ဆိုသလို ေဖာက္ခြဲသည့္ မိုင္းအသံႏွင့္ ေက်ာက္ထု သံမ်ားသည္ ရြာသားမ်ားအတြက္ စိတ္အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္ေနရဆဲ ျဖစ္သည္။ အဆုိပါ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္းသည္ ရြာတိုး တက္ဖို႔ေနေနသာသာ ေန႔တဓူဝလိုလို အသက္ႏွင့္ ရြာထိခိုက္မည္ကို စိုးရိမ္ရျခင္း၊ မိုင္းေၾကာင့္ ေတာင္ၿဖိဳ၍ သဘာဝပတ္ဝန္း က်င္ ပ်က္စီးလာကာ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ထိခိုက္ျခင္းအျပင္ အနာဂတ္တြင္ သဘာဝေဘးအႏၱရာယ္ဆိုးက်ဳိးမ်ား ႀကံဳေတြ႔ လာႏိုင္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ လုပ္ငန္းကို ရပ္တန္႔ေပးရန္ ေတာင္ကုန္းရြာေဒသခံမ်ားမွ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရထံသို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ အသနားခံစာ တင္ခဲ့ေသာ္လည္း အေျခအေန ထူးျခားမလာေပ။

လက္ရွိ ေတာင္ကေလးေတာင္တြင္ ေက်ာက္မိုင္းေၾကာင့္ ေက်ာက္ေတာင္မွာ ႏွစ္ပိုင္းျဖစ္ေနေလၿပီ။ ေႏြရာသီတြင္ ရြာကို ျဖတ္ သန္း၍ ေက်ာက္သယ္သည့္ ကားေၾကာင့္ အလြန္အကၽြံ ထေနသည့္ ဖုန္ကို ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ ႐ႉေနရသည္။ ယခင္က မရွိခဲ့ဖူး သည့္ တီဘီေရာဂါသည္၂ ၀၁၄ မွ ယခုထိဆိုလွ်င္ စြဲကပ္သူ ကေလးငယ္ ၄ဦး ရွိလာသည္။ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္းမွ ရြာအေပၚ ဆိုးက်ဳိးဘက္သို႔ ဦးတည္မႈ မ်ားလာသျဖင့္ ရြာသားမ်ား မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္ကာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွစ၍ တရားဝင္ ကန္႔ကြက္မႈမ်ား စတင္ လာခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ ကန္႔ကြက္မႈမ်ား လုပ္လာၿပီးေနာက္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားသည္ ရြာသားမ်ား မေတာင္းဆိုဘဲ ရြာလမ္းတြင္ ေက်ာက္စရစ္လာခင္းေပးျခင္း၊ ေသာက္ေရသန္႔ေနရာ လုပ္ေပးျခင္းႏွင့္ သြားလာရန္ လိုင္စင္မဲ့ ကားေသးတစ္စီး ေပးခဲ့သည္ဟု ရြာသားမ်ားက ဆိုသည္။ ဤကူညီမႈမ်ားသည္ ၎တို႔အား ေခ်ာ့သိမ့္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္ဟု ခံစားရသည္ဟု ၎၏ မုန္႔ဆိုင္တြင္ က်ေနာ္တို႔ စကားဝိုင္းဖြဲ႔ခဲ့ၾကသည့္ ဆိုင္ရွင္အစ္မ ေနာ္မိသန္းေအးက ဆိုသည္။

“အရင္ကဆို သူတို႔လုပ္ငန္းက ေတာင္ေဘးမွာ က်လာတဲ့ ေက်ာက္စရစ္ေတာင္ သယ္ရင္ ေအာ္တာ ေငါက္တာ ခံရတယ္။ ကန္႔ ကြက္မႈလုပ္ေတာ့ သူ႔အလိုလို လာလုပ္ေပးတာဟာ စဥ္းစားစရာျဖစ္ေနတယ္။ လာလႉတဲ့ ေရဆိုလည္း အေရာင္က ဝါေနေတာ့ ရြာသားေတြ မေသာက္ရဲၾကဘူး။ ကားဆိုလည္း ဆီထည့္ သြားေနရေတာ့ သိပ္ေတာ့ အဆင္မေျပလွပါဘူး”ဟု သူမ၏ ခံစားခ်က္ ကို ေျပာျပသည္။

ထို႔အျပင္ ကန္႔ကြက္မႈေနာက္ပိုင္း တခ်ိန္တခါက ရပ္ရြာအေရး ျဖစ္ေစ၊ အလႉအတန္းျဖစ္ေစ၊ လူမႈေရးအတြက္ျဖစ္ေစ အလြန္ စည္းလံုးညီညႊတ္ၾကသည့္ ေတာင္ကုန္းေက်းရြာအခ်ဳိ႕သည္ လုပ္ငန္းရွင္ထံမွ ရရွိသည့္ အခြင့္အေရးေၾကာင့္ ကန္႔ကြက္မႈတြင္ ဆက္လက္မပါဝင္ေတာ့ဘဲ စိတ္ဝမ္းကြဲမႈ အနည္းငယ္ ရွိလာသည္ဟုလည္း သူမက စိတ္မေကာင္းစြာ ဆက္လက္ေျပာျပသည္။

ရြာသားအမ်ားစုကမူ ၎တို႔ လူမႈဘဝ ေအးခ်မ္းစြာ ေနထိုင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ေရွး႐ႈ၍ ေက်ာက္လုပ္ငန္း ရပ္တန္႔ေပးရန္သာ သေဘာထားဆႏၵ ရွိေနသည္။ ၎တို႔၏ အေျခအေနမွန္ကို သိေစရန္ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရတာဝန္ရွိသူထံ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေတာင္း ဆိုခဲ့သျဖင့္ ျပည္နယ္အစိုးရ တာဝန္ရွိသူအခ်ဳိ႕မွ ေက်ာက္လုပ္ငန္းသို႔ သြားေရာက္ၾကည့္႐ႈမႈျပဳလုပ္သည္မွလြဲ၍ တစံုတရာ ထူးျခားမလာသည့္အျပင္ လုပ္ငန္းမွာ လည္ပတ္ၿမဲ လည္ပတ္ေနသည္။

ထိုမွ်မက ပိုဆိုးသည္မွာ လက္ရွိ ေတာင္ကေလးေတာင္၏ အေရွ႕ဘက္ျခမ္း ေက်ာက္လုပ္ငန္းဂြင္အတြင္း မေရာက္ရွိမီ လမ္းအ ဝင္ဝတြင္ “ေနမင္းစြမ္းအား ကုမၸဏီ လီမီတက္၊ လုပ္ငန္းခြင္ အႏၱရာယ္ရွိသည္၊ တာဝန္မွအပ မည္သူမွ မဝင္ရ”ဟု ေအာက္ခံအနီ ေရာင္ စာလံုးအျဖဴျဖင့္ ေရးသားထားသည့္ ဆိုင္းဘုတ္ကို ေထာင္ထားသည္။ အဆိုပါ ဆိုင္းဘုတ္ကို မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ လာေရာက္ေထာင္ထားသည္ကို ေက်းရြာတာဝန္ရွိသူမ်ားအား မေျပာျပေသာ္လည္း ဇြန္လအတြင္းတြင္ ေတြ႔ရေၾကာင္း ေျပာျပ သည္။ အဆိုပါလမ္းသည္ ရြာသားမ်ားလည္း သြားလာေနသည့္အတြက္ ထိုကဲ့သို႔ ေရးသားသည့္အေပၚ သြားလာရန္အတြက္ မ၀ံ့မရဲ ျဖစ္ေနသည္ဟု ဆိုသည္။

စစ္ေဘးေရွာင္ဒဏ္မွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ မိသားစုႏွစ္ခုမွ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ေတာင္ကုန္းရြာ ဟူ၍ ျဖစ္လာသည္။ စစ္ေဘးကို လြတ္ေျမာက္ေသာ္လည္း လက္ရွိ ေတာင္ကေလးေတာင္ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း၏ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈဒဏ္ကို ေဒသခံမ်ား ဆက္လက္ခံစားေနရသည္။ ဘဝေပးအေျခအေနေၾကာင့္ ဖိအားအမ်ဳိးမ်ဳိးေအာက္တြင္ ခံစားေနရသည့္ ေဒသခံမ်ား သည္ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ႐ုန္းထြက္ကာ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေနလိုလွၿပီ။

ပကတိ သူတို႔သေဘာထားမွာ ေတာင္၏ ျဖစ္တည္မႈကိုလည္း သဘာဝအတိုင္း ထားရွိလိုသည္။ ရြာကို ခ်စ္သလို ေတာင္ကို လည္း ခ်စ္သည္။ ၎တို႔ ရင္ဆိုင္ခံစားေနရသည့္ ဘဝအေျခအေနေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ရန္ အစိုးရထံ လည္း တင္ျပအသနားခံခဲ့သည္။ ထူးျခားမလာသည့္ အေျခအေနေအာက္မွာ ေနာက္ထပ္ မည္သူကို အေဖေခၚရမည္နည္း။ ခိုကိုးရာမဲ့သည့္ ဘဝေအာက္မွ လြတ္လပ္မႈဆီသို႔ ႐ုန္းထြက္ေနသည့္ ၎တို႔၏ အေျခအေနကို ေျပာျပခဲ့ၿပီး ထိုေန႔ ညေန ၄နာရီ ေက်ာ္တြင္ ေတာင္ကုန္းရြာမွ က်ေနာ္ ျပန္လည္ထြက္ခြါခဲ့သည္။ အျပန္လမ္းတေလွ်ာက္တြင္ ေတာင္ကုန္းရြာ မဟုတ္သည့္ ေတာင္ကုန္းရြာကဲ့သို႔ ကရင္ျပည္နယ္အျပင္ ႏိုင္ငံတဝွမ္းတြင္ ရွိေနလိမ့္မည္ဟု က်ေနာ္ ေတြးေနမိေတာ့သည္။