Home အျမင္သေဘာထား တိုင္းျပည္အာဇာနည္ ႏွင့္ အမ်ဳိးသားအာဇာနည္ (၁)

တိုင္းျပည္အာဇာနည္ ႏွင့္ အမ်ဳိးသားအာဇာနည္ (၁)

1546

၂၀၁၅ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ ၁၉ရက္ေန႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ (၆၈)ႏွစ္ေျမာက္ အာဇာနည္ေန႔ျဖစ္သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္တကြ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး အာဇာနည္မ်ား ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ အတြင္း၀န္႐ံုးတြင္ လုပ္ႀကံျခင္းခံရသည့္ေန႔ကို အစြဲျပဳ၍ အာဇာနည္ေန႔ဟု သတ္မွတ္လာခဲ့သည္။ စစ္အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလ အာဇာနည္ေန႔ အခမ္းအနားကို ကန္႔သတ္ပိတ္ပင္မႈမ်ားရွိခဲ့ရာမွ ယမန္ႏွစ္မွ စ၍ အာဇာနည္ေန႔ အခမ္းအနားကို တိုင္းႏွင့္ ျပည္နယ္အသီးသီးတြင္ ဥၾသဆြဲသံမ်ားႏွင့္အတူ ျပဳလုပ္က်င္းပခဲ့ၾကသကဲ့သို႔ ထိုေန႔ တြင္ က်ဆံုးသြားခ့ဲၾကသည့္ အာဇာနည္မ်ား၏မိသားစု၊ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းမ်ား၏ ဂါရ၀ျပဳ၊ ဂုဏ္ျပဳအစီအစဥ္မ်ားကိုလည္း လုပ္ ေဆာင္ခြင့္ရခဲ့ၾကသည္။
အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း အပါအ၀င္ က်ဆံုးသြားခဲ့သည့္ အာဇာနည္မ်ားတြင္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ အခ်ဳိ႕လည္း ပါ၀င္ခဲ့ၾကရာ ၎တို႔မွာ မန္းဘခိုင္၊ မိုင္းပြန္ေစာ္ဘြား စပ္စံထြန္း၊ ဦးရာဇတ္၊ ဦးဘ၀င္း၊ ဦးအုန္းေမာင္၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိ၊ ရဲေဘာ္ကိုေထြး၊ သခင္ျမတို႔ျဖစ္ၾကသည္။

အလားတူ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးအခ်ဳိ႕တြင္လည္း ၎တို႔၏ အမ်ဳိးသားအာဇာနည္မ်ားအတြက္ အာဇာနည္ေန႔မ်ား ကိုယ္စီ ရွိေၾကာင္းကို လက္လွမ္းမီသမွ် ဆက္သြယ္ေမးျမန္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။

ကရင္အမ်ဳိးသားပါတီ(KNP) ဥကၠ႒ မန္းသိန္းေရႊေျပာတဲ့ ကရင္အမ်ဳိးသားအာဇာနည္ေန႔အေၾကာင္း
Mahn Thein Shwe
“ၾသဂုတ္လ ၁၂ရက္ေန႔ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီရက္က ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအ႐ံုး(ေကအဲန္ယူ)ဥကၠ႒ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေစာဘဦးႀကီး က်ဆံုးတဲ့ေန႔ကို အစြဲျပဳၿပီး ကရင္အမ်ဳိးသားအာဇာနည္ေန႔အျဖစ္္ သတ္မွတ္ခဲ့တာပါ။ ေစာဘဦးႀကီးရဲ႕ ဘဝျဖတ္သန္းမႈကိုေျပာရ ရင္ သူက ဧရာဝတီတုိင္း၊ ပုသိမ္ၿမိဳ႕နယ္၊ ဘဲဂရက္ရြာမွာ ၁၉၀၃ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိဘာ ၇ရက္ေန႔မွာ အဲဒီရြာသား လယ္ပုိင္ရွင္ ေစာ သာျမတ္နဲ႔ ေနာ္ေအးႏုတုိ႔ရဲ႕ ေမြးခ်င္းေလးဦးမွာ ဒုတိယသားျဖစ္ၿပီး အထက္တန္းေက်ာင္းကို ေမာ္လၿမိဳင္မွာ ေအာင္ခဲ့တယ္။ အဂၤလန္မွာ ဥပေဒပညာကို သင္ယူခဲ့တယ္။ ၁၉၂၂မွာ ကင္းဘရစ္ (Cambridge University) နဲ႔ ေအာ့က္စ္ဖို႔ဒ္ တကၠသိုလ္ (Oxford)၊ မဂ္ဒလင္းေကာလိပ္ (Magdalene College)ကို ေက်ာင္းဝင္ခြင့္ရၿပီး ၁၉၂၈မွာ ဥပေဒဘြဲ႕ကို ရခဲ့တယ္။ ပညာထပ္သင္ ယူၿပီး ၁၉၂၉မွာ အဂၤလန္ႏုိင္ငံရဲ႕ အဆင့္ျမင့္ဆံုး ဥပေဒပညာရွင္ (Barrister At Law) ျဖစ္လာတယ္။ ဒါက သူ႔ပညာေရးေပါ့။
၁၉၄၇၊ ဧၿပီလ ၂၀ရက္မွာ ေကအဲန္ယူ အေရးေပၚညီလာခံမွာ သူ႕ကို ဥကၠ႒အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္တာဝန္ေပးတယ္။ ကရင္ တုိင္းရင္းသားအက်ိဳးကို အဲဒီထဲက တစိုက္မတ္မတ္လုပ္ခဲ့တဲ့ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီးေတာ့ သူဟာ မိသားစု၊ ပစၥည္းဥစၥာ ေငြေၾကး၊ ရာထူး စသျဖင့္ အားလံုးကိုစြန္႔လႊတ္ၿပီး လုပ္ကိုင္ခဲ့တာပါ။ ဒီေနရာမွာ သူ႔ရဲ႕စည္း႐ံုးႏိုင္စြမ္းကို ေျပာခ်င္တယ္။ ၁၉၄၈ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ ဝါရီလ ၁၁ရက္ေန႔မွာ ကရင္တမ်ိဳးသားလံုး ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဒီမုိကေရစီေအာက္ကေန ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခဲ့တယ္။ ကရင္အမ်ိဳးသား ၄၅၄,၁၀၀ ပါဝင္ခဲ့တယ္။ ကရင္လူမ်ဳိးေတြကို အခုလို စည္း႐ံုးႏုိင္တဲ့ အခုခ်ိန္ထိ ေခါင္းေဆာင္သူတစ္ဦးတည္းပဲ ရွိတယ္။ သူက အမ်ဳိးသားေရးတာဝန္ကုိ ထမ္းေဆာင္ရင္း ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္၊ ထို႔ေကာ္ကိုးေက်းရြာမွာ ၁၉၅၀ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္ ၁၂ရက္ေန႔မွာ သစၥာေဖာက္ရြာသားတစ္ဦးရဲ႕ သတင္းေပးမူေၾကာင့္ အစိုးရစစ္တပ္က ၀င္ေရာက္တုိက္ခိုက္တာကို ခုခံရင္း သူ က်ဆံုးခဲ့ပါတယ္။
ေစာဘဦးႀကီးေျပာခဲ့တဲ့ “ကရင္တစ္က်ပ္ ဗမာတစ္က်ပ္ ခ်က္ခ်င္းျပ”ဆိုတာ အခုခ်ိန္ထိ တုိင္းရင္းသားေတြ၊ ဗမာေတြနဲ႔ တန္းတူအခြင့္အေရးရွိဖုိ႔ ဒီစကားကို အစြဲျပဳၿပီး ေျပာဆိုေနၾကတာပါ။ သူ႔ရဲ႕ထင္ရွားတဲ့ မူေလးခ်က္ထဲက “ကရင့္ကံၾကမၼာ ကရင္ ဖန္တီးခြင့္ရွိရမယ္”ဆိုတဲ့အခ်က္ဟာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ကရင္ေခါင္းေဆာင္ေတြ လိုက္နာက်င့္သံုးေနရေသးသလို ကရင္အမ်ဳိး သားေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚကို ႏွစ္ေပါင္း ၇၀နီးပါးရွိၿပီးျဖစ္တဲ့ အခုခ်ိန္ထိ ၾသဇာလႊမ္းမိုးေနေသးတာ ေတြ႕ရတယ္။ သူ႔ရဲ႕မူဝါ ဒေတြ ေျပာဆိုခ်က္ေတြဟာ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဖက္ဒရယ္စနစ္နဲ႔ ဒီမုိကေရစီကို ပံုေဖာ္ဖုိ႔၊ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ျဖစ္ဖုိ႔ တုိင္းရင္းသားေတြ အတြက္ ကနဦး ႏုိင္ငံေရးအေတြးအေခၚေပးခဲ့သူလို႔ ေျပာလုိ႔ရတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြက ေစာဘဦးႀကီးရဲ႕ မူေလးခ်က္လို႔ မေျပာ ေပမဲ့ သူတို႔အားလံုး ေတာင္းဆိုေနတာက ဒီမူအတိုင္းပဲ။ အခု အားလံုးၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ေနတာ၊ တုိင္းရင္းသားေတြ ေတာင္းဆို ေနတာဟာ ေစာဘဦးႀကီးရဲ႕မူေတြအရပဲလို႔ ေျပာရင္လည္း ေျပာလုိ႔ရတယ္။”

ကရင့္အာဇာနည္ေန႔ကို သမိုင္းေၾကာင္း အစဥ္အလာအရ ကရင့္ေတာ္လွန္ေရးနယ္ေျမမ်ား၌သာ စစ္ေရးျပကာ လြမ္းသူ႔ပန္းေခြ ခ်ျခင္း အခမ္းအနားမ်ားျဖင့္ ယေန႔အခ်ိန္ထိ ဆက္လက္ က်င္းပေနဆဲျဖစ္သည္။ အလားတူ ျပည္ပေရာက္ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားက လည္း မိမိတို႔ေရာက္ရွိရာႏိုင္ငံမ်ား၌လည္းေကာင္း၊ လက္ရွိ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးကာလအတြင္း ျမန္မာျပည္အတြင္း၌လည္း အာဇာနည္ေန႔ ဂုဏ္ျပဳအစီအစဥ္ေလးမ်ား အနည္းငယ္ ျပဳလုပ္လာခဲ့ၾကသည္။

ကရင္နီအမ်ဳိးသားတိုးတက္ေရးပါတီ(KNPP) ဒုဥကၠ႒ ခူးဦးရယ္ ေျပာျပတဲ့ ကရင္နီအမ်ဳိးသားအာဇာနည္ေန႔
DSC01508-1
“က်ေနာ္တို႔ ကရင္နီမွာေတာ့ စက္တင္ဘာလ ၈ရက္ေန႔ကို ကရင္နီအမ်ိဳးသားအာဇာနည္ေန႔လို႔ သတ္မွတ္ထားတယ္။ အဲလို သတ္မွတ္ရတာကလည္း လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္း ႏိုင္ငံေရးအရ ဟိုတုန္းက ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ က်ေနာ္တို႔ေခါင္းေဆာင္ ေတြၾကားမွာ နည္းနည္း အျမင္မတူတာေလးေတြ ရွိခဲ့ၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕က ကရင္နီျပည္ဟာ နဂိုကတည္းက သီးျခားလြတ္လပ္တဲ့ ျပည္ဆိုေတာ့ အရင္တိုင္းပဲ သီးျခားျပည္တစ္ခုအျဖစ္ ဆက္လက္ရပ္တည္သင့္တယ္လို႔ အျမင္ရွိတဲ့ေခါင္းေဆာင္တခ်ိဳ႕ရွိသလို တခ်ိဳ႕ေခါင္းေဆာင္ေတြက်ေတာ့ ကရင္နီျပည္ဟာ တသီးတျခား ရပ္တည္လို႔မရဘူး။ တျခားတိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ အတူတကြ လြတ္လပ္ေရးယူၿပီး ပင္လံု ကတိက၀တ္အရ ဆယ္နွစ္ဆယ္မိုးျပည့္လို႔ မေပ်ာ္ပိုက္ရင္ ခြဲထြက္ပိုင္ခြင့္ရွိရင္လည္း စုဖြဲ႔ပါ၀င္မယ္ဆို တဲ့ အျမင္ရွိတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြလည္း ရွိတယ္။
အဲဒီႏွစ္ခုၾကားထဲမွာ သီးျခားလြတ္လပ္ေရးကိုပဲ စြဲကိုင္တဲ့ က်ေနာ္တို႔ေခါင္းေဆာင္ထဲက အထူးသျဖင့္ ၁၉၄၆ခုႏွစ္မွာ ဖြဲ႕ခ့ဲတဲ့ ညီညြတ္ေသာ ကရင္နီျပည္ေထာင္စု လြတ္လပ္ေရးေကာင္စီမွာ ဥကၠ႒ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ခူဘီတူရယ္ ဆိုတာရွိတယ္။ ဗမာျပည္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး (၇)လအၾကာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု အစိုးရလက္ထက္မွာ ဗမာအစိုးရနဲ႔ေပါင္းဖက္သြားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္တစ္စုက ကရင္နီလူငယ္တခ်ိဳ႕ကို ေခၚထုတ္ၿပီး ဗမာျပည္စစ္ရဲတပ္ဖြဲ႔ကုိ ဖြဲ႕လိုက္တယ္။ ဗမာျပည္မွာပဲ စစ္သင္တန္းေတြေပးခဲ့တဲ့ အဲဒီတပ္ဖြဲ႕ က ဥကၠ႒ ခူဘီတူရယ္ ႐ံုးစိုက္တဲ့ ျမလဲဌာနခ်ဳပ္ကို မနက္ေစာေစာစီစီးမွာ ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလိုတိုက္ခဲ့ရာမွာ ခူဘီတူရယ္ဟာ သီသီေလးလြတ္ေျမာက္သြားခဲ့ၿပီး အဲ့ဒီေနာက္မွာ ျပႆနာေတြကို ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့နည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းမယ္ဆိုၿပီးေတာ့ သူ႔အေနနဲ႔ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရးကို လက္ခံလိုက္တာေပါ့။
အဲဒီလို လက္ခံလိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ တစ္ဖက္က ဗမာအစိုးရနဲ႔ပူးေပါင္းသြားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕က UNP လို႔ေခၚတဲ့ ျပည္ ေထာင္စု စစ္ရဲတပ္ဖြဲ႔တခ်ဳိ႕နဲ႔ ခူဘီတူရယ္ကိုဖမ္းၿပီး အခ်ဳပ္ထဲထည့္ထားခဲ့တယ္။ အမွန္မွာ ေခါင္းေဆာင္ခူဘီတူရယ္က ေတြ႔ဆံု ေဆြးေႏြးဖို႔သြားတာျဖစ္ေပမယ့္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရးကို အေၾကာင္းျပၿပီး ဖမ္းဆီးလိုက္တာပါ။ အဲဒီေနာက္ စက္တင္ဘာလ ၈ရက္ေန႔မွာ သူ႔ကို ဂံုနီအိတ္ထဲထည့္၊ ကားနဲ႔ တရြတ္တိုက္ဆြဲၿပီး လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕လယ္မွာရွိတဲ့ ဘီလူးေခ်ာင္းအလယ္တံတားမွာပဲ သူ႔ကို ဘက္နက္နဲ႔ထိုးသတ္ၿပီး ေခ်ာင္းထဲပစ္ခ်လိုက္ပါတယ္။ သူ အသတ္ခံရတဲ့ ၁၉၄၈ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ ၈ရက္ေန႔ကို ကရင္နီတစ္မ်ဳိးသားလံုးရဲ႕ အာဇာနည္ေန႔လို႔အစြဲျပဳၿပီးေတာ့ သတ္မွတ္လိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗမာျပည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ၀န္းက်င္ေလာက္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ လုပ္ခြင့္မရွိဘူးေလ။ အဲလိုအခ်ိန္မွာ က်ေနာ္တို႔ KNPP ကပဲ က်ေနာ္တို႔ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့ လြတ္ေျမာက္တဲ့ နယ္ေျမေဒသေတြမွာ တပ္ဖြဲ႔၀င္ေတြ၊ လူထုေတြ ပါ၀င္ၿပီး ပံုမွန္အတိုင္း က်င္းပလာတာရွိပါတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ နယ္ေျမမတည္ၿငိမ္မႈ အေျခအေနအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ကို မက်င္းပႏိုင္ခဲ့တာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဗမာျပည္အတြင္းပိုင္းမွာ လုပ္လာေပမဲ့လည္း အစိုးရက တရား၀င္ လက္ခံတာမ်ိဳး မဟုတ္တဲ့အခါက်ေတာ့ ကိုယ့္အမ်ိဳးသားနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ ဆိုသည့္တိုင္ ကယားျပည္နယ္ ၿမိဳ႕ျပေတြမွာ မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။
ကရင္နီဟာ အမ်ိဳးသားေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္ေရးေန႔၊ အမ်ိဳးသားေန႔၊ ႏွစ္သစ္ကူးေန႔၊ တပ္မေတာ္ေန႔၊ အာဇာနည္ေန႔တို႔ အျခားတိုင္းရင္းသားေတြနည္းတူ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြရွိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေခတ္လူငယ္ေတြ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက သမိုင္းေၾကာင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး မသိၾကဘူး။ ကိုယ့္အမ်ိဳးသားရဲ႕လကၡဏာေတြ အမ်ိဳးသားသမိုင္းေတြကို ျပန္ေလ့လာ ၿပီး မိဘေတြကိုယ္တိုင္လည္း ကိုယ္သိသေလာက္ သားသမီးေတြကို ျပန္လည္မွ်ေ၀ေပးဖို႔ေျပာခ်င္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ သမိုင္းနစ္ နာဆံုး႐ႈံးမႈဟာ ႀကီးမားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါ က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ဓေလ့စ႐ိုက္ေၾကာင့္လို႔ ေျပာလို႔ရသလို စာမတတ္ခဲ့တာေၾကာင့္ လည္း ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုတာကို သမိုင္းက သက္ေသထူခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေနာင္လာေနာက္သားေတြအေနနဲ႔ အလားတူ ဆံုး႐ႈံးမႈမျဖစ္ေပၚရေလေအာင္ သမိုင္းေလ့လာမႈ၊ မွတ္တမ္းတင္မႈေတြလုပ္ဖို႔ က်ေနာ္ကေတာ့ တိုက္တြန္းေျပာၾကားခ်င္ပါတယ္။”
(ဆက္လက္ တင္ျပသြားပါမည္။)