လူ႔အခြင့္အေရး  •  တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး  •  ဒီမိုကေရစီေရး

ေတာင္ကေလးေတာင္ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္း အက်ဳိးဆက္အေပၚ ေဒသခံမ်ား၏ ရင္ဖြင့္သံမ်ား (အပိုင္း-၂)

ဦးဝါရိႏၵ (ေတာင္ကေလးေက်ာက္ေတာင္ ကမ္းပါးရွိ သီတာေအးလိႈင္ဂူ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္)


ေက်ာက္မိုင္းေဖာက္တာကေတာ့ ေက်ာက္ေတာင္ရဲ႕ အေရွ႕ဘက္ျခမ္းေကာ၊ အေနာက္ဘက္ျခမ္းေကာပါပဲ။ အရင္ကဆို မိုင္းေဖာက္တဲ့အခ်ိန္ မေရးထားဘူး။ ေဖာက္ခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ ေဖာက္တာပါ။ တခါခါဆို နံနက္ ဆယ္နာရီမွာ ေဖာက္တယ္။ ေန႔လည္ ဆယ့္ႏွစ္နာရီလည္း ေဖာက္တယ္။ ညေနဘက္ဆို ေလးနာရီ၊ ငါးနာရီ၊ တခါခါ ေျခာက္နာရီအထိ ေဖာက္ပါတယ္။ တခါတခါ ေဖာက္ရင္လည္း မိုင္း ၁၅ လံုးအထိ ရွိပါတယ္။ တၿပိဳင္တည္း ႏွစ္လံုးေဖာက္တာလည္း ရွိတယ္။ ေဖာက္တာကေတာ့ ႀကီးတဲ့အခါ ရွိသလို ငယ္တဲ့အခါလည္း ရွိတာေပါ့။

ဒီလို မိုင္းေဖာက္တာကေတာ့ အရင္ ဘုန္းႀကီးသိထားတာက အေရွဘက္ျခမ္းက ဦးခင္ေမာင္ေက်ာ္၊ အေနာက္ဘက္ျခမ္းကေတာ့ ဦးလူခင္ေပါ့။ အေနာက္ဘက္ျခမ္း ေဖာက္တာက ဒီေက်ာက္ေတာင္ရဲ႕ ေတာင္ျဖတ္လမ္းေပါ့။ သူတို႔ အဲဒီကေန ဒီေတာင္ကို ခါးျပတ္ေအာင္ ျပတ္လိုက္ၿပီး ေက်ာင္းနဲ႔ တျဖည္းျဖည္း ေဝးတဲ့ေနရာ ဆက္ေဖာက္မွာရင္ ေက်ာင္းကို လာၿပီး ထိခိုက္ပ်က္စီးတာ မရွိေတာ့ဘူးေပါ့။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒါကို ဘုန္းႀကီးတို႔က မလိုလား။ ဘာျဖစ္လဲဆိုရင္ ေတာင္တုန္ခါမႈေတြ ျဖစ္ၿပီး စိုးရိမ္မႈကလည္း ဆက္ရွိေနဦးမွာ ျဖစ္သလို သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္လည္း ထိခိုက္ပ်က္စီးတဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ မိုင္းႀကီးလည္း ခြဲတာ မလိုလားဘူး။ မိုင္းေသး ခြဲတာလည္း မလိုလားဘူး။ ရပ္စဲတာပဲ ျဖစ္ခ်င္တယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ဒီဘုန္းႀကီးေက်ာင္းက ဘုန္းႀကီးတို႔ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တာ လြန္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၅၂ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၉၀)ခုႏွစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ တည္ေထာင္ၿပီး သံုး၊ ေလးႏွစ္မွာပဲ ဒီေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္းကို စတင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္လာၿပီ။ ေက်ာက္မိုင္း ေဖာက္တာက ၂၀၁၄ ေလာက္ကစၿပီး ပိုျပင္းထန္လာတယ္။ သူတို႔ မိုင္းေဖာက္တာ ေက်ာင္းကို ေက်ာက္ခဲလာထိတယ္။ ေက်ာင္းထိတဲ့အတြက္ ၂၀၁၅ ေလာက္မွာ လုပ္ငန္းရွင္ေတြကို ဘုန္းႀကီးက ေမတၱာရပ္ခံခဲ့ဖူးတယ္။ ဒကာႀကီးတို႔ အခုအခ်ိန္ ဝါဆိုလ ေရာက္ၿပီ။ ဘုရားေက်ာင္းကန္ လာၾကရမယ့္သူ ရွိတယ္။ ဥပုသ္္လည္း ယူၾကရမွာ ရွိတယ္။ ေက်ာက္ထိမွန္လို႔ ပ်က္စီးခဲ့ရတဲ့ ေက်ာင္းေခါင္မိုးကို ျပင္ေပးပါ။ သူတို႔က မျပင္ေပးဘူး။ ေနာက္ၿပီး သူတို႔ ထပ္ေျပာပါတယ္။ ေခါင္မိုး မျပင္ေပးႏိုင္ရင္ မိုင္းခြဲတာ အရွိန္ေလ်ာ့ေပးပါ။ မဟုတ္ရင္ လႊင့္စင္တဲ့ေက်ာက္ေတြ အေဆာက္အဦးေတြကို ထိမွန္ပ်က္စီးဦးမယ္။ သူတို႔က ေလ်ာ့လို႔ မရဘူးတဲ့။ ေလ်ာ့ရင္ ေက်ာက္သိပ္မထြက္ဘူးတဲ့။ ေကာင္းၿပီ ဒါဆိုရင္ ဆက္ေဖာက္ေပါ့။ ေက်ာင္းကိုေတာ့ လာမထိေစနဲ႔။ ဆက္ေဖာက္ေတာ့လည္း ေက်ာင္းလာထိတာပါပဲ။

အဲလို ေက်ာက္ထိမွန္လို႔ ကထိန္ပြဲ နီးလာခ်ိန္မွာ ဘုန္းႀကီးက သူတို႔ကို တခါထပ္ေျပာလို႔ သြပ္ျပားပို႔လာတာ ရွိတယ္။ အဲဒီ သြပ္ျပား အဲလိုပဲ ပံုထားၿပီး ေက်ာက္ထိမွန္လို႔ ပ်က္စီးတာပါပဲ။ တပို႔တြဲလ ဘုရားပြဲေရာက္ခါနီးေလာက္မွ ေက်ာင္းေခါင္မိုးလာျပင္ေပးတယ္။ ျပင္ၿပီး ေရစက္ခ်ပြဲလုပ္တာေပါ့။ သိပ္မၾကာခင္မွာပဲ အဲဒီ ျပန္မိုးထားတဲ့ သြပ္ျပားဟာ ေက်ာက္ခဲမွန္ၿပီး ပ်က္စီးတာပါပဲ။ အခုထိပါပဲ။ ေလာေလာဆယ္ ဘုန္းႀကီးတို႔က မီးေဘးမွာ ေနရသလို ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပိုၿပီးေတာ့ ပူေနမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေက်ာက္မိုင္း အႏၱရာယ္နဲ႔ ေဝးတဲ့ေနရာမွာ ေနတဲ့ သူေတြကလည္း ကိုယ့္လို မခံစားရေပမယ့္ ကိုယ္ခ်င္းစာေစခ်င္ပါတယ္လို႔ မိန္႔ၾကားခ်င္ပါတယ္။

ေနာ္ပါပဲ (ေတာင္ကုန္းေက်းရြာ ေက်ာင္းေကာ္မတီဝင္)


ေက်ာက္ေတာင္ကို မိုင္းေဖာက္တဲ့အခါ အရမ္းျပင္းထန္တဲ့အလံုးဆိုရင္ ဖုံေတြ မိုးေပၚတက္ၿပီး ျပန္က်လာတဲ့ အမႈန္အမႊားေတြ ရြာထဲကို က်လာတယ္။ အထူးသျဖင့္ မိဘေတြက သူတို႔ ကေလးအေပၚ အေတာ္ကို စိုးရိမ္ၾကပါတယ္။ ဒီအမႈန္အမႊားေတြကို က်မတို႔ ႐ႉေနၾကရပါတယ္။ ကေလးေတြအတြက္ဆို ပိုၿပီး စိုးရိမ္ရပါတယ္။ ဒီအေပၚ ရြာသားေတြက မလိုလားၾကဘူး။ ပိတ္ႏိုင္ဖို႔ လိုလားၾကတယ္ေပါ့။ မပိတ္ႏိုင္ရင္ အက်ဳိးဆက္ေတြ ဆက္ျဖစ္ေပၚဦးမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

မိုင္းေဖာက္ခြဲတာ ၿပီးရင္ ေက်ာက္ထုတာကလည္း ရွိပါတယ္။ ေက်ာက္ထုသံေတြ က်မတို႔ကို ဆက္လက္ႏွိပ္စက္ေနပါတယ္။ ေက်ာက္ထုလို႔ ထြက္လာတဲ့ အသံေတြဟာ က်မတို႔ ေခါင္းကို ကိုက္ေစပါတယ္။ ရပ္သြားတဲ့ အခ်ိန္မွပဲ စိတ္ေအးရတယ္။ ေက်ာက္ထုတဲ့အသံဟာ ထုတဲ့အခ်ိန္ဆိုရင္ ဒီလို တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ စကားေျပာတာေတာင္ မၾကားရဘူး။ က်ယ္က်ယ္ေျပာမွ ၾကားတယ္။ က်မတို႔ ဒီကိစၥ ကန္႔ကြက္မႈ လုပ္တာတဲ့ေနာက္ပိုင္း အသံက နည္းနည္းေတာ့ တိုးလာတာေပါ့။

ဒါေၾကာင့္ ပိတ္ဖို႔ပဲ က်မ လိုလားတယ္။ ဘာျဖစ္လဲဆိုရင္ က်မတို႔ ရြာအျပင္ ေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္းနဲ႔ နီးၿပီး ေတာင္ကမ္းပါးမွာ ရွိတဲ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအတြက္လည္း ပ်က္စီးမွာကိုလည္း စိုးရိမ္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ဒီေက်ာက္ေတာင္ကို လုပ္ငန္းလုပ္ခြင့္ျပဳဖို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႉးက လက္မွတ္ထိုးဖို႔ လာေျပာေပမယ့္ အခုထိ က်မတို႔ ရြာသားေတြ လက္မွတ္မထိုးေပးႏိုင္ပါဘူး။ က်မတို႔ကို သေဘာတူဖို႔ လက္မွတ္ထိုးခိုင္းတာ သံုးႀကိမ္ေလာက္ ရွိၿပီ။ က်မတို႔က ျပန္တုန္႔ျပန္တာက ရြာသားေတြ လက္မွတ္ထိုးေပးဖို႔ဆိုရင္ နင္တို႔ဘက္ကလည္း လက္မွတ္ထိုးဖို႔ က်မတို႔ ျမင္ခ်င္တယ္။ အဲလို ျပန္ေျပာရင္ သူတို႔(လုပ္ငန္းရွင္)ဘက္က ဆက္မေျပာေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မ်ားမ်ားစားစားေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး။ ပိတ္ဖို႔ပဲ အထူးေျပာခ်င္ပါတယ္။

ေစာဇာလီ (ေတာင္ကုန္းေက်းရြာ ရပ္မိရပ္ဖ)


ေတာင္ကေလးေက်ာက္ေတာင္ ေက်ာက္လုပ္ငန္းကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ျပႆနာေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ၂၀၁၆ ေလာက္ကစၿပီး ဒီေက်ာက္လုပ္ငန္းကို ရပ္စဲေပးဖို႔ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိထံကို က်ေနာ္တို႔ စတင္ခဲ့ဖူးၿပီ။ အဲဒီ စာတင္လို႔ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရာဌာနကေန က်ေနာ္တို႔ ရြာကို လာၿပီး စစ္ေဆးမႈေတြ လုပ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ မိုင္းေဖာက္တဲ့ အသံက တိုးမသြားပါဘူး။ အဲလိုနဲ႔ ၂၀၁၆၊ ဇြန္လ ၂၁ ရက္ေန႔မွာ က်ေနာ္တို႔ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရဌာနထံ စာထပ္တင္တယ္။ အဲဒီေနာက္ ဇြန္ ၂၉ ရက္ေန႔မွာ အစိုးရရဲ႕ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္အဖြဲ႔က ကြင္းဆင္းၿပီး ေက်ာင္ေတာင္ကို လာၾကည့္တယ္။ တဖန္ ဇူလိုင္လ ၇ရက္ေန႔မွာပဲ စိမ္းလန္းစိုေျပေရး သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္႐ံုးမွာ သြားၿပီး က်ေနာ္တို႔ ထြက္ဆိုမႈ လုပ္ခဲ့တယ္။ ဒါလည္း ေက်ာက္မိုင္းက ဆက္ေဖာက္ေနတာပါပဲ။ အေျခအေနက ထင္တာထက္ မထူးလာတဲ့အတြက္ ဒီဟာကို ရပ္စဲဖို႔ က်ေနာ္တို႔ ႀကိဳးစားလာတာ အခုထိပဲလို႔ ေျပာရမွာေပါ့။

ဒီေက်ာက္ထုတ္လုပ္ငန္းမွာ ေတာင္ေျခမွာ လယ္ယာေတြ၊ ကိုင္းေတြ ရွိတယ္။ ထိခိုက္နစ္နာမႈ၊ ဆံုး႐ႈံးမႈ ရွိတယ္။ ဆံုး႐ံႈးမႈဆိုတဲ့ အဆင့္ကေတာ့ လံုးဝ ျပန္ျပင္လို႔ မရတဲ့ အေျခအေနေပါ့။ ထိခိုက္နစ္နာ အဆင့္ကေတာ့ ျပန္ျပဳျပင္ရင္ စိုက္ပ်ဳိးလို႔ ရတဲ့ အေနအထားေပါ့။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီေတာင္ရဲ႕ ပတ္ပတ္လည္ကို ၾကည့္ရင္ ထိခိုက္နစ္နာ၊ ဆံုး႐ံႈးခဲ့ရတဲ့ ေျမယာက ဧကေပါင္း ၃၀ ခန္႔ေလာက္ ရွိပါတယ္။ ဒါက ေျမယာေတြကို ေျပာတာေပါ့။ ေနာက္တစ္ခုက ေတာင္ဆိုတာက ကုန္ၿပီဆိုရင္ ပကတိအတိုင္း ျပန္ျဖစ္လာဖို႔ မရွိေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္ရဲ႕ ဆႏၵကေတာ့ ဒီေက်ာက္လုပ္ငန္းဟာ ရပ္တန္႔သင့္ၿပီ။ ဘာျဖစ္လဲဆိုရင္ ဒီေက်ာက္ေတာင္ဟာ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ အနီးဆံုး ရွိတာပါ။ ေက်ာက္ဆိုတာက ေရေတြကို စုပ္ယူတယ္။ တကယ္လို႔ ဒီေတာင္ မရွိေတာ့ဘူးဆိုရင္ ေရခန္းေျခာက္မႈ ျပႆနာနဲ႔လည္း က်ေနာ္တို႔ ရင္ဆိုင္ရႏိုင္ပါတယ္။

ေနာ္မိသားေအး (ေတာင္ကုန္းေက်းရြာ ေဒသခံအမ်ဳိးသမီး)


ေက်ာက္တာင္နဲ႔ က်မတို႔ရြာဟာ ၂ ဖာလံုသာသာပဲ ေဝးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ (လုပ္ငန္းရွင္ေတြ) တင္ထားတာ ၄ ဖာလံုရွိတယ္လို႔ သက္ဆိုင္ရာ႐ံုးကို က်မတို႔ သြားတဲ့အခါ အဲလိုရွင္းျပတာ က်မတို႔ သိရတယ္။ အခုက ႀကီးႀကီးပဲ မိုင္းေတြ ေဖာက္တယ္။ ေျပာတာက လက္လုပ္လက္စားပဲ။ တကယ့္လက္ေတြ႔မွာက အႀကီးစားလို႔ေတာင္ ေျပာလို႔ ရပါတယ္။ မိုင္းေဖာက္တာ အရွိန္ဘယ္ေလာက္ျပင္းလဲဆိုရင္ က်မတို႔ရြာအထိ ေက်ာက္အပိုင္းအစေတြ လႊင့္စင္လာတယ္။ တစ္ခုက က်မတို႔အိမ္က ေက်ာက္ေတာင္နဲ႔ အရမ္းနီးတဲ့ ေနရာမွာ ရွိတယ္။ မိုင္းအရွိန္ေၾကာင့္ တုန္ခါမႈဟာ ဘုရားစင္ေပၚမွာ ရွိတဲ့ ပန္းအိုးေတာင္ လဲက်ပါတယ္။

ဒီေက်ာက္လုပ္ငန္း လာလုပ္တာလည္း ႏွစ္ေတြ ၾကာလာပါၿပီ။ က်မ အပ်ဳိေပါက္အရြယ္ကစလို႔ေပါ့။ အရင္က အေျခအေနက သိပ္မသိသာဘူး။ အခုက ဆိုးရြားလာတဲ့အတြက္ က်မတို႔က မျဖစ္မေန ေျပာရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်မတို႔ မကန္႔ကြက္ေသးတဲ့အခ်ိန္ကဆိုရင္ ေက်ာက္မိုင္းခြဲေတာ့မယ္ဆိုရင္ ကေလးေတြက လန္႔လို႔ မိဘေတြက အနားမွာ ေနေပးရတဲ့ အထိျဖစ္ပါတယ္။ အရင္တုန္းကဆိုရင္လည္း မိုင္းခြဲခ်ိန္ တိတိက်က် သတ္မွတ္ထားတာလည္း မရွိဘူးေလ။ ဒီလို ႀကံဳေတြ႔ရတဲ့အခ်ိန္မွာ က်မတို႔ ရြာသားေတြဟာ အရမ္းကို စည္းလံုးညီညႊတ္မႈ ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ကန္႔ကြက္မႈေတြ စတင္လုပ္ေဆာင္လာတဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး ကုမၸဏီေတြက ဘာေျပာလဲ မသိဘူး။ က်မတို႔ ရြာသားအခ်ဳိ႕ စိတ္ဝမ္းကြဲမႈေတြ ရွိလာတာကို ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္။ ဒါကို က်မအတြက္ ခံျပင္းမႈ ျဖစ္တာက အရင္က က်မတို႔ အရမ္းကို စည္းလံုးခဲ့ၾကတယ္။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ခက္ခဲေနပါေစ။ ရပ္ေရးရြာေရးအတြက္ဆို တက္တက္ႂကြႂကြ လုပ္ၾကတယ္။ တံတားျပင္၊ ရြာလမ္းျပင္တာက အစ ဝိုင္းလုပ္ၾကတယ္။ ကန္႔ကြက္မႈ မလုပ္တုန္းက ကုမၸဏီကဆိုရင္ ရြာလမ္းအတြက္ ေက်ာက္ခင္းဖို႔ တစ္ကားစာေတာင္ ေပးဖူးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ရြာသားကိုယ္တိုင္ေတြပဲ အားစိုက္ထုတ္ၿပီး ကားငွား၊ ေက်ာက္ေတြ ကိုယ္တို႔ ဝိုင္းသယ္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ ဒီကိစၥေၾကာင့္ က်မတို႔ အခ်င္းခ်င္း စိတ္ဝမ္းကြဲရတယ္။ တကယ္လို႔ အားလံုးက သေဘာတူေၾကာင္း လက္မွတ္ထိုးေပးလိုက္ရင္ ေရွ႕လာမယ့္ အက်ဳိးဆက္အတြက္ ဘယ္လိုအဆံုးသတ္မလဲဆိုတာ ဘယ္သူကမွ က်မတို႔ မျမင္ႏိုင္ပါဘူး။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ မွန္ကန္တဲ့ ဘက္ကို ရပ္တည္ၿပီး ကိုယ့္ဘက္က ႐ံႈးသည့္တိုင္ နာမည္ကေတာ့ မပ်က္ေစဖို႔ လိုုတယ္လို႔ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္။