လူ႔အခြင့္အေရး  •  တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး  •  ဒီမိုကေရစီေရး

“အိုးသူႀကီး” ဘ၀ကေန ပိုးကရင္အဆိုေတာ္ျဖစ္လာသူ “ကြာဖလူး”

စဖန္းေရွာင္း

(ဇြန္လ ၆ရက္၊ ၂၀၁၇ခုႏွစ္)

ကရင္အႏုပညာေလာကမွာ ပရိႆတ္ေတြအၾကား တမူထူးျခားတဲ့ ဟန္ပန္ေတြ၊ သီခ်င္းစာသားေတြ၊ သံစဥ္ေတြနဲ႔ အထူးသျဖင့္ (ပိုး)ကရင္ပရိႆတ္ေတြအၾကား လက္ခံအားေပးတဲ့ ကရင္အဆိုေတာ္တစ္ေယာက္ ရွိပါတယ္။ ကရင္သီခ်င္းေတြ သီဆိုေနဆဲ ျဖစ္တဲ့ ဒီအဆိုေတာ္ဟာ အိုးသူႀကီးဘ၀ကေန မိမိ ၀ါသနာပါတဲ့ အႏုပညာကို တစိုက္မတ္မတ္ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္လာခဲ့ၿပီးမွ ပရိႆတ္ရဲ႕ အားေပးမႈကို လက္ခံရရွိခဲ့သူေပါ့။

သူကေတာ့ ပိုးကရင္အဆိုေတာ္ “ကြာဖလူး”ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အေဆာင္ အိုးသူႀကီးဘ၀ကေန အဆိုေတာ္ျဖစ္လာသူအေနနဲ႔ မေအာင္ျမင္ခင္အခ်ိန္က ခက္ခဲပင္ပန္း ဆင္းရဲတဲ့ အတိတ္ကာလဆိုတာ ရွိစၿမဲေပါ့။ သူ႔ရဲပိုးကရင္သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္တဲ့ ခူးမိုး ကိုင္(ထီးစုတ္) သီခ်င္းေလးနဲ႔ ပရိႆတ္ရဲ႕ လက္ခံမႈကိုရရွိလာတဲ့ ကြာဖလူးကလည္း အဲဒီအထဲမွာ တစ္ဦးအပါအ၀င္ပါ။

ကြာဖလူး နာမည္အရင္းကေတာ့ ေစာလွ၀င္းၾကည္ ျဖစ္ပါတယ္။ ကရင္ျပည္နယ္ ဖားအံၿမိဳ႕နယ္ ရဲသာေက်းရြာအုပ္စု၊ ကေမာ့က စင္ရြာဇာတိျဖစ္ၿပီး ေမြးခ်င္းေမာင္ႏွမ ၆ေယာက္ရွိတဲ့အထဲမွာ အငယ္ဆံုးျဖစ္သလို သူ႔နာမည္ကလည္း ထူးျခားပါတယ္။ တျခား အဆိုေတာ္ေတြလို နာမည္လွလွေလးေတာ့ မဟုတ္ဘူးေပါ့။ “ကြာ”ဆိုတာ ပိုးကရင္လို ပုဆိန္၊ “ဖလူး”ဆိုတာ ကြ်တ္ထြက္သြား တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာလို တိုက္႐ိုက္ဘာသာျပန္ရင္ေတာ့ ‘ကြ်တ္ထြက္ေနတဲ့ ပုဆိန္႐ိုး’လို႔ အဓိပၸာယ္ရပါတယ္။

ကရင္ေတြထဲမွာ အသားျဖဴသူေတြ မ်ားတယ္လို႔ အမ်ားထင္ထားသလိုမဟုတ္ဘဲ အမည္းေရာင္သန္းတဲ့ အသားအေရနဲ႔ ပိန္ပိန္ ရွည္ရွည္ အရပ္အေမာင္းကို ပိုင္ဆိုင္ထားသူပါ။ အႏုပညာမ်ဳိး႐ိုးမရွိေပမယ့္လို႔ ငယ္ငယ္ကတည္းက သီခ်င္းဆို ၀ါသနာပါတဲ့ ကြာဖလူးဟာ တခ်ဳိ႕ေသာ အႏုပညာရွင္ေတြလို အဆိုပညာ၊ အေရးပညာ စတဲ့အႏုပညာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေျခခံသင္ၾကားမႈေတြ အတြက္ ေငြကုန္ေၾကးက်ခံကာ သင္ယူႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ အေျခအေနေတြ မရွိခဲ့ဘူးလို႔လည္း ေျပာျပပါတယ္။

“အရင္ေခတ္က က်ေနာ္တို႔ရြာမွာ မိေက်ာင္း(တံဆိပ္) စက္ဘီး၀ယ္စီးႏိုင္တဲ့သူကေတာ့ သူေဌးပဲ။ က်ေနာ္ကေတာ့ မ၀ယ္ႏိုင္ ေတာ့ ေက်ာင္းတက္တာေတာင္ ရြာကေန ဖားအံကို လမ္းေလွ်ာက္ၿပီး ေက်ာင္းတက္ရတာေပါ့။ သီခ်င္းေရးတာ၊ ဆိုတာကိုေတာ့ ငယ္ငယ္ကတည္းက ၀ါသနာပါေတာ့ အေနာက္တိုင္းသံစဥ္ကို ပိုၿပီးစိတ္၀င္စားတဲ့ က်ေနာ္အေနနဲ႔ သီခ်င္းေရးတာလုပ္ဖို႔က အရင္ဆံုး ဂစ္တာတီးသင္ပါတယ္။ သင္ျပေပးမယ္သူ မရွိေတာ့ က်ေနာ့္ဆရာက စာအုပ္ေပါ့။ အဆိုေတာ္ပိုးဒါလီသိန္းတန္ရဲ႕ အေဖ ျမန္မာျပည္သိန္းတန္ရဲ႕ ဂီတာတီးခတ္နည္းစာအုပ္ေတြထဲကပဲ စၿပီး ဂီတာတီးနည္း လက္ကြက္ေတြကို သင္ယူေလ့လာခဲ့ ရပါတယ္”

ဒီလိုနဲ႔ သူဟာ အတန္းပညာသင္ၾကားရင္း တစ္ဖက္က မိမိ၀ါသနာပါရာကို ႀကိဳးစားသင္ယူခဲ့ပါတယ္။ န၀မတန္း တက္ေရာက္တဲ့ ႏွစ္မွာ ဖားအံၿမိဳ႕ အထက (၄) အေျခခံပညာအထက္တန္းေက်ာင္းကို ေျပာင္းေရႊ႕ပညာသင္ၾကားခဲ့ရပါတယ္။ ဒႆမတန္းအထိ သာ ပညာသင္ၾကားခဲ့ရတဲ့ သူ႔အေနနဲ႔ ဖားအံၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ ကရင္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားေဘာ္ဒါေဆာင္ (KSC)မွာ အိုးသူႀကီး လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ေနရင္းကေန “ကြာဖလူး”ရယ္လို႔ ကရင္ပရိႆတ္ေတြ လက္ခံအားေပးတဲ့ အဆိုေတာ္တစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ အစျပဳမႈတစ္ခု ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။

“က်ေနာ္ကေတာ့ အေဆာင္မွာ ဘာမွမဟုတ္ဘူး။ အိုးသူႀကီးပဲ။ အေဆာင္မွာေနရင္း အိုးသူႀကီးလုပ္ရင္းနဲ႔ က်ေနာ္ ညေနဘက္ ဆို ဂစ္တာတီးၿပီး သီခ်င္းအၿမဲဆိုတယ္။ အေရွ႕ပိုးကရင္သီခ်င္းေတြေပါ့။ အဲဒီမွာ တျခားသူေတြက က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ေရးၿပီး ဆိုတဲ့သီခ်င္းကိုၾကားေတာ့ အား… နင့္ဥစၥာ တယ္ေကာင္းပါလားတဲ့။ တစ္ခါမွ မၾကားဖူးဘူးတဲ့။ အေခြထုတ္ပါလား။ ဘာညာနဲ႔ ၀ိုင္းေျပာတာကေန တျခားသူေတြရဲ႕ လက္ခံမႈတစ္ခုရခဲ့ပါတယ္”

အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ကရင္အႏုပညာေလာကမွာ မယ္ဒလင္တီးသီဆိုရတဲ့ သီခ်င္းေတြသာ ေရပန္းစားေနဆဲျဖစ္ေနတာမို႔ သူ႔ရဲ႕ ဒီလိုထူးျခားတဲ့ ေခတ္ေပၚသံစဥ္နဲ႔ ကရင္သီခ်င္းဖန္တီးမႈဟာ ကရင္ပရိႆတ္ေတြအတြက္ အေျပာင္းအလဲေလးတစ္ခုေတာ့ ျဖစ္ ေပၚေစခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အသံသြင္းဖို႔ စတူရီယိုက ဖားအံၿမိဳ႕မွာမရွိ။ ေငြေၾကးလည္းမတတ္ႏိုင္။ အဲဒီိေတာ့ ၀ါသနာအရ ေရြး ခ်ယ္ခဲ့တဲ့ သူ႔အႏုပညာလမ္းေၾကာင္း အစျပဳမႈက အခက္အခဲေတြနဲ႔ပါပဲ။

သူငယ္ခ်င္းေတြ အကူအညီနဲ႔ Lover Boy ဆိုတဲ့တီး၀ိုင္းေလးဖြဲ႔လိုက္တဲ့ သူ႔ရဲ႕ႀကိဳးစားမႈရလဒ္ကေတာ့ ေအာင္ျမင္မႈမရတာနဲ႔ပဲ အစျပဳခဲ့ရပါတယ္။ ဆံုး႐ႈံးမႈေတြနဲ႔ စလိုက္ရတဲ့ သူ႔အႏုပညာအလုပ္ကို ႀကံ့ႀကံ့ခံ ဆက္ေလွ်ာက္ရင္း ေနာက္ဆံုး ၂၀၀၄ခုႏွစ္ ေလာက္မွာ သူရယ္၊ သူငယ္ခ်င္းေတြျဖစ္တဲ့ ဆိပ္ေဖာင္ရယ္၊ စီေစာဟိန္ရယ္ ၃ဦးပါ၀င္သီဆိုထားတဲ့ ပထမဆံုးေသာ ခူးမိုးကိုင္ (ထီးစုတ္) သီခ်င္းတိပ္ေခြကို ရန္ကုန္မွာ အသံသြင္းၿပီး ျဖန္႔ခ်ိႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

သူ႔ရဲ႕ ပထမဆံုးပြဲဦးထြက္ ခူးမိုးကိုင္သီခ်င္းေခြဟာ ကရင္ျပည္နယ္အတိုင္းအတာအရ အေခြ ၅၀၀၀ေက်ာ္အထိ ေအာင္ျမင္စြာ ျဖန္႔ခ်ိႏိုင္ခဲ့သလို ထိုင္းႏိုင္ငံေရာက္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ ပါးစပ္ဖ်ားမွာ အထူး ေရပန္းစားၿပီး အားေပးမႈရတဲ့အထိ ေပါက္ခဲ့တဲ့သီခ်င္း ေခြ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီသီခ်င္းေခြကို ဗီစီဒီအျဖစ္ ျပန္လည္ပံုေဖာ္ ႐ိုက္ကူးလိုက္ရာမွာေတာ့ ေအာင္ျမင္မႈ ပိုမိုရရွိသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ထိုင္း၊ မေလးရွားႏိုင္ငံမ်ားသို႔လည္း သြားေရာက္ေဖ်ာ္ေျဖမႈေတြျပဳလုပ္ခဲ့ရပါေသးတယ္။

သူ႔သီခ်င္းေတြျဖစ္တဲ့ ခူးမိုးကိုင္၊ မူးေနာင္ရွား(အပ်ဳိႀကီး)၊ ေအာဆြန္းလာဆိုင္ ဒံုေဘာင္ေကာက္(မဂၤလာပါ ၿမိဳ႕ဘန္ေကာက္)၊ မာဖလူးရယ္ သီးကသီး(ငါ့ကို ႐ူးသြပ္ေစတဲ့ ျမင္းေဆး)၊ သာ၀ါထိုးယို မြယ္စအဲ(ရင္ခုန္မိတာ အခ်စ္ပဲ)၊ စတဲ့ ပိုးကရင္ေလးေတြ ဟာ သူ႔ကို ကြာဖလူးရယ္လို႔ ယေန႔အခ်ိန္အထိ ကရင္ပရိႆတ္ေတြ လက္ခံအားေပးမႈ ရယူႏိုင္ခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဆယ္ေက်ာ္အရြယ္ကတည္းက သီခ်င္းစေရးတဲ့ သူ႔အေနနဲ႔ ပိုးကရင္သီခ်င္းေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္ေရးစပ္ခဲ့ၿပီး ကိုယ္ပိုင္အယ္လ္ ဘမ္ ၂ခ်ပ္၊ အတြဲေခြေပါင္း ၂၀ေက်ာ္မွာ ပါ၀င္သီဆိုခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။

သူေရးစပ္ခဲ့တဲ့သီခ်င္းေတြထဲက တစ္ခ်ိဳ႕ဟာ အရင္ေခတ္အေျခအေနအရ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ ေခၚယူေမးျမန္းမႈခံခဲ့ရၿပီး သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ေၾကာင့္ ျပႆနာေျဖရွင္းခဲ့ရတဲ့အျဖစ္ေတြ ရွိခဲ့ဖူးတယ္လို႔ေျပာျပပါတယ္။ အဲဒီသီခ်င္းနာမည္ေတြကိုေတာ့ ထုတ္ေဖာ္ျပဖို႔ သူကေတာ့ ခြင့္မျပဳပါဘူး။ ယေန႔အခ်ိန္အထိလည္း ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန၊ ေခတ္အေျခအေနအရ ပရိသာတ္ေရွ႕ ထုတ္ေဖာ္သီဆို ဖို႔ အခြင့္မသာေသးတဲ့၊ အခြင့္မသာေတာ့တဲ့ သီခ်င္းေလးေတြ ရွိေနတုန္းပဲလို႔ သူက ေျပာျပပါတယ္။

ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ မူလဗီဇ ၀ိေသသအတိုင္း ဟိတ္ဟန္မရွိ၊ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာဆိုတတ္သူ၊ ေအးေဆးစြာေနတတ္သူ ေအာင္ ျမင္တဲ့အဆိုေတာ္ျဖစ္ေပမယ့္ ေငြေၾကးခ်မ္းသာတယ္လို႔ ထင္မိသူေတြအတြက္ကေတာ့ အမွားႀကီးမွားေနၿပီလို႔သာ ေျပာရမွာပါ။ သူ႔အိမ္ေရာက္သြားတဲ့အခါမွာေတာ့ သက္ရွိထင္ရွားရွိေနဆဲျဖစ္တဲ့ မိဘႏွစ္ပါးရဲ႕ အိမ္ၿခံ၀င္းထဲက ၁၀ေပ ပတ္လည္ေလာက္သာရွိ တဲ့ အင္ဖက္မိုးနဲ႔ သစ္အကာ က်ိဳးတိုးက်ဲတဲ အိမ္ေလးမွာ တစ္ေယာက္တည္းေနရင္း ၿခံထဲက သီးပင္စားပင္ေတြ စိုက္ပါတယ္။ စိုက္ထားတဲ့ အသီးအႏွံေလးေတြကို ေစ်းမွာသြားေရာင္းရင္း တစ္ဖက္တစ္လမ္းကေန ၀မ္းေရးေျဖရွင္းရတယ္လို႔လည္း သူက ေျပာျပပါတယ္။

ဒါက တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ ကရင္အႏုပညာရွင္ေတြရဲ႕ တကယ့္လက္ေတြ႔ဘ၀မွာ ရင္ဆိုင္ေတြ႔ႀကံဳေနရတဲ့ အမွန္တရားေတြေပါ့။ အႏု ပညာဖန္တီးမႈေတြကို အလြဲသံုးစားလုပ္တဲ့ ခိုးကူးေခြျပႆနာေတြ ေခတ္ထလာခ်ိန္မွာ သူတို႔ရဲ႕ အႏုပညာဖန္တီးမႈသာမက၊ ၀ါသနာအရ ဒီလမ္းကိုေဖာက္၊ ဒီလမ္းကိုေလွ်ာက္ၿပီး အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းျပဳေနရသူ ကရင္အႏုပညာရွင္ေတြအတြက္က ေတာ့ တကယ္ကို ဘ၀ရပ္တည္ရ ခက္ခဲတဲ့အေျခအေနတစ္ခု ျဖစ္လာလို႔ေနပါတယ္။

သူ႔ရဲ႕လက္ရွိအႏုပညာလႈပ္ရွားမႈအေၾကာင္းကို ေျပာျပတာကေတာ့ သီခ်င္းေရးတယ္။ ကရင္လက္ခ်ည္ပြဲ၊ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲ ေတြ အပါအ၀င္ အသိမိတ္ေဆြေတြ ဖိတ္ၾကားသလို ပြဲေတြမွာ သူ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ သီခ်င္းေလးေတြနဲ႔ သီဆိုေဖ်ာ္ေျဖပါတယ္ တဲ့။ ထိုနည္းတူစြာပဲ သူတို႔ေခတ္၊ သူတို႔အခ်ိန္နဲ႔ ယေန႔ေခတ္အခါ လံုး၀ ျခားနားသြားၿပီျဖစ္တာကို သူ သေဘာေပါက္နားလည္ သလို အႏုပညာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ျဖတ္သန္းေတြ႔ႀကံဳခဲ့ရတဲ့ အေျခအေနေတြကို ျပန္လည္မွ်ေ၀ရင္း မ်ိဳးဆက္သစ္ ကရင္လူငယ္ အႏုပညာရွင္ေတြအတြက္ သူက အခုလိုပဲ အားေပးစကားေျပာပါတယ္။

“အရင္တုန္းက က်ေနာ္တို႔အတြက္ တအား အခက္အခဲရွိတယ္။ ဖားအံမွာ စတူရီယိုမရွိဘူး။ ရန္ကုန္ကိုတက္၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း မွာ ခိုကပ္စားၿပီး သီခ်င္းသြင္းရတဲ့ဘ၀။ အသံသြင္းမယ္ဆို ႏွစ္ခါ သံုးခါပဲ မွားခြင့္ရွိတယ္။ ဂ်ဳတီခ်ိန္လည္း မ်ားမ်ားမယူႏိုင္ဘူး၊ ပိုက္ဆံမွ မရွိပဲဟာ။ အခုေခတ္လို ကြန္ျပဳတာနဲ႔က အခုမွား ျပန္ဖ်က္ၿပီး ျပန္ဆိုလို႔ရတာမဟုတ္ပါဘူး။ အခုဆို ဖားအံမွာေတာင္ အစံုရွိေနၿပီေလ။ ေခတ္ကေလးေတြကလည္း တအားေတာ္ၾကပါတယ္။ ကိုယ္၀ါသနာပါတဲ့ အလုပ္တစ္ခုကို ေဇာက္ခ်လုပ္ကိုင္ ရင္ တစ္ေန႔ေအာင္ျမင္မႈရမွာပါ”

တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက နာမည္ႀကီးခဲ့တဲ့ ရွမ္းအဆိုေတာ္ စိုင္းထီးဆိုင္နဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ နာမည္ႀကီးအဆိုေတာ္ေလးျဖဴတို႔ကို အားက်အတုယူခဲ့ရတဲ့ အသက္ ၃၉ႏွစ္အရြယ္ လူပ်ဳိႀကီးဂုဏ္ပုဒ္ကို ပိုင္ဆိုင္ထားသူ ႏႈတ္ခမ္းေမြးကားကားနဲ႔ ကရင္အဆိုေတာ္ ကြာဖလူးကေတာ့ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ ဘ၀ေရလိႈင္းေတြၾကားထဲကေန သူခ်စ္တဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးအတြက္ သီခ်င္းေလးေတြေရးေန ရင္း သီဆိုေနရင္းနဲ႔ပဲ သူ ၀ါသနာပါရာ၊ ယံုၾကည္ရာေရာက္ဖို႔အတြက္ မေလွ်ာ့ေသာဇြဲနဲ႔ ေအးေဆးတည္ၿငိမ္စြာ ေလွာ္ခတ္သြားေန ပါတယ္။