လူ႔အခြင့္အေရး  •  တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး  •  ဒီမိုကေရစီေရး

ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး ကရင္စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီ ဥကၠဌ ကရင္တုိင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီး ေနာ္ပန္းသဥၨာမ်ိဳးႏွင့္ ေတြ ့ဆံုျခင္း

“စာယဥ္က အစိုးရအဖဲြ႔ လက္ေအာက္ခံ အဖြဲ႔အစည္းမဟုတ္ဘူး”

ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး ကရင္ေရးရာဝန္ႀကီးတဦးအေနျဖင့္ အစိုးရသက္တမ္းတစ္ႏွစ္အတြင္း ကရင့္ေရးရာ လုပ္ဆာင္ခ်က္မ်ား ႏွင့္ ပတ္သက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တုိင္းေဒသႀကီးကရင္စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီ ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းၿပီး ဥကၠဌ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္မည့္ အေျခအေနမ်ားအေပၚ ၎တိုင္းေဒသႀကီး၏ ကရင့္တိုင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီး ေနာ္ပန္းသဥၨာမ်ိဳးႏွင့္ ေကအိုင္ စီ သတင္းအယ္ဒီတာ ေစာထြန္းလင္း ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းထားမႈမ်ားကို ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။

ေမး ။ ။ ပထမဆံုးအေနနဲ႔ ဝန္ႀကီးရဲ႕ တစ္ႏွစ္တာ ကရင့္ေရးရာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ ေျပာျပေပးပါ။ ႀကံဳေတြ႔ ခဲ့တဲ့ အခက္အခဲေတြကိုလည္း ေျပာျပေပးပါ။
ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ ဧၿပီ တစ္ရက္ေန႔ကေနစၿပီးေတာ့ ယေန႔အခ်ိန္ထိ က်မ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တဲ့အရာေတြမွာ နံပါတ္ ၁ က ပထမဦး ဆံုး ရန္ကုန္တုိင္းထဲမွာ ကရင္စာ စသင္ႏုိင္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့တယ္။ ၿမိဳ႕နယ္ ၈ၿမိဳ႕နယ္ကိုပဲ သင္ၾကားႏုိင္ခဲ့တယ္။ ၈ၿမိဳ႕နယ္ထဲက ေက်ာင္းအားလံုးေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ေက်ာင္းတစ္ခ်ိဳ႕တစ္ဝက္ကိုပဲ သင္ၾကားႏုိင္ခဲ့တယ္။ သင္ၾကားမဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမ မလံုေလာက္ တာလည္း ပါတယ္။ ဥပမာ တြံ႔ေတးၿမိဳ႕နယ္ဆို ၂၈ေက်ာင္းပဲ သင္ၾကားႏုိင္ခဲ့တယ္။ ဒီလာမဲ့ႏွစ္မွာ ၄၂ေက်ာင္းအထိ တိုးလာမယ္ သင္ၾကားမဲ့ကေလးေတြကလည္း တစ္ေသာင္းေက်ာ္သြားၿပီး။ သင္မဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကိုလည္း မြမ္းမံသင္တန္းေပးထားတာ ၄၀၈ဦးရွိပါတယ္။ ဒါက ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္မွာ ကရင္စာ စသင္ၾကားႏိုင္ဖုိ ့ စီမံေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္ခဲ့ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
စာေပသင္ၾကားေရး စီမံေဆာင္ရြက္ၿပီးတာနဲ႔ က်မတို႔ရဲ႕ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ရန္ကုန္တစ္တုိင္းလံုးမွာ က်င္းပႏုိင္ဖုိ႔ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္။ ဘတ္ဂ်က္(အသံုးစရိတ္)ကို တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရဆီမွာ တရားဝင္ တင္ေတာင္းႏုိင္ခဲ့တယ္။ အထူးသ ျဖင့္ ေတာင္ပိုင္းခ႐ိုင္၊ ေျမာက္ပုိင္းခ႐ိုင္၊ ရန္ကုန္အေရွ႕ျခမ္း အကုန္လံုးက်င္းပႏုိင္ခဲ့တယ္။ ေကာ့မႉး၊ ကြမ္းၿခံကုန္း၊ ဒလနဲ႔ တြံေတး ေလးၿမိဳ႕နယ္ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ က်င္းပတယ္။ ေမွာ္ဘီ၊ ထန္းတပင္က တစ္ၿမိဳ႕နယ္ခ်င္းစီ က်င္းပႏုိင္ခဲ့တယ္။ ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္းမွာ သာေကတၿမိဳ႕နယ္မွာ က်င္းပႏုိင္ခဲ့တယ္။ ေျမာက္ဥကၠလာ၊ အင္းစိန္၊ အလံုမွာ က်င္းပႏုိင္ခဲ့တယ္။ စသျဖင့္ တစ္တုိင္းလံုးအေနနဲ႔ စည္စည္ကားကားျဖစ္ေအာင္ က်င္းပႏုိင္ခဲ့တယ္။
ပ့ံပိုးေပးမႈအေနနဲ႔က ေငြေရးေၾကးေရး ပံ့ပိုးမႈအျပင္ကို စာယဥ္အဖြဲ႔ေတြကို ဘာမွခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္းမရွိဘဲနဲ ့စိတ္တုိင္းက် ေပးဖြဲ႔ခဲ့တယ္။ ေပးဖြဲ႔လုိက္တဲ့ စာယဥ္အဖြဲ႔ေတြကို ဘတ္ဂ်က္ခ်ေပးၿပီးေတာ့ ဒီစာယဥ္အဖဲြ႔ေတြသည္ ႏွစ္သစ္ကူးကို ဦးေဆာင္ က်င္းပႏုိင္ျခင္းရွိမရွိ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာခဲ့တယ္။ တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕နယ္ေတြက လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိသလို တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕နယ္ေတြက လုပ္ ေဆာင္ႏုိင္စြမ္း နည္းေနေသးတာကိုလည္း ေတြ႔ရတယ္။ လူႀကီးလူငယ္ ေပါင္းစပ္မႈအား တအားနည္းသြားတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ေတြကို လည္း ေတြ႔ရွိရတယ္။ ဒါက အရည္အေသြးေတြကို စမ္းသပ္ၾကည့္လုိက္တဲ့ သေဘာပဲ။ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့လုပ္တဲ့အခါ ပူးေပါင္းၿပီး မလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ေတာ့တဲ့ လူမ်ိဳးေတြထြက္လာသလို၊ လံုးဝကို ဦးေဆာင္မႈေပးႏုိင္တဲ့ စာေပယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ေတြ ထြက္လာတာကို လည္း ေတြ႔ရတယ္။

ေမး။ ။ ႏွစ္သစ္ကူးနဲ ့ စာယဥ္ေတြကို အစိုးရ ဘတ္ဂ်က္ခ်ထားေပးတာ ေတြ႔ရတယ္။ ေရရွည္အတြက္ေရာ ဘယ္လိုစဥ္းစားလုပ္ ေဆာင္ေနလဲဆိုတာ ရွင္းျပေပးပါ။
ဒီႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္က်င္းပဖို ့အတြက္ ဘတ္ဂ်က္ကို ေထာက္ပံ့ေပး႐ံု တစ္ခုတည္း မဟုတ္ေတာ့ဘဲနဲ႔ စာေပယဥ္ေက်းမႈ ေတြကို ေထာက္ပံ့ေပးတဲ့ ေငြေၾကးထဲက အစိတ္အပုိင္းတစ္ခု ၁၀ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ၁၅ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ေငြေၾကးေထာက္ပံ့မႈတစ္ခု ကို စာေပယဥ္ေက်းမႈပိုင္ ပစၥည္းတစ္ခုအေနနဲ႔ က်န္ခဲ့ေအာင္ စီစဥ္ေပးခဲ့တယ္။ ဥပမာ – ေတာင္ပုိင္းခ႐ိုင္မွာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ ဆိုရင္ ေငြသားအေနနဲ႔ သိန္း ၂၅၀ ေထာက္ပံ့ေပး႐ံုမကဘဲနဲ ့ ဖားစည္တစ္လံုး ေနာက္ၿပီး ထုိင္ခံုအလံုး တစ္ေထာင္ကို ေတာင္ ပုိင္းခ႐ိုင္ ႏွစ္သစ္ကူးေကာ္မတီရဲ႕ အပုိင္ပစၥည္းအျဖစ္ ဝယ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းေပးခဲ့တယ္။
ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုရင္ က်မတုိ႔ ကရင္တုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ အၿမဲတမ္းႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္၊ သူတပါးရဲ႕ ဘတ္ ဂ်က္ကို ေမွ်ာ္မွန္းေနတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲနဲ ့ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ယဥ္ေက်းမႈကို ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္တဲ့လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး ပံုစံမ်ိဳး ကို သြားခ်င္တယ္။ ဘယ္လူမ်ိဳးကိုမွ မမွီခိုဘဲနဲ ့ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ရပ္တည္ႏုိင္တဲ့ စာယဥ္အဖြဲ႔ေတြ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာယဥ္အဖြဲ႔တုိင္းမွာ ပုိင္ဆိုင္တဲ့ပစၥည္းေတြ ရွိသင့္တယ္။
ဥပမာ – ပြဲေတာ္က်င္းပဖို ့ မုိက္ေတြ၊ စပီကာေတြ၊ မီးစက္ေတြ၊ ဒီပစၥည္းေတြကို သယ္ယူပုိ ့ေဆာင္ဖုိ႔အတြက္ ထရပ္ကား ေတြ ၿပီးလို႔ရွိရင္ ဒီအခမ္းအနားေတြက်င္းပဖို႔အတြက္ အေထြေထြ လိုအပ္တဲ့ပစၥည္းေတြ စသျဖင့္ ဒီလိုပစၥည္းေတြက စာေပယဥ္ ေက်းမႈအဖြဲ႔တုိင္းမွာ မရွိမျဖစ္ပစၥည္းေတြအျဖစ္ လာမဲ့ ေလးႏွစ္အတြင္းမွာ ျဖည့္ဆည္းသြားမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီၿပီးခဲ့တဲ့ ကနဦး အစကေနၿပီးေတာ့ ၿမိဳ႕နယ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို စၿပီး မိုက္နဲ ့စပီကာနဲ ့မီးစက္ကို ဝယ္ေပးၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ေတာ့ ပုိက္ဆံတစ္ ခုကို ေပးလုိက္ရင္ ဒီအတုိင္း သံုးလိုက္တာကို မလိုအပ္ဘူး။ အဖတ္တင္မဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုခုကို ၿမိဳ႕နယ္၊ စာေပယဥ္ေက်းမႈပုိင္း ပစၥည္းတစ္ခုခုအေနနဲ ့ဝယ္ၿပီးေတာ့ ထားခဲ့ေပးတယ္။ ဥပမာ ထုိင္ခံုေတြဆိုရင္ က်မတို ့ ကရင္တုိင္းရင္းသားေတြမွာ သာေရး၊ နာေရးရွိလာရင္ ျပင္ပမွာ သြားငွားလို႔ရွိရင္ ခံုတစ္လံုးကို ၂၀၀က်ပ္ေပးရတယ္ဆုိရင္၊ စာယဥ္အဖြဲ႔က ၁၀၀ နဲ ့ငွားမယ္၊ စာယဥ္ လည္း ဝင္ေငြရွိလာမွာျဖစ္သလို က်မတုိ႔ ကရင္တုိင္းရင္းသားေတြလည္း ေစ်းႏႈန္းခ်ိဳသာစြာနဲ႔ ကိုယ့္စာယဥ္အဖဲြ႔ကေန ငွားႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါသည္ ကိုယ့္လူမ်ိဳးအခ်င္းခ်င္းပဲ ျပန္လည္အက်ိဳးျပဳႏုိင္မဲ့ စီးပြားေရးပံုစံတစ္ခုကို တည္ေထာင္ေပးျခင္းပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။
ဒီလိုရလာတဲ့ ဝင္ေငြသည္ ႏွစ္ကုန္လို႔ရွိရင္ စာေပယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီေတြရဲ႕ သြားစရိတ္လာစရိတ္ေတြကို ဒီဝင္ေငြထဲ က ျပန္သံုးေစခ်င္တယ္။ ဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ဘတ္ဂ်က္ကို အၿမဲတမ္း မွီခိုေနရတာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ စာယဥ္အဖြဲ႔ေတြမွာ ကရင္တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အရာမွန္သမွ်ဟာ စာေပယဥ္ေက်းမႈအဖဲြ႔ေတြမွာ ပုိင္ေနရမယ္။ ၿမိဳ႕နယ္တုိင္းမွာ ရွိကိုရွိ ေနရမယ္ဆိုတာကို လာမဲ့ ငါးႏွစ္အတြင္းမွာ အၿပီးအျပတ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ေအာင္ ၿပီးခဲ့တဲ့ တစ္ႏွစ္ထဲက စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနျခင္း ျဖစ္တယ္။
အဲ့ေတာ့ ထန္းတပင္မွာ က်မ ဖားစည္တစ္လံုး ဝယ္ေပးခဲ့တယ္။ ထန္းတပင္နဲ ့ တုိက္ႀကီးၿမိဳ႕႔နယ္အတြက္ အသံပုိင္းအတြက္ စပီ ကာေတြရယ္၊ မုိက္ေတြရယ္၊ မီးစက္ေတြရယ္ ဝယ္ေပးခဲ့တယ္။ ဒါသည္ ဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈအပုိင္ပစၥည္းေတြ ျဖစ္သြားမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။

ေမး ။ ။ ရန္ကုန္တုိင္းအတြင္းမွာ အလႊာစံု ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ ေနထုိင္ၾကပါတယ္။ ဝန္ႀကီးက မ်က္ႏွာသစ္တစ္ဦးလိုလည္း ျဖစ္ေနေတာ့ သူတုိ႔ကို ဘယ္လိုစည္း႐ံုးလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ခဲ့သလဲ။ အခက္အခဲေတြကိုလည္း ေျပာျပပါဦး။
က်မ ေတာ္ေတာ္ေလး အခက္အခဲျဖစ္ပါတယ္။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရရင္ က်မ ဒီေဒသခံလည္း မဟုတ္တဲ့အတြက္ ေၾကာင့္မို႔လို႔ ဒီက ကရင္အသိုင္းအဝိုင္းနဲ႔ က်မမွာ အသိမိတ္ေဆြ မရွိပါဘူး။ သို႔ေသာ္ျငားလည္း ေရြးေကာက္ပြဲကို ဝင္လာက တည္းက ကရင္လူမ်ိဳးေတြအတြက္ အေကာင္းဆံုး လုပ္ေဆာင္ေပးမယ္ဆိုတဲ ့ ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ က်မသည္ လူအမ်ားႀကီးနဲ ့ေပါင္းလုိ႔ရပါတယ္။ က်မသည္ ဒီကရင္တုိင္းရင္းသားေတြဘက္က ဘာေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မွ မရွိဘူး။ က်မ ကပဲ လုပ္ေပးဖုိ ့စိတ္ဆႏၵရိွတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အျခားေသာပါတီက ကရင္တုိင္းရင္းသားပဲျဖစ္ျဖစ္ လာတဲ့ေနာက္ခံအေၾကာင္းကို မၾကည့္ပါဘူး။ သူသည္ ကရင္တုိင္းရင္းသား မွန္ရင္ၿပီးပါၿပီး။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ အားလံုးနဲ႔ ေျပာဆိုဆက္ဆံရတာ လြယ္ကူလာတယ္။ က်မရဲ႕ ေစတနာအမွန္ကိုလည္း ေဒသခံက သိလာတယ္။ သိလာတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဒီတစ္ႏွစ္အတြင္းမွာ အခက္အခဲမ်ဳိးစံု ေတြ႔ ေသာ္ျငားလည္းပဲ ေနာက္္ဆံုးေတာ့ က်မကို လက္ခံႏုိင္တဲ့ အေျခအေနတစ္ခုအထိ ေရာက္လာပါၿပီး။

ေမး ။ ။ အခု လတ္တေလာမွာပဲ ဝန္ႀကီးက တုိင္းစာယဥ္ ဥကၠဌေနရာ ျပန္ယူလိုက္တဲ့ အေျခအေနကိုလည္း ရွင္းျပေပးပါဦး။ ၿပီးေတာ့ တုိင္းစာယဥ္ရဲ႕ ေရွ႕လုပ္ငန္းစဥ္ကိုလည္း ဥကၠဌတစ္ဦးအေနနဲ ့ရွင္းျပေပးပါ။
တုိင္းစာယဥ္ ဥကၠဌအျဖစ္ ရယူတဲ့ေနရာမွာ အကုန္လံုးကို က်မ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာပါတယ္။ ေမးပါတယ္။ အရင္ ၿမိဳ႕ နယ္အလုိက္ စာယဥ္ေတြကို စိတ္တုိင္းက် ေပးေရြးခ်ယ္ေစခဲ့တယ္။ မူတစ္ခုေတာ့ ေပးလုိက္တယ္၊ တကယ္လုပ္ႏုိင္တဲ့သူ ျဖစ္ရ မယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆိုေတာ့ တကယ္ အလုပ္လုပ္ရေတာ့မွာျဖစ္လုိ ့ ဥကၠဌ ရာထူးယူထားၿပီးေတာ့ က်န္းမာေရးအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ တကယ္လုိ႔ ဘာမွမလုပ္ႏုိင္ဘူးဆိုရင္ အေတြ႔အႀကံဳအမ်ားႀကီးရွိေသာ္လည္းပဲ နာယကအေနနဲ႔ထား၊ တကယ္ လုပ္ႏုိင္သူနဲ႔ပဲ ေရွ႕ဆက္လုပ္ခ်င္တယ္။
ၿမိဳ႕နယ္အလုိက္ ဖဲြ႔ၿပီးတဲ့ စာရင္းေတြ က်မကို လာေပးၾကပါတယ္။ စာရင္းေတြမွာ ႏွစ္သစ္ကူးတုန္းက တက္တက္ႂကြႂကြ လုပ္ခဲ့တဲ့သူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားပါတာကုိ ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးကို က်မ အစည္းအေဝး ေခၚတယ္။ ၿပီးေတာ့ ခ႐ိုင္ ဥကၠဌနဲ႔ အတြင္းေရးမႉးကို ေရြးခ်ယ္တယ္။ အားလံုးေရွ႕မွာပဲ မတ္တတ္ရပ္ၿပီးေတာ့ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ဖြဲ႔ခ်င္းစီကို မိတ္ဆက္ပါတယ္။ ကန္႔ကြက္ရန္မရွိေမးၿပီး ခ႐ိုင္အဆင့္ ထပ္ဖြဲ႔တယ္။ ဘယ္သူကို တာဝန္ေပးမလဲဆိုတာကို အဆိုျပဳခိုင္းပါတယ္။ က်မက အဆိုမျပဳ ပါဘူး။ တက္ေရာက္လာတဲ့သူေတြကပဲ အဆိုျပဳ ေရြးခ်ယ္တာပါ။
ခ႐ိုင္အဆင့္ၿပီးေတာ့ တုိင္းဥကၠဌကို ေရြးခ်ယ္ဖုိ ့ျဖစ္လာတယ္။ က်မ လမ္းႏွစ္သြယ္ ခ်ျပပါတယ္။ နံပါတ္တစ္က ဒီခ႐ိုင္ ဥကၠဌေတြထဲကမွ တုိင္းဥကၠဌတစ္ေယာက္ကို ေရြးမလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ကရင္တုိင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီး တာဝန္ကို ယူထားတဲ့ သူကပဲ စာေပယဥ္ေက်းမႈ ဥကၠဌအျဖစ္ လုပ္ေဆာင္ေစခ်င္လာဆုိတာကို ေျပာပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ ေရးရာဝန္ႀကီးကပဲ ဥကၠဌ လုပ္မယ္။ ဒီငါးႏွစ္ၿပီးသြားရင္ ေနာက္ထပ္ ၅ႏွစ္ ဝန္ႀကီးတစ္ေယာက္ ထပ္တက္မယ္ဆိုရင္ က်မက နာယက ရာထူးကို ရရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုမူနဲ ့သြားမလား။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေမးပါတယ္။ ေမးတဲ့အခါမွာ အကုန္လံုး ထေျပာပါတယ္။ စာယဥ္ ဥကၠဌကို ဝန္ႀကီးပဲ ဦးေဆာင္သင့္ပါတယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ အဆိုျပဳၾကလို ့က်မက စာယဥ္ဥကၠဌကို တာဝန္ယူရပါတယ္။
တာဝန္ယူလုိက္တဲ့ေနရာမွာလည္း က်မ ရွင္းျပပါတယ္။ အရင္ စာေပယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ေတြလို ကိုယ့္ရွိတဲ့ ပုိက္ဆံေလးနဲ႔ လုပ္ေနရတဲ့ အဖြဲ႔အစည္း မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဖြဲ႔စည္းပံုဇယားကို ကက္ဘိနက္(အစိုးရအဖြဲ႔)မွာ အတည္ျပဳၿပီးေတာ့ ဒါသည္ က်မနဲ႔ ကရင္တုိင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီးဌာနမွာ အတည္ျပဳၿပီးေတာ့ စာေပယဥ္ေက်းမႈဌာနနဲ႔ အခြင့္အေရးမ်ား ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ေရးဌာန ရွိမယ္။ ေရွ႕ဆက္ၿပီးေတာ့ လက္တြဲလုပ္ေဆာင္သြားရေတာ့မွာ ျဖစ္တယ္။ အစိုးရနဲ ့လက္တြဲၿပီးေတာ့ တရားဝင္ လုပ္ သြားရမဲ့အဖြဲ႔ ျဖစ္လာမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လို႔ ေငြေရးေၾကးေရးက႑ကအစ ၿမိဳ႕နယ္အလုိက္ စာယဥ္ေတြကို ဘဏ္စာရင္း ဖြင့္ခိုင္းထားပါတယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္က ပံ့ပိုးမႈမွန္သမွ်ကို ဘဏ္စာရင္းထဲကို ေငြသြင္းၿပီး စနစ္တက် သံုးစြဲတာေတြ လုပ္သြားမယ္။
စာယဥ္အဖြဲ႔က မွတ္ပံုတင္ရရွိေရး လုပ္ေဆာင္ေတာ့မွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေနာက္လာမဲ့သင္တန္းေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ႐ိုးရာပြဲေတြပဲျဖစ္ ျဖစ္ ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ လုပ္ရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဦးေဆာင္ၿပီးလုပ္တဲ့အခါမွာ သက္ဆိုင္ရာ ၿမိဳ႕နယ္မွာရွိတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးမႉးေတြ၊ ၿမိဳ႕နယ္ ပညာေရးမႉးေတြ ခ်ိတ္ဆက္လုပ္သြားရမွာျဖစ္တယ္။ အရင္ အေနအထားနဲ ့မတူေတာ့ဘူးဆိုတာ အကုန္လံုး ကို ရွင္းျပတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ အစုိးရတစ္ရပ္မွာ တာဝန္ယူေနတဲ့သူတစ္ေယာက္က စာယဥ္မွာ ဥကၠဌ ျဖစ္ရတယ္ဆိုတဲ့ အဓိက အက်ိဳးေက်းဇူးကို ရွင္းျပတဲ့အခါ အကုန္လံုးလည္း လက္ခံသေဘာေပါက္သြားပါတယ္။ ဥပမာ မွတ္ပံုတင္ကိစၥ စာယဥ္က စာ ထုတ္လုိက္ရင္ ဆုိင္ရာ ၿမိဳ႕နယ္ လဝကနဲ႔ စာယဥ္က ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေဆာင္ရမွာ။
အဲ့ေတာ့ က်မတို ့ကရင္တုိင္းရင္းသား စာေပယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔သည္ ဂုဏ္ရွိလာတယ္။ ပါဝါရွိလာတယ္။ အဖြဲ ့ဖြဲ႔ထားၿပီး ေတာ့ ဒီလူက ဘာမွလုပ္ပုိင္ခြင့္မရွိဘူး။ လုပ္ပုိင္ခြင့္ရွိေအာင္လည္း မဖန္တီးထားေသးဘူးဆိုရင္ ဒါသည္ အလကားအဖြ႔ဲအစည္း ျဖစ္သြားမယ္။ ဘယ္သူမွ မ႐ိုေသတဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္သြားမယ္။ အခုက ဒီလိုပံုစံမဟုတ္ပါဘူး။ ဝန္ႀကီးတစ္ပါးကိုယ္တုိင္က ဦးေဆာင္တဲ့ စာေပယဥ္ေက်းမႈ အဖြဲ႔အစည္းတခု ျဖစ္ပါတယ္ ဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ လုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာရွိတဲ့ ဝန္ႀကီးတစ္ပါးက ဦးေဆာင္တဲ့ စာေပယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ႀကီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လုိ႔ ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းလုပ္မယ္။ မီးမရဘူး။ ေရမရဘူး ဆိုတာကို စာယဥ္အဖြဲ႔ကေန စာရင္းတင္ခိုင္းၿပီး သက္ဆိုင္ရာ ၿမိဳ႕နယ္ထဲက စာယဥ္အဖဲြ႔သည္ အဆင့္တစ္ခုကို ေရာက္ရွိလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ ဌာနဆုိင္ရာေတြက မေလးမစားလုပ္လုိ ့မရေတာ့ဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆိုေတာ့ စာယဥ္ ဥကၠဌအ ျဖစ္ ကရင္တုိင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီး က်မရွိေနလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး ။ ။ အခု စာယဥ္ေတြကို လူမႈအဖဲြ႔အစည္းအေနနဲ႔ပဲ အမ်ားက ျမင္တယ္။ အခုဝန္ႀကီးက ေျပာျပသလိုမ်ိဳး အစိုးရလုပ္ရမဲ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းေတြကိုလည္း စာယဥ္ေတြက လုပ္မယ္ဆိုေတာ့ စာယဥ္က အစိုးရ လက္ေအာက္ခံ အဖဲြ႔အစည္း ပံုစံမ်ိဳးလား။
စာယဥ္က အစိုးရလက္ေအာက္ခံ အဖဲြ႔အစည္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ (Independent) လြတ္လပ္တဲ့ အဖဲြ႔အစည္းပဲ။ တခ်ိဳ႕မလုပ္ႏုိင္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ထြက္သြား။ အစုိးရလက္ေအာက္ခံ အဖြဲ႔အစည္းဆိုရင္ လစာေပးရမွာေပါ့။ အားလံုးက Volunteer ပါ။ ကိုယ့္လူမ်ိဳးအတြက္ လုပ္ခ်င္လို႔ စာရင္းလာေပးၾကတာပါ။ တစ္ေယာက္ကိုမွ လစာေပးထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ စာယဥ္သည္ အစုိးရလက္ေအာက္ခံ မဟုတ္ဘူး။ အစုိးရနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တဲ့ အဖဲြ႔အစည္းတစ္ခု ျဖစ္သြားမွာပါ။ အစိုးရ လက္ေအာက္ခံဆို လစာ၊ စရိတ္တခုခု ေပးရေတာ့မွာပါ။ က်မခိုင္းတဲ့အတုိင္း အကုန္လံုးလုပ္ရေတာ့မွာပါ။ အခု Bottom up ပါ။ အေပၚကေန ဘာအမိန္႔မွေပးတာ မဟုတ္ဘူး။ ေအာက္ေျခက ေတာင္းဆိုတာကို ျဖည့္ဆည္းေပးရန္အတြက္ က်မေနနဲ ့ေအာ္ဒါ ဆိုတဲ့ စာထြက္တာပါ။ ဥပမာ – ေဒသတခုသြားရင္ လမ္းလံုးဝ မေကာင္းဘူး။ လွ်ပ္စစ္မီး အရမ္း ရခ်င္တယ္၊ ေဒသက စာယဥ္အ ဖြဲ႔က က်မကို ေတာင္းဆိုလာရင္ က်မတို႔ရဲ႕ စာယဥ္အဖဲြ ့ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သက္ဆုိင္ရာဌာနေတြကို လုပ္ေပးဖုိ႔ အမိန္႔စာ ထုတ္ေပးလုိက္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး။ ။ အခု ဘ႑ာႏွစ္မွာ ဘယ္အပုိင္းေတြမွာ ဘယ္ေလာက္သံုးၿပီး ဘာေတြလုပ္ေဆာင္သြားဖုိ ့ရွိပါသလဲ။
လက္ရွိ ဘ႑ာႏွစ္မွာ ကရင္စာသင္ဆရာဆရာမေတြကို မြမ္းမံ သင္တန္းေပးႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းသြားမယ္။ ေနာက္ၿပီး ေတာ့ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကုိ ဒီလုိမ်ိဳးပဲ ၿမိဳ႕နယ္တုိင္းမွာ စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပႏုိင္ေအာင္ ပံ့ပိုးကူညီေပးသြားမယ္။ ရန္ ကုန္တိုင္းမွာ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာပြဲကို ငါးထပ္ႀကီးဘုရားမွာ က်င္းပတာရွိေပမဲ့ နယ္စပ္မွာလို ခမ္းခမ္းနားနားႀကီး လုပ္တာမ်ိဳး မရွိ ေသးဘူး။ လာမဲ့ႏွစ္မွာေတာ့ ခမ္းခမ္းနားနား က်င္းပႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔ေတြကို က်မ ပံ့ပိုးေပးသြားမယ္။
ေနာက္တစ္ခုက ယဥ္ေက်းမႈအပုိင္းေပါ့။ ဒံုးအက၊ ဝါးညႇပ္ အက စသျဖင့္ ဒီဘက္မွာ ကေလ့ ကထ မရွိတဲ့ဟာေတြကို ဖားအံ ဘက္က ဆရာေတြေခၚၿပီး သင္တန္းေပးသြားဖုိ႔ အစီအစဥ္ရွိပါတယ္။ စာယဥ္အဖဲြ႔ေတြကို ကူညီပံ့ပိုးေပးေနတဲ့ လူငယ္ေတြကို ေရြးခ်ယ္ၿပီးေတာ့ တျခားတုိင္းရင္းသားေတြ ေနထုိင္တဲ့ ျပည္နယ္ေတြကို ေလ့လာေရးခရီးစဥ္ လႊတ္ေပးဖုိ႔ အစီအစဥ္ ရွိပါတယ္။ ေနာက္ အလုိအပ္ဆံုးနဲ႔ အေရးႀကီးဆံုးကိစၥက ဘာလဲဆိုရင္ က်မတုိ႔ ကရင္တုိင္းရင္းသားတိုင္း အသက္ ၁၈ႏွစ္ျပည့္ၿပီးေတာ့ မွတ္ပံုတင္မရတဲ့ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ စာယဥ္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ကိုယ့္လူမ်ိဳးအမွန္ မွတ္ပံုတင္ရေအာင္ ေက်းရြာအထိဆင္းၿပီး လုပ္ေဆာင္ေပးသြားမယ္။
ေနာက္ ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕သမုိင္းကို ျပဳစုဖုိ႔အတြက္ ေကာ္မတီတစ္ခုဖြဲ႔ဖို ့ႀကိဳးစားေနၿပီးျဖစ္တယ္။ ကရင့္သမုိင္းလုိ႔ ေျပာ တဲ့အခါမွာ ႏုိင္ငံေရးသမုိင္းတစ္ခုတည္း မဟုတ္ဘဲနဲ ့ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ သမုိင္းပါ ပါတဲ့ ႏုိင္ငံတကာကပါ မွီျငမ္းလို႔ရတဲ့ သမုိင္း စာေစာင္တစ္ခု ေပၚထြက္လာေအာင္ စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။