Home ေဆာင္းပါး ေသာင္းေသာင္းဖ်ဖ် ႏွစ္သစ္ကူးလ

ေသာင္းေသာင္းဖ်ဖ် ႏွစ္သစ္ကူးလ

1099
ေခါင္ဆူလိုင့္

နံနက္အ႐ုဏ္တက္စ အလံေတာ္တင္တဲ့အခ်ိန္ဟာ လူထုပရိႆတ္ ပမာဏကေတာ့ အထြဋ္အထိပ္ကို ေရာက္တဲ့အခ်ိန္ပဲလို႔ (မဟာရန္ကုန္) ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီ၏ အတြင္းေရးမႉး ေစာလွထြန္းက အားတက္သ ေရာ ေျပာျပပါတယ္။

မဟာရန္ကုန္ရဲ႕ ကရင္သကၠရာဇ္ ၂၇၅၁ခုႏွစ္ ႏွစ္သစ္ကူးမနက္ဟာ ေအးခ်မ္းတဲ့ ရာသီေအာက္မွာ လူေတြက ပြဲခင္းအတြင္းေရာ၊ အင္းစိန္လမ္းမထက္ကိုပါ ျပည့္လွ်ံထြက္ေနၿပီး အလံအေလးျပဳတဲ့အခ်ိန္မွာ Projector နဲ႔ ေထာင္ၿပီး ျပသရတဲ့အထိ စည္ကားေနပါ တယ္။

ဦးေစာလွထြန္းက “ခန္႔မွန္းေျခလူေတြကေတာ့ ေထာင္ေသာင္းဂဏန္းနီးပါးေလာက္ ရွိမလား မသိဘူး။ ဟိုဘက္လမ္းမေတြကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဘာမွမျမင္ရေတာ့ဘူး။ အရင္ႏွစ္လည္း အလံတင္အခမ္းအနားဆိုရင္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာပဲ ၾကည့္ရတာေတာ့။”လို႔ ေျပာ ပါတယ္။

ကရင္လူမ်ဳိးေတြဟာ မ်ဳိးႏြယ္စု၊ ကိုးကြယ္တဲ့ဘာသာ မတူကြဲျပားေနေစကာမူ ႏွစ္သစ္ကူးေန႔မွာ အမ်ဳိးသားအလံေတာ္တစ္ခုတည္း ေအာက္မွာ လာေရာက္စုေ၀းမႈကို ႏွစ္သစ္ကူးေန႔မွာ ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕ျမင္ေနရပါတယ္။

ပြဲလာေရာက္သူ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ခံ ကရင္အမ်ဳိးသမီး ေနာ္ခိုင္က “လူေတြကေတာ့ ႀကိတ္ႀကိတ္တိုးပဲ။ က်မဆို ဖိနပ္ေတာင္ ကြ်တ္က်န္ခဲ့ တယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၀င္းထဲေတာ့ အျပည့္ပဲ။ ေျခခ်စရာေတာင္ မရွိဘူး။ အျပင္ဘက္ေစ်းတန္းကလည္း မနည္းတိုးရတယ္။ ျပခန္းထဲမွာလည္း လူအျပည့္ပဲ။ တိုးလို႔မရလို႔ က်မ မ၀င္ခဲ့ေတာ့ဘူး”လို႔ ေျပာပါတယ္။

ရန္ကုန္တိုင္း၊ အင္းစိန္ၿမိဳ႕နယ္က အာလိန္ငါးဆင့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၀င္းမွာ ကရင္အမ်ဳိးသားႏွစ္သစ္ကူးေန႔ကို က်င္းပလာခဲ့တာ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၆၄ခု၊ ကရင္သကၠရာဇ္ ၂၇၀၄ခုႏွစ္မွာ ျဖစ္တယ္လို႔လည္း ဦးေစာလွထြန္းက ေျပာပါတယ္။ “ဒီအာလိန္ငါးဆင့္မွာ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး က်င္းပလာတာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီစဖြဲ႕တဲ့ ၁၉၆၄ခုႏွစ္ကတည္းကပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ က်င္းပတဲ့ အႀကိမ္ကို ေရတြက္မယ္ဆိုရင္ ကရင္သကၠရာဇ္ ၂၇၀၄ခုႏွစ္က စတြက္မွသာ မွန္မယ္ေလ။”လို႔ ဆိုပါတယ္။

ပံုမွန္အားျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပတိုင္းလည္း သတင္းနဲ႔ ျပန္ၾကားေရးျပခန္း၊ ကရင့္႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈျပခန္းကို ပြဲလာပရိႆတ္ေတြ ၾကည့္ ႐ႈေလ့လာဖို႔ ခင္းက်င္းျပသထားေလ့ရွိသလို ဒီႏွစ္ပြဲေတာ္ကို ဒီဇင္ဘာ ၂၄ရက္ကေန ၂၆ရက္ေန႔အထိ သံုးရက္သံုးည ျပဳလုပ္ခဲ့တယ္ လို႔လည္း က်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီက ေျပာဆိုပါတယ္။

မနက္ပိုင္း အခမ္းအနားေဟာေျပာပြဲ အစီအစဥ္အရ ခါတိုင္း မပါတာတစ္ခုက ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရ ကရင္ေရးရာ၀န္ႀကီး ဗိုလ္မႉးႀကီးေစာထြန္းေအာင္ျမင့္က ကရင္အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးေတြကို ႏိႈးေဆာ္တဲ့အေနနဲ႔ အခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးညီၫႊတ္ဖို႔နဲ႔ တိုင္း ရင္းသားစည္းလံုးညီၫႊတ္ေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ အမွာစကားေျပာၾကားပါတယ္။

ဒီဇင္ဘာ ၂၅ရက္မနက္ပိုင္း အခမ္းအနားမွာ အေရွ႕ပိုး၊ အေနာက္ပိုး၊ စေကာကရင္ သံုးဘာသာနဲ႔ ဖတ္ၾကားသြားတဲ့ ေကာ္မတီရဲ႕ သ၀ဏ္လႊာထဲမွာ “သေဘာတရားမွသည္ လက္ေတြ႕ေရးသို႔”၊ “ကရင့္သမိုင္းႏွင့္ ယေန႔ ကရင္လူငယ္”ဆိုတဲ့ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပသြားခဲ့ပါတယ္။

“‘သေဘာတရားမွသည္ လက္ေတြ႕ေရးသို႔’ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ သေဘာတရားကေန လက္ေတြ႕ ဘယ္လိုလုပ္ငန္းေတြ လုပ္ကိုင္သင့္ သလဲဆိုတာကို ႏိႈးေဆာ္ထားတယ္။ ‘ကရင့္သမုိင္းနဲ႔ ကရင္လူငယ္’ အပိုင္းမွာက်ေတာ့ ကရင့္သမုိင္းကို ယေန႔လူငယ္ေတြ ေလ့လာ တဲ့ေနရာမွာ ပကတိအရွိအတိုင္း ဓမၼဓိ႒ာန္က်က်၊ အာဃာတ အမုန္းတရားကင္းကင္းနဲ႔ၾကည့္ၿပီး အခ်က္အလက္ေတြကို တရား မွ်မွ်တတ ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ဘက္လိုက္မႈကင္းကင္းနဲ႔ မိမိသိသင့္တဲ့အေျဖကို အက်ဳိးျပဳမဲ့အပိုင္းေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေလ့လာပါဆိုၿပီး ေထာက္ျပထားတယ္။”လို႔ ဦးေစာလွထြန္းက ရွင္းျပပါတယ္။

ပဲြေတာ္ရက္မတိုင္ခင္ လက္ေ၀ွ႕ပြဲမ်ား က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ၾကၿပီး ရန္ကုန္တိုင္းက လိႈင္သာယာ၊ ေရႊျပည္သာ၊ အင္းစိန္-ေအာင္ဆန္း၊ လိႈင္ၿမိဳ႕နယ္နဲ႔ ဧရာ၀တီတိုင္းက ပန္းတေနာ္၊ ၀ါးခယ္မ၊ ေညာင္တုန္းၿမိဳ႕ေတြက ၿပိဳင္ပြဲ၀င္ဒံုး (၁၃)ဖြဲ႕ ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရာမွာ လိႈင္ၿမိဳ႕နယ္ဒံုးအဖြဲ႕ေတြက ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယဆုေတြကို အကုန္ ဆြတ္ခူးသြားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ အထက္တန္းပညာကို ဂုဏ္ထူး ၁ဘာသာကေန ၆ဘာသာအထိ ပညာရည္ခြ်န္ဆုရတဲ့ ကရင္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား ၁၂၅ဦးနဲ႔ ပြဲေနာက္ဆံုးေန႔မွာ ဆုရ တဲ့ဒံုးအဖြဲ႕ေတြကို ႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီက ဆုခ်ီးျမွင့္သြားပါတယ္။

ဒီႏွစ္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔က ဒီဇင္ဘာလ ၂၅ရက္ (ခရစၥမတ္ေန႔)နဲ႔ တစ္ရက္တည္း ထူးျခားစြာ တိုက္ဆိုင္က်ေရာက္ေနတဲ့အတြက္ ရန္ကုန္တိုင္း အလံုၿမိဳ႕နယ္ ဘုရားေက်ာင္း၀င္းထဲက ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ပြဲေတာ္ဟာလည္း စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္လွပါတယ္။

ကရင္ အပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားစြာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ျမန္မာျပည္ဟာ မ်က္ေမွာက္ကာလမွာ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ပြားေန ဆဲျဖစ္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းရဲ႕ အရသာကို ျပည္သူေတြဟာ ငတ္မြတ္ေနၾကတာမို႔ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲသာ ဆင္ႏြဲရေပမဲ့ တေျမတည္းေန၊ တေရတည္းေသာက္ တိုင္းရင္းသားေတြအားလံုးကို ၿငိမ္းခ်မ္းေစခ်င္ပါတယ္လို႔ အသက္ ၂၀အရြယ္ ပုသိမ္တကၠသိုလ္ သမုိင္းဘာ သာ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ ကရင္ေက်ာင္းသူတစ္ဦးက ခုလို ႏွစ္သစ္ဆုမြန္ေတာင္းလိုက္ပါတယ္။

“ကရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္တိုင္းရင္းသားပဲျဖစ္ျဖစ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေစခ်င္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ကခ်င္ေဒသမွာ ျဖစ္ေနတဲ့စစ္ေတြကို ရပ္ေစခ်င္ တယ္။ အရင္က က်မတို႔ကရင္ဘက္မွာ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတယ္ေလ။ ကိုယ္ခ်င္းစာပါတယ္။ ေဘးကင္းေစခ်င္တယ္။”လို႔ သူမက ဆိုပါတယ္။

လက္ရွိ တက္လာတဲ့ အစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာ ယခင္နဲ႔မတူတဲ့ အသြင္ေျပာင္းလဲမႈေလး တရိပ္ရိပ္ရွိလာေနေပမဲ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ က မက်ဆင္းေသးတဲ့အေပၚ ႏွစ္သစ္ဆုမြန္ေပးသူတစ္ဦးလည္း ရွိပါတယ္။ အသက္ ၆၉ႏွစ္အရြယ္ နမ့္က်င္သိန္းက “ႏွစ္သစ္မွာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ က်ပါေစ။ ငါတို႔ျပည္သူေတြ စား၀တ္ေနေရး ေျပလည္ရင္ အေကာင္းဆံုးပဲေလ။”လို႔ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔မွာ ေျပာ ဆိုလိုက္ပါတယ္။

ကရင္ျပည္နယ္၊ ဘားအံၿမိဳ႕မွာလည္း ျပည္နယ္အစိုးရက ဦးစီးက်င္းပတဲ့ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ဟာလည္း ခါတိုင္းႏွစ္လို အျဖစ္သ ေဘာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ စည္ကားေနခဲ့တယ္လို႔လည္း ၿမိဳ႕ခံလူထုက ေျပာပါတယ္။ ပြဲကို ျပည္နယ္ကြင္း(သီရိကြင္း)မွာ က်င္းပၿပီး လက္ ေ၀ွ႔၊ စတိတ္႐ႈိး(ကရင္၊ ဗမာသီခ်င္းမ်ား)၊ ႐ိုးရာဒံုးအက၊ ေအာပြဲတို႔အျပင္ ေစ်းပြဲေတာ္တို႔လည္း ပါ၀င္ၿပီး ကရင္ျပည္နယ္၊ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အဖြဲ႕၀င္ ေဒၚနန္းခင္ေထြးျမင့္ ဦးေဆာင္တဲ့ ကရင္လူငယ္ေတြဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစု ၾကည္ပံုပါတ့ဲ အက်ၤီေတြကို ေရာင္းခ်ခဲ့ၾကပါတယ္။

ဘားအံၿမိဳ႕အေရွ႕ဖက္ျခမ္း ေတာင္ကေလးမွာရွိတဲ့ ကရင္ပညာေက်းရြာ(ဖလံုပညာ့တ္ု၀ါန္႔)မွာ က်င္းပတဲ့ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲကေတာ့ ထူးျခားစြာ ေလာင္းကစားပြဲေတြ မပါ၀င္တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီပြဲကို ျပည္နယ္ ကရင္စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီရဲ႕ နာယက ဆရာေတာ္ဦးပညာသာမိက ဦးစီးတာျဖစ္ၿပီး ကရင့္႐ိုးရာ အစစ္အမွန္ျဖစ္တဲ့ ေကာက္သစ္စားပြဲ၊ ႏွစ္သစ္ဆုေတာင္းပြဲေတြအျပင္ ဒံုး စင္ရဲ႕ တဖက္တခ်က္မွာ အျမင့္ေပ ၃၀ေက်ာ္တဲ့ ကရင္မုဆိုးပံုနဲ႔ ကရင္လက္ေ၀ွ႔သမားပံုႀကီးႏွစ္ပံုက ပြဲရဲ႕ထူးျခားမႈတစ္ခုပါ။

ဒီအနက္အဓိပၸါယ္မွာ ေရွးက ကရင္လူမ်ဳိးေတြရဲ႕ သစၥာရွိမႈကို ေဖာ္ေဆာင္တဲ့အေနနဲ႔ လက္ေ၀ွ႕သမားပံု ေဖာ္ျပထားၿပီး မုဆိုးပံုက ေရွးကရင္လူမ်ဳိးေတြ ၀မ္းစာေရးအတြက္ ရွာေဖြလုပ္ကိုင္ရတဲ့ အသက္ေမြးလုပ္ငန္းကို ေဖာ္ၫႊန္းျခင္းပဲလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။

ႏွစ္သစ္ကူး သ၀ဏ္လႊာ ဖတ္ရတဲ့ ေနာ္ယုဇန၀င္းက “ဒီႏွစ္မွာ ႐ိုးရာမပ်က္ က်င္းပတာကို ဂုဏ္ယူတယ္။ ၀မ္းသာတယ္။ ေနာက္ၿပီး ဆရာေတာ္ရဲ႕ သ၀ဏ္လႊာကို ဖတ္ရတာ အရမ္းအားရမိတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ပရိႆတ္ေတြကို ထိထိမိမိ message ေပးႏိုင္ လို႔ေလ။”လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ သူမက “ကရင္ေတြဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ဖို႔ မဟာဗ်ဴဟာ ခ်မွတ္ဖို႔လိုတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာ ႏွစ္ဦးႏွစ္ ဖက္ စကားကို ေျပေျပလည္လည္ ေျပာ႐ံုနဲ႔ ၿပီးတဲ့အရာ မဟုတ္ဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ဖို႔ဆိုတာ plan ရွိရမယ္ေလ။ ကိုယ္ လိုခ်င္တာနဲ႔ သူေပးခ်င္တာ စစ္တုရင္ ကစားသလိုပါပဲ။ ဒီအကြက္ကို ေရႊ႕ၿပီးရင္ ေနာက္ထပ္ဘယ္အကြက္ကို ထပ္ေရႊ႕ၿပီး ပန္းတိုင္ ေရာက္ေအာင္ သြားမလဲဆိုတဲ့ plan ရွိရမယ္။”လို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအေပၚ သူမရဲ႕ အျမင္ကို ေျပာပါတယ္။

ျမန္မာျပည္မွာ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ကို ၁၉၃၆ခုႏွစ္မွာ Karen National Association-KNA ကရင္အမ်ဳိးသားအဖြဲ႕နဲ႔ ၀န္ႀကီးအဖြဲ႕ ၁၀ဦးရဲ႕ စည္းေ၀းဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ေဒါက္တာဘေမာ္(ၫႊန္႔ေပါင္းအစိုးရ)ထံ ေအာက္ပါအခ်က္ ၃ခ်က္ကို တင္ျပေတာင္းဆိုခဲ့ပါ တယ္။
၁။ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အသိအမွတ္ျပဳေရးႏွင့္ ကရင္အမ်ဳိးသားေန႔ အတည္ျပဳေရး
၂။ ကရင္အမ်ဳိးသားသီခ်င္းကို အတည္ျပဳသတ္မွတ္ေရး
၃။ ကရင္အမ်ဳိးသားအလံေတာ္ကို အသိအမွတ္ျပဳေရးတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအတြက္ ၁၉၃၈ခုႏွစ္မွာ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔၊ ကရင္အမ်ဳိးသားသီခ်င္းနဲ႔ ကရင္အမ်ဳိးသားအလံေတာ္တို႔ကို အတည္ျပဳ သတ္မွတ္ ခံခဲ့ရၿပီး ျပာသိုလဆန္း ၁ရက္ေန႔ကို ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔အျဖစ္ ၁၉၃၈ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္အစိုးရမင္းမ်ား လက္ထက္က စတင္ အသိအ မွတ္ျပဳခဲ့လို႔ တရား၀င္ ႐ံုးပိတ္ရက္ (Gazette Holiday) အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့အတြက္ အဲဒီေန႔ေရာက္တိုင္း ေက်ာင္း၊ ႐ံုးနဲ႔ အလုပ္႐ံု ေတြ ပိတ္ရၿပီး ယေန႔အထိ ျမန္မာျပည္မွာ သမိုင္း၀င္ေန႔ရက္ တစ္ရက္အျဖစ္ တည္ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။

အလားတူ ၂၀၀၆ခုႏွစ္ကတည္းက အေမရိကန္၊ ကေနဒါ၊ ၾသစေၾတးလ်ား၊ နယူးဇီလန္၊ ေနာ္ေ၀၊ အဂၤလန္၊ ဆီြဒင္၊ ဂ်ပန္၊ ကိုရီးယား၊ မေလးရွားနဲ႔ ထိုင္းႏုိင္ငံ စတဲ့ ကမၻာတစ္လႊား ေရာက္ရွိေနထိုင္ၾကတဲ့ ကရင္လူမ်ဳိးေတြကလည္း ၂၇၅၁ႏွစ္ေျမာက္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး ေန႔ကို ေသာင္းေသာင္းဖ်ဖ် ႀကိဳဆိုရင္း အစည္ကားဆံုး ႏွစ္ကူးပြဲေတာ္ကို က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။