လူ႔အခြင့္အေရး  •  တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး  •  ဒီမိုကေရစီေရး

ကရင့္႐ုိးရာ ဝါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖဲြ႔ မဂၤလာပဲြေတာ္အေပၚ သူတုိ႔အျမင္

ၾသဂုတ္ ၁၉ ရက္၊ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္။ ေကအိုင္စီ

ထုိင္းႏုိင္ငံ၊ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕၊ မယ္ပေက်းရြာ ေတာရဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ ၾသဂုတ္ ၁၈ရက္ေန႔က မဲေဆာက္ေဒသ ေရာက္ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားစုေပါင္းက်င္းပသည့္ ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖဲြ႔မဂၤလာပဲြေတာ္တြင္ တက္ေရာက္ဆင္ႏဲႊၾက သည့္ ကရင္အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးအခ်ဳိ႕၏ ႐ုိးရာလက္ခ်ည္ပဲြအေပၚ အျမင္မ်ားကုိ ေကအိုင္စီမွ ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္မ်ားအား ယခုလို စုစည္းေမးျမန္းထားပါသည္။

မန္းဘလစိန္ (လက္ခ်ည္ပဲြ ျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီ၀င္၊ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕)

Mahn Bla Sein
ကရင္႐ုိးရာခ်ည္ျဖဴဖြဲ႔ပြဲ ျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ကရင္သမုိင္းအရဆုိရင္ ဟုိး(ထီးဆက္ေမ့ယြာ) မြန္ဂုိလီးယားရဲ႕အေနာက္ အရပ္မွာေနတဲ့အခါမွာ ဒီလုိ ဝါေခါင္လ ေရာက္တဲ့အခါမွာ ေလျပင္းမုန္တုိင္းက်တယ္။ ေရေတြကလည္း ႀကီးတယ္။ ေနလုိ႔ထုိင္လုိ႔မရဘူး။

အဲ့အခါက်ေတာ့ ငါတုိ႔ကရင္ေတြ တစ္ေနရာမေျပာင္း သူေကာင္းမျဖစ္ တစ္ေနရာေျပာင္းမွျဖစ္ေတာ့မယ္ဆုိၿပီး ဒီမွာေနရင္ေတာ့ ေဘးအႏၱရာယ္နဲ႔ ႀကံဳေနၿပီ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔ကရင္မိသားစုက ကြဲၾကေတာ့မယ္။ အေရွ႕ကုိ ထြက္မယ့္သူ၊ အေနာက္ကုိ ထြက္မယ့္သူ၊ ေတာင္ကုိ ထြက္မယ့္သူရွိတယ္ဆုိတဲ့အတြက္ က်ေနာ္တုိ႔ အမွတ္တရ တစ္ခုလုပ္မယ္ဆုိၿပီး “အ” မဂၤလာလ ဒီဝါေခါင္လ ေရာက္လုိ႔ရွိရင္ ကရင္ေတြ ေရာက္ရာအရပ္မွာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကရင္မွန္းသိေအာင္ ဘယ္ေနရာပဲေရာက္ေရာက္ ဝါေခါင္လမွာ ခ်ည္ျဖဴလက္ခ်ည္ထားရင္ ကရင္မ်ဳိးႏြယ္စုပဲ ဆုိၿပီး အထိမ္းအမွတ္အေနနဲ႔ သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ ေနာင္လာေနာက္သားေတြအတြက္ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာပြဲေတာ္ပါ။ ေရာက္ရာအရပ္ကေန တစ္ႏွစ္တစ္ခါ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္မေပ်ာက္ေအာင္၊ သူမ်ား ေျပာတာေတြကုိ မယုံမိေအာင္၊ ေကာင္းတဲ့ လိပ္ျပာေတြကုိ ကရင္ေတြရဲ႕ဝမ္းတြင္းမွာ ထည့္သြင္းႏုိင္ေအာင္ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာကုိ သတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္တယ္။

ဒါက ႐ုိးရာေကာင္း၊ ဓေလ့ေကာင္းတစ္ခု ဘာသာေရးနဲ႔ လုံးဝမဆုိင္ဘူး။ ဒါကရင္ အမ်ဳိးသားအားလုံးနဲ႔ ဆုိင္တယ္။ ခရစ္ယာန္ေရာ၊ ဗုဒၶဘာသာေရာ ႐ုိးရာဓေလ့အျဖစ္နဲ႔ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ လုပ္တယ္။

မန္းေရႊႏွင္း (ေက်ာင္းဆရာ)

Mahn Shaw Nay
လက္ခ်ည္ပြဲရဲ႕အဓိပၸာယ္ကို ေျပာရမယ္ရွိရင္ က်ေနာ္တို႔ လက္ခ်ည္ျခင္းဟာ လူတစ္ကိုယ္မွာ လက္ခ်ည္ျခင္း အားျဖင့္ ကရင္မွန္း သိလာတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ ကရင္မိ႐ိုးဖလာ ဓေလ့ထုံးတမ္းစဥ္လာကို ထိန္းသိမ္းတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္လည္း ထိန္းသိမ္းတယ္။ ေနာက္ၿပီးကိုယ့္ရဲ႕ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ရွိတယ္။ အမ်ိဳးအတြက္ ဘာမဆို လုပ္ႏိုင္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ သတၱိရွိတဲ့ဆိုတဲ့ အမွတ္အသားျဖင့္ ဒီခ်ည္ျဖဴကို က်ေနာ္တို႔ခ်ည္ၾက ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကရင္လူမ်ိဳးထဲမွာ ကရင္လူမ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း စည္းလုံးညီညြတ္မႈေကာ၊ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ေကာ၊ ကရင္လူမ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း ညီညြတ္မႈ၊ စည္းလုံးမႈ၊ စုစည္းမႈကိုေကာ ဒီခ်ည္ျဖဴဟာ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အမွတ္အသားျဖစ္တာေၾကာင့္ အင္မတန္မွ အေရးႀကီးပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ ကရင္တစ္မ်ဳိးသားလုံးက ေနာင္လာေနာက္သားေတြေကာ၊ ေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္အလိုက္ ဒီအစဥ္အလာကို ဘာသာေရးအေပၚမွာ အေျခခံတာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ကရင္အမ်ိဳးသားေရးေပၚမွာအေျခခံၿပီးေတာ့ ကရင္အမ်ိဳးသားေတြရဲ႕ ဓေလ့၊ ထုံးထမ္းစဥ္လာကို ထိန္းသိမ္းေဖာ္ထုတ္ေပးျခင္း၊ ဒီခ်ည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ အားလုံးစည္းညီညာ စုေပါင္းက်င္းပေပးျခင္းအားျဖင့္ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ အမ်ိဳးဂုဏ္သိကၡာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထုံးထမ္းစဥ္လာကို ထိန္းသိမ္းေဖာ္ထုတ္ျမႇင့္တင္ျခင္းအားျဖင့္ မ်ိဳးခ်စ္တဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြရွိတယ္။

က်ေနာ္တို႔အမ်ိဳးမွာ အမွတ္အသားလကၡဏာရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔အမ်ိဳးမွာ ယုံၾကည္အားကိုး ယုံၾကည္ခ်က္ရွိ တယ္ဆိုတာကို တျခားလူမ်ိဳးေတြကေကာ၊ ေနာက္ ျမန္မာျပည္ထဲမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ က်ေနာ္တို႔ ေရာက္တဲ့ေနရာမွာ ထိုင္းႏို္င္ငံမွာ ထိုင္းႏိုင္ငံသားေတြပဲျဖစ္ျဖစ္ က်ေနာ္တို႔ကို ဒါလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ ေလးစားၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေစာစီ (ထုိင္းႏုိ္င္ငံ၊ ကရင္အဆုိေတာ္)

Saw Chi
က်ေနာ္တို႔ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္က ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ အစဥ္အလာေန႔ျဖစ္တယ္။ တန္ဖိုးထားၾကတယ္။ ဒီလို ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြ မရွိဘူးဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ကရင္ေတြက တစ္ႏွစ္ၿပီးတစ္ႏွစ္ ကိုယ့္အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အလုပ္ေတြနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ၿပီး ဒီလိုလာေတြ႔ဆုံၾကဖို႔ လြယ္ကူလိမ့္မယ္ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ကရင္ေတြက ႐ိုးရာအစဥ္အလာ၊ ထုံးထမ္းစဥ္လာေတြနဲ႔ ရွိခဲ့တယ္။

ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးသားလုံးအတြင္းမွာ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္တဲ့ေန႔ေတြက သိပ္မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔ က်ေနာ္တို႔ လက္ခ်ည္ပြဲက ဆိုလို႔ရွိရင္ က်ေနာ္တို႔ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္က အေျမာ္အျမင္ ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ လူမ်ိဳးေတြ စုစည္းႏိုင္ဖို႔ ဒီလိုေန႔ေတြကို ဖန္တီးခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတြ႔ဆုံျခင္းက ႐ိုး႐ိုးေတြ႔ဆုံျခင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဆုေတာင္းေမတၱာပို႔သၾကတယ္။ လက္ခ်ည္ပြဲကို အမ်ားအားျဖင့္ မိုးတြင္းကာလ စပါးေတြ စိုက္ၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာဘဲ လုပ္ၾကတယ္။ မိုးတြင္းမွာ လုပ္တယ္ဆိုတာက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ လုပ္ကိုင္စားေသာက္မႈ အေျခအေနကို သိရဖို႔အတြက္ျဖစ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔ က်ေနာ္တို႔ အခ်င္းခ်င္း အေျခအေနေတြ သိရွိဖို႔၊ ဆုေတာင္းေမတၱာပို႔သဖို႔နဲ႔ ဝိုင္းဝန္းလုပ္ေဆာင္ၾကဖို႔ အတြက္ ဒီေန႔ဟာ အေရးႀကီးတယ္။ က်ေနာ္တို႔အခု လက္ရွိအေျခအေနကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အခ်ိန္ေတြ ေျပာင္းလဲလာၿပီ။ ဘဝရွင္သန္မႈကလည္းေျပာင္းလဲလာၿပီ။ ထိုင္းကရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေကာ္သူးေလ ကရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေကာ္လား ကရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ျမန္မာျပည္ကရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ထိုင္းႏိုင္ငံထဲမွာ ဧည့္သည္အျဖစ္ လာေနၾကတယ္။

ဒီလိုေန႔ ထူးေန႔ျမတ္မ်ိဳးေတြမရွိဘူးဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ေတြ႕ဆုံၾကဖို႔ မလြယ္ကူဘူး။ က်ေနာ္တို႔ဘိုးဘြားေတြ ခ်န္ထားခဲ့လို႔ အခုလိုေတြ႔ဆုံႏိုင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔လက္ေပၚမွာ ခ်ည္ထားတဲ့ ခ်ည္မွ်င္ေလးဟာဆိုရင္ ဒါဟာ က်ေနာ္တို႔အခ်င္းခ်င္း လိပ္ျပာေခၚ ဆုေတာင္းေမတၱာ ပို႔သျခင္းပါပဲ။ ဒီလို႐ိုးရာမ်ိဳး တျခားလူမ်ိဳးေတြမွာ မရွိပါဘူး။ ကရင္ေတြမွာပဲရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဒီေန႔ဟာ အေရးႀကီးတဲ့ေန႔ျဖစ္တယ္။

နန္းေဖာ့ေဂ (ကရင္သတင္းဌာန)

IMG_8371
တႏွစ္တစ္ႀကိမ္ က်မတို႔ရဲ႕ ႐ိုးရာလက္ခ်ည္ပြဲဟာ အစဥ္အလာလို က်င္းပေနက် ဓေလ့ထံုးတမ္းပြဲေတာ္တခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္ပြဲေတာ္တခုလို အေပၚယံျမင္ႏိုင္ေပမဲ့ တကယ့္အႏွစ္သာရအားျဖင့္က ကြဲျပားမႈကို ျပန္လည္ေပါင္းစည္းျခင္း၊ စိတ္ပိုင္း၊ ႐ုပ္ပိုင္း စည္းလံုးညီညႊတ္မႈကို က်စ္လစ္ခိုင္မာျခင္း၊ ျပည့္စံုႂကြယ္ဝမႈကို ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း၊ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းၿပီး ေအးျမတည္ၿငိမ္ ျခင္းကို မီးေမာင္းထိုးျပတဲ့ ဓေလ့႐ိုးရာပြဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီပြဲေတာ္ဟာ ဘာသာ၊ အယူဝါဒ၊ ေဒသမတူတာကို အစြဲမျပဳဘဲ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးရဲ႕ ဂုဏ္အဂၤါရပ္တစ္ခုကို ေနာင္လာေနာက္သားေတြ လက္ဆင့္ကမ္း ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ေအာင္ ျပဳလုပ္က်င္းပတဲ့ ကရင္လူမ်ဳိးရဲ႕ အမ်ဳိးသားေရးပြဲေတာ္တစ္ခုလို႔ပဲ က်မအေနနဲ႔ ခံယူနားလည္ထားပါတယ္။ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊ ဓေလ့ထံုးတမ္း စတာေတြဟာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးရဲ႕ ဂုဏ္အင္လကၡဏာျဖစ္လို႔ အခု ခ်ည္ျဖဴဖြဲ႕၊ လက္ခ်ည္ပြဲဓေလ့ကို က်မတို႔ တန္ဘိုးထားရမယ္။ ဒါ့အျပင္ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းလာသူေတြကို က်မတို႔က ေလးစားရမယ္။

ေခတ္ေတြ၊ စနစ္ေတြ ဘယ္လိုေျပာင္းေျပာင္း ႐ိုးရာပြဲေတာ္ရဲ႕ အႏွစ္သာရက မေျပာင္းလဲဖို႔လည္း အရမ္း အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါကို သတိတရား၊ အသိတရားနဲ႔ ဆန္းစစ္ခ်င့္ခ်ိန္ၿပီး ေနရာေဒသတိုင္းက က်မတို႔ရဲ႕ မ်ဳိးဆက္သစ္ ကရင္လူငယ္ေမာင္မယ္ေတြ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ သယ္ေဆာင္သြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေစ်းသံုးလြယ္လာတဲ့ ေခတ္ႀကီးေအာက္မွာ ေရွးထံုးေလးေတြ မပေပ်ာက္ေစဖို႔က လူႀကီးလူငယ္၊ က်ားမတိုင္းရဲ႕ အမ်ဳိးသားေရး တာဝန္တစ္ရပ္အျဖစ္လည္း ခံယူၿပီး လုပ္ေဆာင္သြားရမွာပါ။

လက္ခ်ည္မဂၤလာပြဲေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေျပာခ်င္ဆံုးစကားက ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာမတူတဲ့ က်မတို႔ ကရင္လူမ်ဳိး၊ မ်ဳိးႏြယ္စု အားလံုး ကိုယ့္လူမ်ဳိးရဲ႕ အမ်ဳိးသားဂုဏ္သိကၡာကို ထိန္းသိမ္းခ်င္တယ္ဆိုရင္ ခုခ်ိန္ကစၿပီး ေနာက္ႏွစ္ေတြတိုင္းမွာ ဘိုးဘြားေတြ ျပဳလုပ္လာခဲ့တဲ့ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ႕မဂၤလာ လက္ခ်ည္ပြဲကို ဆင္းရဲ၊ ခ်မ္းသာ၊ အရြယ္မေရြး မျဖစ္မေန အခ်ိန္ယူၿပီး ပါဝင္ဆင္ႏြဲၾကပါ။ သိနားလည္ထားသူေတြကလည္း မပါဝင္ေသးသူ၊ မပါဝင္လိုသူေတြကို ရွင္းျပတိုက္တြန္းေပးၾကပါလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

နန္းမူးတေကာ္ (ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမား၊ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕)

Nan Mu T'Kaw
ကရင္လူမ်ိဳးမွန္ရင္ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ လက္ခ်ည္ေပးရတယ္။ ေတာင္ယာလုပ္ငန္းေတြ၊ လယ္ယာလုပ္ငန္းေတြ စိုက္ပ်ိဳးၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ္႔ရဲ႕ဝိညာဥ္(၇)ေယာက္စလုံး ကိုယ္နဲ႔အတူ ျပန္လာေနေအာင္ ဒီလိုအခ်ိန္အခါမွာ ဘိုးဘြားေတြက ျပန္ေခၚေပးရတယ္ေလ။ ႐ိုးရာအရ ကရင္လူမ်ိဳးေတြဟာ ခ်ည္ျဖဴနဲ႔ လက္ခ်ည္ေပးရတယ္။ ဒီမွာလာတာက ကိုယ့္ရဲ႕ယဥ္ေက်းမႈ႐ိုးရာ မေပ်ာက္ရေလေအာင္ လာၿပီးဝိုင္းဝန္းကူညီေဆာင္ရြက္ေပးတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အဘိုး၊ အဖြားေတြက ဘယ္လိုလက္ခ်ည္ေပးသလဲ၊ ဘာေတြပါဝင္သလဲ၊ လာေရာက္ ေလ့လာၿပီးေတာ႔ အခ်င္းခ်င္းျပန္လည္ေဝငွတာေပါ့။

ကရင္႐ိုးရာ လက္ခ်ည္ျဖဴဖဲြ႔မဂၤလာပဲြေတာ္ဆိုတာက တစ္ႏွစ္မွ တစ္ခါပဲရွိတယ္။ ညီအစ္ကို၊ ေမာင္ႏွမ၊ ေဆြမ်ိဳးေတြအားလုံး ဒီလက္ခ်ည္ပြဲမွာ လာေစခ်င္တယ္။ ကရင္လူမ်ိဳးမွာ ဖလုံပဲျဖစ္ျဖစ္၊ စေဝၚပဲျဖစ္ျဖစ္ အားလုံးက ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမေတြပါပဲ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္နဲ႔ ဒီလက္ခ်ည္ပြဲမွာ လာေရာက္ဆင္ႏႊဲေစခ်င္တယ္။

မုိက္ဟီ့ေဖာင္ (ျပည္တြင္း ကရင္လူငယ္ေတးသံရွင္)

Mike Kheat Paung
ကရင္လူမ်ိဳးေတြဟာ ကိုယ္႔ရဲ႕ လိပ္ျပာေတြ ဝိညာဥ္ေတြကိုယ္နဲ႔အတူေနေအာင္၊ ကရင္လူမ်ိဳေတြ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ မကြဲျပားရေလေအာင္၊ က်ေနာ္တို႔ ဘိုး၊ ဘြားေတြက ဒီအေမြအႏွစ္ေတြကို ခ်န္ထားေပးခဲ့တယ္။

ေရွးကရင္လူမ်ဳိးေတြက တကြဲတျပားဆီနဲ႔ ေနခဲ့ရတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆိုရင္ အျခားႏိုင္ငံေတြေရာက္သြားတာလည္း ရွိတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဘိုး၊ ဘြားေတြက ဒီလိုအခ်ိန္မ်ဳိးမွာ ကြဲျပားေနထုိင္ၾကတဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးအားလုံးကို စုစုစည္းစည္းျပန္လည္ဆုံးရေအာင္ဆိုၿပီး ဒီခ်ည္ျဖဴဖဲြ႔ရစ္ထုံးတဲ့ မဂၤလာကေန ျပန္ေခၚေပးရတယ္။ ေရွး ဘိုး၊ ဘြားေတြခ်န္ထားခဲ႔တဲ့ ဒီအေမြအႏွစ္ေတြကုိ က်ေနာ္တို႔ လူငယ္ေတြအားလုံးက ျပန္လည္ထိန္းသိမ္းရမယ္။